Multiplex Funcub 2010

Discussie in 'Watervliegen' gestart door Mijnheer Rob, 9 feb 2010.

  1. Koriel

    Koriel

    Lid geworden:
    27 mrt 2008
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Maastricht
    Ik weet niet of je hem al hebt besteld/gekocht/gebouwd?

    Zelf wilde ik niet bouwen, en toch een beest van een machine hebben. Welnu, dat heb ik.

    Ik heb hem in Duitsland besteld. Communicatie was erg goed. Levering duurde wel 2 tot 3 weken geloof ik, maar dat had ik verwacht.

    Hij komt binnen als een RR kist. de staart erop plakken, landinggestel eronder, ontvanger en prop ( 13x8 !! ) en dan heb je hem vliegklaar.

    Qua vermogen is dit echt geweldig. Op 50% vermogen klimt hij net zo snel als van een clublid met vol vermogen. Deze accelereert vertikaal door. Hij wordt ook al in het geel geleverd:

    mf-elektroflug.de


     
  2. Michiel deferme

    Michiel deferme

    Lid geworden:
    5 aug 2013
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Diest
    Funcub of mentor ???

    Wat zouden jullie aanraden de funcub of de mentor heb tot nu enkel met de easyglider pro en easystar gevlogen :confused:
     
  3. Yihaaa

    Yihaaa

    Lid geworden:
    15 apr 2011
    Berichten:
    141
    De FunCub!
    Heb deze gekozen ook na eerst een ez* en EZG pro en de FunCub id echt een geweldige goede volgende stap.
     
  4. schyf

    schyf

    Lid geworden:
    20 okt 2012
    Berichten:
    12
    Hi allemaal , ik heb met belangstelling de meeste pagina's van dit draadje gelezen en heb zelf ook een Funcub gebouwd die ik hopelijk dit weekend of volgende week de maiden geef . Omdat ik al had gelezen dat er vaak veel gewicht in de staart moet heb ik al op voorhand de staart servo's achterin gebouwd mede opmdat ik ook een zwaardere moter heb gemonteerd . dat heeft tevens als voordeel dat de stuurstangen niet zo lang zijn . Verder heb ik de regelaar onder op de romp geplakt voor betere koeling en hou ik meer ruimte over voor mn FPV camera .
     
  5. mvdkuijl

    mvdkuijl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Aalsmeer
    Hallo goede avond.
    Ik heb net vanmiddag een nieuwe funcup gekregen van de hangaar uit Kampen alles zit er bij.

    Alleen ik kom er niet helemaal uit met de aansluiten van de servo's
    Het zal ongetwijfeld besproken zijn maar ik kan het niet vinden.
    Ik heb een dx6i van spektrum en een orange 7 kanaals ontvanger.
    Ik heb 2 Y kabels er bij gekocht.

    Hoe moet ik de kabels aansluiten op de ontvanger elerons op 1 Y kabel. en dan mixen.
    moet ik de flaps op een Y kabel aansluiten en dan mixen.

    Wie o wie kan mij op weg helpen.
    Alvast Bedankt voor de moeite

    Groeten
    Marcel van der Kuijl
     
  6. mr. mark

    mr. mark

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Nijmegen
    ik heb de ailerons op 2 aparte kanalen gedaan. Dan kan je die onafhankeijk van elkaar trimmen, mixen, wat je er ook mee wilt doen.

    de flaps heb ik met een y-kabel op 1 kanaal gezet, die moeten toch altijd hetzelfde doen
     
  7. mvdkuijl

    mvdkuijl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Aalsmeer
    Fun Cup


    Hoi Mark dus als ik het goed gebruik de flaps met een y kabel op de flaps bij de zender en de eleron1 op eleron op de zender en eleron 2 op kanaal 6?

    GROETEN
    mARCEL
     
    jack-marga vindt dit leuk.
  8. mr. mark

    mr. mark

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Nijmegen
    ik weet niet precies op welke kanalen ik ze had. dat is ook per merk zender anders.
    maar verder klopt het ja
     
  9. mvdkuijl

    mvdkuijl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Aalsmeer
    Hoi Mark Eureka het werkt.

    Dank je wel
     
  10. Eds66

    Eds66

    Lid geworden:
    27 okt 2003
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Almelo
    Geachte mensen,

    Ben ook voor een Funcub aan het kijken. Ook bij Natterer in Duitsland. Maar ik zit nog te kijken met de servo's. Welke servo's worden er door jullie gebruikt ? Kunststof tandwielen, gelagerd.
    Ik heb ook een RR versie gezien van Multiplex zelf. Wie heeft hier ervaring mee ?
    Alvast bedankt voor de reactie.

