Naze32 icm Multiwii GUI

Discussie in 'Multicopters electronica' gestart door swsa13, 24 mei 2013.

  1. Maarten112

    Maarten112

    Lid geworden:
    22 feb 2011
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Rotterdam
    Hey cool, dat is zeker handig!

    Ik heb inmiddels beginnetje gemaakt met de Wiki en nodig iedereen van harte uit om hieraan mee te werken!

    Naze Wiki | Main / HomePage
     
  2. heyudude

    heyudude

    Lid geworden:
    12 sep 2013
    Berichten:
    4.229
    Locatie:
    Noord-Limburg

    Het werkt maar let op! Je instellingen van meer dan alleen je PIDs veranderen per profiel! Ook je Aux toewijzingen bijvoorbeeld.
    Dit is goed te zien in Baseflight bv


    Net al aangevuld.
    Maar is het niet handiger om een Engelstalige te maken? NL is wel handiger voor ons maar er is meer publiek te bereiken zo.
     
  3. renesijnke

    renesijnke

    Lid geworden:
    3 mrt 2013
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Gorinchem
    Ah dat wist ik niet :) Thanks!
     
  4. Maarten112

    Maarten112

    Lid geworden:
    22 feb 2011
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Rotterdam
  5. Maarten112

    Maarten112

    Lid geworden:
    22 feb 2011
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Rotterdam
    Engels is misschien beter inderdaad! Wat mij betreft helemaal prima! Bereik met alleen Nederlands is inderdaad minimaal...en de meeste nl ers kunnen inmiddels wel Engels lezen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  6. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Snel gedaan Maarten! Zou engels inderdaad niet beter zijn? Kunnen we misschien op andere fora ook mensen krijgen die wat willen posten?

    Zelf wil ik er ook wat tijd in elkaar steken en ook proberen wat video manuals toe te voegen.
     
  7. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    let op de stick commandos zijn compleet anders voor mode 1 vliegers.
    wellicht die er ook bijzetten ?
     
  8. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Lijkt me onnodig. Gewoon vermelden dat links de Throttle/Ele is en rechts Roll/Pitch stick.
    De screens komen rechtstreeks uit de abusemark manual overigens.
     
  9. Maarten112

    Maarten112

    Lid geworden:
    22 feb 2011
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat is echt super! Ik zal ook in m´n vrije tijd en wanneer ik interessante dingen / tegenaanloop dat er op zetten en aanvullen!

    Laten we het inderdaad in het Engels gaan doen, ik ben het helemaal met jullie eens dat het bereik veel te klein is op deze manier. Als de wiki een beetje loopt en gevuld is zal ik evt een logische URL claimen en de wiki op mijn eigen vps hosten.

    Goed idee inderdaad Gerard, ik nodig je van harte uit om deze wijziging gewoon door te voeren! Dat is exact het idee van een "wiki": de "crowd" (iedereen dus) kan gewoon een edit maken die hij/zij zinvol acht door op het "edit" knopje te klikken. Ik zal hier nog een korte handleiding over gaan schrijven! Voor nu zal ik het even erbij zetten!

    Edit: heb alles omgezet naar het Engels. Aan een ieder dus de vraag om z'n bijdrage in het Engels te leveren. Mocht je absoluut geen engels kunnen dan is NL ook goed, zullen vast mensen bereid zijn om eea te vertalen. Als je een nieuwe pagina aanmaakt deze svp wel een Engels naam geven!
     
    Laatst bewerkt: 6 mei 2014
  10. Maarten112

    Maarten112

    Lid geworden:
    22 feb 2011
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Rotterdam
    Iemand die al succesvol Telemetry vanaf de Naze32 door heeft gezonden naar de Taranis met een D4R-II ontvanger? Heb nou echt alles al geprobeerd maar er komt helemaal niks binnen!

    In de CLI ingesteld:
    feature SOFTSERIAL
    feature TELEMETRY
    set softserial_baudrate=9600
    set softserial_1_inverted=1
    set telemetry_port=1
    set telemetry_provider=0

    Vervolgens "RX" van FrSky D4R-II aangesloten aan de " frsky Tx " op de Naze32. Wat ik ook doe (en heb al een hele tijd lopen kloten), ik krijg helemaal niks door op m'n Taranis!
     
