Multiplex Funjet: Nu ook "bouwverslag"

• Topicstarter Topicstarter Pjotrrr
  • Startdatum Startdatum
electro? dan opvolger van de Easystar .... de Multiplex SpaceScooter perfecte rolroertrainer..

brandstof... geen idee.

drenth zei:
enige ideeen?

Yesss..... ik heb een goed idee... We zullen plannen dat we (Elma en ik) op korte termijn richting Hapert rijden met Funjet. Dan stellen we je MX12 even in op de funjet en vlieg je gewoon een aantal akku's met de mijne (durf ik wel aan, en uiteraard op mijn risico :wink: ).
En die werper/starter is gewoon overbodig :mrgreen: .
Na het vliegen bepaal je zelf of je dit modelletje aankan (waar ik al wel van overtuigd ben :wink: ).

Greetz, Aldert

Hey,

Je kan goedkoop, hij vliegt voor: Funjet (zelf gekocht voor €45,- bij hubbi hutte), Speed 400 voor € 6,- , Nimh 8 cellen akku'tje voor € 20,- , Borstelregelaar met Bec voor €12,50, 2 servo'tjes voor € 16,- en een ontvangertje voor ongeveer €25,-. Dan vlieg de Funjet met acceptabele prestaties, geen brushless power.
Je hebt de funjet gezien met een Mega 16-7-6, en een 3 cellen 2100 milli's lipoakku'tje. Dat geeft aanmerkelijke verbeteringen (gewoon zijn neus naar boven richten, gasgeven en loslaten 8) ).
Een leuke en betaalbare setup borstelloos kan zijn: deze motor http://www.rctechnics.nl/product_info.php? cPath=23_30&products_id=1270
B2040-7T.jpg
,
i.c.m. deze akku http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=35_68&products_id=1149
LP227410.jpg

Je moet dan wel een borstelloos regelaartje gebruiken, één zoals deze http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=23_31&products_id=969
HW-25A-S1.1.jpg

Hierop gewoon de orginele Gunther of een Graupner 5,5 * 4,3 camprop. Deze setup is licht waardoor de Funjet ongelooflijk eerlijk en makkelijk vliegt en erg vergevingsgezind (i.v.m. eventuele crashes), en geeft een leuke (ook loodrechte) prestatie.

Je kan natuurlijk vele verschillende setups gebruiken, een aantal staan al in dit draadje.

Let wel, er zijn een aantal basisaanschaffen waar je rekening mee moet houden. Zoals (siliconen)kabel, soldeerbout, goede stekkers/contacten, krimpkous. Een goede lader (zeer goed informeren alvorens aan te schaffen), een voeding voor de lader (een omgebouwde pc voeding :wink: ). Dit is echter een eenmalige aanschaf die je voor het verdere gebruik met electrotoestellen altijd weer gebruikt.

Dus veel vragen...

Succes, groeten van Aldert

mijn funjet heeft deze setup

2x Servo MPX Nano-S, Motor Himax HA-2825 Regelaar phoenix-45 en een lipo 3s1p 12-20c 2200 mah

Verleden woensdag eentje gaan halen, 57 Euries.
Vrijdag volledig af, heb er 5 uur over gedaan, echt niets makkelijker als een FunJet lijmen, overgens alles met dunne CA lijm geplakt.

Mega 16-15-4 erin, 2500 Flightpower 3S pack, 6x4.5 schroef, en belachelijk veel plezier al mee gehad.

Wel veel kleiner uitslagen genomen dan aangeraden, anders was dat ding veel te "krikkel" ook op 40 % expo

Maatje van de club wou ook eens vliegen, deed +-15 binnewaardse looping na een minuutje of zo.

Heb de funjet al kunnen pakken bij de landing, is echt een fantastisch vliegtuigje.
En dat voor dat geld zeg...
Juist een nieuwe zending binnen van Hong Kong, een borstelloze Hacker clone 3300kV, hubba hubba

Attila zei:
Juist een nieuwe zending binnen van Hong Kong, een borstelloze Hacker clone 3300kV, hubba hubba

Bestel jij veel in Hong Kong?
Heb eventueel interesse om iets af te spreken om samen te bestellen,kwestie van verzendingskosten te besparen hé.
Niet dat ik nu direct wa nodig heb,maar in de toekomst wel.
Ik woon in O-Vl,te Gent. Mag ik eventueel jouw e-mail?

