Namaak T-rex 450 voor 35 dollar??

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door Rogier, 1 jan 2009.

  1. minibike12

    minibike12

    Lid geworden:
    7 mei 2009
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nijmegen
    Dus ik ben gelukkig niet de enige die zoveel schroefjes over heeft.
    Maar als ik het zo hoor denk ik dat ik lekker voor de 3000mAH accu's ga.
    Denk dat ik er eerst gewoon 2 stuks bestel, want ik zal toch de eerste week nog niet al een dolle rondvliegen, en ik kan er later altijd nog meer bij bestellen :rolleyes:.

    Zijn 2 mooie heli's man :D

    Ik plaatst de accu's, snelheidsregelaar en ontvanger denk ik gewoon op de zelfde plaats als jij.

    Dan denk ik dat ik gelijk voor de 3000mAH accu's ga.
    Bestel ik 2 stuks, en dan kan ik wel weer even vooruit.

    Die accu's die ik had gepost zijn allemaal uit DE warehouse (ivm douane en verzendkosten).
    En ik weet dat 35C miss beetje overkill is, maar die 3000mAH accu is er niet met minder. Dus doen we het hier maar mee. Is er ook nog een verschil in vliegduur met 25C en 35C, of maakt dat verder vrij weinig uit ?


    En die mCP X is trouwens best wel een aanrader :).
    Ik heb er al erg veel plezier van gehad, het is even wennen, want hij is zeer zenuwachtig, maar hij vliegt verder erg goed.
    Welke zender heb jij eigenlijk ?
    Ik ga de DX6i kopen, en die kan ik ook mooi gebruiken met de mCP X.

    Ik weet niet op wat voor termijn jij een mCP X wil kopen.
    Maar misschien kunnen we wat regelen met de DX4e.
    Want ik denk niet dat ik die nog ga gebruiken voor de mCP X als ik een DX6i heb.
    Dit ligt er denk ik alleen aan, of ik de DX6i op mijn flight sims gebruiken kan...
    Zoals nu op de planning staat ga ik de DX6i volgende week bestellen.

    En de mCP X heb ik RTF nog niet gezien onder de €190,- in NL.
     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2011
  2. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Maakt weinig uit. Ik heb de 35 C genomen omdat ik ze ook nog in een ander vliegtuig wens te gebruiken die net dat ietsje meer nodig heeft dan een 450 heli.

    Stevo
     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2011
  3. minibike12

    minibike12

    Lid geworden:
    7 mei 2009
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nijmegen
    Oke mooi :)
    Dan bestel ik denk ik gewoon de 35C 3000mAH accu's.
    Is wat makkelijker met verzenden enz.
     
  4. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Voor de prijs moet je het niet laten om 35 C te nemen. Als je later een andere/volgende setup hebt die ietsje "gulziger" naar stroom is zit je goed.

    Heb vroeger ook mijn C-waardes wat aan de lage kant genomen met vliegtuigen en soms kakte de boel gewoon in.

    Stevo
     
  5. minibike12

    minibike12

    Lid geworden:
    7 mei 2009
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nijmegen
    Is inderdaad een goede tip.
    Ik wil binnenkort ook bij een vliegclub gaan in de buurt, waar ik ook fatsoenlijk kan vliegen met de 450.
    En ik wil misschien over een tijdje ook een keer een Vliegtuig gaan bouwen.
    En dan wil ik proberen of ik de 450 accu's daar ook voor kan gebruiken.
    Dan kan ik tenminste gewoon 1 soort accu kopen, en niet 10 verschillende (bij wijze van spreken dan :))
     
  6. jbkappirossi

    jbkappirossi

    Lid geworden:
    12 sep 2011
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Oosterwolde
    hoi jongens,

    ik wou ook graag zo'n helicopter, maar ik weet er bijna niks van.
    Welke onderdelen erbijvoorbeeld opelkaar passen.
    Dus zonder om alles uit te zoeken wou ik jullie om hulp vragen om een lijstje/winkelmandje samen te stellen.

