Neergestort tijdens opstijgen, en weer neergestort

Beste Alfred,

Ik zou me het schompes gaan schamen en nog wat gaan lezen over vliegtuigmodelbouw. Of eerst je vraag gaan stellen op het formum, omdat je als een nitwit te keer gaat. Nu laat je wel eerlijk je plaatjes zien, dat is al heel dapper!
Dat ding had uit de doos in theorie goed moeten vliegen.

Van deze kist zijn gegevens bekend. Die moet je hebben of op zien te halen.
Daar staat ook het zwaartepunt in. Die handleiding moet je lezen!

Waarom schroef je nu een haak in je kist? Slopertjes methode. Geen hond die dat in z'n hoofd haalt. Je gaat van kwaad tot erger.
Je had met twee lusjes om de vleugel kunnen volstaan... die hang je aan het plafond of lamp...

Anders... en veel makkelijker werken... een waag.
Waag? Twee latjes/balkjes waarin je gaatjes boort en waar je in ieder gat een potlood met een gummetje in steekt. Dusdanig dat de potloden recht overeind staan en klemmend in het boorgat. En.... gummetje omhoog natuurlijk.

Daarmee heb je een stom eenvoudige balans/waag gemaakt voor je kistje.

Dan ga je het zwaartepunt aflezen uit het boekje. En zet je met een viltstiftje de juiste afstand met behulp van je rolmaat op de onderzijde van de vleugel vanaf de voorlijst van de vleugel gemeten.

Die twee potloden plaats je aan weerszijden van de romp onder de vleugel. Zo dicht mogelijk tegen de romp aan. Zet je daar heel voorzichtig de gummetjes in het midden van de streepjes je kistje op.

Als je dan goed weegt... moet het toestel waterpas staan, mag een ietsje voorover hangen, maar dan ook net. Dan is je toestelletje neuslastig. Kan het veilig vliegen.
Hangt deze achterover... heet dat staart lastig en is je kist onbestuurbaar.

Dat was ze wellicht eigenlijk altijd al... maar dat wist je denk ik nog niet.

De balans kan je fijnafstellen met je accu meeer naar voren of achteren te schuiven. Lukt dat niet genoeg, dan ga je met een stukje daklood, bandenlood... visloodjes... gewicht aanbrengen in kleine stapjes.... Dat kan je tijdelijk hechten met een stukje tape.

Kind kan de was doen!

Laatst bewerkt:
Niet simpel hier...

Mijn advies: gooi alles opzij behalve de easy star, er bestaat geen beter beginners en herstelbaar toestel (je kan je aandrijving bij dit toestel niet kapot beuken...) dan dat..
vergeet alles van flaps, rollen.. begin met de basis: hoogte. richting. gas. Al de rest komt nadien. ik heb fantastisch leren vliegen met de easy, je kan er zo veel van leren van zo'n eenvoudig toestel en word je hem beu ga dan altijd met iets meer wind vliegen.. en leer leer leer.. leer sturen, je roeren goed gebruiken. die ervaring gaat je later heel goed van pas komen.

Maar vraag hulp in 't begin, heb zelf op één dag een kameraad met dit ding leren vliegen, 's avonds kon hij genoeg om zelf verder te gaan oefenen.

en bepaal goed je zwaartepunt, staat in de manuel van elk toestel is ZEER belangrijk.

Succes en inderd. zeker geen balsa toestellen om te leren, er is geen betere evolutie voor beginners dan 't schuim.

Laatst bewerkt:
En nog één iets, je leert geen bal als je als beginner met onozel overpoweren begint, vliegen doe je met je roeren en niet met een belachelijk hoog vermogen in een vlietuig te duwen dat je dan altijd maar moet gaan redden.. dat is niet de manier.. Jou verstand en de juiste aansturing van je roeren, die moeten je redden, die maken een goede piloot.
En als je later snel wil gaan, goed dan koop je een funjet ofzo, maar mensen die bvb 600W in bvb een easy star steken vind ik gewoon dom..

