Neergestort tijdens opstijgen, en weer neergestort

Je mag het dal allemaal goed bedoelen, maar het zijn toch echt jouw uitspraken waar op wordt gereageerd...

Wat de uitspraak van Ron van Sommeren betreft, het volgende:

Verenigingen zijn niet blij met wildvliegers in hun omgeving. Als er iets mis gaat is de kans groot dat dit aan de vereniging wordt toegeschreven. Het is immers in eerste instantie lastig te zien of een toestel dat overlast, schade of erger letsel veroorzaakt van het verenigingsterrein afkomstig is of niet. En juist die vereniging is voor het voortbestaan afhankelijk van verlenging van vergunningen e.d. En dat wordt bij incidenten lastiger.

Heeft dus niets te maken met het "welkom" zijn bij een vereniging. Een vereniging zal potentiele nieuwe leden met open armen ontvangen.

heb ook al geschreven dat ik lessen neem en op bezoek ga in stadskanaal dus eigenlijk snap ik alle negatieve commentaar niet helemaal

Alfred,
Om te beginnen is bovenstaande geen negatief commentaar.
Het is meer een reactie op de manier waarop jij reageert op onze opmerkingen.Dat straalt een bepaalde eigenwijsheid uit waarmee je een succesvolle vliegcarriere eigenlijk wel kunt vergeten.Alle bovenstaande opmerkingen waren niet met opzet negatief bedoeld.Maar vergeet niet dat de meesten van ons al jaren rondvliegen en al de nodige beginners hebben meegemaakt die precies zo reageerden als jij.En van al die beginners zijn er nagenoeg geeneen doorgegaan met deze fantastische hobby.En volgens deze beginners lag het overal aan,behalve aan hun opstelling.Je gaf inderdaad aan te gaan lessen. Maar je geeft ook aan dat je na een paar lesjes maar weer de cessna uit de kast trekt.Met andere woorden je zegt hier in een paar lessen te kunnen leren vliegen.Een ieder van ons hoopt dat je een prachtige vliegcarriere zult hebben en ook met de cessna prachtige uren zult beleven.En dat kan ook wel.Probeer nu gebruik te maken van de kennis die hier op het forum aanwezig is.Een ieder hier zal je van harte terwille zijn.Maar je geeft hier wel een indruk van.Pfff ik knal maar raak met die kistjes.En ik doe dat wel eventjes.
Het is de ervaring van de andere forumleden die jouw hier proberen te vertellen dat dat zo niet werkt.
Ik hoop dat je verstandig bent en je hele hebben en houden eens meeneemt naar een club en je daar laat begeleiden.Ze zullen je van harte helpen.
Je zal zien wat je aankomende zomer zal genieten van het vliegen EN het heel houden van je spullen.
Wat het Kneuteren aangaat.....Tja als je je aangesproken voelt kan ik me indenken dat je je aangevallen voelt.
Maar zoals Ron al aangeeft,er zijn al genoeg clubs in problemen gekomen door stunts van anderen.Vergeet nooit dat je met een modelvliegtuig toch serieuze schade kunt aanrichten.
Mag ik nog vragen naar je leeftijd?Ik had in je eerste posts de indruk met een zeer jeugdig iemand te maken te hebben.Maar je kreeg de Cessna van je dochter,dus zo jeugdig zal je wel niet meer zijn.
Groetjes Gerald

done

54 jaar
getrouwd
2 kinderen dochter en een zoon (ook lid alhier)
1 kleinzoon
hobby`s oldtimer/kart/modelbouw

las dat 3,5 wat per 10 gram genoeg is om verticaal op te stijgen ?

groet alfred

Dacht dat ze voor prophangen/ acro/ 3D toestellen inderd iets van een goeie 300W per 1000gr rekenden.. Dus als je nu pakweg een thermiek zwever hebt (zoals ik denk dat ook jou balsa zwever is) en zoals ik een Spectra heb van 2m span en om en bij de 1kg heb is 200W ruim voldoende..

in een Funjet duwen ze dan bvb standaard 600W ofzo in een toestel van maar 650gr (dacht ik zo snel uit men hoofd..)

Maar dat is een Funjet, dat toestel is daar voor ontworpen om met dat vermogen om te gaan.