Ik koop eigenlijk niets meer in België, enkel een bouwdoos, een modelbouwwinkel kom ik niet meer binnen (sorry handelaars)

mailadres in je postbus Dufour...

@ Aaalie

Kan je met deze setup ook een 2200mAh 10C/20C 11,1V lipo aan de B2040-7T hangen? En welke prop zou je adviseren als je niet zo zeer speed wilt hebben maar wel loodrecht power, en makkelijkl handstart?

Aaalie zei:
Hey,

Je kan goedkoop, hij vliegt voor: Funjet (zelf gekocht voor €45,- bij hubbi hutte), Speed 400 voor € 6,- , Nimh 8 cellen akku'tje voor € 20,- , Borstelregelaar met Bec voor €12,50, 2 servo'tjes voor € 16,- en een ontvangertje voor ongeveer €25,-. Dan vlieg de Funjet met acceptabele prestaties, geen brushless power.
Je hebt de funjet gezien met een Mega 16-7-6, en een 3 cellen 2100 milli's lipoakku'tje. Dat geeft aanmerkelijke verbeteringen (gewoon zijn neus naar boven richten, gasgeven en loslaten 8) ).
Een leuke en betaalbare setup borstelloos kan zijn: deze motor http://www.rctechnics.nl/product_info.php? cPath=23_30&products_id=1270
B2040-7T.jpg
,
i.c.m. deze akku http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=35_68&products_id=1149
LP227410.jpg

Je moet dan wel een borstelloos regelaartje gebruiken, één zoals deze http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=23_31&products_id=969
HW-25A-S1.1.jpg

Hierop gewoon de orginele Gunther of een Graupner 5,5 * 4,3 camprop. Deze setup is licht waardoor de Funjet ongelooflijk eerlijk en makkelijk vliegt en erg vergevingsgezind (i.v.m. eventuele crashes), en geeft een leuke (ook loodrechte) prestatie.

Je kan natuurlijk vele verschillende setups gebruiken, een aantal staan al in dit draadje.

Let wel, er zijn een aantal basisaanschaffen waar je rekening mee moet houden. Zoals (siliconen)kabel, soldeerbout, goede stekkers/contacten, krimpkous. Een goede lader (zeer goed informeren alvorens aan te schaffen), een voeding voor de lader (een omgebouwde pc voeding :wink: ). Dit is echter een eenmalige aanschaf die je voor het verdere gebruik met electrotoestellen altijd weer gebruikt.

Dus veel vragen...

Succes, groeten van Aldert

Pjotrrr zei:
www.hobbydirekt.de
Daar ook snel en goedkoop mijn AcroMaster gekocht....

Borstelloos met wielen vanaf kort gras moet natuurlijk geen probleem zijn.
Vind het zelf geen gezicht bij een jet en doe de grondstart wel met andere kistjes maar over smaak valt niet te twisten ;)

Zou ik niemand aan raden die shop. Je kan geluk hebben, maar ook pech. Heb een maand of 4 geleden daar nog een zender en wat anders spul gekocht, waarvan ik het meeste na een week binnen heb gekregen. Wacht (na een hoop mailtjes te hebben gestuurd) nu al 4 maanden op een motor en wat kabels. Wel betaald, te ver om heen te rijden, maar no go. Het schandaligste is dat ze nu zelfs ons email adres hebben geblokkeerd op hun email server. FIJNE winkel die zo zijn klanten behandeld!! Zou dus nog maar een keer nadenken of je wel daar bestellen wilt. Een gewaarschuwd mens.....

Ik heb daar nu 2 accu's besteld afgelopen woensdag en ik kreeg vandaag al de melding dat het betaald was, ben benieuwd wanneer ze het opsturen...

Kan iemand mij een advies geven welke setup te nemen waarmee ik een hoog koppel heb (bijna zonder te gooien), en nog een aardig pitch?

Zit zelf te denken aan een B2040-7T Brushless inrunner 3361KV van RCT en dan 2 of 3cell 2200 Lipo.... maar welke regelaar (25A genoeg?), en vooral welke prop (6x4 of 7x5) ??

