Multiplex Easystar II

Discussie in 'Beginners' gestart door Psygho (Emil), 26 okt 2011.

  1. ceppodo

    ceppodo Guest




    Nahhhhhh,na 22 jaar gevlogen te hebben en een niet vliegperiode van 8 jaar ,is het best wel zweten hoor de eerste paar keren.Ben weer opnieuw begonnen als leerling met een zwever.Maar na een maandje ging het weer als vanouds.ook nog met mijn Curare 60.Heb de fun weer helemaal terug.Maar de eerste paar keer .......pfffffffff.
     
  2. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Inmiddels met wat mailen en zoeken nu de setup compleet. Electronica besteld en vliegtuigje bestel ik volgende week.. Ben erg benieuwd :)
     
  3. Sinned88

    Sinned88

    Lid geworden:
    11 dec 2011
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Dedemsvaart
    Net zoals chow heb ik afgelopen weekend hetzelfde gedaan, mijn setup kiezen.

    Voor wie mij niet kent, iedereen gok ik. Mijn naam is Dennis Westdijk, 23 jaar. Ik woon in Slagharen tot dusver nog bij mijn ouders, maar druk bezig om een eigen (huur)huis te krijgen.

    Ik ben een jaar geleden ben ik begonnen met RC vliegen met een walkera HM4#1 het begin was er, maar toen begon het stage lopen en later afstuderen. Dat is gelukkig gelukt en ik werk nu als Werktuigbouwkunde engineer bij een bedrijf dat geleidingen en systemen maakt voor de medische en semi-conductor industrie.

    Nu ik in de avonden en weekend meer tijd en geld heb wil het het RC vliegen weer oppakken met vliegtuigen, na vooronderzoek ben ik bij een easystar uitgekomen. Ik had het geluk dat net de easystar 2 uit is en daarom heb ik een kale easystar 2 besteld, die binnen 2-3 weken op de deurmat zou moeten vallen.

    Een maand geleden heb ik in mijn ogen een goede zender (incl accu) + ontvanger 2e hands gekocht, namelijk de FUTABA 7c 2.4 ghz met bijhorende ontvanger.

    Van de beste man heb ik ook een turnigy 400W balancer gekocht.

    Om balancer voorzien van voeding heb ik een oude xbox 360 voeding omgebouwd tot 12V voeding met 10A, dat zou voldoende moeten zijn om de accu's in normaal tempo te kunnen laden.

    Zaterdag ben ik bij Hangar in Kampen langs geweest voor wat advies, om toch verstandige keuzes te maken. Ik ben terug gekomen met een serie dymond spullen, namelijk:

    motor: dymond IL 2835 2200Umin/V 7-15V 22W
    lipo: Dymond Eco 2100 3s (11,1V) 25C
    esc: Dymond Smart 25
    prop: cam speedprop 13x13 cm 5,2x5,2 (incl propadapter)

    Zouden jullie met meer ervaring, feed-back kunnen geven op deze setup?
    Ik vroeg naar een foldingprop zodat ik in de toekomst langer kan zweven, als antwoord kreeg ik bij hangar dat een folding prop bij deze motor niet verstandig is vanwege het hoge toerental, is dit wel helemaal waar?

    Tijdens het wachten op de easystar 2, ben ik bezig mijn Walkera HM4#1 te upgraden naar een brushless setup.
    Ook ben ik aan het kijken hoe ik een nette veld laadkoffer kan maken. Maar hier ben ik nog niet helemaal over uit.

    Hierbij dus mijn verhaal, tot nu toe heb ik met plezier het easystar 1 draadje gelezen en volg ook het easystar 2 topic.

    Ik hoop hier wat te kunnen leren, zodat ik stap voor stap de rc-hobby eigen kan maken.