Denk aan die Ferrari en die 2PK Alfred.. Verwissel de motors en je bent verloren. vergeet dat niet. gebruik alles waarvoor 't gemaakt is, dan vliegt 't 't beste. als ik bvb 1000W in men Spectra zwever steek vliegt hij in stukken van elkaar of word 't een zeer gevaarlijk onvliegbaar model met alle gevolgen van dien..

En juist omdat een modelvliegtuig klein is tegenover een echt moet alles zeker kloppen.. Een boeing 747 heeft veeeel meer speling op zen zwaartepunt dan jij met bvb een 2 m zwever.. Wat ook logisch is, hij is ook veeeel groter..

Daarom hebben heel kleine veranderingen aan de structuur van bvb de romp of vleugel van jou kleine vliegtuigje soms serieus grote gevolgen op hoe een model gaat vliegen.. Wat voor jou bvb een klein plankje lijkt kan eigenl iets heel groots zijn met grote gevolgen net omdat je ook een klein vliegtuig hebt.. bind een grote plank op een grote 747 zen vleugel en.. juist ja je kan 't al raden.. denk trouwens dat er niemand in dat vliegtuig gaat stappen ook :)

Take care, voorlopig einde discusie hier voor mij, nu kan je best de rest via een club leren in de praktijk, nog veel succes.

las dat 3,5 wat per 10 gram genoeg is om verticaal op te stijgen ?

groet alfred

daar zou ik niet aan beginnen...
Ik zal nu even mijn verhaaltje doen hoe ik ben begonnen, (welligt zit er iets bruikbaars tussen).

Ik heb drie jaar geleden mijn eerste vliegtuig gekocht, dit was een zwevertje vam plastic en had een schuimen vleugel. Hiermee heb ik de eerste tijd niets mee gedaan en ben heel vaak weze kijken bij andere mensen hoe die nou vliegen en om tips gevraagt.
Sinds de zomer heb ik mijn vliegtuigje gepakt en heeft een man me daar leren vliegen, hierna (inmiddels herft) hebben die zelfde man en ik een su27 straaljagertje gemaakt om rolroeren mee te trainen, inmiddels lukt dit. Nu heb ik een multiplex parkmaster gekocht maar die moet nog even een maiden hebben.

Hier een paar gouden tips:
vlieg allen met rustig weer.
vlieg pas met een ander vliegtuig wanneer je zeker weet dat je het kan.
Vlieg altijd met meerdere mensen, ook met ervarenen er bij!
vlieg vaak om een simulator.

Op deze manier heb ik leren vliegen en ik heb nog NOOIT een vliegtuig zwaar gecrashed.

Heeeeel veel succes, ik volg je!

... las dat 3,5 wat per 10 gram genoeg is om verticaal op te stijgen ? ...
Meer vuistregels in magische getallen voor elektropiloten.
Als Engels je voorkeur heeft, Magic numbers for modelers... - WattFlyer Forums

Elektromotoren brengen meer risico met zich mee dan equivalente brandstofmotoren!:
propellor-verwondingen
Ook al zijn sommige tips specifiek voor hogere vermogens, het beste is om vanaf het eerste begin je de routine eigen te maken, in te laten slijten:
safety-tips-f5b

Laatst bewerkt door een moderator:
Goede toevoeging Ron! Ik heb in een jaar tijd ook al diverse ongelukjes gezien met eigenlijk alleen elektro...

Ze liep steeds af met: oef.... ging net goed. Vaak dus inderdaad per ongeluk verkeerde model geselecteerd bij prepareren, waarna het toestel in de pits er met een rotgang vandoor ging. Terwijl de pits achter het hek toch veilig beschouwd zou mogen worden (er staan daar ook wel eens bezoekers, kinderen etc..).

En zelf een keer met een model uit het water de prop in mijn arm gehad omdat ik het gas per ongeluk open trok met een mouw.

Sindsdien altijd: geland --> zender uit --> dan pas model oppakken! En omgekeerd bij het gaan vliegen.