Je steekt in een 2pk ook geen ferrari motor hé. of andersom.

grtj en nogmaals: succes.

EN DRAAI AUB GEEN OOGVIJZEN MEER IN JE VLIEGTUIGEN....!! straks krijgen hier mensen nog een hartaanval als ze da nog zien ;)

heb dat boekje twee keer doorgespit maar er staat niks nada noppes in over zwaartepunt en dergelijke
google ook niet

deze motor heb ik 2X besteld, had nog 3 150 amp regelaars liggen

Brushless outrunner motor model 3536 1450kv
aantal toeren per volt per minuut - 1450
Werkt met -45/60A regelaar
werkt met -2-4 cellen lipo's/6-12 ni-hm
Gewicht van de motor -107 gram
Afmetingen van de motor -35x36mm
As diameter -4mm
Vermogen -655 watt
Bedoeld voor vliegtuigen tot -1500 gram
Geschikte propellers b.v. -8x4/9x6/10x6

groet

als ik in 3 minuten goed gegoogled heb kom ik met het zwaartepunt uit op 54 mm vanaf de voorlijst van de vleugel.Komt dat in de buurt?

Meet je vleugel op. Van de voorkant naar de achterkant van de vleugel tegen de romp aan (dus het breedste deel van je vleugel). Deel dat aantal mm dan door 3. Dan neem je weer je schuifmaat of meetlint en meet dan (de uitkomst van je som) vanaf de voorkant van de vleugel uit. De plek die je dan gevonden hebt is ongeveer de plaats waarop het toestel in balans is.
Later ga je dan finetunen door eventueel je accu wat naar voren of achteren te verplaatsen.

hallo

dank

had hem al aan een haakje opgehangen op ongeveer die afstand, volgende keer op precies 54 mm
maar dan nog komt hij met de accu helemaal voorinniet recht, wacht nu eerst op de motor die samen met de regelaar, de bestelde lipo`s zwaarder zijn

de rest komt denk ik ook tegen die tijd binnen (woensdag/donderdag) dan is de easystar hopelijk klaar met oudjaar voor stadskanaal, de motor van de cesna wil ik in de easystar zetten

groet alfred

ps; de laatste crash kwam doordat de zender via de pc per ongeluk op mode 1 staond en daardoor de motor vol aansloeg toen de zender aan ging, dom ongelukje

Aan dat haakje kan je het toestel niet balanceren. Punt uit!

Onder de vleugel IS de juiste plaats op de reeds aangegeven afstand.
Als de kist standaard is, hoeft er domweg geen zwaardere motor in, zal deze zo goed vliegen. Zwaarder is zeker niet altijd beter. Zeker als je niet weet wat je aan het doen bent.
Je kan wat lood aan je accu plakken. Dat extra gewicht zal de prestaties van het toestel niet beïnvloeden. Een te sterke motor wel... kans op een nog onbestuurbaarder toestel dan je al had. Echt onzin. Tenzij je Jonny de Self Kicker bent.

Een te sterke motor trekt meer ampéres als je de zaak niet goed overwogen hebt... of te weinig... komt de zaak niet op toeren. Vlieg je helemaal niet.

Het te snel legen van je accu of te diep ontladen... een lipo kan je beschadigen. Een NiMh krijg je ook wel stuk, die houden er gewoon mee op. Einde oefening. Mishandelde lipo kan ook gaan fikken. In huis wil je dat niet hebben. De reactie is vergelijkbaar met het aansteken van een lucifer... zo ook dat van het huis.

Aangezien je vast op een BEC vliegt, waarvan je mag hopen dat daar een beveiliging tegen diepontlanden op zit?
Zo niet? Vlieg je de zaak leeg... onbestuurbaar de grond in. Zo vervliegen je centjes zonder gevlogen te hebben.

