Multiplex Funjet: Nu ook "bouwverslag"

• Topicstarter Topicstarter Pjotrrr
  • Startdatum Startdatum
ik heb vandaag ook de maiden gehad 8)
ik vind het echt een heel leuk vlot vliegtuigje
(iemand anders had hem voor me ingevlogen)

groeten Jeroen

hallo

Heb de Funjet nu ook een halfjaar. Dit is mijn rolroertrainer(2e vliegtuig), ook al is dit het niet! :? :lol:
Een zeer klasse toestel heeft multiplex gemaakt!

Alleen een minpuntje, onder het vliegen is bij mij de verbinding van elapor tussen de rolroeren 'gescheurd;.
Kon nog landen met het toestel, nu heb ik er scharniertjes tussen zitten.
De Funjet is nu ook wat opgefleurd met rood-wit geblokte stikker. :wink:

Ik ben zeer tevreden over dit toestel!
Het vliegt werkelijk fantastisch!

Even een oud draadje terug naar boven halen.
Ik heb me een funjet gebouwd en de volgende setup zit er nu op

Motor is een (Protech) Megax Brushless Mb28-4507. Richtprijs = 85 Euro.
Regelaar is een J Perkins Distribution - Home sp 50Ampére.
Accus : TARA 2200 mah 3s1p 11,1v 20C
En als propje een 5,5*4.3
Ik trek met deze setup een 33 tot 35A

Nu is mijn vraag kan het door propkeuze vlugger. niet dat ik er niet tevreden over ben want hij gaat kaarsrecht omhoog en stoppen doet hij niet maar had toch mss nog wat bijgeleerd.

De motor heeft 2700KV dat is mss handig om te weten.

Mijn funjet

funjet_painted.jpg

setup :
servo's : 2x HXT900
receiver : corona RS610II
motor : Feigao 2847 2467kv
prop : Master airscrew 5.5x4.5
prop adapter : 3.17mm hobbycity prop adapter
esc : turnigy PLUSH 60A
lipo : Zippy-R 2500mAh 4STrailing edges van de ailerons en vleugels scherp geschuurd
WBPU op onderkant en op ailerons

Funjet-4S-5.5x4.5-inflight.jpg

168 km/h
693W

Laatst bewerkt:
haha :-) Inderdaad, motor max 26 amps. Ongekoeld waarschijnlijk ;-)

Ik heb nog eens een vluchtje gedaan met die setup, maar nu met RPM en temp meter van de motor aangesloten :
165 km/h
31000 RPM
motor max 45°C gedurende vlucht en opklimmend tot max 60°C na de vlucht.

Bij een tweede vlucht met de master airscrew prop was de topsnelheid 165 km/h. Redelijk consistent dus.

Iemand van de club zei me dat APC propjes harder gaan dan master airscrews. En gelijk had em, volgend grafiekske is met dezelfde setup, enkel propje veranderd naar APC 5.5x4.5 ipv master airscrew met dezelfde maat.

Funjet-4S-5.5x4.5-APC-inflight.jpg

Topsnelheid nu 175 km/h maar ampdraw ook hoger : 58A ipv 53A. Het toerental van het APC propje is lager (negeer de piek van 41000RPM dat is warschijnlijk een meetfoutje), dus ondanks dat ze dezelfde getallen hebben heeft de APC toch een hogere pitch. Vooral aan de root is dit duidelijke merkbaar.

Merk ook op dat die Zippy-R 2500 mAh 4S lipo (5 cycli) netjes de aangegeven capaciteit levert (2487mAh en was gevlogen tot cutoff) De lipo was handwarm toen em deruit kwam. Motor gaat tot 70°C na het landen, dus die zit wel zowat aan zijne max lijkt me. Volgende week een alu koelringske frezen dervoor.

Je ziet Z900 dat ik maar 2x een halve minuut onder de opgegeven 23A vlieg. De bijhorende temp kan je op de grijze lijn aflezen...

