Multiplex Funcub 2010

hallo,

ik heb een funcub zoals ik al zij maar hoe doen jullie het met de flaps en de servo's moet ik daar een ubec in zetten of kan ik dat met een Y-kabel of een V-kabel doen.

gr.vliegfan

hallo,

ik heb een funcub zoals ik al zij maar hoe doen jullie het met de flaps en de servo's moet ik daar een ubec in zetten of kan ik dat met een Y-kabel of een V-kabel doen.

gr.vliegfan

Haha, nu gooi je een paar dingen door elkaar... :hammer:
Flaps staat al meerdere keren beschreven, omdat meeste in knoei komen met aantal kanalen, flaps op een Y-kabel zetten, 1 stekkertje in je ontvanger dus.

Als je servo's er normaal in zet zoals MPX het bedacht had, gaat de ene flap omhoog en andere omlaag, daarom beter even een tweede gat in je vleugel te snijden zodat 1 van de 2 servo's andersom geplaats kan worden, ook daarvan zijn er in dit topic voorbeelden te vinden. Let op dat servohevel op zelfde plek uit komt.
Je kunt ook draairichting van 1 servo veranderen door wat om te solderen in servo of een schakelingetje te kopen die dat voor je doet. Mijn advies, gewoon gaatje snijden en servo andersom plaatsen.

UBEC is electrische voeding, staat los van flaps aansluiting.

Zonde om in de vleugel te gaan snijden! Gewoon even de draadjes op het motortje van de servo en de buitenste draadjes van de potmeter omdraaien. Is in twee minuten gepiept.

Zonde om in de vleugel te gaan snijden! Gewoon even de draadjes op het motortje van de servo en de buitenste draadjes van de potmeter omdraaien. Is in twee minuten gepiept.
Twee minuten is wel erg snel. Het duurt al twee minuten voordat mijn soldeerbout goed warm is. ;)

Ik heb ook gewoon een gat in de vleugel gesneden. Als je het netjes doet, kun je wat je eruit snijdt gebruiken om het oorspronkelijke gat te vullen.

En je kunt, zoals eerder genoemd, ook een servo reverser gebruiken. Dit is ook wel een mooie: een combinatie van een y-kabel met een servo reverser: Y Lead Servo Reverser

Geen, maar ik maakte er een beetje uit op dat het een tip was om er gewoon een gat in te snijden. Er staan nergens 'ik vind', weet ik, maar toch...

Geen, maar ik maakte er een beetje uit op dat het een tip was om er gewoon een gat in te snijden. Er staan nergens 'ik vind', weet ik, maar toch...
OK, en ik las jouw bericht alsof solderen de beste optie zou zijn. ;) Ik wilde aangeven dat je ook netjes een gat kunt snijden en dat kunt opvullen, zodat het minder 'zonde' is om te gaan snijden.

Draden in de servo anders aansluiten (op de manier zoals jij inderdaad hebt beschreven) is natuurlijk ook een prima optie. Maar alleen voor mensen die een beetje kunnen solderen, anders zou ik niet aan het omsolderen van een kleine servo beginnen. En sommige mensen beweren te kunnen solderen, maar zijn meer aan het 'plakken' dan aan het solderen. Die mensen kunnen beter een gat snijden of een servo reverser kopen en die mensen kunnen bijv. hier even lezen: Solderen ;)

Servo omsolderen heeft m.i. wel een nadeel. Als ik ergens ga vliegen (of rijden) neem ik altijd wat reserve onderdelen mee, zodat ik snel reparaties ter plekke kan uitvoeren. Laatst had een vriend van me een kapotte servo en die hebben we ter plekke vervangen. Een soldeerbout om de draairichting te veranderen heb ik ter plekke niet bij me (en ook geen 220 ;) ). Ok, je kunt een natuurlijk een servo op reserve omsolderen, maar dan moet je alleen maar meer op reserve hebben... Ondanks dat ik zelf veel soldeerervaring heb, heb ik daarom zelf de servo niet omgesoldeerd.

Maar om een lang verhaal kort te maken, is mijn mening dat snijden in elk geval voor sommige mensen een betere optie dan zelf de servo omsolderen.

Tja, als mijn remklepservo kapot gaat als ik niet achter het huis aan het vliegen ben, zou ik de servo in de 'normale' stand zetten en de remkleppen niet meer gebruiken. Als ik wel achter het huis zou vliegen, zou ik even naar voren lopen om hem te repareren.

Ik denk dat we allebei de voor- en nadelen wel genoemd hebben, nu kan de vrager een eigen keuze maken ;)

ik heb vorige week zondag de funcub ingevlogen, prima vliegtuig, goed doordacht.
3 accu's leeggevlogen tot het ijs op de vleugel en de propellor zat :mrgreen:

dat was zeker voor herhaling vatbaar maar eigenlijk heb ik het toestel voor m'n bijna 10 jarige zoon gekocht (vliegt al een tijdje met een charter en indoor met een lazy bee). nu maar hopen op veel mooi weer.

past de KDA36-16M

Bedankt voor de reacties. Ik zal er dus beter aan doen om de motor met 5mm as te bestellen? Dan doe ik dat, jullie hebben er vast meer verstand van :P.

Kan ik die gewoon met de 12x6 prop gebruiken? Lijkt me wel he?

Dan ga ik voor de duurdere motor en dan wordt dit het lijstje:

Quantity Stock Product description Price Weight

BK KDA36-16M - KD 36-16M Brushless Outrunner 1050Kv This item is on backorder*

He Olap,

Ik zit ook te denken om deze bovenstaande motor te gebruiken. Maar vraag me af of deze wel zomaar past. Heb je de neus van de Funcub moeten aanpassen, bijv materiaal verwijderen. Of past het zonder aanpassingen er zo in :confused:

Lindert bedankt, ik had ze gevonden, vroeg me alleen af of deze motoren ook zomaar passen zonder wijzigingen te hoeven doen....

Ik heb op de drijvers van de Cub een water roer gezet (afgekeken bij Jetprop) die had er nog een liggen.
Dit gaat beter als wat ze er bij leveren, als je van het water gaat blijft deze diep in het water hangen en dat gaat niet zo lekker, maar zonder is deze weer niet te sturen op het water met een beetje wind gaat overal heen behalve waar deze moet zijn.

IMAG0042.jpg

IMAG0040.jpg

IMAG0045.jpg

IMAG0047.jpg

Nu nog beter weer om deze te testen maar ik ben niet bang dat deze niet werkt.

Er zitten wel van die dure servo's in van HK 9 grams 2.69 dollar per stuk

Laatst bewerkt:
@caliban:

Motoren/propellers, gebruikt door Funcub vliegers uit dit topic (willekeurige volgorde)
[...]
ChrisDV, Turnigy TR 35-42D 1000kv en 12x6 link naar de post, prop uit Natterer pakket
[..]
De 12x6 prop en motor komen van sponsor rc-addict, de motor zou je ook bij de HK shop kunnen bestellen, het verschil is service en levertijd.
M'n vriendin was eens mee en heeft dit gefilmd(se x10, gedraaid ofzo dus ietwat smal beeld ;) ): Voor het eerst wat loopings en rolls gevlogen, leuk vliegtuig.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back