Neergestort tijdens opstijgen, en weer neergestort

Alred.

Je moet wel een kabel hebben tussen je Pc en Zender, anders zal het nooit werken.
Enfin, dit is mijn laatste bericht in je draadje, vind dat je er ferm mee aan het rammelen bent, telkens kom je met wat nieuws op de proppen om zeker de aandacht te blijven trekken.
Op een ander forum had men al lang een slotje geplaatst op dit draadje.
Er valt hier niets te leren buiten ergernis.

Johan.

Maar je zegt dat het niet werkt op de simulator, maar je hebt wel gevlogen op de simulator. Anders kan je niet 65x neerstorten. Ik snap het niet?

jawel de simulator werkt intussen
ook daar het gas van boven naar beneden, rolroeren enz wel goed
cesna aangesloten zoals beschreven

groet alfred

@ johaver, zet me bij de ongewenste postings heb je er geen last meer van

Ja maar toen je het schreef werkte het (nog) niet op de PC, en toen was je al 65x neergestort op de PC.

Ik zie eigenlijk continu een patroon bij je van eerst vragen stellen, mensen geven daarop gebaseerd antwoorden en geven advies, en vervolgens heb je het zelf al gedaan op een andere manier en kom je weer met het volgende.

Dus ik kan me goed voorstellen dat mensen afhaken!

nee het omzetten van de handels werkt nog niet via de pc, de simulator al vanaf maandag
twee verschillende progamma`s zoals op de bovenste foto te zien is

groet alfred

(...) Flapperon is dat je de ailerons gebruikt als flaps tijdens de landing. Dus bv linker en rechter aileron gaan 50% omlaag.
Zeker niet zo doen... als je de ailerons omlaag doet kan je een onvoorspelbaar stallgedrag verwachten (want de invalshoek van de beide vleugeltippen wordt effectief vergroot). Flaperons is, beide ailerons omhóóg.
Die Cessna heeft helemaal geen flaperon instelling nodig want die heeft echte flaps.
V-Tail / V-staart Net zoals Delta alleen dan gevouwen onder een hoek van á 120 graden (meestal omhoog).
Echter pakt de zender vaak het rudder kanaal ipv aileron.
En rudder staat inversed t.o.v. de ailerons in deltamix.
Knoppers, voor een beginner is dit volslagen onbegrijpelijk!
Deltamix mixt hooteroer en ailerons. V-tail mixt hoogteroer en richtingsroer. Dat is alles.

Zeker niet zo doen... als je de ailerons omlaag doet kan je een onvoorspelbaar stallgedrag verwachten (want de invalshoek van de beide vleugeltippen wordt effectief vergroot). Flaperons is, beide ailerons omhóóg.

Nou da's dan voor het eerst...... Heb je een voorbeeldje van flaperons die omhoog gaan?

Ik heb wel spoilerons omhoog zien gaan, maar geen flaps.

Ik kom nogal eens spraakverwarringen tegen over die samentrekkingen van woorden: flaperons, spoilerons, elevons... en ik claim niet dat ik de wijsheid in pacht heb...
Maar als we spreken over het gebruiken van ailerons als hulpmiddel om snel te dalen, moet je ze niet omlaag zetten, omdat ze op die manier met een grotere invalshoek vliegen, wat betekent dat er makkelijk ééntje kan stallen waarbij het toestel naar die kant wegvalt, iets wat je zeker in je landing niet wil. ailerons omhoog betekent dat de tippen met een kleinere invalshoek vliegen, dus veel minder lift produceren (plus daarbij de extra weerstand van de omhoog staande ailerons). Geen risico van tipstall. Is een goede optie voor eenvoudige zwevers die lastig te landen zijn bj weinig of geen wind.

Ik zal eens kijken of er een onbetwiste bron is voor begrippen als flaperons en spoilerons...

