Nederlands historisch zeilschip, het schip van de Ruyter, de 7 Provinciën

De afgelopen dagen ben ik verder gegaan met de laatste 20 kanonnen. Deze zijn voor de 2e keer geschilderd. 40 assen op lengte maken 80 wielen schilderen en de kanonnen zwarten. Op de foto een klein potje vol wieltjes die al enige tijd geleden had los gesneden vanuit de gelaserde plaat. Newbie had me uiteraard wel aan het denken gezet hoe ik de laatste kanonnen wil laten zien en hoe ik dit wil optuigen. Ook door zijn opmerking wat betreft ruimte voor de bemanning. Maar als alles op schaal min of meer is... dan was er simpelweg niet meer ruimte..? Ik zou nu hooguit de terughaaltalie kunnen laten vervallen om alles wat rustiger te laten ogen. Zo zie je maar dat ik wat onzeker ben in dit soort dingen;).Bekijk bijlage 312791 Bekijk bijlage 312792
Stom!!!! Ik zit in het verkeerde verslag....

Een paar kiekjes van de binnenkant en een check of ik nog wel op de juiste schaal bezig ben....

Met tegenlicht een afdruk 1:50 tegen de bouw gehouden.. Klopt heel aardig.

20190304_172332 (Custom).jpg

20190304_172031 (Custom).jpg

20190304_171952 (Custom).jpg

20190304_171926 (Custom).jpg

Wat een plaatje Hans, even een vraagje uit nieuwsgierigheid : ga je de versierselen voor het schip zelf snijden?? of kun je die in deze schaal ergens kopen?

Nou Peter, daar ben ik nog heel erg mee bezig. Ik heb zelf al geprobeerd te snijden maar ik schijn wat dat betreft totaal niet creatief noch handig te zijn.... (En dat wist ik eigenlijk ook al) Als er voortgang is in hoe dat opgelost gaat worden laat ik jullie het gelijk weten.... Er wordt aan gewerkt...

Nou Peter, daar ben ik nog heel erg mee bezig. Ik heb zelf al geprobeerd te snijden maar ik schijn wat dat betreft totaal niet creatief noch handig te zijn.... (En dat wist ik eigenlijk ook al) Als er voortgang is in hoe dat opgelost gaat worden laat ik jullie het gelijk weten.... Er wordt aan gewerkt...
Hans je bouwverslag bewijst toch het tegendeel, aan Creativiteit en handigheid ontbreekt het je zeker niet. Ik denk eerder dat de ervaring in houtsnijden je partner speelt.
Ik wil je toch aanmoedigen om wat te oefenen op restjes hout om de juiste techniek in je handen te krijgen, ik weet zeker dat het na een poosje best gaat lukken.
Doe niet meteen een poging met eiken hout maar zoek iets fijns en zacht uit om te oefenen.
Succes , Marc

Marc, dank voor je opbeurende woorden. Ik heb al wat geprobeerd ook in zachter fijn generfd hout.

En ik zal het nog eens wel doen op een rustige regenachtige zondagmiddag.
Ik heb ook een Oostenrijkse vriend en die meubelbouwer is, van de oude soort en die kan heel mooi snijden. Hij wilt me wel helpen had hij al gezegd.

grt hans

Nee gietwerk. als je zijn verslag op zoekt van de ontwikkeling van de kit zie je dat

Het is inderdaad gietwerk, maar de basis hiervan is wel degelijk een 3D geprint deeltje. Ik ben hier begonnen met het maken van een cad-tekening van het origineel van Willem van de Velde. Deze is door Danny Mulders omgezet naar een digitaal 3D bestand wat door Shapeways uitgeprint is. Van dit eerste exemplaar is daarna een gietmal gemaakt, en hiermee worden dan de exemplaren gegoten zoals die in de doos komen.

Ik ben ondertussen verder gegaan met de opbouw van de achtersteven, aangezien ik nu een mooi wapenschild heb...
Eerst een raster aangebracht waar tegen ik de eiken beplanking kan plaatsen.
Ook de raampjes weer een beetje bewerkt. Ik twijfelde eerst om ze opnieuw te maken maar na wat oppoetsen en bij werken vind ik ze akkoord.
Nu het glas in lood...

En daar heb ik een vraag voor. Ik heb diverse verslagen nageplozen op glas in lood en ben wel uit de methode die ik ga hanteren.
een doorzichtige folie en daar wire mesh op. Maar nu, deze wire mesh is blank en glas in lood zou donker moeten zijn.
Nu heb ik gelezen (maar geen uitsluitsel over gevonden) om deze wire mesh blank te laten omdat straks alles achter de ramen donker wordt en het dan (als het donker zou zijn) daartegen wegvalt en dat diet niet zou gebeuren als je het blank laat.

Adviezen?

20190312_161325 (Custom).jpg

Hoe het eik al verkleurd....

Back