Neergestort tijdens opstijgen, en weer neergestort

@ Knoppers: Flaps = meer lift = stijgen, om het stijgen tegen te gaan down trimmen. Neus kan best een pitch down attitude hebben , maar er is meer lift dus toestel zal omhoog willen gaan.

Cor

we hebben tegelijkertijd op Wikipedia zitten kijken... en jij hebt beter opgelet dan ik....
Okee, het ziet ernaar uit dat de spoilerons omhoog gaan en de flaperons omlaag!

Ik ken overigens geen voorbeelden van flaperons (dus: ailerons die ook gebruikt kunnen worden als omlaag gaande weerstandskleppen) op modelvliegtuigen, ongetwijfeld vanwege het gevaar van tipstall.

Gaat prima hoor, gebruik het op mijn (overigens niet heel geweldig vliegende) Protech Cessna 400.... word inderdaad een beetje minder prettig bij extreem lage snelheid, maar tipstallen valt reuze mee (had het wel verwacht, maar in de praktijk minder erg dan verwacht).
winst qua lagere landingssnelheid valt dan weer wel een beetje tegen. Met windstil weer is het enigszins te merken, maar de winst is maar heel gering en absoluut de moeite van het toch wel minder prettige sturen absoluut niet waard.

Groet, Bert

Vlieg modus.
En niets anders.

RC Transmitter Modes : Airplanes

Mode 1
rc-transmitter-mode-1.gif

of
Mode 2
rc-transmitter-mode-2.gif

Dit zijn de meest gebruikte in NL

In geval van een model zonder ailerons verhuist het richtingsroer(rudder) naar die kant en heeft de andere geen functie meer.

het simulatieprogamma heeft het iets anders en is niet te veranderen
gas gaat van boven naar beneden oplopend
en hoogteroer naar boven up en naar beneden neer

ben geneigt dat zo te laten ivm trainen op de simulator

goede tip die ik nog zijdelings kreeg en die voor jullie waarschijnlijk vanzelfsprekend is daar hij niet vermeld werd is
rustig en kleine stuurbewegingen maken, servo`s zo instellen dat ze weinig stuur uitslag hebben
had dat zelf verkeerd om en boem, kansloos

groet alfred

het simulatieprogamma heeft het iets anders en is niet te veranderen
gas gaat van boven naar beneden oplopend
en hoogteroer naar boven up en naar beneden neer

ben geneigt dat zo te laten ivm trainen op de simulator

goede tip die ik nog zijdelings kreeg en die voor jullie waarschijnlijk vanzelfsprekend is daar hij niet vermeld werd is
rustig en kleine stuurbewegingen maken, servo`s zo instellen dat ze weinig stuur uitslag hebben
had dat zelf verkeerd om en boem, kansloos

groet alfred

Kaan je die niet gewoon "reverse" zetten? Ik gebruik een DX5e en daar is dat op 2 seconden gedaan. Weet niet wat jij gebruikt...

Als het dan nog niet gaat kan je ook gewoon de servo arm de andere kant van de servo zetten of de servo gewoon in z'n geheel omdraaien. :p

Grtz, Thomas

Je hoeft servo's niet zo in te stellen dat ze kleine stuurbewegingen maken, dat moet je zelf doen door niet als een dolle aan je knuppels te trekken. Heb je geen toegang tot grote uitslagen KAN het zomaar gebeuren dat je je toestel niet uit een noodsituatie kunt redden. Dus knuppels met duim en wijsvinger vasthouden (VEEL meer controle dan met de duimen) en hele kleine bewegingen maken. Normaal gesproken gebruik je nooit je maximale uitslagen.

Wat betreft gas omlaag open en elevator instellingen, die moet je nu veranderen. Onmiddelijk. Waarom? Omdat (net als in het echt!) knuppel van je af = down, knuppel naar je toe = up en als je je dat verkeerd aanleert

- kan niemand anders (ook geen instructeur) met jouw zender vliegen
- blijft het een tegennatuurlijke stuurbeweging
- kun jij ook nooit de set van een ander pakken!

Of je het gas zo laat moet je zelf weten (er zijn meer mensen die dit zo gebruiken al vind ik het persoonlijk zwaar irritant), de enige reden die ik kan bedenken om toch knuppel van je af = gas open te hebben is dat je in een noodgeval sneller een duw tegen de knuppel geeft om je toestel te redden dan dat je eraan trekt (probeer maar eens)

Zelf heb ik eerst mode 1 gevlogen (gas rechts, richtingroer rechts, hoogte links) en daarna mode 2 (gas links, ailerons of rudder rechts, hoogte rechts. Ratel van je gas een beetje zwaar zetten (van binnen schroefje iets aandraaien) en zonder je gas te beinvloeden kun je nog steeds prima met alleen rudder en elevator vliegen.

(...) Dus knuppels met duim en wijsvinger vasthouden (VEEL meer controle dan met de duimen) en hele kleine bewegingen maken.
Er zijn hele hordes, ook heel goede, modelvliegers die hun duimen op de sticks hebben... laat Alfred toch alsjeblieft kiezen wat hij zelf het prettigst vindt, dat hebben we uiteindelijk allemaal zelf ook gedaan toch?

