Ik heb een paar hele productieve en leuke dagen gehad. Na het eentonige werk van de geschutpoorten nu weer eens een leuke uitdaging, het nieuwe Roer.
En omdat ik meestal niet veel van het werk zelf laat zien nu maar eens een serie van hoe ik het roer (zover, het is nog niet af) gemaakt heb. Ik heb de methode gekopieerd van iemand op MSW dus zeker niet mijn eigen uitvinding.
Het oude roer was uit 1 stuk (en te dun) en ik wilde het nu uit twee stukken maken. Dus tekeningen op schaal geprint, daar had ik wel even voor nodig voor ik het juiste percentage in Adobe reader had.
Hout op overmaatse dikte gezaagd en twee stukken beplakt. De nerf is tegen gesteld zodat de twee stukken elkaar bij krom of scheef trekken wat opheffen.
Uitgezaagd en daarna op de freesbank.
Gelijmd en nu onderzijde op maat maken, het roer moet hier nog zakken.(ps het schip hangt op zijn kop)
Alvorens de sparingen frezen eerst op dikte maken.
Eerst proefdraaien met een ander stuk voor de juiste diepte en radius en hoe ik alles ga vastzetten.
Het echte werk....
Daarna het rechte stuk erin frezen met een 10mm frees, ik had ietsje diepte verschil maar even een beetje schuren trok dat snel recht.
Het resultaat voorlopig na het bijwerken.
Nu moet ik nog 1 probleempje oplossen en dat is dat de kopse kant van het roer op 60graden afgeschuind moet worden, maar mijn kleine freesbank kan deze lengte niet aan. Ik kom 2 cm te kort en ik vrees dat ik op de grote frees te veel splinters afgebroken krijg.
Dus voorlopig denk ik een mal maken waar ik hem in kan klemmen tussen 2 rechte/haakse stukken en dan gewoon schuren op de schuurbank.
En dan de volgende uitdaging. Zelf de vingerlingen maken.