Neergestort tijdens opstijgen, en weer neergestort

Misschien een beetje off-topic maar jezelf leren vliegen is perfect mogelijk.
Het hangt natuurlijk af van 'feeling' voor het vliegen en evt voorkennis.

Ik ben ooit begonnen toen ik 14j was met silverlit. OK niet fameus maar je oriëntatie ontwikkel je zo wel en je hebt een gevoel van besturen ook al is het niet zo bestuurbaar :p
Van mijn 15 tot 18j ben ik bij de Belgian Air Cadets geweest en heb dus leren zweefvliegen (full scale) en ook vrij veel theorie gekregen die nog steeds van pas komt bij modelvliegen.
Vorig jaar in februari heb ik in de modelwinkel in de buurt een Erc Micro Stik gekocht (KSW6sM06WfQ[/media] Test - eRC Micro Stik - REVIEW - YouTube)
Daar heb ik mezelf mee leren vliegen in de tuin (20x15m met bomen in en een spoorweg naast) Ik ben verschrikkelijk veel gecrasht en heb het vliegtuigje nogal toegetakeld maar nooit onherstelbaar :-)
Het goeie is dat je, eens je de basis kan, er ook meer mee kan leren (loops, precisie landen en opstijgen,...)
Ik heb dat vliegertje nog altijd en het vliegt nog perfect na honderden (zonder overdrijven) crashes, echt een aanrader :)
Daarna heb ik mij écht materiaal beginnen aanschaffen (Dx5e, lipo lader, parkzone U-M cub, Parkzone P-51D Mustang brushed en brushless en Parkzone F4F Wildcat) en mijn nieuwste project is een HK EPO Parkjet (nog in bouw).

tot zover mijn levensverhaal :p


Ik zeg niet dat het geen goed idee is om naar een club te gaan, want ik denk dat het in uw geval toch geen kwaad kan als je echt nog niet veel over vliegen kent...
Je kan het jezelf leren maar dat zal nooit zo goed gaan als in een club.

Ik denk er ook aan ooit naar een club te gaan maar momenteel heb ik er de tijd, verplaatsingsmogelijkheden en het geld niet voor :-)

Grtz, Thomas
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een begrijpelijke reactie... maar waarschijnlijk heeft Alfred geen idee gehad dat hij riskeerde een club te benadelen. Ik vind het niet zo onvoorstelbaar dat een leek denkt: Het is hier een vliegclub, er is niemand maar waarom zou ik niet vliegen.

Bart, nu sla je de plank mis. Hij heeft al vaker de nodige waarschuwingen genegeerd, meneer denkt dat hij boven de "wet" staat. Er zijn meerdere mensen die hem hulp hebben aangeboden. Dit legt hij naast zich neer, nu zet hij de toekomst van een club op het spel. Het zou mij niks verbazen dat hij bij geen enkele club in die regio meer welkom is. Als hij in mijn regio zo bezig was zou ik bij de overige clubs lobbyen zodat hij nergens meer terecht kon, of onder zware toezichtsregels. Zelfs de lokale gemeente zou ik op de hoogte stellen zodat die ook eventueel maatregelen kunnen nemen. Gelukkig staan de clubs in deze regio op goede voet en hebben ze een gelijke kijk op dit soort zaken, en wordt dit soort info gedeelt.

Trouwens, wij hebben afgelopen jaar zo een geval hier gehad, die meneer is gelukkig gestopt met de hobby na enkele crashes. beginner-crash-illegaal-op-vliegclubterrein

Dit soort onverantwoorde mensen kunnen we missen als kiespijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tja, als je dat er bij accepteert, dan is het "perfect" mogelijk ja. In dat geval heeft alfred nog, wat, 95 crashes te gaan? ;)

(het bovenstaande ging over het jezelf leren vliegen zonder directe input van een club bijvoorbeeld)

Ik moet hier toch nog even wat tegengas geven, Het is best mogelijk om jezelf te leren vliegen zonder crashen, Ook ik heb mijzelf leren vliegen met een CP helikopter zonder tot nu toe er een crash mee te maken. Vliegtuigen heb ik intussen best netjes leren vliegen met 1x een stall landing met wat schade..

Wel is het duidelijk dat wanneer door ervaringen (crashes) te zien is dat je niet tot de groep hoort die het zonder schade zichzelf kan leren je beter wel kan luisteren naar wat de ervaren piloten zeggen en om gewoon samen met zo'n piloot te gaan vliegen.
 
Oh oh oh, wat een reakties.. :)

Van de afwijzende figuren hier krijg ik echt een stemming als deze:
images


Alfred? Vooral doorgaan! Echt, de aanhouder wint. Zo zijn er genoeg mensen "groot" geworden met deze hobby.

