Multiplex Funcub 2010

Hallo allemaal,

Ik vlieg nu bijna een jaar met mijn FC, en het ding vliegt vanaf het begin geweldig.

Er zit een Graupner compact 400z motor in met een 12 x 6 APC prop.
Ik lees veel over vibraties in dit vliegtuig, en dacht er geen last van te hebben, alles liep/loopt mooi soepel, alles zit stevig en tijdens de vlucht geen rare geluiden, maar een mooi zoemen, ook bij vol vermogen.

Althans, zo was het tot voorkort.

Hij zal er nu pakweg 25 vlieguren op hebben zitten maar gaat de laatste weken steeds meer “ronken”, vooral bij vol gas.

Op zich een realistisch geluid, maar ik vertrouw het toch niet echt, en als hij niet vliegt (vastgehouden in de hand) hoor je dit ronkende geluid niet.

Hij is nooit gecrashed, prop steeds dezelfde en onbeschadigd, en alles zit goed vast, ook motor, motorschot enz. en verder niets veranderd nadat hij "stil" vloog.

Hij vliegt overigens nog net zo goed als in het begin, daar is niets mis mee.

Is dit mogelijk dat dit veroorzaakt wordt door dat bewuste “vibreren”, of heb je dat vanaf het begin als dat zich überhaupt voordoet..... of misschien beter gezegd, waaraan merk je het bewuste vibreren?
Of, waar zou ik het anders in moeten zoeken?
Het is het nieuwe type, met het kleine richtingroer.

Alvast bedankt voor de informatie en het meedenken,

Grtz,
Jan

Hallo mensen,

Een tijdje terug dit probleem(pje) gepost, inmiddels diverse verstevigingen aangebracht in de vorm van carbonstaafjes, andere prop er op, motor gecontroleerd en weer opnieuw goed vastgezet, geen verschil...het "ronken" bleef.

Het leek me uitgesloten dat de propadapter uit balans geraakt was, hij is immers nooit gecrashed, en visueel leek hij me ook zuiver te draaien.

Maar als laatste mogelijkheid toch maar een nieuwe propadapter er op en ......... hij zoemt weer als een bijtje :D.....Het ronken is helemaal over.

Nu is hij tijdens de landing in het gras wel eens "met zijn kin" in een graspol terecht gekomen, maar nooit hard ....kennelijk heeft zo`n aluminium prop adapter dus maar weinig nodig om onzuiver te worden.

Maar goed, weer wat geleerd en een probleempje opgelost.

Grtz,
Jan

Hoi Jan, propadapter kan soms probleem veroorzaken, vaak zagen ze deze in zodat je kunt klemmen. Soms zitten er hele kleine spaantjes/bramen in het gat, heb daar al eens problemen mee gehad. Adapter kan er ook verkeerd op zitten, loshalen, stukkie verdraaien en weer vast zetten heeft mijn vliegmiddag ook al eens gered (later nieuwe erop gezet).

Heren, mag ik jullie eens vragen wat jullie exacte setup en prestaties zijn? Ik overweeg een nieuwe setup aan te schaffen.

Ik vlieg nu met:
Torcster Brushless Gold A3542/6-1060 130g
Torcster Speedcontroller PRO SBEC 40A
12x6 TGS Sport prop
3S 2200 lipos
Vlieggewicht ca. 1400gr

Prestaties:
Ruim 400W bij vol gas
Max. 40A bij vol gas
Ca. 1800 gr trekkracht (was een beetje lastig meten want de Fc bleef niet recht hangen)
Vliegtijd gemiddeld ca. 6 min, afhankelijk van vliegstijl en wind.

Ik overweeg de anschaf van een Torcster Brushless Gold A3548/5-900 156g met een 50A ESC, met een grotere prop haal je er dan tot max. 2300 gr trekkracht uit.

Maar welke setups vliegen jullie?