Laatst bewerkt:
Ik kom nogal eens spraakverwarringen tegen over die samentrekkingen van woorden: flaperons, spoilerons, elevons... en ik claim niet dat ik de wijsheid in pacht heb...
Maar als we spreken over het gebruiken van ailerons als hulpmiddel om snel te dalen, moet je ze niet omlaag zetten, omdat ze op die manier met een grotere invalshoek vliegen, wat betekent dat er makkelijk ééntje kan stallen waarbij het toestel naar die kant wegvalt, iets wat je zeker in je landing niet wil. ailerons omhoog betekent dat de tippen met een kleinere invalshoek vliegen, dus veel minder lift produceren (plus daarbij de extra weerstand van de omhoog staande ailerons). Geen risico van tipstall. Is een goede optie voor eenvoudige zwevers die lastig te landen zijn bj weinig of geen wind.

Ik zal eens kijken of er een onbetwiste bron is voor begrippen als flaperons en spoilerons...

Ok, prima. Ik snap de werking perfect hoor. Maar het ging me meer om de spraakverwarring inderdaad. Ik triggerde op jouw stelling: flapperons is ailerons omhoog. En volgens mij is dat gewoon onjuist. Toch altijd mee oppassen, hoe kunnen beginners het dan ooit leren?

Wikipedia:
A flaperon is a type of aircraft control surface that combines aspects of both flaps and ailerons. In addition to controlling the roll or bank of an aircraft as do conventional ailerons, both flaperons can be lowered together to function similarly to a dedicated set of flaps. Both ailerons could also be raised, which would give spoilerons.

we hebben tegelijkertijd op Wikipedia zitten kijken... en jij hebt beter opgelet dan ik....
Okee, het ziet ernaar uit dat de spoilerons omhoog gaan en de flaperons omlaag!

Ik ken overigens geen voorbeelden van flaperons (dus: ailerons die ook gebruikt kunnen worden als omlaag gaande weerstandskleppen) op modelvliegtuigen, ongetwijfeld vanwege het gevaar van tipstall.

Ik ken overigens geen voorbeelden van flaperons (dus: ailerons die ook gebruikt kunnen worden als omlaag gaande weerstandskleppen) op modelvliegtuigen, ongetwijfeld vanwege het gevaar van tipstall.

In principe heeft zo'n beetje elk toestel met voldoende kanalen die mogelijkheid. Aileron servo's op twee verschillende kanalen en je kunt flaperon's gebruiken.
Mijn (beginners) toestel kan flaperons gebruiken en is ook als zodanig op mijn zender ingesteld. Ik gebruik ze verder niet, want mijn toestel kan al langzaam zat vliegen, maar het is een kwestie van aan een knopje draaien :)

we hebben tegelijkertijd op Wikipedia zitten kijken... en jij hebt beter opgelet dan ik....

Nee klopt, flaperon gebeuren werkt niet goed op de meeste modellen vanwege de uitleg die jij gaf. In combinatie met full flaps nog wel misschien, want dan verander je in feite gewoon de invalshoek van de hele vleugel hebben de tips nog steeds een mindere invalshoek dan het middengedeelte met full flaps. Je moet dan serieus hoogteroer bijtrimmen (in feite verander je dan de effectieve hoek van het stabilo), zodat je met zeer hoge neusstand vliegt.

Ik heb er wel eens mee zitten spelen met een toestel als de funcub, maar uiteindelijk bleek de instelling "keep it simple" toch het beste. Als je full flaps zeer langzaam op de wind vliegt, dan wil je een zo stabiel mogelijke bediening. En als je de ailerons al de helft hebt laten zakken, geef je daar al wat op in, zodat je weinig marge hebt bij plotse windstoot bijvoorbeeld.

Die Cessna heeft helemaal geen flaperon instelling nodig want die heeft echte flaps.

Knoppers, voor een beginner is dit volslagen onbegrijpelijk!
Deltamix mixt hooteroer en ailerons. V-tail mixt hoogteroer en richtingsroer. Dat is alles.

