Multiplex Funcub 2010

Aangezien de Funcub heel snel begint de vibreren met desastreuze gevolgen vandien, zou ik na dat schuren toch ZEKER en vast versterkingen aanbrengen met glasmat of andere versterkende structuren, want de neus is al veel te zwak naar mijn gedacht en als je er dan nog wat van gaat afschuren gaat het dus nog minder sterk zijn... als je dit niet doet durf ik er geld opzetten dat je binnen de kortste keren je neus kwijt bent :)
 
Ik heb ook een 3548 (4mm as) er in gepropt gewoon met een dremeltje boven
wat weg geschuurd. Ik had geen last van vibraties in het begin, tot ik de
eerste as tijdens een lompe landing afbrak. nadien wel vibraties (op volvermogen met volle accu), andere prop + propmeenemer geprobeerd leek ietsjes beter. op het moment dat bij trilt het gas terug nemen, heb er een half jaar regelmatig mee gevlogen motor is nooit los gekomen.

Toen andere motor gekocht 5mm as met bijgeleverde propmeenemer en zelfde
prop nog vibraties
Toen een klapprop (had dit ergens gelezen) geprobeerd en toen was het goed,
bij die klapprop zit de prop veel (ruim 10mm) dichter bij het motorhuis.
 
Apart zeg, die trillingen. Als ik het zo lees zou het hele toestel dus in een soort resonantie komen?

Ik klop het even af. Mijn 1000 kV met 11x5.5 prop trilt niet en zoeft soepeltjes door de lucht met voor de rest alles standaard opbouw. Uiteraard moest ik even de propeller balanceren, en op de grond bij precies een bepaald laag toerental wiebelt de staart wat op en neer. Maar geen extreme vibraties.

Had nog even een Zinger houten prop 13x4 prop geprobeerd maar dat was totaal geen succes. Sterker, na 6 minuten stopte de motor er ineens mee en moest ik een noodlanding maken (succesvol gelukkig omdat ik hoog was). Bleek de batterij helemaal leeg te zijn. Normaal vlieg ik met gemak ruim 12 minuten. Motor ook gloeiend heet. En ik had nog rustig gevlogen. Vreemde is dat ik nauwelijks meer verticale klimkracht had dan met mijn 11x5.5 APC.

Daarvoor een 13x6 van Turnigy (ook hout) geprobeerd, die deed het beter! Maar die heeft duidelijk een te grote spoed. Dus kennelijk zijn die Zingers zeer inefficient!

Binnenkort een APC13x4W eventueel in combinatie met 900 kV proberen. Is wel een zware prop.
 
Die trillingen hebben zo te horen alle Multiplex Elapor toestellen...
Ikzelf heb er ook twee van gehad ( inmiddels verkocht ) die deze nare eigenschap ook vertoonden.
Heb dat wel kunnen oplossen, maar feitelijk zou het niet mogen zijn.

Bij de Parkmaster had ik het zo opgelost...

full


Gewoon een alu U geplooid van 1,5 mm. alu en deze met Belizell ingelijmd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
niet alle toestellen hebben dat... microjet niet, scoot niet, funjet niet, picojet niet.... allen ongezond overpowered :P
 
Misschien dat multiplex dit ook onderkent heeft, en dat aangepast heeft door de motor ruimte te verkleinen of te wel het schuim te verdikken.
Men heeft ook het richtingsroer aangepast dus dit misschien ook!!
 
laatst had ik ook last van vibraties bij meer dan 50% gas
gisteren nog een goed gekeken en het blijkt bij mij ook de neus te zijn. lijkt wel of het gewoon open buigt/scheurt

dus inderdaad snel iets aan versteviging aanbrengen.
helaas ben ik de cockpit ook kwijt geraakt, trilde er uit in mid air, toe de vibraties heftig waren
 
Volgens mij is neus van Funcub stevig zat voor de bedoelde setup. Ik ken paar mensen die al veeeeeeel vluchten gemaakt hebben, alles standaard, OOK DE MOTOR, daar zit volgens mij gewoon het probleem.

Verdubbeling van het vermogen, zonder aanpassing van de constructie kan tot problemen leiden. Heb nog niet gehoord dat mensen met de originele setup problemen met neus hebben....

Heb zelf neus nog origineel, zonder aanpassing. Gaat nog goed.