Zoek je een veldje op, op advies van anderen, is het weer niet goed.
Stond er een bord met een text als: Dit is een modelvliegveld en hier mag niet gevlogen worden zonder toestemming? Zo niet, was je gewoon aan het vliegen op een mooi stukkie land ;-)

Je weet inmiddels wat je fout doet (qua sturen met je toestel), dus iedere keer gaat het wat beter ;). Het kost je misschien wat centen, maar dat is de aanpak die je hanteert.

Ik blijf genieten van je avonturen. Hopelijk is het snel weer wat beter weer (hier waait en regent het veel) en kun je snel weer wat vooruitgang boeken. Succes in iedergeval :)
 
Ik moet hier toch nog even wat tegengas geven, Het is best mogelijk om jezelf te leren vliegen zonder crashen, Ook ik heb mijzelf leren vliegen met een CP helikopter zonder tot nu toe er een crash mee te maken. Vliegtuigen heb ik intussen best netjes leren vliegen met 1x een stall landing met wat schade..

Denk dat het niet mogelijk is. Beetje afhankelijk wat je ziet als definitie van vliegen. Als je denkt dat vliegen alleen is het toestel in de lucht weten te houden en ergens op een "veilige" plek zonder schade weer neer te kunnen plempen ja ... dat is zeker zelf te leren met de nodige crashes.

Zelf denk ik dat vliegen meer inhoud; dat je een circuit weet te vliegen , dat je weet wat gecoordineerd vliegen is, (of je dat doe of niet is aan jezelf, maar laat het je keuze zijn), dat je weet waarom een toestel stallt, waarom tegen de wind in opstijgen en landen, waarom het voor het toestel niets uitmaakt of je tegen de wind in of met de wind mee vliegt, veiligheidsaspecten etc. Zo zijn er enorm veel voorbeelden wat elementaire kennis zou moeten zijn, die niet worden meegeven als je zelf wat ga proberen.

Cor
 
Daar heb gelijk aan, ik heb door interesse in de luchtvaart van jongs af aan en schoolonderzoek mbt aerodynamica natuurlijk al wel een basis opgebouwd. Natuurlik kan je ook wel een fatsoenlijke basis opbouwen op dit forum, er is erg veel informatie het is alleen aan jezelf om de tijd er voor te nemen om dat door te lezen.

Nougoed, aan de topicstarter; zolang je het leuk vind lekker door gaan, deze hobby gaat immers om de lol met vliegen en op afstand bestuurbare modellen. Ik ben wel benieuwd hoe het gaat met de vorderingen dus ik blijf het topic zeker volgen!
 
Zelf leren vliegen is wel degelijk mogelijk. Vroeger werd er niet anders gedaan. Voordeel van Internet is tegenwoordig, dat het wat makkelijker is, om op een forum vragen te stellen.

Bijvoorbeeld:

"Het lukt mij, om mijn vliegtuig in de lucht te houden, maar iedere keer als ik een bocht instuur, dan zakt het vliegtuig. Hoe kan ik ervoor zorgen dat het vliegtuig in een mooie "rechte lijn", de bocht om gaat?"

Het is dan wel fijn dat je niet te stijfkoppig bent en de hints en tips die je krijgt, uitvoert.

Controle over je toestel krijg je pas als je veel vliegt en vooral (een veel gemaakte fout van enthousiaste modelvliegers) met hetzelfde vliegtuig veel vliegt.
Ik ben van mening dat je een vliegtuig pas echt goed kunt besturen, als je er continue mee vliegt en niet steeds afwisselt met andere vliegtuigen, die weer hun eigen vlieg eigenschappen hebben.

Maar goed, dat is ook een stukje ervaring die je als frequente modelvlieger op een gegeven moment krijgt.

Maar zelf leren vliegen, vooral met de techniek van deze dag (flight simulators) is wel degelijk mogelijk.
 
Zoek je een veldje op, op advies van anderen, is het weer niet goed.
Stond er een bord met een text als: Dit is een modelvliegveld en hier mag niet gevlogen worden zonder toestemming? Zo niet, was je gewoon aan het vliegen op een mooi stukkie land ;-)

Op de meeste modelvliegvelden hangt een bordje verboden toegang met nog meer info erop.

Als de vereniging waar jij vliegt door zo een onverlaat de vergunning verliest en moet stoppen (zich opheffen) piep je wel anders.
 
Op de meeste modelvliegvelden hangt een bordje verboden toegang met nog meer info erop.

Als de vereniging waar jij vliegt door zo een onverlaat de vergunning verliest en moet stoppen (zich opheffen) piep je wel anders.

Ik zou een beetje op je woorden letten als ik jou was, "onverlaat" klinkt misschien onschuldig, maar...