Laatst bewerkt:
185 km/h

Vandaag tussen de regenvlagen door nog een vluchtje gedaan.
185 km/h afgeklokt deze keer. Door meer vertrouwen durf ik hem nu een wijdere bocht laten nemen en langer laten rechtdoor gaan.

Funjet-4S-5.5x4.5-APC-inflight2.jpg

Na de laatste highspeed run (270 sec) heb ik em eens verticaal gestuurd. Je ziet dat op 282 sec de amps terug stijgen en snelheid sterk terugloopt.
Op 290 sec is de snelheid nog maar 100 km/h en zet ik het gas dicht. De funjet was toen nog maar een puntje en ik heb een tijdje niets gedaan, gewoon het puntje HEEEEEL goed in de gaten gehouden en gewacht tot hij terug ver genoeg naar beneden gevallen was om te zien hoe hij hing.
In 8 sec dus van 5m hoogte naar een stipje.

Leuke/toffe info U4EAKE !

In de eMotor calculator (waarin ik mijn sukhoi setup icm eagletree datalogger) heb vergeleken (en nagenoeg dezelfde amperage mat) kom ik met jou setup tot zo'n 37A
max. Ik vraag mij dus af of jij jou logger wel heb gecalibreerd?

mvg, Z

Ik zou deze snelheden toch graag eens op radar gemeten willen hebben.
Kan me niet voorstellen dat ze kloppen.

Ik heb de Funjet laatst gevlogen met een Hacker B50, op 5S, met een 4.7x4.7 prop en een toerental van ruim 50000.
Alles gelogd met een SM logger (deze zijn goedgekeurd voor F5B wedstrijden).

Ding trok 174 Ampere maar ik vond hem nou niet verbijsterend snel.
Stijgsnelheid lag op zo'n 35 m/s.

Als ik dan de Funjet vergelijk met een hotliner, die we echt met radar meten, dan zal de Funjet net de 200 km/u halen.
Wegens geluidsoverlast kunnen we de Funjet in deze setup niet nogmaals vliegen dus ook niet meten.

GJ

Jawel hoor, is helemaal geen vreemde waarde voor die setup.
In een hotliner trekt zo'n motor meer dan 200A.
Ik heb hier een Plettenberg die iemand vloog met ruim 350A op 4S.

GJ

Dan ben ik erg benieuwd naar welke setup gebruikt is.
350Amp trekken vereist nogal wat aan accu's... kilo of 2.

Haha, ik zie al dat je niet zo thuis bent in electro.
350 Ampere wordt uit gewone Kokam 4000 mah lipo's getrokken.
Dus op 4S is dat 450 gram aan accu's.

We trekken elke keer als we met de hotliner vliegen ongeveer 120 A uit Kokam 3200 cellen, dus 40C.
Accu's worden handwarm en hebben nergens last van.

Hier staat die test van Wolf Fickenscher, 379 A.
Flug Kokam 4000 mit 95c - RC-Network

Als je verder kijkt op de duitse fora is 200A en hoger heel normaal.
Hier met Kokam 3200, ook makkelijk 200A.
Test Kokam 3200 in F5B - RC-Network

En als je van de zomer tijd en zin hebt kan je langskomen in Stompetoren, dan kan je zien dat we echt 200+ ampere trekken.

GJ

Ok, eerst de eagletree calibratie.
Ik heb 3 goedkope DVM's die tot 20A kunnen meten. 1 van deze is gecalibreerd met een 5V calibratiesource (5.0000V) van op mijn werk. De DVM gaf 4.98V aan. Met deze DVM heb ik de eagletree gecontroleerd. De eagletree meet 12.46V waar de DVM 12.58V meet (volle 3 cell lipo). Eigenlijk meet de eagletree dus iets te weinig.
De snelheidsmeter heb ik gecontroleerd door met de laptop op de passagierszetel en de pitottube via het raam op de spiegel van mijn auto een stukje rustige snelweg te doen. De eagletree gaf ongeveer 10km/h minder aan dan de snelheidsmeter in mijn auto.
Als ik met mijn auto 'U rijdt XX km/h' radar borden passeer lees ik op die borden ook ongeveer 10 km/h minder af dan in mijn auto.
Bovendien stijgt de nauwkeurigheid van de pitot tube kwadratisch met de snelheid dacht ik, dus aan 180 km/h zal er niet veel fout meer opzitten.
Wat de eagletree betreft : de mah kloppen ook mooi met de capaciteit van de lipo. Dus 37A max lijkt me niet realistisch. Heb je de motorparameters in eMotor gecontroleerd ? Ik heb die van peakeff nagemeten en die kloppen vrij goed (enkel Io was iets hoger dan aangegeven)