Inmiddels ook een andere (zwaardere) motor erop gezet, nog steeds geen probleem.... :thumbsup: Bij een paar toerentallen ontstaat er wat resonantie, vooral hoorbaar, trillingen nauwelijks en zeker niet zorgwekkend.
 
Ja zo is het bij mij ook. Ook zwaardere setup, maar geen trillingen. Hoogstens wat gewiebel bij een bepaald toerental.

Wellicht dat er inderdaad sinds het grotere richtingroer (die versie heb ik) ook een stevigere motor-ophanging is. Maar wat ik hier hoor van kleppen die eraf trillen, dat is echt iets wat totaal niet van toepassing is op die van mij. Ook met een wat zwaardere motor.

Blijft een apart fenomeen.
 
Ik heb de originele setup maar geen trillingen, maar iemand bij ons op de club heeft ook een originele setup maar;

- Heeft last van trillingen
- Heeft een groter richtingsroer
- Is zijn 2e FC waar hij last mee heeft.
- Heeft het probleem kunnen oplossen daar alluminium in de motormount te verwerken en ook in de neus.
 
Zou het misschien te maken kunnen hebben met hoe de boel in elkaar gelijmd is?

Ik heb alles vrij strak in elkaar gezet met CA en activator.

Ik lees wel eens dat mensen ook wat flexibelere lijmen als UHU Por etc gebruiken. Zou dan van invloed kunnen zijn?
 
Zou het misschien te maken kunnen hebben met hoe de boel in elkaar gelijmd is?

Ik heb alles vrij strak in elkaar gezet met CA en activator.

Ik lees wel eens dat mensen ook wat flexibelere lijmen als UHU Por etc gebruiken. Zou dan van invloed kunnen zijn?

Ik heb UHU por en CA gebruikt (meeste UHU POR) en heb geen trillingen
 
zo...mijn funcub is af. Vandaag alweer wat uurtjes aan geklust.
Ik heb de extra gaatjes geboord en ook schroeven in gemonteerd.
Het voelt allemaal erg sterk aan. Heb wel andere (sterkere) schroeven gebruikt. Achter in de motorhuis heb ik een alu-staafje in vast gelijmt voor de versteviging. zie foto:

5943271536_d0467f7450_b.jpg






5942714359_b76f010bff_b.jpg


Ik ga de funcub eerst zo proberen, mocht ik toch fibraties krijgen dan bestel ik wel de alu mount bij rc-addict.nl

alles afgesteld (de wing) ook de flaps op 70% gemaakt.
5942722461_866b51904a_b.jpg



ik heb wel een Ubec apart moeten kopen, ivm dat mijn 60amp regelaar van rctimer geen stroom toevoerd naar de ontvanger. Deze ubec ga ik voeden met een kleine 2 cell 800mah lipo. 7,4volt voor de servo;s.

5943279878_7991d11f34_b.jpg




tot zo ver...

nu nog een maiden..

groet raymond
 
ach jaaa...

dat zien we dan wel....als het goed gaat dan blijft het zo....
maar als er problemen opkomt dan veranderen we de boel.
Ik heb ook de 11x5.5 prop opzitten, mooi gebalanceerd dat scheelt ook.

gr ray
 
Laatst bewerkt:
Ik zie dat je de motorplaat behoorlijk verzwakt hebt met die extra gaten.
Ik zou direct voor de alu mount gaan bevalt mij prima. (ook koeling)
Doe rustig aan blijf boven het veld in het begin en zo gauw je iets merkt stop direct en zweef hem naar de grond.
Probeer eerst even op de grond een paar keer vol gas en tegen houden.
Prop goed balanceren!!!!!!!!!
Succes. fingers crossed
 
hey bedankt.....


Ik zie dat je de motorplaat behoorlijk verzwakt hebt met die extra gaten.
Ik zou direct voor de alu mount gaan bevalt mij prima. (ook koeling)
Doe rustig aan blijf boven het veld in het begin en zo gauw je iets merkt stop direct en zweef hem naar de grond.
Probeer eerst even op de grond een paar keer vol gas en tegen houden.
Prop goed balanceren!!!!!!!!!
Succes. fingers crossed
 
Ziet er verders goed uit, bij mij zit er een 80amp regelaar in met 5 amp bec
zijn wel te krijgen heb je geen extra accu nodig.
Mijn cuppie zit in de auto gaat mogge mee naar het Garda om met drijvers en met verlichting te vliegen.:D:D
 
Back
Top