    Om niet geheel zonder inzet te posten, heb ik een lijstje gemaakt.
    HobbyKing Online R/C Hobby Store :

    Zoals je wel zult zien, ik weet totaal niet wat ik moet hebben.
    Ik kijk niet op een paar euro meer of minder. Als een onderdeel een hogere meerwaarde heeft mag het ook wel een eurotje extra kosten.

    vragen die ik nog had;

    -wat is het verschil eigenlijk, want ik zie 450S, 450SE, 450PRO, MT, V2, V3, GT, TT, etc. welke wil je hebben of juist welke niet?
    -Ik heb ook maar zo een motor aan geklikt doordat hij 4400rpm draaide, maar ik kan me indenken dat de efficientie ook een rol speel. tandwiel verhouding, motor rpm en accu staan lijnrecht tegenover elkaar? wat ik de beste combinatie?
    -hoe lang gaat een gemiddel accu mee als in vliegtijd?
    -controller en servo's heb ik helemaal geen verstand van dus hoop dat jullie me een goede kunnen adviseren, gr johan
     
    Laatst bewerkt: 12 sep 2011
  7. minibike12

    minibike12

    Lid geworden:
    7 mei 2009
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nijmegen
    Hey

    Ik ben ook nog geen pro, maar ik kan al wel de ervaring delen die ik weet.
    - met de kits heb ik verder niet zo veel ervaring, maar ik heb zelf de HK450GT (Full Alloy) gekocht. Deze heb ik ook al thuis, nog niet mee gevlogen, maar wel tevreden over de kwaliteit.
    - De motor is denk ik te snel voor een beginner, mij is een 3500Kv motor aanbevolen, ik heb deze : Link
    - Accuduur hangt af van je setup, meestal is dit 5~10 minuten, lijkt kort, maar is best lang, want vliegen is nog aardig vermoeiend, vooral in het begin.
    - Als ESC kan je een veel lichtere nemen, ik heb een Towerpro H40A (40Ampere) ESC, maar er werd al gezegt dat deze zeker zwaar genoeg is voor een HK450
    - Als servo's kan je beter voor die paar cent extra HXT900 servo's nemen, deze zijn wat sterker dan de TG9e (staat ook in de descriptie bij de TG9e) Link
    - Je hebt ook nog een Gyro nodig, en een digitale, wat snellere servo voor je tail.
    - En als accu's heb ik deze gekocht (2 stuks ), deze hebben eeb wat grotere capaciteit, en hierdoor kan je ook wat langer vliegen : Link

    Dit is een beetje wat ik er nu even over kan zeggen.
    Maar ik kan je eventueel nog wel wat verder helpen.
    Als je verder nog wat wil weten, roep maar.
     
  8. jbkappirossi

    jbkappirossi

    Lid geworden:
    12 sep 2011
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Oosterwolde
    he bedank voor je reactie.

    -Wat is het verschil van een bijv. 40a of 80a ESC? en waar is het voor?
    -Maakt het nog uit kwa ''voltage's'' servo's, motor enz. dat alles hetzelfde is?
    -Zit er ook een cutoff op de accu, omdat ik weet dat lithium cellen slecht tegen diep ontlading kunnen.
    -hoe ver komt de afstandbediening die ik in mijn link heb? en waar kan je dat aan zien?


    ik heb nu dit:p;
    HobbyKing Online R/C Hobby Store :
     
    Laatst bewerkt: 12 sep 2011
  9. plantjes

    plantjes

    Lid geworden:
    12 aug 2003
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Steenwijk NL
    Vragen vragen vragen...

    Eerst de meest belangrijke tip..

    Wat je vraagt staat in dit draad(je)

    Maar ik begrijp dat er heeeeeeeeeel veel staat..
    Dat neemt echter niet weg dat je ook heeeeeeeeel veel moet leren...

