Eerst - welkom!
Verder, zelfde verhaal als boven; ziet eruit als een redelijk nette scheur, geen deuken. Gewoon met secondenlijm (die van de WIBRA, 5 tubetjes voor 55 cent ofzo, altijd bij je hebben op het veld

) weer in elkaar lijmen, verstevigen heeft geen zin en maakt alleen maar zwaar. Alle begin is moeilijk, je had mijn EZ* eens moeten zien na de eerste maand... Frankenstar, zoveel littekens en reparaties.
Ailerons kunnen lastig zijn maar deze schade is niet ontstaan door richtingroer maar hoogteroer (gebruik, of waarschijnlijker, niét het gebruik ervan haha) en had door ailerons misschien zelfs voorkomen kunnen worden. Enig voordeel van alleen hoogte en richting is dat het toestel veel minder direct reageert, vooral bij het zweven/lage snelheid.
Vlakke draaien bestaan trouwens niet in de luchtvaart (alleen bij stuntpiloten en die toestellen zijn anders), de beste tip die ik voor je heb: voor een "normaal" vliegtuig is de richting waarin de buik wijst ALTIJD beneden qua zwaartekracht. Dat klinkt misschien raar maar bekijk het zo: als je het toestel een bocht in stuurt gaat het schuin hangen. om nu op dezelfde hoogte te blijven moet je hoogteroer UP geven (hou het toestel maar eens scheef, UP is in dat geval de richting waarin je de bocht aan het maken bent, je "stijgt" dus als het ware de bocht in)
Principe van steen aan touwtje - hangt het stil, trekt het recht naar beneden. zwaai je het rond dan voel je de "zwaartekracht" opzij of bij over de kop draaien zelfs omhoog trekken. Een vliegtuig ondergaat diezelfde krachten.
Bij richting dus altijd een beetje hoogte meegeven!