Idd omhoog is beter ivm tipstall maar het is een voorbeeld.

En dan is de rest gelijk aangevuld. Het is een topic met info toch. Nou dan is dat ook bekend.

Kan trouwen wel zonder al te vele problemen maar dan mogen je ailerons niet doorlopen tot aan de tippen.

Dan is het minder erg.

Omhoog druk je het model naar beneden en moet je de invalshoek weer iets vergroten om niet te hard te dalen en krijg je meer weerstand. Zo rem je af.
Andersom krijg je meer lift. Geen probleem maar geen scherpe bochten meer maken met aileron. Niet echt beginner fool proof dus.

Welke kant je hoogteroer op moet is voor mij nog steeds de vraag. Hangt volgens mij af van je aerodynamisch kantelpunt. Weet niet waarom.

Trouwens: 39 sec op de sim.
M'n moeder vliegt nog langer.
En met 3 trim tikjes up en 2 rudder vliegt ie een half uur rondjes.
Dus dan doe je toch echt iets niet goed.

Laatst bewerkt:
Kan trouwen wel zonder al te vele problemen maar dan mogen je ailerons niet doorlopen tot aan de tippen.

uh...juist wel. Bij strip-ailerons die over de hele breedte van de vleugel lopen kan het zonder problemen. Alle DLG's doen het zo.
Als je "normale" ailerons hebt die halverwege de vleugel beginnen en naar buiten gaan kán het natuurlijk wel maar is het niet aan te raden. Het deel met de ailerons zal dan eerder overtrekken dan het deel wat geen ailerons heeft en dan heb je dus tip-stall, wat je niet wilt. De flaps (op alle vliegtuigen, model of niet) zitten met een reden altijd dichter bij de romp.....

Flapperons zijn en blijven in alle gevallen ondingen die alleen gebruikt moeten worden als het niet anders kan! Mensen die maar iets van de aerodynamica weten en begrijpen weten precies wat ik bedoel. Bij "echte" vliegtuigen zal je ze NOOIT tegen komen omdat ze gewoon gevaarlijk zijn! Dat heeft men al heel vroeg ontdekt toen dit met de eerste vliegtuigen ging uitproberen. Een vliegtuig kan zo van het ene op het andere moment onbestuurbaar worden en naar beneden kletteren.