Gr. Mickael

HD

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey jan
Ja dat was wel vaag he dat je had die spinner ook netjes uitgebalanceerd en toch liep deze tegen je motorschot , met de nieuwe adapter was het weg , heb van het weekend iemand anders nog het advies gegeven z'n adapter 1 a 2 mm naar voor te zetten mits er ruimte voor is en weg was het ronkende geluid , ik zelf vlieg met de alu motormount heb dit probleem dus niet , in de meeste gevallen is het zo dat je spinner/adapter tegen je motorschot loopt , het blijft een mooie kist de funcub , heb hem zelf ook nog niet zo lang hoor jan heeft me aangestoken en m'n zwager erbij haha

Hey jan
Ja dat was wel vaag he dat je had die spinner ook netjes uitgebalanceerd en toch liep deze tegen je motorschot , met de nieuwe adapter was het weg , heb van het weekend iemand anders nog het advies gegeven z'n adapter 1 a 2 mm naar voor te zetten mits er ruimte voor is en weg was het ronkende geluid , ik zelf vlieg met de alu motormount heb dit probleem dus niet , in de meeste gevallen is het zo dat je spinner/adapter tegen je motorschot loopt , het blijft een mooie kist de funcub , heb hem zelf ook nog niet zo lang hoor jan heeft me aangestoken en m'n zwager erbij haha

Hallo Tony, ik stel dan ook voor een FCFC (FunCub FanClub) op te richten :D.

Maar inderdaad, ik ben inmiddels weer een flink aantal vluchten verder, en hij draait nog steeds keurig.
Ik heb er overigens wel een wat kleinereprop op (11x5,5), vliegt ook prima maar veel minder stroomverbruik.

Verder hier wel een klein probleempje, binnenkort wordt ons veld officieel "recreatiegebied", en dan mogen we er niet meer vliegen.....jammer :(

Grtz,
Jan

@ Mavlo,

Leg dat de toezichthouders maar uit, Hier in de omgeving wordt de controle van deze terreinen uitbesteed aan een instantie GZH, en die hanteren overal de zelfde regels.

Je mag op geen enkel recreatieterrein iets gebruiken wat RC bestuurd wordt, dus ook geen auto of bootje in de vijver of sloot.....

En vliegen is natuurlijk helemaal al iets waar in Nederland zeer argwanend naar gekeken wordt, of het nu groot of klein is, als er ook maar een regeltje is om het tegen te werken, zal dit doorgaans ook gebeuren.

Dus zal er niet veel anders over blijven dan het clubveld, ..... ook geen slechte optie hoor, maar op een ander mooi veldje met vrienden kan ook erg gezellig zijn.

@ Tank 532,
Ik vlieg met een Graupner Compact 400Z motor, trekkracht heb ik nooit opgemeten, maar hij voldoet prima met een 12x6 of 11x 5,5 prop.
Ik vlieg met 3 cellen 2200 mah en een Tournigy esc van 45 Amp.
Ook verticaal omhoog is geen probleem met een totaal vlieggewicht van 1310 gram.

Grtz,
Jan

@jan

zo dat is wel erg jammer ja , wordt er dan geen ander veld toegewezen waar jullie kunnen vliegen neem aan dat jullie officieel geregistreerd staan daar als gebruikers

groeten tony

@jan

zo dat is wel erg jammer ja , wordt er dan geen ander veld toegewezen waar jullie kunnen vliegen neem aan dat jullie officieel geregistreerd staan daar als gebruikers

groeten tony

Nee hoor, we vlogen daar helemaal "wild".

Maar het is nog niet officieel, dus we kunnen er vooralsnog terecht.
Volgens de meneer van GZH kon het een kwestie van dagen, maar ook nog wel een half jaar (of meer) zijn, we zouden het wel horen.
En tot zolang kunnen we er terecht.

Grtz (en ik ga er van uit) tot ziens.

Jan

Jammer ja. Het is natuurlijk wel in te denken dat het niet wenselijk is dat boven b.v. recreatiestranden allerlei RC-vliegtuigen vliegen. Dan is het wachten op het eerste ongeluk, daar zit niemand op te wachten.... Dus in die zin logisch dat ze een lijn trekken.

