Hallo allemaal,
Ik vlieg nu bijna een jaar met mijn FC, en het ding vliegt vanaf het begin geweldig.
Er zit een Graupner compact 400z motor in met een 12 x 6 APC prop.
Ik lees veel over vibraties in dit vliegtuig, en dacht er geen last van te hebben, alles liep/loopt mooi soepel, alles zit stevig en tijdens de vlucht geen rare geluiden, maar een mooi zoemen, ook bij vol vermogen.
Althans, zo was het tot voorkort.
Hij zal er nu pakweg 25 vlieguren op hebben zitten maar gaat de laatste weken steeds meer “ronken”, vooral bij vol gas.
Op zich een realistisch geluid, maar ik vertrouw het toch niet echt, en als hij niet vliegt (vastgehouden in de hand) hoor je dit ronkende geluid niet.
Hij is nooit gecrashed, prop steeds dezelfde en onbeschadigd, en alles zit goed vast, ook motor, motorschot enz. en verder niets veranderd nadat hij "stil" vloog.
Hij vliegt overigens nog net zo goed als in het begin, daar is niets mis mee.
Is dit mogelijk dat dit veroorzaakt wordt door dat bewuste “vibreren”, of heb je dat vanaf het begin als dat zich überhaupt voordoet..... of misschien beter gezegd, waaraan merk je het bewuste vibreren?
Of, waar zou ik het anders in moeten zoeken?
Het is het nieuwe type, met het kleine richtingroer.
Alvast bedankt voor de informatie en het meedenken,
Grtz,
Jan
Hallo mensen,
Een tijdje terug dit probleem(pje) gepost, inmiddels diverse verstevigingen aangebracht in de vorm van carbonstaafjes, andere prop er op, motor gecontroleerd en weer opnieuw goed vastgezet, geen verschil...het "ronken" bleef.
Het leek me uitgesloten dat de propadapter uit balans geraakt was, hij is immers nooit gecrashed, en visueel leek hij me ook zuiver te draaien.
Maar als laatste mogelijkheid toch maar een nieuwe propadapter er op en ......... hij zoemt weer als een bijtje

Nu is hij tijdens de landing in het gras wel eens "met zijn kin" in een graspol terecht gekomen, maar nooit hard ....kennelijk heeft zo`n aluminium prop adapter dus maar weinig nodig om onzuiver te worden.
Maar goed, weer wat geleerd en een probleempje opgelost.
Grtz,
Jan