    Groet Dennis
     
  4. alfred.los

    alfred.los

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    381
    morgen is het windkracht 3 tot 4, zonnig en droog
    kan de easy star vliegen met windkracht 3/4 of is dat teveel ?

    groet alfred
     
  5. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    licht eraan, denk dat de standaard speed motor het moeilijk heeft/ niet lukt, maar brushless moet prima gaan!
     
  6. alfred.los

    alfred.los

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    381
    oke bedankt
    dan wacht ik nog even op beter weer

    groet alfred
     
  7. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Alfred, is je EZ origineel (brushed)? Dan kun je het beter laten. Tot 3Bft maximaal is nog net te doen als je een beetje kunt vliegen, zonder ervaring met 4Bft opgooien is vragen om lijmen (en zelfs al is dat erg makkelijk, het is toch behoorlijk zonde)

    Helaas (net als ons allemaal behalve de hellingvliegers!) nog even wachten op beter weer dus ;)


    Hoi Dennis, welkom op het forum!
    Over het algemeen heeft Peter (Hangar) het wel bij het goede eind qua electronica. Zeker niet te goedkoopste maar wel goed op de hoogte. En nooit te beroerd om suggesties te doen of iets te bestellen (en na te zenden).

    Helaas heeft hij bij jou toch een foutje gemaakt, waarschijnlijk veroorzaakt door de oude EZ. Hierop was een 2200KV motor met 5.2x5.2 prop keurig. De nieuwe easystar wordt sowieso MET klapprop geleverd (dus had hij je geen prop hoeven verkopen) maar deze is groter dan op de oude EZ paste (volgens mij heb ik mensen gehoord over 7" zelfs) en was je beter af geweest met een 1600-1800KV motor zoals bij de originele setup. Even ruilen tegen een ander motortje of geen klapprop gebruiken inderdaad. Overigens is het onzin dat er geen klapprop op een motor met hoog KV getal mag; natuurlijk hou je dan wel rekening met de maat van de prop en het toerental. Bij een hoog toerental kan een klapprop zomaar breken en voor gevaarlijke situaties zorgen. Zelf vloog ik mijn oude (blauwe) EZ met een 2200KV motor met 6x3,8 klapprop achterstevoren gemonteerd. Werkte prima.

    Wat betreft je laadkoffer, heb je toevallig de beschikking over een aluminium koffertje? Die van mij heb ik voorzien van vier setjes bananen-'stopcontacten', deze zijn aan de binnenkant met elkaar verbonden door stukken koper "uit de muur" welke weer via kabels met klemmen verbonden zijn aan een - naar gelang wat ik nodig heb - kleine of grotere accu. Zo liggen je laadspullen ook met vochtig gras altijd van de grond. Foto's wil ik wel maken als je interesse hebt :)

    -edit- dit is ook een mooie (vanaf reactie 6)
    nieuwe-lipo-laad-koffer

    Moet voor jou een eitje zijn ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  8. Sinned88

    Sinned88

    Lid geworden:
    11 dec 2011
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Dedemsvaart
    Bedankt voor de informatie, daar kan ik wat mee.
    Als ik kijk naar de specs van de motor en het schema in onderstaande link
    DYMOND PROFI IL 2835 | Innenläufer-Motoren | DYMOND brushless Motoren | E-Motoren | Motoren
    Dan zou ik een klapprop van 6x3 kunnen gebruiken, maar die zit volgens mij niet bijgeleverd. Ik zal Hangar is mailen of de motor nog te ruilen is.

    Wat betreft de koffer, die link had ik nog niet gevonden zou jij ook wat foto's van jou koffer kunnen plaatsen?