Graag advies.... zonde om het verkeerde te kopen :wink:

Hey utilman,

De B2040-7T is een leuke motor. De stroom die hij trekt met betreffende prop kan je berekenen met vele programma's die ook wel in dit draadje staan vermeld. Ik doe het echter vaker op "gevoel/redeneren" en dan simpelweg meten.
De motor is een snelle binnenloper. Hiermee veel trust krijgen, is hetzelfde als met een wegmotor gaan terreinrijden. Echter de Funjet is ook niet echt een kist om te gaan prophangen (propduwen :hammer: :wink: ), maar een redelijk snel kistje om dynamisch te vliegen. En met de door jou gekozen motor kan dat perfect, met voldoende trust om loodrecht te klimmen.
Waarschijnlijk zal he met 2S lipo loodrecht gaan. Om vanuit stilstand loodrecht weg te komen wordt ook bepaald door het totaal vlieggewicht wat de FJ gaat wegen. Met 3S lipo zal hij helemaal loodrecht gaan echter moet je de stroom wel in de gaten houden, een 6*4 wordt dan krap, een 6*3 zou dan beter gaan. Een 7*x prop vindt ik zelf te groot voor een FJ, zoals eerder vermeld, het is geen kist om te gaan prophangen.
Héél simpel gezegd, hoe groter de diameter van de prop, hoe meer trust. Hoe meer pitch de prop, hoe meer snelheid. Je moet dan rekening houden met het vermogen van de motor, want met bovenstaande regels zou je dan een grote diameter prop nemen met veel pitch. Iedere motor heeft zijn beperking, en ook bij deze motor gaat op: grotere diameter, minder pitch en vv.
Wat ik al eens eerder heb vermeld bij speed400 achtige direct aangedreven modelletjes... de graupner 5,5*4,3 camprop is meestal ideaal.
Een 25 ampere regelaar is meer dan voldoende, een 18 amps zou eventueel kunnen maar 25 amps is dan netjes binnen de marge's. Meer mag de motor niet aan, en meer vermogen wil je vaak ook niet gebruiken (3S lipo onder goede belasting geeft 10 Volt... * 20 amps heb je reeds 200 watt ingang 8) ).

Hopende kan je hier iets mee, succes en groetjes van Aldert

Na een vertraging van meer dan een maand ( ESC bij Marnix' maiden in-flight beginnen branden resulterend in een onbestuurbare missile die dan uiteindelijk keihard op een bouwterrein gekletterd is , zie foto 1 / foto 2) waabij MPX zijn verantwoordelijkheid keurig opnam en een nieuwe RADIO-READY-kit opstuurde met een gratis upgrade ( castle creations phoenix 45 - netjes :D ), is het er toch van gekomen :

Demarnix en ikke vormen nu het "Belgian Coastflyers Funjet StuntTeam"( kortweg BCFS ) :D ...

Na de cursus "formatie en synchroonvliegen voor brokkenpiloten" gevolgd te hebben zullen wij te boeken zijn op JOUW fly-inn ... :lol: :hammer: :proost:

DSC00032.jpg

Hallo,

Weet iemand de interne weerstand van de HETRC Typhoon EDF motortjes (vooral 5W en 4W). Ik zou één van deze twee willen kopen, om te gebruiken met mijn 3cell lipo-pakketje dat zeker niet meer dan 20A mag leveren...
Moest ik de interne weerstand kennen zou ik deze twee in MotoCalc met verschillende schroeven eens kunnen vergelijken om er zo het maximum uit te persen ;-)
Ik gok dat die interne weerstand ongeveer 0,055 is maar heeft iemand hier meer gegevens over?

Het gaat een beetje tussen de 4W met een 5,5x4,5 schroef (trekt 18 ampere?) en de 5W met een 6x5 of 6x5,5 schroef (17 ampere?)

Aan de mensen reeds in het bezet van een snelle funjet: 35m/s is zeker snel genoeg, want ik veronderstel dat de funjet niet heel veel sneller zal kunnen?

Tom :-)

dentompie zei:
Aan de mensen reeds in het bezet van een snelle funjet: 35m/s is zeker snel genoeg, want ik veronderstel dat de funjet niet heel veel sneller zal kunnen?

Ik heb het nooit exact opgemeten. Maar op het gevoel (wind van achteren) gaat ie wel wat sneller.

Ik heb geen idee hoeveel stroom er uit de accu bij volgas ontrokken wordt.
Wat ik wel weet is dat het propje 5,5x4,5 op 3 lipo's zo'n 23.000 omw/min draait.

Back