Multiplex Funcub 2010

Ziezo, electronica is besteld voor de Funcub, nu de Funcub zelf nog...

Motor: 35-36A 910Kv / 350W
ESC: TURNIGY Plush 40amp Speed Controller
Servo's: 7x HXT900 9g / 1.6kg / .12sec Micro Servo
Propellor: APC Style Propeller 10x5
Optioneel: 2x Quanum RC Snow Ski 270mm (.25~.60+ size)

Hopelijk snel in huis, nog wat andere dingetjes meebesteld ook voor een ander project. We shall see.

Goedemorgen 5P1K3
Ik heb dezelfde set up en ga morgen met dezelfde ski's aan de gang. Heb al vele testjes gedaan met die motor en ESC en mijn advies zou zijn, ga voor de 12x6 (meer kracht echt groot verschil (of de 11x7x3)). Voor mijn gevoel is 10x6 toch echt te klein. Ben begonnen met een 11x5.5 maar die vond ik na 3 vluchten te mak in kracht en snelheid. Zelf heb ik getest met 3 blads props omdat het toestel wel een stuk lager staat op de ski's. Hiervoor gebruik (laat het morgen weten hoe het ging) ik een 11x7x3 (die volgens de metingen ook nog prima kan en minstens zo niet beter scoort dan de 12x6) voor max power en ook de 10x7x3. Zelfs met de 10x7x3 heb je op zijn slechts (met 2200 mahtje 45C) 0.66:1, thrust: weight. Dit in vergelijking met de 11 x5.5 0.58:1 op zijn slechts (dus die is al groter dan jou 10x6). De "weight" die ik gebruik is max 1380gr.
Welke batt ga je gebruiken? Mijn beste overall (na metingen) is de 2650 20C. De 30C's gaven bij mij iig geen verbetingen die ik het geld waard vindt.
gr en vlieg ze,
Tarkan
ps: de 12x6 en de 11x7x3 hebben natuurlijk wel een kortere vliegtijd (ong 2 minuten voluit,dus meer batterijen is een betere optie). Ik heb mijn timer op 10min staan en verbruik dan gemiddeld 70% wat precies goed is.

Laatst bewerkt:
Tarkan? Was jij vanmiddag, rond 1230 in vathorst aan t vliegen toevallig?

Yep, dat was ik. FC met ski's eronder, Watt meter in het toestel aangesloten (handig voor het testje, tevens extra gewicht (max waarmee ik vloog was 1428 gram), om vervolgens met de 11x7x3 en de 10x7x3 te vliegen.
Resultaat:
zoals verwacht: de 10x7x3 doet het zoals de 11x5.5 (goed en gewicht geen probleem, doch vindt ik het iets te mak). De 11x7x3 prestaties gelijk aan 12x6.
De landingen gefilmd en goed gekeken hoever het toestel door zijn hoeven ging en moet eerlijk bekennen dat ook de 11x7x3 ver boven de grond bleef! Dus of ik die 10" nog ooit ga gebruiken? Ik denk het wel, vooral bij twijfel eerst een rondje met "de kleine" ....en als ik wat langer wil genieten.
Let goed op de CG, het toestel is met ski's en wattmeter erg neus-zwaar dus batterij goed achterin gelegd en gaf verder geen problemen, ook ondersteboven vliegend niet.
Landingen gingen zeer soepel overigens.
Ik raad aan het onderstel met iets (er zijn vele oplossingen te vinden hiervoor) te verstevigen...niet voor de landing maar het viel op dat met ski's, het onderstel trilt bij bepaalde snelheden...en niet zo'n beetje ook!
Na elke vlucht de motor, ESC en batterij temp gemeten en die bleven (buitentemp -2 graden) rond de 20 graden dus prima. Ook nog een keer gemeten na een rondje met de luchtinlaat gesloten en het rare was dat de temp niet eens zoveel meer op liep??? Toch er maar weer uitgehaald want je weet het nooit.
Enfin, erg naar mijn zin gehad en het vertrouwen in de kleine prop met zo'n gewicht heeft ook weer een boost gekregen!

Netjes!!!!
Zag er vanaf afstand ook goed uit :yes:. Ik was op Vathorst samen met Patrick (heli vlieger, stond op dat moment links van je te vliegen).
Eerst zijn we even naar de hei in Leusden geweest (MVC Vrije Vogels), maar na korte tijd zijn we weer terug gekeerd op Vathorst. Daar nog even wat gevlogen.

Heb zelf heerlijk genoten gister met de easystar (FPV in Leusden en op zicht op Vathorst). Toch weer een servo gesneuveld, dus ga op zoek naar andere (stevigere) servo's, ook voor de FC. Het is net of de kwaliteit van de HXT900 servo's (zwarte hevels) achteruit gegaan is tov de eerdere, met de witte hevels.