En wat bij Alfred gebeurde dat een vliegtuig door het huis vliegt is al helemaal levensgevaarlijk. Lijkt zo onschuldig tot je eens zo'n ding in je gezicht krijgt...

hallo

zal wat beter opletten volgende keer, hou hem nu in mode 2

net bij krikke wat hout/lijm en nog wat rommel gekocht om me staartvleugel en roeren te vervangen
ook een aluminium stripje van 1mm bij 5 mm

heb er zin in, als het lukt schiet ik een foto`tje

nu vertelde de verkoper dat balsa verf te vlug opneemt, heb een spuitbusje sneldrogende verf gekocht bij de action
gaat dat lukken of kan ik beter een rol plakplastic kopen bij de praxis ?

groet alfred

Plakplastic is zwaar. Alle extra gewicht bij de staart, moet je aan de voorkant met ongeveer 5-6 keer zoveel gewicht compenseren om toestel weer in balans te krijgen. Krimpfolie gebruiken, dan leer je dat ook meteen gebruiken. Verf en porriënvuller zelfde verhaal, en de nerf krijg je met verf nooit weg.

daar zou ik niet aan beginnen...
Ik zal nu even mijn verhaaltje doen hoe ik ben begonnen, (welligt zit er iets bruikbaars tussen).

Ik heb drie jaar geleden mijn eerste vliegtuig gekocht, dit was een zwevertje vam plastic en had een schuimen vleugel. Hiermee heb ik de eerste tijd niets mee gedaan en ben heel vaak weze kijken bij andere mensen hoe die nou vliegen en om tips gevraagt.
Sinds de zomer heb ik mijn vliegtuigje gepakt en heeft een man me daar leren vliegen, hierna (inmiddels herft) hebben die zelfde man en ik een su27 straaljagertje gemaakt om rolroeren mee te trainen, inmiddels lukt dit. Nu heb ik een multiplex parkmaster gekocht maar die moet nog even een maiden hebben.

Hier een paar gouden tips:
vlieg allen met rustig weer.
vlieg pas met een ander vliegtuig wanneer je zeker weet dat je het kan.
Vlieg altijd met meerdere mensen, ook met ervarenen er bij!
vlieg vaak om een simulator.

Op deze manier heb ik leren vliegen en ik heb nog NOOIT een vliegtuig zwaar gecrashed.

Heeeeel veel succes, ik volg je!

Veel succes met je parkmaster jongeman!

Geef gewoon in 't begin de roeren niet teveel uitslag (later kan je ze naar full acro stand brengen) en dan komt alles in orde ;)

Plakplastic is zwaar. Alle extra gewicht bij de staart, moet je aan de voorkant met ongeveer 5-6 keer zoveel gewicht compenseren om toestel weer in balans te krijgen. Krimpfolie gebruiken, dan leer je dat ook meteen gebruiken. Verf en porriënvuller zelfde verhaal, en de nerf krijg je met verf nooit weg.

goede tip, bedankt

deze bedoel je

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j...q9i6AQ&usg=AFQjCNFXpQZdspsjS474Lh-WcvBVFMv1-Q

verkoopt praxis dat of had ik het meteen bij krikke mee moeten nemen ?

groet alfred

Alfred,
Je moet speciale krimpfolie voor modelvliegtuigen gebruiken (oracover en dergelijke)
Wordt bij mijn weten alleen via modelbouwzaken en internet verkocht.

groeten Gerald

Krimpfolie had je bij Krikke moeten halen. Verschillende merken en soorten, met verschillende temperaturen, krimp, lijmerigheid, oppervlaktestructuur. Oratex heeft geweven structuur, meer iets voor old-timers, word groezelig indien niet gelakt.
Handleiding voor Oracover vind je hier
Hobbyin Waalwijk - Voor vliegend Nederland
-> bespanfolie
-> gebruiksaanwijzing

edit: Druten boppe!

Off topic:
:pDruten boppe:p

Ron,word denk ik wel eens tijd dat ik mij ga melden bij Cumulus.
Zal daar eens werk van maken in januari volgens jaar.
Dan is er tenminste in Druten en omgeving wat te doen voor mij

Groeten Gerald

hallo,

werkt fijn dat balsahout

de oude vleugel, die was niet meer te redden

100_7177.jpg

eene uitgezaagt en geschuurd

100_7179.jpg

100_7182.jpg

die plastike scharnieren erin ging de eerste keer fout, opnieuw een stuk uitgezaagt (flap) tweede keer ging goed

100_7187.jpg

morgenavond de hoekjes nog eens goed gelijk maken en dan dat folie erop
en dan is ie weer gereed voor de volgende crash

groet alfred

Back