Multiplex MiniMag...

Ik zou de lipo nog wel even naar storage niveau brengen.
De weersverwachting lijkt de komende week niet op lekker vliegweer.
De problemen met vliegen zijn grotendeels gevolg van de wind en wat nog erger is turbulentie door de bomen.
Als je tegen de wind landt en je komt in de luwte van de bomen dan valt hij als een blok uit de lucht.
Met zulk weer is het moeilijk om hem lekker uit te trimmen.
Of de motor te veel naar beneden staat is dan ook moeilijk vast te stellen.
Staat hij te veel naar boven gericht dan zal vliegen met veel wind alleen maar moeilijker worden.;)

Zo gezegd zo gedaan...

bu2yza6e.jpg

Waarom moest dat in hemelsnaam foeking 2uur duren?

a9a9edez.jpg

En dan nog krijgr dat lompe ding t niet voor elkaar om ze dan ook meteen maar even gelijk te trekken

Ja ik zal t toestel naar de winkel nemen voordat ik weer vliegen ga, zodat zij kunnen beoordelen wat mogelijk niet op foto's is te zien

Vond t trouwens wel heerlijk die zenuwen en adrenaline heheh

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo belangerijk is storage niet. Je had de accu's ook gewoon zo na het vliegen weg kunnen leggen.

Waar het voornamelijk om gaat, als je lipo's langdurig weglegt, is dat ze niet vol zijn (100% geladen) en niet leeg (0% geladen).

Nu is het zo dat accu's als je ze weglegt uit zichzelf leeglopen (zelfontlading). Daarom is het verstandig om te zorgen dat er wat lading inzit, genoeg om de accu niet leeg te laten zijn tijdens de periode dat je ze opgeslagen hebt.

Of je een lipo nu met 20%, 50% of 80% lading weglegt, maakt geen moer uit, zo lang ze maar niet zo lang liggen dat ze helemaal leeglopen.

Zo belangerijk is storage niet. Je had de accu's ook gewoon zo na het vliegen weg kunnen leggen.

Waar het voornamelijk om gaat, als je lipo's langdurig weglegt, is dat ze niet vol zijn (100% geladen) en niet leeg (0% geladen).

Nu is het zo dat accu's als je ze weglegt uit zichzelf leeglopen (zelfontlading). Daarom is het verstandig om te zorgen dat er wat lading inzit, genoeg om de accu niet leeg te laten zijn tijdens de periode dat je ze opgeslagen hebt.

Of je een lipo nu met 20%, 50% of 80% lading weglegt, maakt geen moer uit, zo lang ze maar niet zo lang liggen dat ze helemaal leeglopen.

perfect dus je wilt zeggen dat aangezien ik maar 2-3min in de lucht was, dit al meer dan voldoende ontlading was om em te laten liggen tot de volgende keer dat t noodzakelijk was te laden? thnx

(nou goed dat ik em toch op Storage heb gebruikt, aangezien ik em gisteren alweer vol had gebalanceerd, had ik dus ipv storage ook even vlug en voor korte periode discharge met 1.0A kunnen doen lijkt mij)

Laatst bewerkt:

Daar komt het wel ongeveer op neer.
De theoretisch ideale waarde is 3.8V per cel maar als je daar in de buurt zit is het goed.
Ook de balans tussen de cellen mag wel iets verschillen maar wachten op de lader dat de exacte waarde bereikt is heeft geen zin.
Het zelfde geldt voor het vol laden.
Ik wacht ook nooit op de afslag van de lader maar let even op de celspanningen en stop het laden handmatig als de laadstroom een flink stuk is afgenomen.
Het heeft geen zin dat allemaal op 3 cijfers achter de komma te doen.
Het is natuurlijk wel prettig dat als je aan het vliegen bent met je andere accus onder lading dat je lader naar de correct waarde toe werkt en tenslotte uit schakeld.;)

Andere tips wbt bepalen wanneer je een toestel aan de grond moet zetten?

Lipo alarm erin. Je hebt ze met instelbaar voltage en het alarm hoor je op honderden meters nog.

Zelfontlading bij lipo's is erg laag. Je moet jaren geduld hebben om totale leegloop eens mee te maken.

Ik zou ze niet op 80% wegleggen. Er is vast geen harde grens, maar volle batterijen krijgen een hogere interne weerstand waardoor de prestaties achteruit gaan. Misschien gebeurt dat wel bij elke lading (maar dan hoe voller hoe slechter) maar dat weet ik niet zeker. Op 40% wegleggen vind ik ideaal. Meestal vlieg ik door totdat de spanning bij volgas zakt naar 3.5 a 3.6V per cel. Dan zit er nog 40% in (3.8V onbelast). Het "storage" laden duurt dan maar heel kort en de volgende keer zit de lipo binnen een half uur weer vol.