    Edwin
     
  11. mr. mark

    mr. mark

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Nijmegen
    volgens mij heb ik er goedkope servotjes in gestopt. Het lijkt me dat dat niet al te veel uitmaakt voor zo'n toestel
     
  12. Eds66

    Eds66

    Lid geworden:
    27 okt 2003
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Almelo
    Ik heb gekeken naar servo's bij HK. Staan er genoeg. Nu heb ik deze gevonden:
    Corona 929MG Metal Gear Servo 2.2kg/ 12.5g/ 0.10sec. Kan ik deze voor alles gebruiken ?
    Omdat Multiplex nl de Tiny-s met meer kracht aangeven bij de richting - en hoogte servo.
    Alvast bedankt.

    Edwin.
     
    Laatst bewerkt: 7 dec 2013
  13. Algysy

    Algysy

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik zou de iets zwaardere uitvoering nemen, de Corona 939 MG (geen digital), daar vlieg ik zelf al bijna 2 jaar mee met de FunCub, op alle functies.
    Maar ik verwacht dat de 929 ook prima zal voldoen hoor.

    Succes,
    Jan
     
  14. Eds66

    Eds66

    Lid geworden:
    27 okt 2003
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Almelo
    Hallo,

    Maar wat voor kracht is er nodig bij richting - en hoogte servo ?
    Bij Multiplex wordt bij de servo 2,6-3 kg /0,08/0,06s aangegeven. Maar is dit ook nodig.
    Tevens is de Corona 939 wel trager in snelheid. Merk je dit ook bij het vliegen ?

    Edwin
     
  15. Algysy

    Algysy

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Rotterdam
    De FunCub is een fijn vliegtuig met goedmoedige vliegeigenschappen, zeker geen felle stuntkist.
    Daarom zal het mijnsinziens echt niet merkbaar, laat staan noodzakelijk zijn daar een snelle servo in te zetten.
    Maar zoals ik al eerder schreef, mijn FC vliegt nu bijna 2 jaar tot volle tevredenheid en, wat ook belangrijk is, zonder storing met deze servo`s.

    Ik heb overigens ook alle vertrouwen in de 929 en de benodigde kracht heb ik me nog nooit in verdiept, ik ga er maar vanuit dat een gemiddelde ca. 12 gram servo sterk genoeg is.

    Grtz,
    Jan
     
  16. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik heb net een FC besteld!

    Ik wil naast (helling)weven ook motorvliegen erbij doen voor de afwisseling op de dagen dat zweven niet lukt. De komende tijd zal ik dus door dit topic bladeren voor tips en trucs.
    Ik heb hem met de aanbevolen multiplex servo's besteld en de motorsetup wordt er eentje die ik nog heb liggen (en waarvan bij de hk-recensies stond dat hij het op 3s heel goed doet op een funcub)
     
  17. Eds66

    Eds66

    Lid geworden:
    27 okt 2003
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Almelo
    Hallo,
    Ik ben ook aan het kijken voor een FC. Waar heb jij hem gekocht ?
    Ik kijk ook over de grens. Vaak compleet toch wel goedkoper.

    Edwin
     
  18. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Bij Lindinger. 9 tientjes voor de kist, 12,50 en 13,50 voor de mpx nano en tiny servo's en 6 euro verzenden.
    En niet geheel onbelangrijk: zondag besteld en gisteren verzonden dus hopelijk voor vrijdag in huis!
     
  19. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Veendam
    ik heb al 2 jaar de hextronic 900 servo,s voor alle functie er in zitten, werkt perfect nog nooit een stuk gehad.
    hij is niet erg precies waar het aankomt op servo,s , het is gewoon geen kist waar je 300 km snel mee vliegt
    je kan er gewoon lekker mee rond tuffen op een meter of lager boven de grond, gewoon leuk en rustig mee vliegen ook met een beetje wind vliegt hij goed, okee wiebelt wel wat maar ach hij vliegt, en het natuurlijk leuk om met een windje de flaps uit te doen en dan achteruit vliegend te gaan landen.
     
  20. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik wil hem ook voor het rondtuffen op windstille dagen (die zijn er soms ook nog wel!)
    Ik zocht speciefiek ook een kist met een landingsgestel om touch en go's te kunnen doen en die flaps maken hem helemaal veelzijdig!

    Het is even hopen dat hij voor vrijdag in huis is. Als ik deze week de servoverlengsnoertjes kan solderen kan ik hem volgende week op mijn werkadres verder afbouwen. Ik geloof niet dat er een volledig ingericht hobbyhok voor nodig is om hem af te bouwen en ik ben niet van plan hem van een exotischverfschema te voorzien. (Daar ben ik niet echt handig in...folie kan ik beter)
     

Deel Deze Pagina