Maar ik ga ervan uit dat je dus op een leeg veldje niemand kwaad doet, en door de formele wijziging van het veld het ineens niet meer mag. Dat is spijtig.

Woensdag nog op water gevlogen. Heerlijk was dat. Zelfs met vrij veel wind gaat dat goed (zie eerste landing).

Is in 1080P HD:

Dat doe je netjes :thumbsup: Leuk filmpje!
Windje lijkt redelijk constant , mooie omstandigheden. Als het nog wat harder waait en met windstoten, kan Funcub omgeblazen worden tijdens het stilliggen op het water of taxien, hou daar rekening mee als het echt onstuimig is. Zelf heb ik het liefste 100% windstil weer, lekker voor je neus landen vanuit willekeurige richting :D

Bedankt!

Voorlopig geen bootjes, we houden het bij vliegen :D...

Inderdaad was het een vrij vlakke wind. Zal erop passen inderdaad, bij veel meer wind was ik toch niet van plan om op het water te vliegen. Maar het liefst windstil inderdaad. Maar ja... in Nederland niet altijd voor het uitkiezen, zeker niet bij water.

Heb mijn cub ff wat sportiever gemaakt

52ad20b1-0c77-b03a.jpg

52ad20b1-0c84-6cb8.jpg

52ad20b1-0c91-511d.jpg

Nu nog ff eenborgring scoren voor mijn nieuwe propas, en dan kan ie de lucht weer in...

HD

Mavlo, tof filmpje! Wordt nu echt eens tijd dat ik mijn eigen floats ook ga maidenen

Weet alleen nog niet waar, iig niet met veel wind, heb ook nog steeds geen waterroer...

HD

Vandaag voor het eerst water gevlogen met knikkende knieën in een ietwat beschutte dus minder open omgeving. Het ging allemaal goed maar het was bet als bij de eerste vlucht maximale zenuwen. Op het water weinig wind, boven eiland en boven de boomtoppen wel wat turbulentie. Sturen op het water zonder waterroer ging prima alleen denk ik wel minder bij meer wind.

52ad20b1-0157-dc40.jpg

52ad20b1-0163-b573.jpg

Filmpje moet ik nog uploaden...

Gr. Mickael

Laatst bewerkt:
Maiden

Wind ging lekker liggen vanochtend dus eindelijk tijd voor de maiden. Geen flaps voor het eerst keer, gas geven en binnen 4m de lucht in. Vliegt meteen goed. Dan maar landen. Ik heb redelijk veel geofend met Phoenix en daar val je zowat uit de lucht als je de gas dicht doet maar in het echt is de FC bijna een floater. Toch goed geland. 2e vlucht ging ook goed en een mooi landing maar toch 10m verder dan ik wou. 3e vlucht, deze keer wat lager vliegen, mooi approach dan springt een boom bijna uit de grond en grijpt mijn FC vast. 15m in de topje van een boom. Enfin 5 uur later met touwen, zagen, ladder en 10m buis komt de FC naar bekenden. Alleen wat deukjes, dat wordt stomen.

Dit is helaas een patron. 2 jaar geleden had ik een vergelijkbaar ervaring met mijn Easystar. Ik moet echt leren om niet in de beurt van bomen te vliegen!

Maar ondanks heb ik genoten van vliegen met de FC, echt een mooi vliegend toestel.

Vandaag voor het eerst water gevlogen met knikkende knieën in een ietwat beschutte dus minder open omgeving. Het ging allemaal goed maar het was bet als bij de eerste vlucht maximale zenuwen. Op het water weinig wind, boven eiland en boven de boomtoppen wel wat turbulentie. Sturen op het water zonder waterroer ging prima alleen denk ik wel minder bij meer wind.

Gr. Mickael
Mooi dat het gelukt is.
Dit is ook mijn volgende doel, welke maatregelen heb jij genomen tegen het water met de elektronica?

Groeten

Rishi

Back