Multiplex Easystar II

Heb 2 weken geleden ook een EZ 2 gekocht en vandaag de samenbouw afgerond.
Wacht alleen nog op de motor, ESC en lipo.

En dan binnenkort met een kennis de EZ z'n maiden geven...en die van mij :)

Nu heb ik de volgende vraag; als ik van voren kijk dan zie ik dat het stabilo niet 100% recht is ten opzichte van de vleugels. Kortom de vleugels en stabilo zijn niet helemaal evenwijdig aan elkaar. Het is niet veel, maar een beetje.

Is dit erg? Heeft dit straks invloed op het vliegen?

Het is een originele EZ 2 uit de doos en volgens de handleiding gemonteerd.
 
Volgens de handleiding wil nog niet zeggen dat het goed gaat.
Tijdens het lijmen (met UHU POR) van de 2 romp helften (plakbandjes er op) heb ik de vleugels en de elevator er op gezet en nog gericht.
Let op dat er geen lijm uit puilt bij de vleugels en elevator.
Zo heb ik de romp laten drogen.
Helaas is deze tip nu te laat maar met een beetje kracht kun je de staart nog een beetje richten/ torderen t.o.v. de vleugels en zo richten.
Succes
Ton
 
Was de eerste keer dat ik een vliegtuig bouwde ehhh samenbouwde.
De romp heb ik inderdaad met plakbandjes laten drogen en er is gelukkig geen lijm uitgekomen.

Ik zal met wat kracht de boel ietwat proberen te richten.
 
Yihaa
Welke setup zit je op te wachten of is hij hier al langs geweest?

Vandaag iets te veel wind 7 bft.
Dinsdag 4 bft misschien een kansje om te testen.
Ton
 
Yihaa
Welke setup zit je op te wachten of is hij hier al langs geweest?

Vandaag iets te veel wind 7 bft.
Dinsdag 4 bft misschien een kansje om te testen.
Ton

Deze ESC HobbyKing R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 25amp Speed Controller
Deze motor HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy Aerodrive SK3 - 2836-1040kv Brushless Outrunner Motor
Lipo HobbyKing R/C Hobby Store : ZIPPY Flightmax 2200mAh 3S1P 25C

Denk dat het eind komende week op de deurmat valt.
Hopelijk volgend weekend een maiden :cool:


Met UHU por ?

Mvg Johan

Nee de originele Multiplex Zacki lijm.
Werkt die UHU por beter/anders dan?
 
Heb je die activator nodig? Ik heb alleen de Zacki lijm gekocht en wil morgen starten met de opbouw..
 
Op het ene deel spuit je eerst de aktivator , dan op het andere deel de middel dikke secondelijm .

Dan druk je die op elkaar en na 10 sec zit dat dan vast .;)

Zo staat dat ook in de beschrijving .

Mvg Johan
 
En bij de productomschrijving van Zacki Elapor staat..

Zacki ELAPOR 20g SMC-MA-592727

Designed specifically for gluing ELAPOR® components. Naturally the material also sticks most other materials, excluding PTFE and silicone.
The special formulation eliminates the need for “kicker” or activator - materials which are often injurious to health.
After joining, initial bond strength is obtained in around thirty seconds; full strength in around ten minutes.
• Optimised for Elapor®
• Exceptional shelf-life
• Bottle with self-cleaning, non-gumming metering nozzle
Contents 20 g


Dus zodoende de verwarring.
 
Trouwens balen zeg.
Heb wel alvast de roelroer servo's gekocht en ging ze even "droog" passen
Blijkt dat de kabel net 1 cm te kort is om in het stekkertje te monteren onder de vleugel.

Moet ik nu andere servo's kopen? of kan ik de servo openmaken en iets langere kabels kopen en dat weer aan de servo maken cq solderen.

Heb trouweens de Hitec hs55
 
Er zijn verlengkabeltjes in de handel vanaf 10cm.

Om de verwarring nog groter te maken ik gebruik gewoon UHU POR en dat werkt al jaren op mijn vorige ES.
Je hebt dan tijdens het samenvoegen van de romp nog tijd genoeg om de zaak uit te richten en dan een plakkertje te zetten.
De kleine plastic delen zoals motormount etc. zet ik wel met Zacki Elapor vast.
Zo heeft ieder zijn eigen werkwijze.
Ton
 
Ik verleng altijd de servokabel , knip dus de stekker er af en soldeer een nieuwe stekker aan waar een langer kabel aan zit.

Mvg Johan
 
Ok, heb de info gevonden bij de Amerikaanse buren over Zacki Elapor

No you don't realy need activator. It will cure the glue quicker but without it you have time to line up your join.
 
Jaja wist ik het maar.

De Easystar II staat klaar met deze motor 1040 Kv
HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy Aerodrive SK3 - 2836-1040kv Brushless Outrunner Motor
Ik stop er een lipo 3S 2200mAh accu in en de standaard klapprop 7x6 past er op.
(een lipo 3S 4000mAh accu wil ik ook nog proberen qua gewicht)
Normaal vlieg ik met 3S A123 2300 mAh maar die hebben een iets lagere spanning.
Daarom voor de test Lipo.

Na die test heb ik de opvolger nu binnen de 1500Kv en schroef ik die er in.
HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy Aerodrive SK3 - 2836-1500 Brushless Outrunner Motor
Met dezelfde accu en prop.

