Naar E ombouw van de Oxalys

Discussie in 'F3A' gestart door Ed Heemskerk, 14 aug 2010.

  1. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Na meer dan 100 vluchten met de E Oxalys te hebben gevlogen een aantal bevindingen.

    Wat niet bevalt is het geluid, 4 takt klinkt mooier en roept herinneringen op.

    De vliegtijd is aanmerkelijk korter dan met een 4 takt model 8-9 minuten tot 16 minuten.

    Het wisselen van de Lipo s gaat even snel als tanken.

    Op ons veld is er nog geen stroom 4 vluchten en 1x laden op een accu is max.
    Ik bezit inmiddels 4 pakketten. Kan dus 5 vluchten maken.

    25 C lipo s zijn voldoende voor F3A vliegen

    De rem is fantastisch, de transitie is erg goed.
    Het vermogen is verbluffend.

    Inmiddels heb ik vele propellers uitgetest.

    APC 21X13W veel te veel torq , inefficiënt stroomgebruik
    APC 20X13 veel te veel torq , inefficiënt stroomgebruik
    APC 20x12 W nog steeds te veel torq stoomgebruik acceptabel
    APC 19X12 W tot gisteren de meest geschikte propeller
    PT model 21X14 E Amperage loopt zo hoog op dat de regelaar te hoog wordt belast.
    Mejzlik 20x13 Mooie propeller maar bijna geen gewichts-besparing minder torq
    dan de APC stroomgebruik acceptabel

    In een opwelling heb ik een 21 X13 W APC propeller ingekort naar 19X13 W het blad is wel de breedte gebleven.

    De propeller vandaag getest.

    Het resultaat is verbluffend, het snelheidsbereik van het model is sterk verbeterd.
    De dosering klopt nu , half gas is ook half gas.

    Even naar soortgelijke propellers gezocht en kwam terecht op de site van F3A unlimited.

    Er is een serie extreme composite Hatta propellers te koop 19x12.5 19X13 en 19X14 zo te zien van hout en 75 dollar.
    Het blad van deze propellers is erg breed.
    Deze wil ik wel eens testen.
    Alleen al voor de gewichts-besparing 50-65 gram ten opzichte van de APC propellers.

    Rasa heeft ook een serie met 20X13 en hogere spoed.
    Koolstof en tussen de 75 en 85 dollar.

    Nieuwe propellers en nog vele uitdagingen.
     
  2. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Vorige week de CC Phoenix 85 HV regelaar ingebouwd en er een 20 tal vluchten mee gevlogen.
    De eerste vlucht stond de regelaar volgens de gebruiksaanwijzing op timing normal.
    Gelijk minder vermogen. wel een hele mooie motorloop en een hele softe opstart van de motor.
    De tweede vlucht de timing op high gezet met behulp van de field programmer.
    Al die dingen werken anders ,bij de een moet je een hulpbatterij aansluiten , bij de ander het motorpakket alleen, bij de CC fieldprogrammer heb je beide nodig.

    Het resultaat was verbluffend, veel meer vermogen en een fantastische motorcurve.
    Direct een grotere propeller gemonteerd een 20X12 WE APC in dit geval.
    De delay van de rem gehalveerd naar 0.3 seconde.
    Ik vlieg nu met soft brake 80 %.
    In de downlines kan je nu 3 keer aan je neus krabben.

    Met deze setting nog 18 vluchten gemaakt.

    Het meest verbazingwekkende is het verbruik.
    Na Het F3A programma vliegen en hierna nog een stuk of 5 figuren van het nieuwe F3M programma gaat de 8 minuten timer.

    Het 4400 Ma pakket moet worden bijgeladen met 2900 Ma.
    Gemiddeld is het gebruik 2950 Ma. Gemeten over 20 vluchten.
    Dit komt waarschijnlijk door het speciale buitenloper programma wat je in de software kan activeren.
    Voor het volgende seizoen volstaan 3900 Ma pakketten.
    Een gewichtsbesparing van bijna 350 gram.
     
  3. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    E is een nieuwe F3A E motor beschikbaar de XC 6325/12 F3A.

    XPower XC6325/12 F3A - Topmodel
    http://www.rcuniverse.com/forum/m_10252128/tm.htm

    Richard tipte mij hierover. Via een Amerikaans forum zijn ook de specificaties te achterhalen en is de motor getest.