Een vleugel krijgt zijn lift op twee manieren, welke de overhand heeft wordt bepaald door de vorm van de vleugel en de snelheid waarmee gevlogen wordt. Het eerste is het "Bernoulli effect". Door de langs de vleugel stromende lucht ontstaat er onderdruk boven de vleugel en overdruk onder de vleugel. Dat drukverschil is zo groot dat het hele vliegtuig erdoor wordt opgetild.
Het tweede effect is het "Newton effect". De lucht wordt door de vleugel naar beneden afgebogen. Een actie kracht naar beneden geeft een reactie kracht naar boven. Die kracht is groot genoeg om het vliegtuig op te tillen.
Bij hoge snelheden en de "druppel vormige" vleugel profielen is de lift door het Bernoulli effect het grootst. De weerstand die zo'n vleugel ondervind is dan ook zo laag mogelijk. Bij lage snelheden en daardoor steeds groter wordende invalshoeken van de vleugel wordt het aandeel van het Newton effect steeds groter.
Waarom verstoren Flapperons dit zo erg?
Het is en blijft van groot belang dat de luchtstroming rond de vleugel zo min mogelijk weerstand ondervind. Door weerstand ontstaat turbulentie wat op de plaatsen waar die ontstaat de lift verminderd.
Wanneer jij over de hele vleugellengte ailenrons maakt en die als flaps gebruikt zal aan de achterkant van de vleugel veel turbulentie ontstaan. Dat remt de vleugel af en verminderd de lift. Om het vliegtuig in de lucht te houden zal je de invalshoek van de vleugel moeten vergroten (up geven). Op een bepaald moment is er een evenwicht en vliegt het vliegtuig erg langzaam en daalt netjes naar de baan (ideale situatie).
Helaas bestaat de ideale situatie in de praktijk bijna nooit. Het kan dus voorkomen dat je met de ailenrons, euhhh sorry flapperons, iets moet corrigeren om het vliegtuig recht te houden. Daaroor zal de ene flapperon iets verder naar beneden gaan en de andere juist iets omhoog gaan. Wat er dan gebeurt kan je een vliegtuig kosten!
Waar de flapperon naar beneden gaat wordt de turbulentie flink groter en remt de vleugel nog meer af. In plaats van het vergroten van de lift van die vleugel wordt hij effectief verlaagt! Bij de andere vleugel gebeurt precies het tegenovergestelde. De flapperon gaat omhoog, eigenlijk om de lift te verminderen, maar door de vermindering van de weerstand en de turbulentie wordt hij juist meer.
Je vliegtuig begon iets naar links te hellen wat je wilde corrigeren door iets rechts ailenrons te geven. Het resultaat is een plotselinge scherpe draai naar links met een hele grote kans op een crash. LET OP dit is dus GEEN tipstall zoals vaak wordt gedacht, de hele linker vleugel stallt op dat moment!
Daarom zitten flaps altijd maar over een deel van de vleugel. De luchtstroming over de uiteinden van de vleugel zal dan nooit turbulent worden en de lift nadelig beïnvloeden. Met aan de uiteinden van de vleugel altijd stabiele lift blijft een vliegtuig ook stabieler in de lucht.

O ja, ik heb ook met die grote luchtreuzen gevlogen en ook wel gezien dat onder bepaalde omstandigheden de ailenrons toch een klein beetje naar beneden worden gezet om toch als een soort flap te fungeren. Maar let dan maar eens heel goed op, ze worden dan NIET meer als ailenrons gebruikt! Als er gecorrigeerd moet worden gebeurt dat door één of een paar spoilers dichtbij de romp OP de vleugel iets omhoog te zetten. Wanneer de rechter vleugel iets te hoog komt zal men met die spoilers de weerstand iets vergroten. De lift wordt ietsje minder en de vleugel zakt weer naar beneden. Bij de moderne vliegtuigen wordt dat allemaal door de computers geregeld en hoeft de piloot zich daar geen zorgen over te maken.

Dus flapperons op je model gebruiken? Liever niet en als het niet anders kan, door b.v., gewicht of ruimte problemen, gebruik de ailenrons niet of slechts met zeer kleine uitslagen als je de flapperons naar beneden hebt staan en weest dan attent op de mogelijkheid dat je model "onverklaarbaar" uit de lucht kan komen kletteren.

Prachtige en heldere uitleg. Bedankt weer :-)
Ik snapte de 'tipstall' eerder al niet goed. Blijkt het nét ff anders te zijn waardoor het logisch wordt.

net zolang zitten rommelen met de pc en zender dat er nu dat deltamix effect is, rolroeren werken nu juist maar de hoogteroeren leven nu een leven op zich
me intellectueel autisme moet dat nog even overwinnen voor dat ook opgelost is al geeft de kreet flaps naar beneden hoogteroer up hoop

gas werkt intussen wel oke

groet alfred

Als je perse die "flaperons" wilt hebben moet je wel zorgen dat je wat "down" erbij mixt.

Flaps zorgen voor extra lift en extra weerstand. Weerstand is okay om te vertragen , maar de extra lift zal je tegen moeten gaan door "down" erbij te mixen.

Cor

Deltamix moet je juist uitschakelen. Dat is waardoor het hoogteroer zo raar doet.
Precies... deltamix is voor vliegtuigen zonder afzonderlijk stabilo (achtervleugel), dus voor vliegende vleugels. Zowel deltamix als V-tail is voor je Cessna niet van toepassing Alfred.

Back