Wat dat betreft is die Easy Star zo slecht nog niet. Die is hoge mate fool proof. Lees wel de gebruiksaanwijzing. :)
Ook die is niet onsloopbaar.

Laat je begeleiden op de vliegclub. Dat is het ondergaan van een leerproces waar je wijzer van wordt.
Nou succes maar weer!

Als je een vliegtuig aan je plafond hangt kan je best wel je batterij nooit aansluiten. dan kan hij ook niet vliegen.

De schroef van die trainer is veel groter dan de schroef van de Easy dus bij de ene heb je een motor met "lage" KV en bij de andere met "hoge KV".. (KV=toeren per volt)..

Dus..

Anyway, spijtig maar ik denk dat je beter hier alles nog is doorleest en jezelf is moet afvragen of je wel wilt leren vliegen, bij alles wat je aan een toestel veranderd moet je nadenken welke invloed dat gaat hebben op 't gehele vlieggedrag.

Standaard speed 400 werkt bij de easy star en 2 cellen LIPO 2200Mah of 7 nimh cellen.. windkracht 1 a 2 beaufort wel max in 't begin.

En als er iemand zegt dat je daar niet mee kan vliegen.. of jij zegt dat je er zo niet mee kan vliegen..

dan is 't niet dat vliegtuig maar de persoon die niet kan vliegen, simpel.

Die Skyartec is zoals anderen al aan hebben gegeven NIET het juiste start toestel. Veel te snel en wendbaar. Sowieso niet met flaps gaan lopen knutselen in het begin. Dat vereist meer dan beginners-ervaring.

Hier zie je hoe delicaat je met gas en bediening moet werken om hem netjes te landen met full flaps. Dit is mijn Skyartec die nu al 3 jaar vliegt...

De truc bij modelvliegen is dat je alles langzaam opbouwt i.p.v. eerst alles platvliegen en dan langzaam de schade af te bouwen ;).

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo,

van mijn dochter en haar man kreeg ik net een gesorteerde doos lijm, die houdt wel van een geintje (had de cesna ook van haar gehad)

van de cesna is het wel zonde, maar er zijn reserveonderdelen voor te krijgen mocht het met triplex niet lukken
ook een vleugel zonder flaps enzo
na wat lessen en oefenen met de easystar ga ik er weer vol goede moed mee de lucht in

zo nu de keuken in want heb visite met enorme honger

nogmaals fijne feestdagen

Heb toch het idee dat je alles wat hier door andere forumleden is geschreven niet begrijpt, of niet wil begrijpen.

De enige juiste manier om de gebroken vleugel te repareren is al beschreven. Je kan natuurlijk, heel eigenwijs, met triplex in de weer gaan, maar dan krijg je een toestel dat misschien nog hard kan rijden, maar vliegen, dat zal niet weer gaan.

Ook onderschat je de "vliegkunst" op een enorme manier. Na "wat lessen" en "oefenen" kan je absoluut niet vliegen. Daar is veel meer (tijd) voor nodig. Het besturen van een modelvliegtuig moet worden "ingebakken" in je reflexen. Op dezelfde manier waarop je hebt leren lopen, fietsen en autorijden. En dat betekent doen. Dus uren maken.

Forumleden met jouw insteek zien we regelmatig op het forum verschijnen. Ze leggen elk goedbedoeld advies naast zich neer omdat ze het zelf (met nul ervaring) véél beter weten. Meestal hoor je na enige tijd niets meer van ze omdat het blijkbaar allemaal toch ietsje lastiger bleek te zijn.

Als je niet tot bovengenoende categorie wilt gaan behoren, zou het verstandig zijn te luisteren wat vaak ervaren modelvliegers te zeggen hebben en je eigen ideeen maar te negeren.

Modelbouw en modelvliegen is een hele mooie hobby, maar met een overschatting van je eigen kennis en vaardigheden kom je niet ver. En dat zou toch jammer zijn. Niet alleen van de energie die je er in steekt, maar ook van de kosten die je er voor maakt.