GJVO. Hou er rekening mee dat de energie nodig om de funjet sneller te maken kwadratisch stijgt met de snelheid. De funjet is een airframe met een relatief hoge drag, zeker vergeleken met een hotliner.
Om deze drag te overwinnen moet je thrust hebben en voor thrust heb je een grote prop diameter nodig. Jou 4.75x4.75 prop heeft weliswaar een heel hoge airspeed, maar niet genoeg thrust om de drag te overwinnen en is dus zeer inefficient.
Met die dikke hacker motor en 5S lipo zal die funjet ook flink zwaar zijn geweest. => weer meer drag om te overwinnen.
Je trekt die hoger amperages slechts enkele seconden. De funjet is ook op enkele seconden uit het zicht op deze snelheden. Dus de funjet moet snel optrekken om hoge snelheid te halen, anders bereikt hij nooit zijn top voor je weer moet draaien. Weer een argument ten nadele van de kleine 4.75x4.75 prop. 200 km/h lijkt me dus realistisch voor die setup.

Ik heb ook een 4.75x4.75 prop APC prop liggen. Ik zal volgend weekend die er eens opsteken en een logje nemen.

Tot slot, ik heb de funjet ook wel een beetje aangepast om minder drag te hebben. Achterkant gestroomlijnder gemaakt om meer airflow naar prop toe te laten, gaten opgevuld met lichtgewicht filler, motormount uitgehold zodat meer lucht naar de motor kan en versterkt met zijdevezel en PU. Geheel gladgeschuurd met 800 grid en vernist.

Laatst bewerkt:
Ge zou hier begot schrik krijgen om wat meetresultaten van een setup te posten.

Stroommeting gebeurt typisch door het meten van een spanningsval over een gekende zeer kleine weerstand. Bij mijn goedkope DVM's is dat in elk geval zo. DVM's meten dus eigenlijk altijd spanning, ook als ze stroom meten :-)
Voor amperages kleiner dan 20A is er minder dan 1A verschil tussen de gecalibreerde DVM en de eagletree. Voor amperages groter dan 20A is de eagletree mijn enige meetinstrument.

Maar denk nou eens even logisch na (ik weet, 't is moeilijk). 58A ipv 37A Dat is een fout van meer dan 50% he. Als je zegt dat ik er 5A naast zit (10%), dan zal ik niet ontkennen dat dat mogelijk is. (Wat maakt dat ook uit). Maar 21A fout op een meting van 58A, nee sorry, dat krijg je mij niet verkocht. Indien dat zo zou zijn ga ik patent nemen op mijn funjet setup, want die snelheid halen met slechts 37A is wel een unicum denk ik :-)

Zelfde ivm de snelheid. Over 10 km/h zal ik niet discussieren, 175 km/h is voor mij ook goed. Maar als je beweert dat ik maar 100 km/h haal nodig ik je graag uit om zelf te komen meten in Schaffen, bij Diest. Als je jouw gecalibreerde eagletree meebrengt stop ik die met veel plezier eens in mijn funjet.

Wanneer ga jij eens een grafiekje posten van jouw setup ?

Het ging me alleen maar om het feit of je die stroomcalibratie gedaan hebt.....ik geef toe het verschil zou behoorlijk veel zijn (indien je geen calibratiewaarde in het gegeven voor de stroom).
Zo te zien heb jij de spullen wel voor elkaar.....maar niet te lang volgas vliegen iig ^^

mvg, Z

Zou je eens een filmpje met geluid kunnen posten?
Dan kunnen we de doppler meting er op loslaten.
Een snelheidsmeting met pitotpijp is altijd een gok.
Het is zo belangrijk waar het pijpje zit, als er een drukverhoging is door een rare luchtstroom dan klopt ie al niet meer.

