Multiplex Funjet: Nu ook "bouwverslag"

• Topicstarter Topicstarter Pjotrrr
  • Startdatum Startdatum
specs 8T

Type: B2030-8T
KV (RPM/V): 4711
Afmetingen: D20 x L30mm
Gewicht: 48g / 1.2oz
Voltage range: 6-12V
As dia: 2.3mm
Max. Eff: 82%
Stroom max. eff: 9A
Max. belasting: 14A (60 sec.)
Max. Vermogen: 120W (60 sec. max.)

specs 12T

Specificaties:
Type: B2030-12T
KV (RPM/V): 3361
Afmetingen: D20 x L30mm
Gewicht: 48g / 1.2oz
Voltage range: 6-12V
As dia: 2.3mm
Max. Eff: 82%
Stroom max. eff: 8A
Max. belasting: 14A (60 sec.)
Max. Vermogen: 100W (60 sec. max.)

Dus die regelaar lukt wel, zit alleen in over die motoren. Loopt dat een beetje snel?

Dat gaat niet zo goed gaan, ze draaien te snel.
Zelf heb ik nog een tijdje gevlogen met de Typhoon 6/15 op de funjet, meet 2150KV, dat ging wel goed. Op 3 lipo's nam dat een 15ampere.
Dus als je een analoge lichte setup wil, kan je beter een motortje zoeken met een KV van 2200 of wat lager

Ja denk je?

Ben al ff op het forum aan het rondzoeken, en kom toch ook veel funjets tegen met motoren die meer als 4000kv draaien!
Maar heb zo het gevoel dat ik iets over het hoofd zie.
Want de binnenlopers waar ik het dus over heb zijn goedkoop. 21,50 bij RCtechnics.

Gtzz Q

bij rc technics heb je ook de 3w en de 4 w motor die ook zeer geschikt zijn voor de funjet...
zit je wel aan meer ampere`s , met een 4w motor kan je dus (zoal je ziet in mijn posts) onder de 20 a blijven .
met een 5.2x5.2 zelfs 18 a dus zou misschien net kunnen met jou regelaar ?wel krap
en de motoren zijn iets duurder..

Hoi Hoi,

motoren rond de 3000 KV of net wat lager zijn goed geschikt..

Hierbij wel denken aan stromen van een 30 ampere oid.. Of meer spanning 4S lipo op een langzamere motor.
Die goedkope RCtechics motoren voldoen vast wel.. echter dan heb je wel een zwaardere versie nodig..

Een Het RC-van 70 gram oid doet voor zijn gewicht erg veel.. toch een 300 Watt oid.

Ik heb dit motortje in m'n Swift liggen met een klein CAM-propje: https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/comersus_viewItem.asp?idProduct=4211

specs:
KB20-40L-20L
Shaft Size: 2.3mm
Motor Dimensions: 20mm x 40mm Weight: 65g
Kv: 2900
Idle current: .7A
Resistance: .1075
Max Amp: 12

Het motortje is gelijk aan de iets meer bekendere ELE EB20 en trekt bij mij ca. 13 amp. De Swift gaat als een raket, dus in een Funjet moet dit ook wel lukken, al moet je natuurlijk geen mega-toestanden verwachten. Aan de andere kant: voor 15 dollah kan je je geen buil vallen natuurlijk!

ZamBeZi zei:
Ik heb dit motortje in m'n Swift liggen met een klein CAM-propje: https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/comersus_viewItem.asp?idProduct=4211

specs:
KB20-40L-20L
Shaft Size: 2.3mm
Motor Dimensions: 20mm x 40mm Weight: 65g
Kv: 2900
Idle current: .7A
Resistance: .1075
Max Amp: 12

Het motortje is gelijk aan de iets meer bekendere ELE EB20 en trekt bij mij ca. 13 amp. De Swift gaat als een raket, dus in een Funjet moet dit ook wel lukken, al moet je natuurlijk geen mega-toestanden verwachten. Aan de andere kant: voor 15 dollah kan je je geen buil vallen natuurlijk!

Een klein Cam propje heeft niet veel te zeggen op een funjet.. Hij moet duwen en zit achter de romp waar hij dus niet erg veel lucht meer krijg.

Vip-er zei:
Een klein Cam propje heeft niet veel te zeggen op een funjet.. Hij moet duwen en zit achter de romp waar hij dus niet erg veel lucht meer krijg.

Bij de Swift zit ie ook achterop, maar daar zal ik wel iets betere toestroom hebben, want dat is een platte vleugel.

ZamBeZi zei:
Vip-er zei:

Bij de Swift zit ie ook achterop, maar daar zal ik wel iets betere toestroom hebben, want dat is een platte vleugel.

