Multiplex Funcub 2010

Mijn 2200 20C lipo's zijn allebei bol geworden met een 1050 kv motor en een 12*6 prop. Niet doen dus! :p
Op mijn funcub met 900kv en 12*6 trekken de 20c het wel, met een 40a esc overigens. Twee ~7 maand oude turnigy die toch vast al een 100-150 heli vluchten er op hebben zitten doen het prima (met de heli in 5 min 'leeg', funcub 7-9min). De 3 jongere zippy flightmax, zelfde specs verder, zijn minder: ze zijn snel meer uit balans en de capaciteit lijkt al wat gezakt te zijn terwijl ik ze niet anders heb behandeld dan de turnigy.
Vol vermogen gebruik ik verder niet veel; ik heb nog geen aerobatics gedaan met de funcub.

Dat klopt hellemaal, er heeft ook niemand gezegt dat dat niet kan ;)

Maar niet alle landingen gaan zoals gewenst (dat is bij de 1:1 ook zo)

Zeker bij een stevige wind: een beetje vermogen er op full-flaps en dan een helicopter landing.

Jetprop/vliegman,

Heb jullie wat info over je sleep uitrusting? Welk materiaal heb je in de koppeling (stukje visdraad, stalen ring?), hoe lang is de lijn ongeveer? Hoe dik is de lijn (lees bij Biggs dat ze vaak bewust dikkere lijn nemen) en heb je aanpassingen gedaan om schade aan staart te vermijden (profielen tussen staartvlak en stabilo of bescherming/schuim om sleepkabel)?

Ik hoor wel!

Inmiddels meerdere LiPo's verder, leuk spelen met die flaps! :thumbsup:

Wel de eerste schade te pakken, een motoras die een tikje gehad heeft. Kistje rolt door grote wielen en staartwiel ontzettend goed door, daar kwam ik achter toen ie het terras op rolde (verhard) en tot mijn grote verbazing enkele meters doorrolde met stilstande prop, tegen het metaal van het clubhuis :oops:
Klein tikje, kunt het horen bij lage toerentallen, kan er zo nog wel mee vliegen maar moet 'm op termijn even vervangen.

We hebben in de trekhaak de bijgeleverde pin zitten en aan het touwtje een lusje, wel een dun touwtje gebruiken met een lengte van ongeveer 15 meter en daar aan een stukje klittenband dit zit ook aan de neus van de zwever.
Voor te lossen van de zwever deze even up trekken zodat de klittenband lost en weg is de zwever.
Wat uitproberen doen wij ook.

Wel de eerste schade te pakken, een motoras die een tikje gehad heeft. Kistje rolt door grote wielen en staartwiel ontzettend goed door, daar kwam ik achter toen ie het terras op rolde (verhard) en tot mijn grote verbazing enkele meters doorrolde met stilstande prop, tegen het metaal van het clubhuis :oops:
Klein tikje, kunt het horen bij lage toerentallen, kan er zo nog wel mee vliegen maar moet 'm op termijn even vervangen.[/QUOTE]

Hoi Rob,

ik heb nog een helemaal nieuwe Turnigy C3542-1000 liggen. Laat maar weten als je hem nodig heb?
Zo gauw als ik kan kom ik weer naar jullie veld. Ik heb mijn tube-tail binnen en ben kei benieuwd om hem te proberen.

Groetjes, Erik.

Wat vliegman schrijft klopt idd. we hebben gewoon stevig vliegertouw gebruikt voor het slepen met de FunCub.
Als we met grotere kombinaties slepen gebruiken we idd dikker touw dit werkt dan als een schokbreker door het gewicht van het touw dat gaat doorhangen.
Maar door dit gewicht is dat niet goed bruikbaar voor kleine/lichte zwevers die dat extra gewicht aan de neus niet prettig vinden

Een mpx easy-glider (electro uitvoering) gaat perfect( incl aandrijf accu)
De cullaris moet volgens mij ook nog lukken maar we hebben de gelegenheid nog niet gehad om het te proberen.

Motor komt los van funcub

Heb net alles nieuw ingebouwd in de funcub. Bij eerste test, 3/4 gas open, brak de motor compleet los van het vliegtuig. Beide bevestigingsschroeven compleet uit de schroefdraad gerukt. Kan de motor anders bevestigd worden dan met 2 schroeven? Is dit een bekend probleem?

Zonder aanpassing durf ik de maidenflight niet aan. Hulp is zeer welkom.
Gert-Jan

Zijn de schroeven volledig uit de twee plastic houdertjes gegaan? Zaten ze er wel ver genoeg in? Trilde de motor erg?

Bijna onmogelijk ze gaan zeker een dikke cm in de montageplaten.
Ze draaien er ook niet soepel in dus dus dan moet er heel wat gebeuren voor dat ze er helemaal uit trillen.
Heb je de juiste lengte boutjes wel gebruikt?
Ton

Bijna onmogelijk ze gaan zeker een dikke cm in de montageplaten.
Ze draaien er ook niet soepel in dus dus dan moet er heel wat gebeuren voor dat ze er helemaal uit trillen.
Heb je de juiste lengte boutjes wel gebruikt?
Ton

De schroeven waren inderdaad niet lang genoeg....ik ga het nog een keer proberen met schroeven die tot het einde erin gaan....en dan proefdraaien

Ik heb vandaag gevlogen met mijn nieuwe 5000 mAh 20C Turnigy lipo's. Dat gaat perfect, alleen bij de landing moet je het gas er even ophouden.

Jep, ook gevlogen vandaag, waaide een stuk harder dan ik gedacht had....
Inmiddels schat ik zo'n 10 LiPo's leeg gevlogen, erg tof kistje :thumbsup:

Paar plaatjes (was bijna donker), er volgen nog wel eens betere. Hoop dat clubgenoot zijn zwever snel klaar heeft, heb zin om te slepen :yes:
20110129_170142.jpg

20110129_170402.jpg

20110129_170324.jpg

Gisteren nog even gevlogen met de FunCub en een 808 HD camera op de vleugel. Het was toch wel koud en het waaide ook nog vrij hard. Na twee accu's had ik het dan ook wel gezien.

Laatst bewerkt door een moderator:
help iemand nu met het bouwen van de funcub.
wel een mooi toestel, zit een beetje tussen mentor en minimag in.
doen er ook leddjes in die aan en uit kunnen (het settje van multiplex).
ook een leuk motortje voor eventueel slepen.
word zo wel een aardig mooi toestel.

Back