    Groet Dennis
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  9. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Hier de foto's (dit is vast niet de mooiste oplossing maar wel een snelle en voor mij ruim afdoende; er is plaats voor vier laders bovenop de koffer en alle losse rommel kan er gewoon in. De kleinste accu die ik gebruik is een 3Ah loodaccu, de zwaarste een 16Ah die uit een parkeerautomaat komt :)

    De aansluitingen kocht ik op ebay, ik heb nog wel een paar setjes over (kosten iets van 90 cent per setje + verzenden)
    [​IMG]

    Geen schoonheidsprijs maar wel degelijk
    [​IMG]


    Ruimte zat :)
    [​IMG]
     
  10. Logos1

    Logos1

    Lid geworden:
    29 okt 2007
    Berichten:
    132
    Locatie:
    ZW Drenthe
    Leuk al dat doe-het-zelven, daar leer je wat van. Chapeau!

    Vanmiddag de ES II RR ingevlogen (laat ik altijd graag aan een routinier over, was nodig ook: hij vloog als een speer!) Bedankt Benno!

    Alles klopte, maar de accu (een Turnigy 3s1600) kon iets naar achteren. Het Zw.p. biedt dus alle mogelijkheden nog! Power genoeg met de standaard br.less(!) motor: 60gr up prima, perfect voor thermiekers en zelfs voor figuren als loop, stall-turn en wing over. Dus .............. erg tevreden!
     
    Laatst bewerkt: 25 jan 2012
  11. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    een 3S1600 is inderdaad aan de lichte kant; ik vloog die van mij altijd met een 3S2200 en die lag gewoon midden in de beschikbare ruimte voorin. Als bij de nieuwe EZ de ruimte inderdaad verder doorloopt naar achteren kun je dus een nog zwaarder pakket makkelijk kwijt en dat iets verder naar achteren leggen. Zweven doet de EZ toch wel (tenzij je er een loodaccu van een kilo in gooit).

    Mijn mooiste vlucht tot nu toe ooit (niet alleen met de EZ) was op de heide achter Staphorst; stond met een maat van me te prutsen met de easystars (gooien en vangen, op de kop vliegen) en ik voelde een enorme bel loskomen. Als je ook DLG vliegt (verslaving op zich) leer je het wel herkennen. Easystar opgepakt en met de motor uit opgegooid. Hij er gelijk achteraan en samen al rondjes draaiend hoogte gemaakt tot ik moeite had de richting te onderscheiden. Al spelend gedaald tot normale hoogte en het spelletje herhaald. Vliegtijd vanaf opgooien 74 minuten zonder één keer de motor aan gehad te hebben.

    Damn, ik wil een nieuwe easystar :D
     
  12. Logos1

    Logos1

    Lid geworden:
    29 okt 2007
    Berichten:
    132
    Locatie:
    ZW Drenthe
    Kan het je aanraden: hij heeft zoveel meer dan de vorige, zeggen kenners(zie de specs) en voelt heel degelijk aan! Alles klopt :) Die 3s1600 is voldoende voor mij als hij daar inderdaad 20 min. mee kan draaien!
     
  13. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Zojuist voor iemand via PM een complete set uitgezocht (bij united hobbies), inclusief de EZ*II (schweighofer) en eventueel kleinmateriaal voor goed 200 euro vliegklaar met tweede lipo en fatsoenlijke lader. Nog een hoop geld voor een jong iemand maar stukken beter dan mijn eerste uitgave...
     
  14. alfred.los

    alfred.los

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    381
    hallo,

    net wezen vliegen met de easy star, naar veendam gereden geen mens te vinden daar
    voor zover ik op de goede plek was, zag er maar triest uit
    toch maar eens oefenen dacht ik

    motor vol gas hoogteroer iets up een flinke swing en hup daar ging hij, mooi de lucht in en rondjes boven mijn hoofd
    werd er zowat duizelig van, toen een stuk rechtuit met een bochtje weer terug, wat hoger en zelfs een looping
    allemaal prima totdat hij buiten bereik van mijn zender kwam

    rennen dat ik deed om hem weer in bereik te krijgen, gelukkig vloog hij rondjes, toen hij weer in bereik was stond de handel van de zender (tijdens rennen) verkeerd en dook hij naar beneden
    vlug weer hendel andere kant op, te laat en hij lag in het kanaal achter de motorcrossbaan, precies aan de verkeerde kant