Ik heb zo geen plaatje van een swift in mijn hoofd..maar bij de funjet doet een 4,7x4,7 al veel minder als een 5,5 inch prop.. je merkt dat hij weinig lucht krijgt.
terwijl hij voorop een pylon racer het super doet..

hoelang vlieg ik met een 1700 mah 3 cells als ik 19 a trek ?
en is het gewicht dan wel hoog genoeg om lekker te vliegen ?
ik weet dat licht goed is maar misschien veel last van wind of iets dergelijks ?
is er misschien een reken sommetje om te berekenen hoe lang je dan vliegt ?
( ongeveer dan..)

Snel geteld zonder rekenmachientje bij 19A continue draaid het motortje zo'n 5 minuten.

Met telraam is het 1.7A wat de accu continue gedurende 1 uur (60 minuten) kan leveren (in theorie).
Nu wil je er 19A uit halen.
De rekensom is dan als volgt:
1.7x60/19= 5 minuten 36 seconden.

Ik heb m'n 5W inmiddels omgeruild voor een 4W; ik vond het aantal watt's toch wat aan de lage kant. Testen moet ik nog, maar komt helemaal goed!

ik ga 'm op 4S vliegen, 1800 mah
net ff getest: dik 36 amp op de werkbank met 5,5 x 5,5 CAM Speedprop, zakte uiteraard wel direct in na de start en in de lucht zal ik uiteindelijk met gemak onder de 30 amp uitkomen
gezien het late tijdstip niet echt serieuze test gedaan; 'komt nog wel - lijkt me voorlopig een leuke setup voor snel, maar heftig en WAT een verschil met die 5W zeg!

iets rustiger propje lijkt me overigens wel het proberen waard, suggesties anybody?

5.2x5.2 doed hij het ook al leuk op met redelijk minder a`s ... heb ik nu ook..
ik neem denk ik een 5.5x5.5 ... ruilen ? :lol:

sjoerd zei:
5.2x5.2 doed hij het ook al leuk op met redelijk minder a`s ... heb ik nu ook..
ik neem denk ik een 5.5x5.5 ... ruilen ? :lol:

:lol: ik houd die 5,5x5,5 wel voor als ik 'm op 3 cellen ga vliegen; die zijn nl. ook beschikbaar
heeft die 5,2x5,2 ook een 8 mm gat?

word m`n funjet niet te licht met een 1700 mah 3 cells 20 c ?
en kan een 3250 mah van 280 gram er ook nog in ? ( met 4w motor )
of is een 2200 mah tog beter/fijner ?
misschien beetje beel vragen maar kheb zelf geen idee : kan een 1700 mah ook in een swift 2 ?( srry oftopic..)

sjoerd zei:
word m`n funjet niet te licht met een 1700 mah 3 cells 20 c ?
en kan een 3250 mah van 280 gram er ook nog in ? ( met 4w motor )
of is een 2200 mah tog beter/fijner ?
misschien beetje beel vragen maar kheb zelf geen idee : kan een 1700 mah ook in een swift 2 ?( srry oftopic..)

Funjet zal wel aan de lichte kant worden; ik denk dat 't net kan
Ik vlieg m'n Swift met een 65 grams binnenloper op de originele positie. Met een 1000 mah lipo op de originele plek zit m'n c.o.g. dan precies goed. Jij zal dus je 1700 mah lipo op die Swift veel meer richting c.o.g. moeten verschuiven en wellicht je ontvanger opzij moeten schuiven voor die lipo etc. etc. etc.

Hoi,

Vandaag voor de eerste keer met mijn Funjet gevlogen, eerst even trust gemeten met een 5,5*4,5 prop, deze is 800 gram bij de start met volle accu,
deze zakt terug naar 750 gram bij continu belasten, de jet zelf weegt 630 gram vliegklaar, hoeveel amperage de motor trekt weet ik nog niet, heb ik nog niet gemeten.
De funjet vliegt heel anders als mijn twinjet zeer wendbaar,rollen en loops gaan erg snel, loodrecht gaat ook heel goed, alleen landen gaat wat lastiger de funjet heeft een hoge landings snelheid.
Funjet_001.jpg

ZamBeZi zei:
ik ga 'm op 4S vliegen, 1800 mah
net ff getest: dik 36 amp op de werkbank met 5,5 x 5,5 CAM Speedprop, zakte uiteraard wel direct in na de start en in de lucht zal ik uiteindelijk met gemak onder de 30 amp uitkomen
gezien het late tijdstip niet echt serieuze test gedaan; 'komt nog wel - lijkt me voorlopig een leuke setup voor snel, maar heftig en WAT een verschil met die 5W zeg!

iets rustiger propje lijkt me overigens wel het proberen waard, suggesties anybody?
Wat is rustig, hoeveel toeren draaid het 5,5x5,5 propje?

Back