Multiplex Funcub 2010

leuk filmpje !!!
alleen de text bovenin staat op de kop :lol::lol:
hier nog een paar plaatjes van afgelopen week.
PICT1786Small.jpg

IMG_6673Small.jpg

1739dlSmall.jpg

PICT1748Small.jpg

Ik heb dit weekend voor het eerst met mijn Funcub gevlogen. Sterker nog, dit weekend heb ik voor het eerst met een vliegtuig gevlogen. Ik ben ondertussen al meer dan 20 jaar met modelbouw bezig, maar dan vooral met 1:8 auto's. Ik wilde eens wat anders proberen en de Funcub leek me wel wat. Ik heb eerst wat uren geoefend met een simulator en dit weekend meerdere accu's leeg gevlogen. Mijn inschatting was dat ik het zou moeten kunnen zonder hulp van een ander en ik was verbaasd hoe simpel dit model vliegt. Starten, landen, loopings, windkracht 3, allemaal geen probleem. En het bouwen van een Funcub is vergeleken met 1:8 auto's helemaal een eitje. Wat ik mij afvroeg: men wordt altijd gewaarschuwd niet alleen te leren vliegen. Ben ik nou een van de weinigen die het makkelijk zonder hulp redt, of zijn er meer mensen die met de Funcub zelf hebben leren vliegen?

Zelf leren vliegen kan prima, alleen moet je dus (net als jij gedaan hebt) de discipline op kunnen brengen om EERST heel erg goed en veel te oefenen in de sim. En dan niet gewoon gekke dingen, nee, netjes vliegen :D

Zo heb ik het ook geleerd, eerst keer dat ik met een echt vliegtuig vloog, vloog ik er zo mee weg! (had geen hulp nodig)

Feli met je eerste vluchten :D

De Funcub is inderdaad een lekker stabiele kist die bijna vanzelf vliegt.
Er zullen nog niet veel mensen mee hebben leren vliegen omdat hij nog maar een half jaar op de markt is.
(ik denk dat dat wind dit weekend toch wel lastiig was, dus mijn complimenten)
Ik heb ook 99% zelf leren vliegen (totaal 10 minuten aan de kabel gezeten) en ook een paar uur op de computer.
Verder dus met de Easystar, die net zo makkelijk vliegt als de Funcub.
Wel heb ik gevlogen op een club, waar je wel bepaalde dingen leert, zoals een strak circuit vliegen en goed je landing plannen, ook als je motor een keer uitvalt.
Veel piloten die zelf hebben leren vliegen en vooral wildvliegen laten teveel de kist zelf vliegen en "vliegen achter de kist aan" en vliegen rondjes om zichzelf heen.
De Funcub kan opstijgen binnen 2 meter en ook landen (of moet ik zeggen "neerploffen") binnen 2 meter.
Heb je een zwaardere kist met relatief minder motorvermogen dan wordt dit een stuk moeilijker.

Ik ben echt blij met mijn Funcub, het is een leuk toestel en de flaps zijn niet nodig om ermee te vliegen maar wel leuk om mee te spelen!

Groeten Willem

Ik zou ook graag een FUNCUB aanschaffen. Ik heb nog 2 motoren liggen die ik eventueel (niet) zou kunnen gebruiken.

1. een HIMAX HC3516-1130 die uit mijn gecrashte AcroMaster komt. Ik vloog hier met een 11 x 6 prop. Deze motor is soortgelijk met de motor die MPX aanraadt alleen heeft deze een KV van 1130 i.p.v. 850.

2. een AXI 2820/10 (KV 1200 - 151 g)

Van beide zou ik het liefst de HIMAX gebruiken want de AXI is zwaarder. Welk verschil geeft dat in de vlucht met een KV van 1130 ten opzichte van KV 850?

Bedankt voor een antwoord,

Jos

Een tijdje geleden heb ik bovenstaande vraag geformuleerd maar ik heb hierop nog geen antwoord gekregen.

Wie kan mij wat aanraden??

Bedankt,

Jos

Bedankt voor de complimenten. Ik ben ook erg blij met de Funcub. Ik had dit voorjaar al besloten dat het een Funcub zou worden en moest er een tijd op wachten (zoals vele anderen), maar ondanks dat ik dus niet weet hoe andere vliegtuigen vliegen, vond ik 't het wachten waard.

En ik heb nog veel te leren qua vliegen, maar het begin is er. Ik heb begin vorige week eerst nog veel het landen met de sim geoefend en toen dat niet meer mis ging en het vliegen met wind ook goed ging, durfde ik het dit weekend wel aan. Flaps heb ik er trouwens ook al inzitten, maar heb ik nog niet (durven) gebruiken.

De wind van dit weekend had ook wel weer voordelen. Het landen tegen de wind in ging hierdoor vrij rustig. Naast het positieve nieuws ook wat negatieve zaken: de regelaar die ik nu heb (Torcster Pro van Natterer) valt me tegen vgl met andere brushless regelaars. Tenminste, ik ga er vanuit dat het de regelaar is. De motor loopt niet zo soepel bij lage toeren als ik gewend ben. Ik heb al meerdere Hobbywing regelaars en die bevallen me zo goed, dat ik die ook voor de Funcub ga gebruiken. En verder maken de 3.5 mm connectoren vrij slecht contact. Worden (veel te) warm en zorgden er voor dat de motor soms haperde (één contact was al zwart geworden). Het verbaast me enigszins, want met de 4 mm connectoren in mijn 1:8 brushless sets heb dit nog nooit gehad.