Ik vlieg zelf mode 2, mijn meeste modellen zijn driekanaals maar bij een 2-kanaals richt ik het zo in dat ik hoogte en richting op 1 stick heb. Maar je zal mij niet horen beweren dat iedere andere manier verkeerd is hoor...

Bart, volledig met je eens; echter omdat Alfred het had over veel te grote uitslagen maken (en mede daardoor steeds erg.. korte.. vluchten) raad ik dat aan. Als je met duim en wijsvinger je sticks vasthoudt ben je tenslotte veel minder snel geneigd om extreme uitslagen te geven (ik in ieder geval, overigens merk ik net bij het vastpakken van mijn zender dat ik rechts (ailerons en hoogte) wél met twee vingers stuur maar richting alleen met de duim (met zwevers in ieder geval waarbij het gaskanaal helemaal dicht is)... Was me nog niet eerder opgevallen

Er zijn meer wegen naar Rome ;)

Net wat je ligt maar een ervaren iemand die je bijstaat kan dat snel inzien.
Roeren afgrenzen naar minimaal is idd niet aan te raden want er komen situatie voor waar je wel de sticks even de hoek in moet gooien. Bv scheef los komen of door een eigen stuurfout.

Maar het niet lezen en niet luisteren heb ik al meerdere malen weer voorbij zien komen dus begint een beetje zinloos te worden zo.

Ik raad je aan om deze hele topic (beetje gefilterd) opnieuw door te lezen en eens even alles op een rijtje te zetten.

Kan je Simulator filmpjes online zetten. Dan zijn er misschien nog mensen die tips kunnen geven. Dan ook even je stick input venstertje aanzetten op de sim.

Als je bv met FMS al moeite hebt om te vliegen dan gaat het echt niet goedkomen op je eigen houtje.
Real Flight, Phoenix of Aerofly benaderen de werkelijkheid al een stuk beter.

Er zijn meer wegen naar Rome ;)

Maar het niet lezen en niet luisteren heb ik al meerdere malen weer voorbij zien komen dus begint een beetje zinloos te worden zo.

Ik raad je aan om deze hele topic (beetje gefilterd) opnieuw door te lezen en eens even alles op een rijtje te zetten.

Volgens mij heeft Alfred ze niet op een rijtje.:D:D
Heb al zoiets vanaf post 1.

Han.

Als je bv met FMS al moeite hebt om te vliegen dan gaat het echt niet goedkomen op je eigen houtje.
Real Flight, Phoenix of Aerofly benaderen de werkelijkheid al een stuk beter.
Je lijkt hier te suggereren dat, omdat FMS minder realistisch is, het ook moeilijker is om met FMS te leren vliegen dan met Phoenix etc.
Dat lijkt me geen terechte stelling.

Alfred, in FMS kan je wel degelijk reversen; dwz als je je gas andersom wil hebben dan is daar ergens een venstertje voor. Heb FMS momenteel niet geïnstalleerd staan anders zocht ik het even op...

Ik gisteren ook een crash gehad met men edf in de auto.
Moest hard remmen aan het rode licht en schuift men werkbak toch wel knal tegen en op de vleugel zekers.

Dus zo'n crashes tellen ook mee hehehe.

han , alfred heeft ze prima op een rijtje maar heeft helemaal ,dus 0,0000000 kaas gegeten van vliegen dan wel van modelvliegen .
hij wil het heel graag leren en is dit jaar al vaker op een vliegclub geweest dan menig ander modelvlieger .
alfred , als ik het goed begrijp heb je de zender nu zoals ik je heb aangegeven en dat zal wel even wennen zijn . je kan makkelijker iets aanleren dan afleren .
dus als je gas dicht is linkerknuppel naar je toe . rolroer en hoogteroer op de rechterknuppel .
flap , niet nodig
richtingsroer op linkerknuppel . neuswiel gaat ook de goede kant op ?
als je de knuppels goed hebt staan kan bijna iedereen bij ons je les geven en snel ingrijpen als dat nodig is .
als je tijd hebt neem je hem woensdag avond maar mee dan gaan we alles nog een keer controleren

gr frank

Ik gisteren ook een crash gehad met men edf in de auto.
Moest hard remmen aan het rode licht en schuift men werkbak toch wel knal tegen en op de vleugel zekers.

Dus zo'n crashes tellen ook mee hehehe.

Ugh, dat gebeurde mij vorig jaar met de Aspirin (DLG), gruwelijk geluid als er iets zwaars over zo'n hol vleugeltje schuift... Daarna een kist gebouwd :)

Even een tussenstand:
6 dagen geleden 14.000 keer bekeken, en nu dus een kleine week later bijna 19.500.........

Ik zeg: briljant:thumbsup:

gr

Frank :mrgreen:

mijn zoon heeft it ook te pakken en gaat een easystar 11 rtf kopen

waar moet je zijn voor kwaliteit/prijs ?

hij wil geen lid worden van een club en het samen zelf leren via de simulator enz en dan doorgroeien naar een hij yak ik cesna ofzo

kweet it das not done hier dus neem bij deze afscheid, bedankt voor de support en steun
plaats nog wel eens een filmpje als we het kunnen
en een foto van de gemodificeerde easystar met motor voorin

groet alfred

Back