    Google en zeker Youtube heeft veeeeeeeeeel info en dus zoeken op de verschillende versies levert meer antwoord op dan wij je zullen geven.

    Dan nog een hele belangrijke tip..
    Geef in je profiel eens aan in welke plaats je woont..
    En zoek dan een buurt genoot..
    Die kan je helpen met raad en daad zeker het eerste jaar..
    Want ongeacht wat je neemt..
    Zonder hulp met afstellen vliegt niets goed en zonder hulp bij het vliegen wordt de weg naar een heli piloot 3x langer..

    Dan nog een specifiek antwoord..

    Neem de full aluminium...
    De plastiek versie is echt een stuk minder..
    Ga idd voor de 3550 tunigy motor..
    Is echt ruim voldoende voor de eerste 3 jaar..
    2200 mah 3S 30C lipo's zijn een stukje kleiner en daarmee passen die beter onder je canopee..
    Maar ik vlieg ook met de 3000 mah lipo's..

    Een 450 motor zal niet snel meer dan 30 ampere trekken en daarmee is een 40 Amp ruim voldoende...
    Ze kunnen allemaal prima die spanning houden...

    Als servo's raad ik altijd de tunigy's MG90S aan..
    die dingen kosten bijna hetzelfde maar krijg je bijna niet kapot..
    De HTX900 zijn ook erg goed maar koop daar maar 6 of 10 stuks van want die ga je de eerste maanden gewoon verbruiken....

    Kies voor de staart een snelle servo..
    Kijk naar digitaal en sneller dan 0.1 sec....

    Suc6
    Benno
     
  10. minibike12

    minibike12

    Lid geworden:
    7 mei 2009
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nijmegen
    Het verschil tussen een 40A en een 80A ESC is hoeveel stroom een ESC kan leveren aan je verschillende onderdelen (motor, servo's enz.).
    Maar het nadeel van een 80A ESC tegenover een 40A ESC is dat de 80A ESC meer stroom verbruikt. Je kan met deze dus minder lang doen op een accu.
    Voor zover ik weet heb jij genoeg met een 30~40A ESC.
    Ik en Tijn G. hebben deze ESC : Link
    Ik heb er verder nog geen ervaring mee, maar je kan er best veel in programmeren, dus dat is ook mooi. En voor zover ik weet is Tijn G. er ook tevreden mee (Corrigeer me als ik het fout heb Tijn :))

    De voltages maakt niet veel uit.
    De motor kan 11.1V aan (wat de accu ook geeft), en de rest van de servo's enz ook, dus daar hoef je je niet druk om te maken.

    Je heb ook nog een snelle servo nodig voor op je tail (deze komt aan de staat te hangen, en word in je Gyro geplugd).

    En je hebt nog wat stekkertjes nodig, om aan je motor en je ESC te solderen (want hier zitten standaard geen stekkers aan).
    Omdat je lipo al een vaste stekker heeft, moet je een stekker nemen die daar mee overeen komt. En de motor en ESC hebben 3 kabels die aan elkaar moeten, dus moet je een 3 stekker hebben.

    Dus wat je eigenlijk zoiezo nodig heb is dit allemaal :
    - Heli Kit
    - Motor (450 size, ~3500Kv)
    - Pinion Gear (zit volgens mij al bij je Heli Kit)
    - ESC
    - 3x servo voor op je swash (bijv. HXT900)
    - 1x digitale servo (6-9 gram)
    - Gyro
    - Zender (minimaal 6 kanaals)
    - Ontvanger (minimaal 6 kanaals)
    - Lipo (meeste mensen bestellen er 2~3, maar dit moet je zelf even kijken en overwegen)
    - Stekkers voor tussen je accu en je ESC (deze passen aan de accu die je nu in je lijstje hebt : Link
    - Stekkers voor tussen je ESC en je motor (bijvoorbeeld deze : Link
    - Wat ook handig kan zijn (wat mij verteld is) is een pitch gauge, hiermee kan je de hoek van je bladen meten en instellen, bijv : Link

    Dit is ook een beetje wat ik nu geleerd, en aanbevolen heb gekregen (en deels zelf samengesteld heb. Zijn ook een beetje voorbeelden, maar het is ook niet verkeerd om zelf te kijken hoe het allemaal in elkaar zit en werkt ;).

