multiplex Easystar deel 2.

Vergeet het collet type adapter er niet bij te doen anders past je prop niet op de motor as. Neem iets betere servo's als het kan. Insnijden op het bestaande hoogteroer hoeft niet. Ik heb wel 2 oude pasjes aan het roer gelijmd. Dan gaat ie tenminste de bocht om :mrgreen:

Naast de motorset van Sadkingbilly heb ik het volgende klaar staan om te bestellen:
- 4 HXT900 servo's (of worden dat Naro FH-BB)
- Turnity 2200mAh 3S 30C (DE Waehouse)
- prop en spinner, maar ja 6x4 en passend op de motor

Volgens mij heb ik nog wel een propje dat past maar wil je een fijne prop erop ga dan even naar je LHS voor een graupner cam prop. Props passen overigens niet rechtstreeks maar op een prop adapter (opletten dat je de 3.2mm adapter hebt en niet de 3.175 want die past niet!)

Als je geduld hebt tot na het weekeind kijk ik thuis (ben zondagavond laat weer thuis) even of ik nog een prop en adapter voor je erbij heb :)

Overigens heb je waarschijnlijk die lipo gekozen omdat hij op voorraad was? Je hoeft voor de EZ namelijk echt geen 30C lipo te gebruiken, deze motor trekt volgas ergens rond de 18A :)

Ik heb geduld, maar ga wel zovast spullen bestellen bij HK, er vanuit gaande dat ik je motor en regelaar mag overnemen :) en hopelijk ook een prop.
Alvast bedankt

Is er iemand in het hoge noorden die ook met dit toestel vliegt? Ik ben er wel benieuwd naar.

Maar mijn echte vraag is ik wil graag leren vliegen met een easystar (cloon, waarschijnlijk een bixler) maar ik wil een setup aanschaffen die ik later ook op een F22 EASYBUILD V2 van RC Powers kan gooien.
De setup van de F22 staat hier klikkerdeklik
Daar vallen onder:
D2826-6 2200kv Outrunner Motor
TURNIGY TRUST 45A SBEC Brushless Speed ControllerHextronik MG-14 14g/2.2kg/0.11sec aircraft servo
GWS V-Tail Mixer II (200 step)
Esky Gyro - EK2-0704

Kan ik dit ook op een Easystar(of cloon) bouwen? Of kan ik dan beter een setup pakken die geschikt is voor een easystar en die daarna op een F22 bouwen?
Of is het eigenlijk een dom idee?

Jorrick, waarom zou je een gyro nodig hebben op dat toestel? De bixler is al sinsd mei in backorder, waarom denk je dat ik mijn aandrijfset beschikbaar stel... Overigens moet je electronica gewoon per toestel kopen. De motor moet wel passen overigens maar een 45a regelaar is nogal overkill. Bovendien weinig kans dat je een EZ nog wil missen als je die eenmaal hebt ;)

Jorrick, waarom zou je een gyro nodig hebben op dat toestel? De bixler is al sinsd mei in backorder, waarom denk je dat ik mijn aandrijfset beschikbaar stel... Overigens moet je electronica gewoon per toestel kopen. De motor moet wel passen overigens maar een 45a regelaar is nogal overkill. Bovendien weinig kans dat je een EZ nog wil missen als je die eenmaal hebt ;)

Die lijst hoort bij die F22.(die gyro ook) Omdat ik met een beperkt budget zit ben ik niet van plan alles dubbel te kopen.

Gewoon wachten tot je weer budget hebt :)
Een gyro is ook op de F22 niet nodig hoor dus dat geld kun je in ieder geval in je zak houden!

En in plaats van dubbel kopen moet je het zo zien - als je de electronica uit de easystar (clone) haalt heb je die nutteloos in huis liggen...

Gewoon wachten tot je weer budget hebt :)
Een gyro is ook op de F22 niet nodig hoor dus dat geld kun je in ieder geval in je zak houden!

En in plaats van dubbel kopen moet je het zo zien - als je de electronica uit de easystar (clone) haalt heb je die nutteloos in huis liggen...

Hehe ja je hebt natuurlijk wel gelijk. De reden dat ik dit dacht is omdat ik nog nooit gevlogen heb wou ik het gaan leren op een EZ* model en als ik me daar comfortabel bij voel wou ik met die F22 gaan vliegen omdat ik dat in eerste instantie wou :D

Goed we zijn een aantal dagen verder en ik heb inmiddels een Easystar.

Toen was het nog even wachten op de zender + ontvanger en de accu's en nu is alles compleet. incl servo's 25A ESC en HXT 2835 (380S) 2200kv Brushless Inrunner.

Ik stond vandaag in een veld klaar om voor het eerst te vliegen, maar ik vond het toch wat te hard waaien en kreeg de balans niet goed.
Ik heb via dit forum een aantal NIMH accu's aangeschaft. De lichtste is de accupack van Team Corally? 6 cellen van 2000mAh. Daarnaast heb ik ook nog 2 4350mAh van Profitexx welke volgens een site waarschijnlijk 395Gram wegen.

Is dit te zwaar voor een easystar? want als ik de accu zo ver mogelijk naar achter probeer te leggen is hij nog steeds te zwaar in de neus.
Kan ik dan wel met deze accu's vliegen en hoe kan ik dit het beste oplossen?