Affijn, nog een maandje en dan hoop ik mijn FC te kunnen kopen :yes:. Dan nog even knutselen en mettertijd ook drijvers kopen voor wat lol op het water. Het is, en blijft een enorme fun CUB :)

Waarom verstevigen ik vlieg met de cup al zo lang als deze er is met het zelfde landinggestel te ver door gezakt terug buigen en vliegen maar weer.
In dit draaaaaadje staat ergens een foto waar de wielen bij het landen bijna gelijk zitten met de vleugel.
Dit veren is juist het leuke van het toestel kan bijna niks stuk gaan :)

deze ??
CIMG0999small.jpg

;) :pim:
en een fractie later
CIMG1002small.jpg

Netjes!!!!
Zag er vanaf afstand ook goed uit :yes:. Ik was op Vathorst samen met Patrick (heli vlieger, stond op dat moment links van je te vliegen).
Eerst zijn we even naar de hei in Leusden geweest (MVC Vrije Vogels), maar na korte tijd zijn we weer terug gekeerd op Vathorst. Daar nog even wat gevlogen.

Heb zelf heerlijk genoten gister met de easystar (FPV in Leusden en op zicht op Vathorst). Toch weer een servo gesneuveld, dus ga op zoek naar andere (stevigere) servo's, ook voor de FC. Het is net of de kwaliteit van de HXT900 servo's (zwarte hevels) achteruit gegaan is tov de eerdere, met de witte hevels.

Affijn, nog een maandje en dan hoop ik mijn FC te kunnen kopen :yes:. Dan nog even knutselen en mettertijd ook drijvers kopen voor wat lol op het water. Het is, en blijft een enorme fun CUB :)

Dank je, ik heb me ook goed vermaakt en veel data binnen gehaald. FPV is mij nog te duur daarnaast lijkt mij de FC een beetje te klein daarvoor...gok ik...nog niet zo in verdiept... Zit eraan te denken ook lid te worden daar maar ik laat niet graag mijn auto ergens uit het zicht staan....
Ik dacht ook jullie te zien staan maar waren binnen no time weer weg toch? sorry dat ik even geen contact legde maar ik was even druk met mijn toestel etc... Misschien samen iets afspreken om daar of elders weer te gaan vliegen? Lijkt mij leuk. Tevens heb ik ook de floats binnen dus sneeuw/water/land maakt mij niet uit
gr Tarkan

Ik ga d'r ook weer aan geloven.. Even deze maand (loon) afwachten en dan snel een bestellen.

Er staat er een in de verkoop... Even zoeken in dit forum.

De mijne is al besteld en betaald.... custom build, hoop dat ie toch voor eind v/d maand wordt geleverd. Anders was dit ook een leuke optie geweest.

Ik heb de kit versie vandaag gekocht bij Hobbyin in Waalwijk.

Al reeds gestart met de bouw. De romp zit al in elkaar. Vanavond de servo's in de vleugels bouwen en dan verder verlijmen. Met een beetje mazzel is ie morgen klaar en bij een beetje goed weer morgen direct maiden..

Fotos zal ik later even posten, maar we kennen het toestel allemaal :)

Mooi :thumbsup:
Ga je 1 flap servo andersom plaatsen of heb je genoeg kanalen en/of een andere oplossing?

Bouwen is een groot woord, toch ben je er wel even zoet mee, ben benieuwd of ie vandaag al omhoog kan...

Er kwam helaas even wat tussendoor, waardoor ik de bouw heb moeten staken...

Stom genoeg, nooit eerder overkomen, maar eens moet de eerste keer zijn...

Vinger in de vlijmscherpe prop, terwijl ik de polorisatie aan het controlleren was.....

Au.

Vandaag verder knutselen, geen maiden vandaag dus helaas :(

Ziezo, hij is klaar...

532565_538745579470559_137558409_n.jpg

Ailerons worden met y-snoer aan gestuurd en de flaps afzonderlijk. Voldoende kanalen over ;)
De sleephaak gaat er ook nog opkomen, maar dat komt wel een keertje. Eerst vlieeeeeeeeeeeeegen :)

Ziet er goed uit, veel vliegplezier met de dame.:D

Kleine opmerking, ik zou de ailerons afzonderlijk doen en de flaps met een Y snoer, en als het kan iets vertraagd.
Reden hiervoor is dat flaps tegelijk evenveel van hetzelfde moeten doen, echter ailerons kun je het best een beetje differentiatie geven (uitslag naar boven groter dan naar beneden), dit enigszins ter compensatie van het "haakeffect" als je een bocht maakt.

Succes,
Jan

Ik kan er altijd nog een aileron op 2 aansturing maken. Heb nu een 9 kanaals spektrum orange ontvanger in zitten. Ruim voldoende aan kanalen nog dus ;)

ziezo, even de funcub ingeregeld op mijn zender..

dwz;

- aileron en rudder mixed
- elevator en flaps mixed

voor de fun offcourse ;).

Aileron heb ik volle uitslag (wel met expo) gegeven en elevator eveneens.

Nu wachten op mooi weer. Zal waarschijnlijk ook pas zaterdag worden dat ik even tijd heb om hem te maidenen. Kan alleen niet wachten haha

Back