En mijn Funjetje was niet heel erg zwaar, iets van 1100 gram en gewicht heeft niet heel veel met drag te maken.
Het vleugelprofiel van de funjet is niet OK, misschien dat een clipped wing beter zou zijn.

Even als argument.. we maken onze hotliners juist zwaarder om harder te kunnen (200 gram lood of zo).

Ik heb de Funjet ook eerst met een lichtgewicht setup gevlogen.
4S 2400 Kokam, HET 2W20 met een 5x5 propje.
draaide geloof ik 35000 op de grond, trok ongeveer 60A, dus zo'n 750 watt input
Woog nog geen 900 gram.

Die was helemaal niet vooruit te branden, ook andere leden van de club vonden het erg tegenvallen.
Misschien ben ik te veel gewend, kan ook.

Ik ben nu de Funjet weer met de dikke Hacker aan het opbouwen, misschien het weekend even ergen op een boerenveldje loslaten en de loggerdata en film hier plaatsen.
Ik zal er een 5x5 of grotere prop opzetten, zal ie wel tegen de 200A gaan trekken... vind ie lekker..

Grts Gert-Jan

het pitot pijpje zit helemaal door de neus en komt vooraan uit de neus. Geen verstorende luchtstromen dus door de romp of iets anders.
Een filmpje komt wel eens, maar is geen prioriteit. Zelf heb ik vertrouwen in de pitot meting en de eagletree.

En die 185 per uur met de funjet is inderdaad niet zo verschrikkelijk snel hoor als je hotliners en pylonracers gewend bent. Na mij vloog er een brushless pylonracer op de club. Die vliegt stukken sneller met minder vermogen.

Hotliner of pylonracer prestaties zal je met een funjet nooit halen. Als je echter van 100 km/h vliegtuigen komt dan gaat de funjet wel lekker hard :-)

Veel hangt ook af van hoe hoog je voorbij komt gevlogen en van welk geluid de prop maakt. Als je op 50m hoogte volgas vliegt zegt het publiek : mja, echt snel is ie toch niet. Vlieg je met dezelfde setup een uur later op 5m hoogte volgas voorbij dan vraagt iedereen wat je gedaan hebt om hem zoveel sneller te maken... Het doppler effect (zoeeeem) van voorbij te razen is ook veel meer uitgesproken als je laag voorbij vliegt omdat je hoek met de snelheidsvector kleiner is, vandaar de subjectieve indruk dat hij sneller is als hij laag voorbij komt.
Een lijnvliegtuig gaat ook maar traag voorruit als je dat ziet vliegen. Zo op het zicht stukken trager dan mijn funjet.
Nogtans gaat dat lijnvliegtuig echt wel 800 km/h.

Laatst bewerkt:
Heb mijne ondertussen ook een kleurke gegeven...

Setup Funjet:
Motor: MEGA 16/25/3
Prop: Graupner Cam Speed prop 6-6"
Regelaar: Turnigy 80A + UBEC
Bats: Polyquest 5s1p 3200mAh
Servo: Hitec 65MG
Ontvanger: Graupner SMC14
Gewicht vliegklaar: 950g
Geschatte snelheid: 200 km/h (bergaf :rolleyes: )
@U4EAKE: wel zullen es filmpke moeten maken met een stuk of 5 FJ tegelijk op 1m hoogte...die zullen wel Doppleren...:shock:

Aanpassingen:
Dubbele stuurhevel met ballink en kwiklink M2.5
Carbon latje 3x1 achter op elevons en in verticale stab
Carbon vleugelbuis hol, rond, 5mm tot einde vleugel
Originele vleugelbuis gebruikt om romp onderaan te verstevigen
25g glasmat onderaan op vleugels

Funjet001.JPG

Funjet002.JPG

Funjet003.JPG

Back