Tot slot, ook voor je dochter lijkt me dit niet zo leuk. Die geeft je een leuk modelvliegtuig cadeau en bij de eerste de beste vliegpoging ligt de boel volkomen onnodig in puin.

Heb toch het idee dat je alles wat hier door andere forumleden is geschreven niet begrijpt, of niet wil begrijpen.

We wachten maar eventjes af of het licht bij hem nog eens aangaat.
Ik heb zelf bijna 20 jaar stagaires begeleid in de werkplaatsen.Wat ik ervan geleerd heb is dat ik liever een domme stagiare heb,dan een eigenwijze.
Een domme stagiare die wil leren kan nog een heel eind komen.De eigenwijzen die alles al denken te weten,dat worden nu de rammelende zorgenkindjes waar menigeen zich aan brand.
De tijd zal leren in welke categorie Alfred Los zit.
Is hij van de domme categorie dan kost hem dat onnodig nog een paar vliegtuigen,maar kan het nog wel goedkomen.
Zit hij in de eigenwijze categorie,dan verwacht ik dat we in voorjaar niets meer van hem zullen vernemen en zal A .Los (onterecht) ervan overtuigd zijn dat modelbouw en modelvliegen een klotenhobby is.
Only time wil tell.

Exact hetzelfde verhaal (met iemand die op precies dezelfde manier begon en met precies dezelfde afloop) staat hier. Zelfs hetzelfde vliegtuig....en net twee maanden geleden.

Zelfs hetzelfde vliegtuig...

:D zouden wij er dan toch allemaal naast zitten en ligt het toch alleen maar aan het type vliegtuig,en niet aan de beginnende piloot?
;)moet haast wel,want het is toch kinderspeelgoed?;)

Persoonlijk vind ik wel, dat sinds er voor honderd knaken vliegtuigjes met zenders door speelgoedwinkels wordt aangeboden,er ONTERECHT het gevoel bij gegeven wordt dat het simpel speelgoed is.
Toen ik ermee begon was het nog een peperdure hobby,waar iedereen met bewondering naar keek.Als ik nu op een beurs kom(welk type dan ook) dan staat er geheid weer zo'n standje met mini helikopters die vanzelf vliegen.
Ik denk wel dat dat soort presentaties er ook voor zorgen dat iemand er te gemakkelijk instapt.En er dan ook vaak weer teleurgesteld uitstapt

Gut! Dat andere draadje... kneuter komt uit Odoornerveen... modelvliegveld om de hoek... schare aan goede geduldige instructeurs... :)

En als die kneuter flinke brokken maakt, zijn de rapen gaar voor de club. Waarschijnlijk niet meteen maar wel bij volgende vernieuwing/verlenging van vergunning. Kneuter is sinds begin november niet meer op het forum geweest ...

Alfred gaat bij club vliegen, dat vergroot de kans op een langdurige en succesvolle vliegcarrière aanzienlijk, met behoud van alle tien vingers en huwelijksgereedschap. En blijkbaar zit het met incasserings- en relativerings-vermogen wel goed :) De enige zekerheid die je als modelvlieger hebt is dat je ooit een beroep moet doen op die twee vermogens :mrgreen:

Laatst bewerkt:
ben met vliegtuigen begonnen na auto`tjes en boten, laatsten heb ik verkocht
met de cesna had ik voor een prikje een 7 kanaals zender en vliegtuigje en ik lig en niet zo wakker van als hij stukgaat, zoals ik al schreef pruts en klungel ik graag
wat anders als het er een van 1000 euro zou zijn die er , als de hobby me echt goed bevalt, misschien ooit komt

heb ook al geschreven dat ik lessen neem en op bezoek ga in stadskanaal dus eigenlijk snap ik alle negatieve commentaar niet helemaal

verder heb ik in dit draadje al diverse hele goede tips mogen ontvangen, waarvoor dank

groet alfred

Back