Eerste keer met EZ*2
Nou, het moest er een keer van komen. Na een hele tijd met multicopters gestunt te hebben en ook her en der een heli aan de praat en in de lucht gehouden en gekregen te hebben dacht ik dat het voor mij wel afgelopen was. De multi door een losgekomen prop finaal naar de haaien

en de heli's deden het ook niet meer, 2 opgroeiende kinderen, een nieuwe baan et voila. Tijd is er niet meer plus het huis moest verbouwd worden etc. etc. etc. 2-3 jaar gaan voorbij....
Met mijn buurman het er regelmatig erover gehad om weer te gaan beginnen, ook hij heeft heli en multi ervaring. We zijn totaal niet ervaren met vliegtuigen en ook het heli gedeelte kwalificeerde zich meer in het oefenen en grasmaaien dan het echte vliegen. Gaandeweg werden we beter en konden we de spullen mooi in de lucht houden. De een doet het rustig aan en oefent op de sim, de andere schaft spijkerhard een 3D heli aan en verwonderd zich nog steeds over het feit dat dat ding zich na nog geen 1 seconde in 20000 stukken op de grond lag.
Tijden niet meer aan aan vliegen gedacht, totdat mijn buurman ineens voor mijn deur staat met 2 Easystar 2's en tegen mij zegt "ik was er klaar mee het moest nu maar eens gebeuren". Over met je ballen voor het blok staan gesproken :lol::lol::schrik:.
De MX-12 (jaja 35Mhz!!) van stal gehaald, afgestoft, opgeladen et voila, die werkte ook weer. Nu had ik ook nog ergens 2x2650mA LiPo's liggen. In een vlaag van verstandsverbijstering heb ik die op mijn lader in Storage geladen een jaar of wat geleden en nu moesten deze natuurlijk ook weer gevuld worden. Alle gruwel verhalen in het achterhoofd de trafo buiten neergezet, lader eraan, LiPo eraan...... lader uit

. Grrr na wat onderzoek erachter komen dat je trafo het iet meer doet na die tijd. ATX computervoeding in een avond omgebouwd en de volgende dag weer buiten de LiPo's geladen. In de 1 ging 1035mA en de ander 1020mA. Niks niet warm of bol. Mooi dat werkt ook.
Dan de Easystar, na 10 minuten zat die in elkaar. Dit was een RR versie dus dat was zo gepiept. Aangezien ik niet kon wachten had ik de adapter van de MX-12 gepakt want hier zat ook een aansluiting (dacht ik:cry