  11. Atchoo

    Atchoo Guest

    Wat toevallig dit wou ik vandaag gaan proberen, omdat het toch zo'n slecht weer is.

    Ik dacht dat het een kwestie was van RX naar TX en dan feature TELEMETRY.

    Tijd om te gaan lezen dus.
     
  12. Maarten112

    Maarten112

    Lid geworden:
    22 feb 2011
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Rotterdam
    Ja dat dacht ik dus ook...heb echt al van alles geprobeerd maar ergens gaat het mis...:)

    Waar ik al achter ben uit diverse dingen lezen:

    - Als je lipo voltage wilt lezen op je Taranis wordt deze weergeven als VFAS sensor (is zo geprogrammeerd in de software voor Naze32), ik heb nog nooit wat gezien echter...voltage is wel zichtbaar in baseflight gui
    - het telemetry signaal voor FrSky moet inverted zijn
    - er hoort ook data van accellerometers etc doorgegeven te worden

    Als het je lukt...laat mij dan even weten hoe. Ik word er een beetje simpel van haha!
     
  13. Maarten112

    Maarten112

    Lid geworden:
    22 feb 2011
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Rotterdam
  14. Atchoo

    Atchoo Guest

    Hier het zelfde, in baseflight zie ik bijvoorbeeld wel het voltage, maar nix op de taranis te zien.

    Verder zoeken dus.
     
  15. Maarten112

    Maarten112

    Lid geworden:
    22 feb 2011
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Rotterdam
    Precies..ik heb dus exact hetzelfde. Als ik een osciloscoop had gehad, had ik gemeten of er nou daadwerkelijk data verstuurd werd over de "FrSky telemetry" port..maar helaas heb ik die niet:D Gebruik jij ook de nieuwste versie van de firmware?
     
  16. Atchoo

    Atchoo Guest

    Yup laatste firmware van zowel de Taranis als de Naze32, een osciloscoop zou inderdaad wel handig zijn.
     
  17. Maarten112

    Maarten112

    Lid geworden:
    22 feb 2011
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Rotterdam
    Zouden wellicht de commands in de laatse versie van de naze32 software veranderd zijn...? ik moet helaas ff wat studeren voor studie, zal vanavond even de broncode bekijken. Volgens mij zou je met een simpele multimeter op AC stand (wisselstroom) ook een verschil moeten zien over de twee pinnen als je FEATURE telemetry (en bijbehorende rotzooi) aan of uit zet.
     
  18. Atchoo

    Atchoo Guest

    Er is zeker iets gewijzigd want die softserial is nieuw en is voor als je niet de frsky telemetry aansluiting gebruikt.
     
  19. Maarten112

    Maarten112

    Lid geworden:
    22 feb 2011
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat zet me aan het denken....ik dacht dat één van de softseriele poorten de FrSky poort was...maar nu lees ik dit

    Dat zou dus inhouden dat de soft serial ports (software gestuurde, geen "echte"" uart) op pin 5,6,7 en 8 functioneren van de RC input (je moet dus PPM gebruiken). Volgens mij is de oplossing dan heel simpel: connect de d4r-II op poort 5 en zet softserial aan.....of: zet softserial uit en sluit de d4r-II aan op de frsky port (wat er dan gebeurd is dat de output gedeeld wordt met de echte uart poort). Je kan dan dus niet meer bluetooth tegelijk gebruiken. Ik ga het gelijk even proberen...mooie afleiding!
     
  20. Maarten112

    Maarten112

    Lid geworden:
    22 feb 2011
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Rotterdam
    Het werkt!!!

    Vfas geeft nu lipo voltage en de data van de accelerometers komt ook door.

    Er zijn dus twee opties hoe de naze32 telemetry werkend te krijgen, ik heb nu de simpelste gedaan:

    -Sluit d4r-II rx aan op de speciale Naze32 FrSky port TX
    -dan in CLI:
    feature -SOFTSERIAL (zet softserial uit)
    feature TELEMETRY (zet telemetry aan)
    set telemetry_port=0 (de FrSky port op de naze32 deelt de echte UART)
    set telemetry_provider=0 (voor FrSky protocol)
     

Deel Deze Pagina