    P.s. Verdere aanvulling/info is ook welkom op de tips die ik gegeven heb, ik ben natuurlijk ook nog steeds een beetje aan het leren :).
     
  11. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Wat nog op jouw verlanglijstje hoort te staan is een simulator joystick waar je eerst een hele tijd mee zou moeten gaan oefenen!

    Dat klopt natuurlijk niet helemaal, het is de verbruiker (motor) die bepaalt hoeveel stroom er gaat lopen wanneer deze draait. Het echte nadeel van de 80A versie is dat deze onnodig groot/zwaar is en de motor minder mooi zal aansturen...
     
    Laatst bewerkt: 12 sep 2011
  12. minibike12

    minibike12

    Lid geworden:
    7 mei 2009
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nijmegen
    Dat is ook een factor, maar de ESC speelt ook een factor.
    Een 80A ESC word warmer dan een 40A ESC, hierdoor heb je meer verlies, en dus ook meer verbruik. Je kan dus voor vliegtijd beter een 40A ESC nemen dan een 80A
     
  13. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    juist andersom...
     
  14. minibike12

    minibike12

    Lid geworden:
    7 mei 2009
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nijmegen
    Wat zou dan het nut zijn om een 40A ESC te nemen tegenover een 80A ESC :confused:

    (Dan is het mij weer verkeerd verteld ...)
     
    Laatst bewerkt: 12 sep 2011
  15. jbkappirossi

    jbkappirossi

    Lid geworden:
    12 sep 2011
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Oosterwolde
    wow, dit helpt! bedankt jongens.

    ik weet dat ik moet lezen, zit zelf namelijk ook veel op andere forums.
    maar om alles nu in 1x uit te vogellen is me eigenlijk net wat te veel werk.
    Ik wil gewoon een heli...haha.

    Maar wat slijt er dan zohard aan die HXT900 servo's?
    en de lader, heeft hier iemand misschien nog wat advies over welke ik dan het beste kan nemen?

    Ik ben nu zo ver HobbyKing Online R/C Hobby Store :

    edit;

    wat is de maximale afmeting van de accu die er in past? want ik zie nog een paar beesten van accu's 5A + :p
    ooo en ik moet natuurlijk 3 van die main servo's hebben. Dat kan ik namelijk niet in het lijstje toepassen.
     
    Laatst bewerkt: 12 sep 2011
  16. minibike12

    minibike12

    Lid geworden:
    7 mei 2009
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nijmegen
    Begrijpelijk.
    Maar de HXT900 slijten niet zo hard, maar hebben kunststof tandwielen.
    Als je crasht met de heli, zijn te tandwielen meestal kapot.
    Maar ze kosten vrij weinig, dus dat is weer een pluspunt.

    En ik zelf heb de Accucel 6 (50W) besteld.
    Let wel op, bij laders moet je meestal ook een extra adapter bestellen, want deze zit er vaak niet bij (bij Hobbyking in ieder geval).

    Je lijstje ziet er verder netjes uit :)
     
  17. plantjes

    plantjes

    Lid geworden:
    12 aug 2003
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Steenwijk NL
    Je kunt ook voor de 150 watt lader gaan van turnigy..
    maar das voor een 450 size wat overkill...

    Kwa accu's gaat max de 3000 3S 20C passen..
    en dan nog alleen onder de standaard plastiek kap.
    Ga je voor zo'n mooi polyester canopee dan ga je met de 3000 ma al heel veel problemen krijgen...

    Bijna alle (goedkopere) laders worden door 12Volt gevoed..
    Das handig op het veld bij je auto maar lastiger thuis...
    Daarom voor thuis een losse 12 Volt voeding (ook wel adapter genoemd).
    Die moet tenminste 5 ampere kunnen leveren (of te wel 60 Watt)..