    Het gewicht is slechts 562 gram, compleet wel te verstaan.En de prijs € 124.90
    De motor kan worden ingebouwd met alleen een bevestiging aan de voorzijde.
    Dit is 221 gram lichter dan de Turnigy motor waar ik op dit moment mee vlieg.
    Een mooie opvolger voor de turnigy.Over een paar dagen kan de motor gemonteerd worden en met een beetje geluk is het nog een dagje goed weer voor wat testvluchten.
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2011
  4. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Aan het eind van het vliegseizoen staat de teller voor de Turnigy motor op 250 vluchten.
    Tijdens de laatste vlucht met windstil weer kwamen er wat vreemde geluiden uit de motor.
    Wat speling op het voorste lager en een hard klakgeluid als er werd gasgegeven voor een rol figuur .
    Tijd voor een inspectie en een onderhoudsbeurt.
    Het resultaat: 2 losse magneten en een kogellager met een vierkante kogel.
    Waarschijnlijk zijn deze magneten na de eerste lijmbeurt niet meegenomen omdat deze nog vastzaten.
    Verder geen schade, nu ook deze magneten maar vastlijmen en de kogellagers allemaal vervangen. Het zijn er 3 van dezelfde maat.

    De X power motor heeft dezelfde montage gaten als AXI en Turnigy, je kan ze zo over schroeven.
    De propellerbevestiging verschilt in lengte.
    Eens bezien of er een universele propellerbevestiging te koop is welke even lang is als van de Turnegy, mogelijk heeft Axi er een in het programma.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2011
  5. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Met het ombouwen van mijn 2e Oxalys ben ik al redelijk op weg.
    De ervaringen opgedaan met de eerste oxalys worden hierin verwerkt.

    Het motorschot en beschikbare ruimte zijn zo afgestemd dat zowel de X power als de hacker Q 80 in het model passen.

    Voor het eerst ook F3A koolstofpoten gemaakt ,iets hoger dan bij het eerste model, kan ik ook met 21 inch propellers testen.

    Inmiddels heb ik ook een extra set aangeschaft , de landingsgestel poten van een Spark zijn los te koop en aantrekkelijk geprijsd.
     
  6. ComeOn

    ComeOn

    Lid geworden:
    17 nov 2007
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Haarlem
    Prop

    Hoi Ed,

    Heb je die Xtreme prop al geprobeerd? Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen.

    Groet, Mart
     
  7. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Nog niet, ga ik op de X power motor testen.
    Door het geringe gewicht van de propeller verschuift het CG te veel.
    Is wel weer aan te passen door het lipo pakket te verschuiven maar de 2e Oxalys wordt afgesteld voor de veel lichtere Koolstof en houten propellers.
     
  8. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    De 2e Oxalys in E wording.
    Ook maar reserveonderdelen gemaakt. zoals Lipodragers en Wielslofjes
    T Canalysers van verschillende grootte en hoogte.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  9. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Door een uitgebrande regelaar was de verf op de motorkap van Oxalys 1 gebobbeld.
    Omdat ik toch met de Porsche blauwe verf voor de 2e E Oxalys bezig was maar even overgespoten.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Als laatste onderdeel komt het landingsgestel van de Oxalys 1 aan de beurt.
    De 427 landingen van de E Oxalys hebben wat sporen achtergelaten op de wheelpants.
    Inmiddels is er een wat hoger landingsgestel in de maak.
    Kan er ook met de 21 inch propellers gevlogen worden.
     
  10. ralph123

    ralph123

    Lid geworden:
    31 mei 2007
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Holland
    vraagje,
    hoe heb je de lagers eruit gekregen ?
     
  11. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Die vallen er vaak uit zichzelf al uit als je zachtjes tegen een stuk hout tikt ofzo....
     
  12. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Is per motor verschillend.De meest gebruikte methode is door plaatselijk verwarmen.
    Voor deze motor heb ik een messing buisje met tape op het motorhuis gedrukt en met een elektrische verf stripper voorzichtig de omgeving van het lager opgewarmd.
    Een houten stokje met een iets grotere diameter dan het asgat wordt gebruikt om het lager er uit te duwen.Let op dat je de elektrische spoelen niet mee verwarmt.
    De door warming is altijd iets vertraagd.
    In dit geval heb ik de lagers met een C3 speling vervangen voor lagers met een C1 speling.
    De nieuwe lagers leg ik eerst in het vriesvak, en warm het motorhuis voorzichtig weer op.
    Voordeel van deze methode is dat je de lagers tijdens de montage gewoon met de hand vast kan houden en nauwkeurig op de plaats brengen.
    Bij sommige motoren kan je de lagers er met het houten stokje gewoon uitdrukken.
    Niet te hard duwen de lagers zijn er niet op geconstrueerd om zijwaarts belast te worden.
     