voor de ontvanger op, maar de 9V die hier uit kwam bleek toch teveel te zijn voor 1 van de mulitplex servos. Die 9Volt daar kwam ik achter nadat niks het meer deed en ik ging meten. Mijn enthousiasme danig getemperd en 2 meditaties later een nieuwe servo erin gezet en alles doet en werkt. Tijd voor de maiden! :schrik:
Met de buurman eerst bij ons buiten het dorp (20 meter lopen) eerst naar een paar boeren gefietst. Deze mensen kennen we en gevraagd of we wel mogen vliegen boven hun land. Ja het mocht! Niet in lang gras (alleen om odel op te halen) en niet boven hun vee (uiteraard!!) Dit hield in dat we zo'n slordige 250Ha land hadden om boven te vliegen. Buiten het dorp rondom 8Km vrije ruimte met alleen het dorpje op de achtergrond en toestemming om het land in te gaan om het model op te halen of in kort gras midden in het weiland te staan om te vliegen. Wat wil je nog meer?
Buurman mocht eerst. Nadat ik hem 10 keer gevraagd had of alles werkte en of alles getest was en daarop een volmondig "jahaa" kreeg, zijn easystar 2 aangesloten, gas geven, een mooi worp, omhoog, naar beneden, bam! De grond. De accu weer goed gezet, toestel gecontroleerd, alles werkt alleen gebruikte hij de "verkeerde" knuppel voor het roer. Dit omgezet en de elevator een gaatje verder gezet op de servohorn. De uitslag was niet zo groot vonden we. Weer gevraagd of hij tevreden was en het toestel weer gestart, bam! Weer de grond in, dit ging tot 3-4 keer zo en toen was hij er wel wat klaar mee. Neus stuk, deze moest gelijmd worden. Toen was het mijn beurt.
Spanning erop, throttle open en dicht, roer en elevator gechecked, CoG nog maar eens gechecked, rangecheck, (buurman wordt ongeduldig), toestel beet gepakt en aan de buurman gegeven, gas erop, beetje up, de worp...... omhoog, omhoog, naar links 180 graden en ik vloog! Tot mijn stomme verbazing vloog dat toestel weg!!:grin:, over mijn hoofd, rechtsom 180 graden, over mijn hoofd, iets hoger, tegen de wind (knoopje als 4-6) moest er wat gas bij anders stond ie zowat stil in de lucht, en het werkte allemaal. Zweet druppelde langs mijn hoofd en ook mijn handen deden lekker mee. Met de wind mee sticks los en ongeveer kwart gas, levelde de easystar zich mooi en vloog in een kaarsrechte lijn door. 5 keer een approach gemaakt voor de landing en de 6e keer de EZ* aan de grond gezet, stond bijna stil en maakte toen een halve "cartwheel" maar geen schade. Buurman helemaal opgewonden dat het zo gaaf was stond ik nog steeds in opperste staat van verbazing daar in dat weiland. Ik had nooit gedacht dat ik ook überhaupt de lucht in zou gaan laat staan vliegen. Maar dat vliegtuig is toch wel heel erg vergevingsgezind zeg :n00b: comment, ik weet het maar ik ben er wel zeer erg te spreken over.
De volgende dag weer gevlogen en de buurman kwam zag en boorde die van hem spijkerhard de grond in. Neus eraf, neus doormidden, lijm aan de ne kant, activator aan de andere kant... klaar!! Hij was er ook klaar mee zei hij, wilde het wel proberen maar zei dat het vliegen hem niet ging lukken. Snel geland, klap op zijn schouder en zei "zal ik jou vliegtuig vliegen?" Zo gezegd zo gedaan nog geen 2 meter van me af boort dat ding zich de grond in, nadere inspectie leerde ons dat hij bijna al zijn kanalen had gereversed op zijn zender en dat de zender ook servo's had "gelimit"(zeg ik dat goed??). Hij zei dat alles gechecked had maar blijkbaar was dit ons ontglipt. Weer gooien, EZ* gaat omhoog, duikt, weer omhoog, bochtje maar het toestel blijft op en neer gaan. Ik kijk naar mijn buurman en hij staat alleen maar met het gas te spelen en het roer. Hem uitgelegd dat hij ook de elevator moet gebruiken vliegt ook hij een rondje als wat!
Ape trots verlieten wij het weiland en zagen maar liefst 10 mensen, 2 auto's en wat fietsers staan op de weg. Blijjkbaar heeft het aangezicht van zo'n RC vliegtuig toch wel wat. Om de mensen wat te laten zien heb ik zelf ook nog een minuutje als 10 gevlogen. Lekker rustig rondjes, achtjes, landing oefeningen over het veld gedraaid. Zelf heb ik zo'n 6-9 keer geland en het toestel niet beschadigd, de allerlaatste landing schuift het toestel mooi over het gras, raakt een hobbeltje, spint op de grond en breekt mijn elevator af! Grrr, uitgechakeld. De buurman lacht, die crashed dat ding 10 keer maar lapt hem op met lijm en tape, ik glij verdorie 1 keer over een hobbeltje en breek mijn elevator af. Deze ook gelijmd en het ziet er naar uit dat we straks weer even een rondje gaan!
Mensen op dit forum, bedankt voor alle tips en trucs. Ik zal het zeker blijven volgen!
Ik houd jullie op de hoogte.