Oh en nog vergeten te vragen. In hoeveel wind kan ik nog met een easystar vliegen? (er even rekening mee houdende dat ik nog nooit gevlogen heb)
Het zou hier volgens deze site 16km/h moeten waaien.

Laatst bewerkt:
395 gram is veel te veel.
Ik heb 143 gram strak in de neus liggen. Dat is precies genoeg. Je kunt wel wat meer gewicht hebben, maar dan moet je de accu wat naar achteren leggen. Ik vlieg overigens met een 2 cell 2200mAh lipo. Als je regelaar een lipo kan hebben zou ik je dat zeker adviseren.

Als je motor sterk genoeg is, kun je wk3 nog wel hebben. Maar vanwege het gewicht en de vorm wordt het wel een beetje een speelbal van de wind.

Willem.

395 gram is veel te veel.
Ik heb 143 gram strak in de neus liggen. Dat is precies genoeg. Je kunt wel wat meer gewicht hebben, maar dan moet je de accu wat naar achteren leggen. Ik vlieg overigens met een 2 cell 2200mAh lipo. Als je regelaar een lipo kan hebben zou ik je dat zeker adviseren.

Als je motor sterk genoeg is, kun je wk3 nog wel hebben. Maar vanwege het gewicht en de vorm wordt het wel een beetje een speelbal van de wind.

Willem.

Wat vreemd, waar vlogen ze mee voordat de lipo's in trek waren dan?
Ik wil lipo's voorlopig nog even meiden mijden mede omdat ik dus ook net een aantal nimh accu's heb.

(ga even van de 4350mAh accu uit)
In principe zou ik natuurlijk een aantal cellen (2) eraf kunnen halen. 66% van 400 gram is: 264gram. dan zou ik 2900mAh over houden.
Of 3 cellen +- 200Gram en 2200Mah

400 gram is dus echt te zwaar? had ik niet helemaal verwacht.

De NiMh die standaard met een EZ meegeleverd wordt is kleiner en dus lichter.
Die had ook zeker geen 4350 mAh aan capaciteit.
Daarnaast was daar de fut ook vrij snel uit, waar een lipo veel langer zij spanning vasthoudt.
Als je er een aantal cellen afhaalt moet je er wel op letten dat de spanning gelijk blijft. Je gaat dan wel capaciteit inleveren natuurlijk.
Het voordeel van minder gewicht is ook dat je een langere vliegtijd hebt.
Je moet bij spanning van de accu ook even kijken naar wat je motor wil hebben. De meeste brushless motoren hebben een werkspanning van 11,1 volt. Daar moet je accu dus ook aan voldoen, anders haal je je toeren niet en dus ook de snelheid niet. De standaard motor van een EZ zal 6 of 7,2 volt zijn, dus dat ga je met NiMh nog wel redden. Een spanning van 11,1 volt van je brushless kost je al weer 3 cellen aan gewicht meer...
Als je zo even doorrekent, kun je nagaan waar je dan uitkomt.
Lipo's hoeven niet duur te zijn. Ik heb er destijds eentje uit HK laten komen. Daar vlieg ik nu al 2 seizoenen mee. En als je er een uit het DE warehouse laat komen, heb je geen gedonder met de douane en heb je ze sneller in huis. Kijk wel even of de regelaar het aankan in verband met de afslagspanning. Die is voor NiMh zoveel lager dat je een lipo in een keer sloopt als de regelaar ingrijpt.

Willem.

Jorrick, er even van uit gaand dat je de standaard brushed setup gebruikt en 2 cellen van je pakket af 66% van het gewicht overlaat zijn de pakketten nu 6cellen. Haal je er twee af kun je net zo goed alleen gaan gooien, je motor houdt totaal geen vermogen over.

Mijn laatste EZ (brushless setup) had meestal een 3S2200 aan boord van 190 gram maar ook zeer regelmatig mijn digitale camera van 300 gram daarbij. Vliegt zeker tot 3Bft goed als je CoG goed ligt (of wat naar voren, zweeft alleen minder goed). Aan het gewicht zal het dus zeker niet liggen maar de originele powerplant van de EZ is gewoon niet afdoende. Vooral niet in combinatie met NiMh accu's die binnen twee minuten al niet meer het vermogen leveren dat je wenst.

Nou ik heb vandaag toch even gevlogen. De accu rechtopstaand bleek de oplossing te zijn om de gewichtsverdeling relatief goed te krijgen.

Helaas was het een veertje in de wind. Het waaide denk ik wat te hard. (harder dan gister maar had geen zin om weer huiswaarts te gaan zonder even te vliegen).

Mijn brushless motortje moet idd op 11V draaien maar op 7.4V heeft hij ook nog wel wat power. Meer dan genoeg om mee te vliegen met minder wind iig. Na een beetje dansen in de wind maakte ik toch een vrij harde landing met de neus recht in de grond. En die accu drukte natuurlijk lekker door dus nu is er een stuk uit mijn easystar.

Hoe kan ik dit het beste lijmen? want ik had ergens gelezen wat ik helaas niet meer terug kan vinden dat bepaalde lijm niet tegen het spul van een easystar kon.
Hij is gemaakt van Elapor oid? Het lijkt op piepschuim maar dat is het blijkbaar dus niet.

Ik wou het gaan lijmen met mijn elcheapo lijmpistool van de action. Gaat dit goed of niet?

Back