  13. ralph123

    ralph123

    Lid geworden:
    31 mei 2007
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Holland
    oke prima antwoord, kan ik wat mee.
    andere vraag , waar koop jij je lagers ?
    de motor hooft 20 minuten onder water gelegen, en ik denk dat de lagers zijn gaan roesten. ( het is niet de motor van mijn f3A, maar een turnegy van de Big lift van mijn vader, die moest zo hoognodig de enigste sloot in de wijde omgeving opzoeken....)
    gr ralph
     
  14. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Ik haal de lagers meestal in Haarlem.

    Brammer Nederland B.V.
    Hofmanweg 50
    Haarlem.

    Het zijn miniatuur lagers, deze zijn duur.
    Turnigy motoren hebben 3 lagers.
    Als je 3 lagers moet vervangen kost dit evenveel als een nieuwe Turnigy motor.
    Mijn overweging : De motor is geheel goed en alle magneten zijn zorgvuldig vastgelijmd.
    Een nieuwe bestellen kost tijd en de motor was niet op voorraad.
    Als een motor in het water heeft gelegen moet je er van overtuigd zijn dat het alleen de lagers zijn.
    Welke Turnigy is het ?
     
  15. heino

    heino

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Venray
    lagers

    Hoi Ralph123,

    Ik heb voor de turnigy 5065 motors bij Neita Techniek B.V. - Utrecht lagertjes besteld, en leveren ook aan particulieren.
    2x MR128 ZZ (2,89) en 1x 688 ZZ (2,62) en iets van 2 euro nog iets voor het versturen.
    Dus iets van 11 euro heb je nieuwe lagers erin zitten die het nu nog steeds goed doen ;-).

    Bij Brammer (bestel ik voor het werk) ben je zeker 2x zoveel kwijt alleen voor de lagers en verzenden was iets van 10 euro en leveren volgens mij niet aan particulieren.

    @Ed,

    Mooie kisten btw, ziet er allamaal goed uit.
    Ben je ook tevreden met die nieuwe X power motor?

    Grtz,
    Heino
     
    Laatst bewerkt: 18 dec 2011
  16. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Zo zie je maar, toch weer te veel betaald.

    Ik zal het adres zorgvuldig bewaren en voor de volgende keer hier ook eens wat lagers bestellen.
    De dure lagers zijn wel heel precies en de motor loopt er heel mooi mee.

    Met de X power motor heb ik nog niet veel ervaring, hooguit wat testgegevens.
    Met een APC 20X13 propeller komt de stoom net boven de 60 Ampère.
    De motor is heel mooi afgewerkt en het draai en freeswerk is van zeer hoge kwaliteit.
    Een holle as ,staal waar het staal moet zijn en op een aantal posities is titanium gebruikt.

    De motor heeft meer dan genoeg vermogen voor het model.
    Deze motor heeft geen extra spant en lager aan de achterzijde nodig.
    Ten opzichte van de Turnigy motor levert dit een gewichtsbesparing van 285 gram op.
     
  17. Richardvw

    Richardvw

    Lid geworden:
    23 okt 2007
    Berichten:
    111
    Locatie:
    St Oedenrode
    Ik bestel al jaren lagers bij neita techniek, zowel voor de OS als elektro, maakt niet uit, ze hebben (bijna) alle soorten en tegen een normale prijs. Ik heb ooit wel eens een lager gekocht voor 32 euro !! (stom) die bij Neita 6,50 kostte !!!
    Snelle levering en goede service.
    gr Richard
     
  18. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    804
    Klopt het dat je deze motor alleen aan de voorkant ophangt en geen tweede spant meer toepast? Een dubbelzijdige ophanging voorkomt namelijk een moment op de voorspant en dat is veel sterker. Als je romp al sterk genoeg is hoeft dat niet.

    Zijn er meer vliegers die de motor alleen aan de voorzijde vast zetten?
     
  19. heino

    heino

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Venray
    Hoi Ed,

    Teveel betaald zou ik niet zeggen want als je motor er goed op loopt is het dat toch altijd wel waard ;-) .
    Heb zelf in het verleden ook genoeg dingen wat te duur betaald maar het werkte voor dat moment meteen goed, wat is dan "te duur" het is hobby.

    Wat jou X power motor betreft dat klinkt allemaal heel goed.
    Mooi stroom waarden en het lichtergewicht winst is toch wel aanzienlijk.
    Ben erg benieuw naar jou daagelijkse praktijk ervaringen over deze motor.
    .....we zijn alweer bijna over de helft vd winter, ik snak alweer naar het voorjaar :) .

    Fijne feestdagen,
    Heino
     
  20. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Inderdaad, een nieuw seizoen vol met shows/meetings:p
     

Deel Deze Pagina