Multiplex Funcub 2010

@Roel: ik ken N.J. en R.J. al jaaaaren (N.J. is ondertussen een werk collega geworden)

@Rob: maak je het waterroer optrekbaar ?? Het verschil (omhoog/omlaag) is merkbaar bij het starten en landen , maar niet heel erg groot.

@Mavlo: ik denk ook dat het niets uitmaakt, waarschijnlijk wel in draai cirkel.
Achteraf gezien, denkende aanhet motorkoppel zou ik hem nu misschien eerder op de rechter drijver zetten ivm het gewicht. (op de ene drijver heb ik nu 2 servo's en de andere heb ik niet zwaarder gemaakt)

Uit experimenteren samen met vliegman en zijn minimag bleek dat het waterroertje achter aan de staart erg veel weerstand gaf,(eerst steeds iets hoger maar bij het loskomen bleef hij toch nog in het water komen).
Na het demonteren ervan ging het opstijgen een stuk beter.
Taxien met een klein beetje gas en DOWN gaat ook redelijk goed als er niet te veel wind staat.

Vandaar dat wij meteen een optrekbaar roertje aan de drijvers hebben gemaakt.

Als ik het waterroertje heb opgetrokken schakel ik ook de waterroer-richtingsroer mixer uit (om de BEC ietjes te sparen ;))
 
Laatst bewerkt:
Van waar heb je zo een optrekbaar roertje?

03_float_rudder.jpg
 
@Rob: maak je het waterroer optrekbaar ?? Het verschil (omhoog/omlaag) is merkbaar bij het starten en landen , maar niet heel erg groot.

Vooralsnog geen plan om roer intrekbaar te maken, heb ook geen kanalen meer vrij, heb 7 kanaals ontvanger in toestel (1gas-2hoogte-3riching-4L.ail-5R.ail-6flaps-7waterroer). Ik verwacht geen probleem, zeker niet als je al aangeeft dat verschil klein is. Kan nog eens experimenteren met elastiek (weglaten mogelijk? gewoon door eigen gewicht laten zakken voldoende?).

Inklap functie vooral zodat ie weg kan als ie iets tegen komt (als ik eens strand op schiet, over tak ofzo vaar etc.).
 
Bedankt jetpropdlx en Mijnheer Rob.

Maar is het niet zo dat de funcub een dermate kracht heeft dat deze zo uit het water komt, roer in water of niet? Zijn er filmpjes van?

Ik was dan van plan om iets zelf te maken aan het eind van een float met een frame van draad en daarin depron te lijmen.
 
ik heb een probleempje met mijn funcub
de proppeller is gebalaceerd maar als ik meer dan half gas geeft maakt hij een brommend geluid. trilling in het moterschot:confused: ik heb had er eerst 2 boutjes in het moterschot zitten maar heb er pas 6 in gedaan.
 
ik heb een probleempje met mijn funcub
de proppeller is gebalaceerd maar als ik meer dan half gas geeft maakt hij een brommend geluid. trilling in het moterschot:confused: ik heb had er eerst 2 boutjes in het moterschot zitten maar heb er pas 6 in gedaan.

Is je as van de motor niet krom ???
heb ik ook gehad ( was een HK motor), gewoon een goede motor kopen met een 5 mm as
Bijvoorbeeld een Robbe Roxy, en je hebt geen problemen meer.
 
Ok, mijn drijvers zijn nu ook klaar.

Hij zit toch onder de linker float omdat de prop naar voor gekeken rechtsom draait. Dus als tegenreactie zal het toestel linksom willen.

Servo in de float gelijmd en daarna met expoxy plus glasbalonnen gesealed. Er kan nog water via het asje binnen komen (lijkt me sterk overigens omdat het erg krap is allemaal), maar daarvoor ga ik een stukje krimpkous om het asje doen. Een flinke lik kettingvet ertussen doet de rest...

Ligt het roer zo diep genoeg, of zelfs te diep?

Heb het roer op het gear channel gedaan en gemixed met het normale roer. Ik kan het daarmee uitschakelen of de uitslag beperken of vergroten.

En met de draaiknop kan ik hem afzonderlijk nog besturen bij taxieen met zijwind. Maar de praktijk moet bewijzen of dat zinvol is.



Uploaded with ImageShack.us



Uploaded with ImageShack.us



Uploaded with ImageShack.us
 
Laatst bewerkt:
sorry dat ik het moet zeggen maar mij lijkt het verre van ideaal :oops:.
zo'n "groot"roer ONDER de drijver dat is een hele hoop weerstand.
persoonlijk zou ik hem achter de drijver gemaakt hebben en dat het roer zeker niet lager komt dan de drijver, zodat wanneer hij op de step aan het skien is er geen extra (asymetrische) weerstand is.
Het zou mee kunnen vallen maar ik denk dat het prettig landen en opstijgen is.
 
Nee geen sorry nodig. Als ik geen reactie wilde, had ik geen bericht moeten posten ;)....

Maar als de bovenkant van de drijver perfect horizontaal is (en het toestel ongeveer in vlieghouding is), dan hangt het roer net boven het tafelblad. Dat is niet voldoende?

Ik dacht eigenlijk dat als het roer boven de achterkant van de drijver zat, dat deze niet echt werkt omdat hij dan in het zog van van de drijver zit.

Maar goed, we kunnen het allemaal aanpassen hoor! ;) Kwestie van nieuw staaldraadje buigen in een u-bochtje.

Het is voor mij ook vrij nieuw. Wel heel veel ervaring met de Polaris, maar verder niet met losse drijvers.
 
Het waterroertje heb je alleen nodig bij het taxien. (bij de 1:1 trekken ze hem ook op voor het starten)
Hier een plaatje om duidelijk te laten zien hoe "diep hij achter in het water ligt.
(ps de eerste vluchten waren zonder waterroer, bij geen wind heb je die ook niet nodig)
PICT0744Medium.jpg


Ik zeg ook niet dat het niet gaat maar je zult het wel merken denk ik
heb het zelf wel eens geprobeerd met het roertje omlaag en dat ging ook, maar hij veerde redelijk naar achter, ondanks dat het maar een dun roertje is
 
Laatst bewerkt:
Ah ok, duidelijk.

Ik zag net ook een filmpje van de start van die gele piper van op de eerste foto op het water. Dat roer hangt nog een stuk lager dan die van mij, maar geen rare bewegingen bij het opstijgen en landen.

Dus ik gok dat het roer toch weinig doet. Het is ook maar een erg dun schijfje met ronde voorkant, dus veel weerstand kan het ook niet hebben lijkt me.
 
Ik had tot nu toe geschreven dat ik geen last van trillingen had. Vrijdag avond gaan vliegen toch last van trillingen. Door andere FC eigenaren een oplossing mee gekregen die ik hier nog niet ben tegen gekomen (of over het hoofd gezien).

Zal wat foto's maken als het af is.
 
Laat het maar weten, mijn funcub is compleet in carbon en epoxy gelegd vanbinnen, prop gebalanceerd, verschillende adaptors en motors getest, en sinds gisteren vibreert hij TERUG, begin het echt wel wat beu te worden dat motormount geklooi van multiplex bij al hun performance vliegtuigen...
 
ik had er laatste keer ook weer last van, ook al was alles net gerepareerd...
volgende vlucht even aankijken of het serieus is... (de laatste vlucht bleef ik met de wielen haken achter hoog gras --> landingsgestel eraf... dus ik kon verder even niet testen...)
 
Back
Top