Multiplex Fox elektrisch hellingzwevertje

normaal lijmt men een triplex plaatje langs binnen om de schoeven in te laten hechten. bij de fox zal dit moeilijk gaan, maar een triplex vastlijmen aan de buitenzijde met epoxy zal geen overbodige luxe.

Hier wat foto's van mijn omgebouwde Fox.
Ik heb geprobeerd de Fox er nog een beetje standaard uit te laten zien. Ik gebruik één servo voor de ailerons welke ik weg gewerkt heb in de romp, achter de uitholde cockpit. Batterij geplaatst rond het zwaartepunt op zo'n manier dat het zwaartepunt op 35mm ligt. Dus geen extra gewicht nodig.

Servo verleng draad en antenne draad weggewerkt in de romp door er met een mesje een snede in te maken en dan de draad in de snede te drukken.

Het enige waar ik niet zo blij mee ben zijn de witte secondenlijm vlekken aan de onderkant van de vleugel. Misschien dat ik die er nog eens voorzichtig probeer af te polijsten ofzo.

Zij-aanzichten:
full

full

Aileron servo in romp (hier zie je ook mooi de servo draad naar achteren gaan):
full

Batterij met in de romp verlijmde jst connector:
full

Onderkant van romp en vleugel (antenne draad verwerkt in de onderkant):
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb helaas nog geen idee want ik mis nog een 3.7g servo voor het hoogteroer (ik had twee servo's, ging er op een staan, en toen had ik er nog maar één :) ).

Verder lijkt de Fox wel aan de prop te hangen, dus dat zal straks ook wel meer dan genoeg kracht hebben!

Een nieuwe servo, mooi weer en dan de eerste vlucht. Ik ben in ieder geval erg benieuwd! Maar dat is voornamelijk afhankelijk hoe snel ik een nieuwe 3,7g servo kan regelen. Uit China met het Chineze nieuwe jaar kan nog wel even duren!

...in jouw geval was ik er maar een gaan halen bij de plaatselijke hobby winkel...

...in jouw geval was ik er maar een gaan halen bij de plaatselijke hobby winkel...
Die heeft ze niet. Wel een 9 grams servo voor de prijs waarmee je er 6 uit china kunt bestellen :/ Maar da's wat te lomp en zwaar, en een servo mag toch niet duurder zijn dan de prijs van de Fox :D
Gelukkig stuurt Ger Kovacs er eentje naar me op, dus ik ben gered! :)

@ raptor... de witte plekken van de secondenlijm is omdat je het kickerd.... dat creeert een witte doffe plek.

helaas...

Nee, geen kicker gebruikt. Maar het kan wel eens komen door de dunne secondelijm, dat vervliegt altijd meer en zal wel de plekken veroorzaken. Had eerst dikker gebruikt, en toen later voor de zekerheid een klein beetje dunne lijm op plaatsen ertussen laten lopen.

Misschien had ik juist kicker moeten gebruiken, is gelijk het dampen afgelopen :)

Je kunt altijd nog - wanneer je na chinees nieuwjaar nieuwe servo's besteld - een flesje debonder mee laten komen. Kost niks en daarmee poets je CA-vlekken makkelijk weg. Wel even handschoenen dragen!

Maar dat verkopen ze ook bij de drogist of apotheek. Daar heet het dan aceton. De HEMA verkoopt het ook, maar dan heet het weer nagellakremover...

Weet je zeker dat het hetzelfde is? Het ruikt namelijk absoluut niet naar aceton (kennis van me heeft er een flesje van staan) en het haalt ook geen vlekken van bijvoorbeeld UHU POR weg, alleen van CA.. Zou wel een hoop geld schelen als het hetzelfde is inderdaad :)

Vandaag rustig droog weer dus effe een proefvlucht tijdens m'n middagpauze.
Zwaartepunt was niet goed denk ik, best wel nerveus stuurgedrag, ik had iets rustiger verwacht.
Anyway, romp had inderdaad wat te weinig sterkte over, na een laatste neuslanding gewoon doormidden gebroken :
full

Niet getreurd, onderweg naar huis vanavond effe langs de hobbywinkel gereden en voor 10 euro een nieuw zakje Fox meegenomen.
Poging 2 dus. Een leerkans heet dat dan.
Vleugels kunnen gerecupereerd worden dus 't zal wel meevallen.

Gegroet,
Tom

Laatst bewerkt door een moderator:
Met een beetje UHU POR zit dat rompje zo weer in elkaar hoor :D ik heb ooit een easystar van 10 meter hoog volgas in asfalt gezet.. Verticaal. kwestie van wat geduld maar die vliegt allang weer ;)

Ach, dat is wel het mooie van de Fox eh. Wanneer je dat ding crashed dan koop je voor 10 euro een nieuw setje. En inderdaad, epp en/of elapor is ook weer goed in elkaar te plakken.

Wel jammer van de gebroken romp! Waar had je het zwaartepunt dan?

Goeie tip die debonder btw. Ga ik zeker proberen. En ik denk dat er hier nog wel ergens wat aceton moet zijn (even van de vriendin stelen :) ). Zou ook mooi zijn als dat werkt.

Heb je stabilo in proportie meevergroot?? of toch maar niet, zo van: het zal wel meevallen:confused:
(de Fox heeft volgens mij in de gewone versie al een te klein stabilo, maar wie maak ik dat nou wijs:()

Zwaartepunt zat op 25mm van voorkant vleugel, aan de romp gemeten.
Volgens mij kan dit best een stukje achteruit.

Hoe stel ik vast of het stabilo groot genoeg is ?
Of anders : wat is het effect van een te klein stabilo ?

Tom

Of anders : wat is het effect van een te klein stabilo ?
Een vleugel die lift produceert, heeft de neiging (achterover) te roteren. Dat neutraliseren we door een stabilo te plaatsen in een dusdanige hoek dat de vleugel permanent in de goede invalshoek wordt gehouden.
Ik weet het niet uit ervaring want ik heb het nooit uitgeprobeerd, maar ik vermoed dat een te klein stabilo tot gevolg heeft dat de vleugel neigt naar overtrek.

Back