Aan Jos

Een zwaardere motor in de funcub betekend dat je bij de bouw ook lood in de staart zal moeten monteren.
Op zich geen ramp voor de Funcub, omdat deze al een erg lage vleugelbelasting heeft.
Ikzelf zit ook te overwegen om lood in de staart van mijn eigen Funcub te doen omdat het nu erg lastig is de accu te wisselen (en deze sluit nu ook de koellucht uitlaat grotensdeels af).
Voor mij zou 50 gram in de staart voldoende zijn, voor jou wat meer.

De KV staat voor hoeveel toeren de motor zal draaien, en dus uiteindelijk ook de maat van de prop.

Om met het bedoelde karakter van de Funcub te vliegen wil je een grote prop hebben met een lage spoed, die relatief langzaam draait.
Een 13x4 prop is perfect voor de Funcub, en bij kruissnelheid (halfgas) zal deze circa 4000 toeren/min maken (met 900 Kv op 3S lipo).
Een dergelijke prop zal dan niet veel snelheid geven maar wel veel trekkracht.
Een grote prop met lage toeren heeft altijd meer rendement als een kleine prop met hoge toeren (de grote prop gebruikt dus minder stroom voor dezelfde trekkracht)

Ga je een motor met meer KV monteren, dan zal deze meer toeren maken maar niet meer in staat zijn om zo'n grote prop rond te draaien, de 13x4 prop zal deze motor overbelasten.
Dan moet je dus een 11x6 of 12x5 prop moeten kiezen die dus meer toeren draait en in feite meer geschikt is voor een sneller toestel en minder voor een lanzame lobbes als de Funcub.
Ook in combinatie met de sleephaak, de flaps of de drijvers is een 13x4 prop geschikter.

Het hangt ervan af wat je met de Funcub wil gaan doen.
Wil je gewoon rondfladderen dan kun je de Himax nemen met een kleinere prop.
Wil je gaan slepen dan kun je ook kiezen voor de zwaardere motor met de standaard 13x4
Maar die zal bij volgas veel meer power geven als waar de Funcub op berekent is.
Je moet dan zeker de neus verstevigen.
(of je moet gaan vliegen op 2S pakketten, dan maak je dezelfde toeren als een 800 KV op 3S pakketten).
En bij die zwaardere motor ook wat lood in de staart bij de bouw, zal echt geen probleem zijn voor het totaal gewicht.

(edit: uiteindelijk propkeuze altijd doen nadat je de echte amperes gemeten hebt en deze binnen de range van de ESC en motor blijven)

Succes Willem

Laatst bewerkt:
Erg bedankt Willem voor je interessant antwoord.

Het beste zal ik nu als proef de Himax 3516-1130 met een 11 x 6 prop nemen. De neus zal ik versterken om schade te voorkomen. Moest het toestel te snel vliegen kan ik nog altijd overschakelen op een motor met een KV van 850 zoals de Himax 3516-0840 die dan met een grotere prop kan draaien.

Jos

Maiden flight

Afgelopen zondag mijn maiden gehad met de Funcub.
Wat een lekker toestel zeg! Met die grote wielen kun je inderdaad echt overal opstijgen en landen.
Met mijn setup gaat hij ook ongelimiteerd verticaal (tenminste tot zover ik kon zien:D).

Wat ik alleen niet goed begrijp is hoe je met de flaps vol uit nog zoveel lift hebt. Ze fungeren in die stand toch met name als rem? In principe zou je toch met de flaps op 30 graden nog langzamer moeten kunnen? (heb dit nog niet geprobeerd...)

Ik heb er nog geen foto's of video's van maar dat ga ik gauw regelen.
Vond het zondag in de schemering namelijk wel een gaaf gezicht met de LED-jes erop.

Gefeliciteerd Marijn! Mooi dat alles naar tevredenheid is. Kom maar snel met foto & film, ben benieuwd. Nog iets gedaan om toestel aan te kleden of alles standaard?

Mijne ligt klaar, incl. setup, maar bouwplank ligt momenteel overvol, doos moet nog even dicht blijven.

Mooie plaatjes/filmpje Vliegman en Jetprop! Ziet er goed uit, hoog fungehalte zo te zien (allerhande fratsen erg dichtbij en laag), doet me een beetje aan manier denken waarop ik met Minimag vlieg

Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd Marijn! Mooi dat alles naar tevredenheid is. Kom maar snel met foto & film, ben benieuwd. Nog iets gedaan om toestel aan te kleden of alles standaard?

Mijne ligt klaar, incl. setup, maar bouwplank ligt momenteel overvol, doos moet nog even dicht blijven.

Mooie plaatjes/filmpje Vliegman en Jetprop! Ziet er goed uit, hoog fungehalte zo te zien (allerhande fratsen erg dichtbij en laag), doet me een beetje aan manier denken waarop ik met Minimag vlieg

Dit weekend m'n vriendin even zo gek proberen te krijgen dat ze filmt en foto's maakt.
Qua toestel bestickering heb ik gekeken naar de foto's van jetpropdlx. die vond ik leuker dan de originele.
Ik ga er ook nog even mijn FlyCamOne2 onder hangen.

Altijd lastig het, teveel om te bouwen :D

kon mij niet houden... dit weekend een funcub gekocht.:oops:
heb nog een spitz motorke liggen van 860KV 410W met 35-40amp regelaar.
normaal met een 11*6 prop.
Zou ik deze kunnen gebruiken? of moet ik zwaarder nemen?

wie o wie kan mij aub vertellen waar ik een funcub kan bestellen, ik kan er nergens eentje vinden.

wel het liefst in ned, of bij onze buren .

ik wil deze bestellen met de multiplex aandrijfset, oke duur !! maar wel goed en afgestemd.

wie helpt mij aan een adres ??????????? HELP !!!!!!!!

Back