Gisteren was er iets te veel wind om te testen (het is ook nooit goed)

Hopelijk is er midden deze week een test te doen.


Ik vloog de oude ES met 2700 Dymond en 6x6 speed prop. (niet stil)
Dus ik wil wel wat snelheid zien. (vliegt als de brandweer)
Niet dat ik persee wil raggen maar iets achter de hand om bij meer wind toch te kunnen vliegen is wel lekker.

We wachten beter weer af.

Ton

Vanochtend tussen de buien door een testje gedaan met de ES II met de 1040 Kv motor van hierboven.
De trekkkracht is uiteraard veel geringer dan bij mijn oude ES die kan op het gras opstijgen.
Maar met de wind van vanochtend genoeg om nog te kunnen vliegen.
De max stroom die hij statisch trekt is ca 12A.
Ik heb in verband met de vlagerige wind 4 bft tussen de buien door niet lang kunnen vliegen.
Het is en blijft een licht schuimpje.
Dit was wel de max die wind voor deze motor en is dus beslist niet verkeerd.
Ten opzichte van de oude ES met de standaard setup vliegt hij wel 2-3 x zo snel.

Morgen ga ik het met de 1500 Kv motor proberen eens kijken wat die voor kracht in huis heeft. Ik heb graag wat power achter de hand.
Deze trekt statisch 19A.
Tot morgen.
Ton

Vervolg Dinsdag 24 Jan
Vanmiddag de ES met de 1500 KV motor gevlogen bij een matige wind max 2 bft.
Met een klein zetje trekt hij hem mooi uit het gras dus stukken sterker dan die 1040 KV.
De snelheid is weer een stuk hoger en volgens mij zeer geschikt om met veel wind nog te kunnen vliegen.
Ik heb de 4000 mAh accu er ook nog in gehad en met dat extra gewicht heeft de motor geen enkele moeite.
Weer een klein zetje en hij trekt hem mooi uit het gras de lucht in.
Opgooien gaat natuurlijk ook maar vanaf het gras kun je nooit mis gooien haha.

Dit zijn natuurlijk maar simpele testjes met gisteren veel wind en vandaag weer weinig.
Ik ga echter niet meer wisselen deze 1500 KV blijft er op zitten en is vergelijkbaar met mijn oude ES.

Mijn mening is dat die 1040 KV voor normaal vliegen perfect te gebruiken is.
Voor de situatie dat er meer gewicht mee omhoog moet en/of er veel wind is dan is die 1500KV een betere keuze daarentegen heb je wel minder vliegtijd.

Wel vond ik dat het zwaartepunt wat meer gewicht in de neus nodig heeft dan bij de oude ES.
 
Laatst bewerkt:
Vanochtend tussen de buien door een testje gedaan met de ES II met de 1040 Kv motor van hierboven.
De trekkkracht is uiteraard veel geringer dan bij mijn oude ES die kan op het gras opstijgen.
Maar met de wind van vanochtend genoeg om nog te kunnen vliegen.
De max stroom die hij statisch trekt is ca 12A.
Ik heb in verband met de vlagerige wind 4 bft tussen de buien door niet lang kunnen vliegen.
Het is en blijft een licht schuimpje.
Dit was wel de max die wind voor deze motor en is dus beslist niet verkeerd.
Ten opzichte van de oude ES met de standaard setup vliegt hij wel 2-3 x zo snel.

Morgen ga ik het met de 1500 Kv motor proberen eens kijken wat die voor kracht in huis heeft. Ik heb graag wat power achter de hand.
Deze trekt statisch 19A.
Tot morgen.
Ton

Leuk om te lezen! Ben benieuwd.

Zou je eens wat foto's willen posten. Ik zou graag willen zien hoe je EZ eruit ziet. Zodat ik dit kan vergelijken met die van mij. Bijvoorbeeld een foto van recht van voren.

En heb nog een vraag als je die van jou op een harde ondergrond legt.
blijft ie dan recht liggen. Of valt ie om?

Die van mij valt een beetje om naar 1 kant.

(jaja ben een beginner en moet nog van alles leren en ervaringen, maar daar is nu juist dit forum voor toch?;) )
 
Heb EZ II besteld :D

Nu nog een goede setup!

Wat denken jullie van deze?

Mvg



Specificaties van de motor
Brushless 2835-2300kv inrunner
2300 toeren per volt per minuut
240 watt
Werkt met 30/40A regelaar
Werkt met 2-4 cellen lipo
Afmetingen 28,2 mm x 37 mm
Ass diameter 3,175mm
Gewicht 94 gram

Regelaar
Afmetingen 62x26x18mm
Contstant stroom 40A
Max stroom 50A voor 12 seconden
Bec 3A
Kabeltype 12 awg
Kabellengte 72mm naar lipo en motor
190mm naar de ontvanger
Werkt met 2 en 3 cellen lipo
 
Even terug is al te lezen dat je bij deze setup niet de bijgeleverde klapprop moet gebruiken.
Het toerental is te hoog voor die prop de stroom wordt te hoog.
Je kunt dan beter kleiner en misschien een vaste prop.

@Yihaa
Dat het toestel omvalt is een beetje logisch want hij heeft geen vlakke bodem.
Een klein beetje onbalans kan geen kwaad hij is zo vergevingsgezind dit toestel.

Een foto vind ik een beetje nutteloos er staan er vele op internet en recht voor de kop moet alles in een lijn staan vleugels en elevator.

Ton
 
Back
Top