    mazzel dat hij met de goede kant boven lag en dreef !! met veel moeite (iedere keer wat gas geven als hij goed lag) naar de kant gevaren tot het riet
    dacht het zal zo diep niet zijn aan de kant maar dat viel tegen, nat pak ((koud)

    iig heb voor de eerste keer gevlogen, vond het prachtig, ging nog best hard ook (wind mee) met dat kleine motortje

    les die ik geleerd heb is , de zender van hobby king heeft te weinig bereik en bij kanalen zie je me ook niet meer
    zondag maar eens in stadskanaal kijken

    groet alfred
     
  15. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    Buiten.berijk van.je zender? Dat moet zomaar niet kunnen!

    Wel mooi dat je iig.gevlogen hebt!
     
  16. Logos1

    Logos1

    Lid geworden:
    29 okt 2007
    Berichten:
    132
    Locatie:
    ZW Drenthe
    1e les: vlieg met goede zender!
     
  17. Nick18

    Nick18

    Lid geworden:
    7 dec 2011
    Berichten:
    11
    :D klinkt toch wel wat kanalig!

    Vlieg je nu met een Easystar II of nog de oude (met eventueel brushless update)?

    Welke hobbyking zender heb je?
     
  18. alfred.los

    alfred.los

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    381
    de 6 kanaals mode 1
    was al gewaarschuwd dat hij ergens tussen de 300/400 meter bereik heeft

    denk dat ik de oude versie heb er zit een brushed motor in, de permax 400
    was in de aanbieding bij verspaget, easy star en mini mag voor net geen 100 euro

    neemt dat schuiim water op ? heb nu een ander zwaartepunt dan voor de "duik"

    groet alfred
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wel Alfred, dat was dan een avontuur in de praktijk. Met een natte kist. Servo's vinden dat niet fijn... accu en regelaar ook niet. Alles heel goed drogen, en hopen dat de servo's heel gebleven zijn. Nja...
    Schuim is iets hygroscopisch maar dat zou gering moeten zijn.
    Ergens een holle ruimte vol gelopen?... accu verzopen... alles goed drogen met de haarföhn... en niet te heet stoken. Hoofdwarm...

    Toont nu aan den lijve... Tijd om te gaan mikken op een goeie zenderset en rustig rond te gaan kijken en lezen. Een set waar mee je de komende jaren mee vooruit kan, maar ook veilig kunt leren vliegen. Een zender die je weet te programmeren en ook goed je weg in kan vinden (want een goede zender kan tegenwoordig heel veel). Noem maar wat... Futaba, Spectrum of Graupner Hott MX20 zou iets kunnen zijn? Hitec Aurora... etc
    Goed lessen lukt gewoonweg niet met zulke flimsy HK apparatuur.

    Er is voldoende keus in de markt voor iets deugdelijks toch ook 'redelijk' betaalbaar. En een mooie zender geeft ook iets van trots.

    Bij verliezen van de controle over je kist helpt een instructeur je direct uit de brand. Hoef je geen capriolen uit te gaan halen of bijna een nat pak in de winter.
    Zet de kist op een veilige hoogte om je de basics in te leren en een rustig stuurgedrag zonder paniekreflex. Alles stapje voor stapje. Gaat er niks stuk... hoewel... fouten worden gemaakt... moet ook... het is niet anders. En zal je opmerkelijk snel dit kistje onder controle krijgen.

    Vergeet ook de technische adviezen op andere fronten niet... (dat ene draadje)... dan gaat het echt goed komen. Weet wel zeker.
     
    Laatst bewerkt: 11 jan 2012
  20. athvdk

    athvdk

    Lid geworden:
    26 sep 2005
    Berichten:
    426
    Je zou toch niet meer naar kanalen? :)
     

Deel Deze Pagina