Martin

Laatst bewerkt:
Helemaal mee eens.
Na al die 14 jaren in de hobby ben ik erachter dat een Lipo het liefst ongebruikt weg wil worden gelegt tussen de 3.5 en 3.7volt.
Dat vinden ze gewoon het fijnst en is het beste voor de levensduur van de Lipo.
Zeer zekers NIET op een te hoog voltage langere periode wegleggen!!
Het maakt wel degelijk verschil uit.

thnx 4 alle aanvullende info klinkt erg aannemelijk ;)

zo'n lipo alarm zal niet zo gek duur zijn lijkt me goede investering
ook moet een de propsaver nog kopen

En je as inkorten!

yup vandaag gedaan... accu weer geladen, t was windstil en zon...
heb bij *#%#$&%@ 13 verschillende velden gevraagd of ik daar 5min kon vliegen en iedereen zijn nee of vraag een ander, toen flink wat tijd verloren en begon t te hagelen... FOEKING HULL prachtige uittrim weeromstandigheden aan mn neus voorbij gegaan en mn vriendin heeft er nu weer de pest in, de mensen van Vrije Vogels club maar een bericht gestuurd en zien of we daar wat kunnen regelen *zucht*

zo gaat de lol dr wel gauw vanaf... :(

Dames en heren na diverse omringende plaatsen te hebben bezocht 20-30 mensen gevraagd met nee als antwoord was t vandaag in Hoogland raak.. Er was een groepje boeren bij elkaar die t hele gebied verschillende akker hadden n zei zoek maar een veld uit en heb ik een flink wat minuten heerlijk kunnen vliegen heb eerlijk gezegd weinig op t trimmen gelet maar als ik de stick loslaat gaat ie redelijk stijl omhoog zou dit kunnen komen door de foutieve stand van de motor? Al t gewicht heb ik al zoveel mogelijk voorin geprobeerd te plaatsen en op de balans punten lijkt ie alsnog de staart neer te preferen, misschien moet ik de volgende keer de camera monteren misschien is t balans probleem dan minder :) maar heb echt genoten jammer dat t vrouwtje er niet bij kon zijn... Overigens voor jullie vragen wat ik daar deed ik moest in amersfoort in t nieuwe ziekenhuis dit veld lag daar 2minuten vandaan dus ik gokte gewoon en nam mn spullen en volle accu mee :D

Ik hoop dat ik snel bij 1 van de clubs bij voorkeur soesterberg terrecht kan... Toch vrees ik dat t te ver voor mij is omdat t per dag verschilt hoe ik me voel, dus als ik op een mooie dag slecht voel tja dan red ik dat niet en als ik me goed voel met regen en veel wind, dan heb je dr ook niks aan :P

net even gemeten de accu cellen zitten op 3.99 3.99 4.00
aangezien mijn lader geen percentages geven hoeveel zit er nu dan nog in?
is dr een formuletje voor? thnx

had helaas de zender te vroeg aangezet waardoor de timer al lang liep en ik geen id meer had, dus zette ik em maar aan de grond aangezien ik flink vol gas aan acrobatiek deed (nogmaals was echt super relaxt! ondanks ik veel moest corrigeren)

update:

vandaag weer heerlijk gevlogen de eerste minuten is ie lekker vlot en super eenvoudig met loopings zonder aanduiken, richting de 5-10min volgas wordt t uiteraard stuk minder maar goed dat er nauwelijk wind was daardoor kon ik prima corrigeren 1 geluk/ongeluks landing kwam echt luttelle centimeter van een sloot lol

bij thuiskomst dit gemonteerd:
10157266_269439723217253_1613858026_n.jpg

10153165_269439776550581_1036383366_n.jpg

ik mocht op een weilandje waar ik al eens eerder mocht,
aangezien ik morgen op gesprek ga ergens anders dichtbij huis richting Achterveld
krijg ik misschien een vaste locatie, had daar namelijk een brief met foto van mij mn vriendin en t vliegtuig gedaan plus mn verhaal en smeekbede ;)

ik hou jullie op de hoogte grtn!!

update:
goed nieuws en slecht nieuws
heb een locatie toegewezen gekregen grote parkeerplaats van een bedrijf welk aan twee kanten plaats heeft en als ik van te voren meld houden ze 1kant vrij, minder is de lantaarn palen in het midden en zijkant hehe maaar mocht het nodig zijn mocht ik landen in t grote veld erachter (niet van hun maar ze kunnen de eigenaar)

nu komt t probleem wind was gaan liggen en stak ineens weer de kop op en draaiende met flinke stoten etc. dus ik moest wel richting dat veld maarja dan moest ik ook langs een boom tegen de wind in bijna stil hangend... geluk maaaaar toen boven t veld was t nog ergers en haalde ik em omlaag de laatste 1a2 meter ineens zijwinds en t was 25-50 verderop... resultaat rollen en neusduik combo :(

moet even goed nadenk hoe ik dit wil gaan fixen misschien een ander systeem bedenken, maar dan moet ik door de neus heen en dna ben ik bang dan bij een volgende keer de neus afscheurt omdat ik niet weet of de originele mount zo gemaakt is met opzet als zwakste schakel om de rest te sparen??

1959601_269707419857150_420275311_n.jpg

10152658_269707446523814_1173619640_n.jpg

Neem triplex van bv 4 of 6 mm..Daar zaag je een nieuw brandschot van. Als je het goed wil doen maak je het wat groter dan de huidige maat en haal je 4 of 6 mm uit het elapor weg, zodat het goed in het elapor klemt.
Gebruik een 2 component lijm en het zit weer, maar dan beter als origineel.

Back