    Ga je voor goed dan neem je meteen een 20Ampere schakelende voeding die vaak maar iets duurder is..

    Dan nog de 40Amp esc versus de 80Amp..

    De verbruiker (lees motor) trekt idd de stroom en ook een 80Amp kan prima de 40 ampere motoren aansturen (je wilt geen 80ampere ESC voor een 8 ampere motor want daar krijg je problemen met timing...)
    In mijn schaal romp heb ik bewust voor een 70Amp ESC gekozen omdat de koeling in een Romp erg lastig is...

    Maar verder is het gewoon overkill en dus onnodig duur en zwaar..
    Bedenk goed dat elke gram gewicht een 10 sec vlieg tijd is..

    En geloof me....
    Het eerste jaar krijg je geen last van slijtage...
    alle onderdelen gaan alleen kapot door crashes en krijgen daarom de tijd niet voor het slijten...:banana:

    Benno
     
    Laatst bewerkt: 12 sep 2011
  18. minibike12

    minibike12

    Lid geworden:
    7 mei 2009
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nijmegen
    Kan je ook gewoon 12 volt van een oude computer voeding af tappen?
    Want dan kan ik gewoon een oude pc voeding ombouwen tot voeding (alle overige kabels er uit slopen, ledje ertussen om te zien of die aan of uit staat, en schakelaar om hem aan/uit te zetten.

    Heeft iemand dit al eerder gedaan, en is daar ook een bouwtopicje van?

    Ik heb nog stuk of 5 voedingen liggen (200 ~ 400 watt), dus die kleine 200watt kan ik er denk ik wel leuk voor gebruiken :)
     
  19. jbkappirossi

    jbkappirossi

    Lid geworden:
    12 sep 2011
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Oosterwolde
    oké, dus mijn lijstje is dus wel zo'n beetje het beste wat ik voor een dikke $240,- americaanse doekoes kan krijgen?

    Nu weet ik ook ongeveer van hoe of wat ik allemaal nodig heb en is het ook makkelijker voor mijn om het te begrijpen welke onderdelen bij elkaar horen. Anders was ik hier 2 weken mee bezig.

    Ja ik weet niet hoe moeilijk of makkelijk het is. Ik vind zelf dat ik aardig coordinatie gevoel heb, door veel met de xbox360 te spelen:p.

    Ik heb ook al zo plastic ding gekocht op de kermis, maar dat was geen succes omdat het een flut ding was. 95% gas kwan hij niet eens van de grond.
    Gaf ik vol gas dan spoot hij de lucht in om vervolgens als een ''pruim van de boom'' uit de lucht te vallen. Ik de moeite genomen om hem te repareren. 2e poging lande hij op de kop bij de buren op tafel...ik weet nog wel dat ik schreeuwde; dekking!!
    Waarna vervolgen de heli op de tafel kletterde en al het eten van de tafel veegde.
    Ze stonden allemaal stijf van de schrik...ikke lachen
     
    Laatst bewerkt: 12 sep 2011
  20. minibike12

    minibike12

    Lid geworden:
    7 mei 2009
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nijmegen
    Mooi dat je wat leuks hebt samen gesteld :).
    Bij mij heeft het totaal 200$ gekost incl verzendkosten (excl. RX en TX).
    Dus ook wel een leuke prijs.

    En die goedkope kermis dingen zijn ook wel vet jah.
    Heb er toen ook een gehad van 18 euro, was een 3 kanaals coax.
    Heel leuk mee gevlogen, totdat ik 5 vleugels had in plaats van 4 :D.

    Waar woon je eigenlijk?
    Omstreke Nijmegen zou wel leuk zijn, kunnen we misschien samen een beetje oefenen. Ik hoop deze week of volgende week een maiden te maken met mijn HK450GT (foto's staan in mijn fotoboek op mijn profiel :))
     

Deel Deze Pagina