"onverlaat
1) Aterling 2) Bandiet 3) Boosdoener 4) Booswicht 5) Bruut 6) De schurk was onderweg duidelijk niet opgehouden (crypt.) 7) Deugniet 8) Ellendeling 9) Fielt 10) Onmens 11) Ontaard mens 12) Persoonsbenaming 13) ..."

Daarbij, ons veld heeft niet zo'n bord. Waarom niet? Het veld ligt aan een openbare weg en is eenvoudig voor iedereen bereikbaar. Daarnaast, als "wij" er niet zijn door de weeks, kan Jan en Alleman er gewoon terrecht om te vliegen.

Blijkt dat er iemand onverhoopt aan het vliegen is, wat niet toegestaan is (met brandstof motoren bijvoorbeeld op dagen dat het niet is afgesproken met de omgeving), of iemand vliegt voor de eerste keer met een eigen toestel, dan stel je een onderzoek in. Je club wordt niet zomaar opgeheven hoor.. :nooo:.

Maar goed, ik piep niet, ik kraak :). Laten we nu maar gewoon :ontopic: gaan weer, want het gaat al te veel over andere zaken, dan waar het topic mee gestart is.
 
Zoek je een veldje op, op advies van anderen, is het weer niet goed.
Stond er een bord met een text als: Dit is een modelvliegveld en hier mag niet gevlogen worden zonder toestemming?

Die stemming kan ik begrijpen. Maar begrijp je ook wat er had kunnen gebeuren? Wij hebben al problemen met de motorclub die er direct naast ligt. Dit is verder geen zaak om op het forum te bespreken, maar als Alfred op de motorbaan was gecrasht, en er waren mensen aan het rijden, dan zouden wij dat op ons bordje krijgen.

Hij vloog op ons oude veld, maar dat ligt pal naast het nieuwe veld. Daar hangt dus inderdaad een bordje met een tekst als: 'Dit is een modelvliegveld. Hier mag enkel gevlogen worden door clubleden, die, dan wel gebrevetteerd, dan wel onder toezicht van een instructeur vliegen.

Ik gun het Alfred best, dat hij leert vliegen maar ik heb inmiddels wel het bestuur van de club ingelicht.

Groet.
 
Die stemming kan ik begrijpen. Maar begrijp je ook wat er had kunnen gebeuren? Wij hebben al problemen met de motorclub die er direct naast ligt. Dit is verder geen zaak om op het forum te bespreken, maar als Alfred op de motorbaan was gecrasht, en er waren mensen aan het rijden, dan zouden wij dat op ons bordje krijgen.

Hij vloog op ons oude veld, maar dat ligt pal naast het nieuwe veld. Daar hangt dus inderdaad een bordje met een tekst als: 'Dit is een modelvliegveld. Hier mag enkel gevlogen worden door clubleden, die, dan wel gebrevetteerd, dan wel onder toezicht van een instructeur vliegen.

Ik gun het Alfred best, dat hij leert vliegen maar ik heb inmiddels wel het bestuur van de club ingelicht.

Groet.

Het is heel duidelijk, jullie hebben bewust gekozen voor een bord om "onbevoegden" weg te houden van jullie veld. Een niet-lid dat zonder toezicht van een lid gaat vliegen, is niet juist bezig.

Dat je het bestuur hebt ingelicht is een wijs besluit. Zou het zelf ook niet anders gedaan hebben als ik het ter oren zou krijgen over een persoon op ons veld zou gaan vliegen die niet bevoegd zou zijn ons veld daartoe te betreden.

Een situatie die zich had voor kunnen doen, is zeker in te denken. Gelukkig heeft dat niet plaatsgevonden. Het is inderdaad niet wijs om het onderwerp hier voort te zetten, want het ontmoedigd Alfred alleen maar om een volgende keer weer naar een veldje te gaan (of naar jullie veld), en gaat teniet aan de reden waarom Alfred het draadje gestart heeft, dus hierover zeg ik nogmaals, laten we :ontopic: gaan weer. ;)
 
Tja, als je dat er bij accepteert, dan is het "perfect" mogelijk ja. In dat geval heeft alfred nog, wat, 95 crashes te gaan? ;)

Ja inderdaad.
Met dan enkel het verschil dat ik maar 1 vliegtuigje gebruikte dat wél voor beginners geschikt was, dat ik niet heb getuned met een grotere motor en dat zo weinig weegt dat er maar zeer zelden schade is na een crash :p
Vlieg boven een veld met lang gras en na 50 crashes ziet hij er nog steeds even goed uit :-)

Grtz
 
Ik heb leren vliegen op een club daar wordt je op je fouten gewezen en je leert de dingen te doen zoals het hoort, maar ben na mijn eerste solovlucht toch nog wel enkele keren gecrashed door diverse verkeerde reactie,s en andere ongemakken zoals uitgevallen motor of een defecte servo. Maar aan de 50 crashes zal ik nooit komen dan stop ik nog liever met vliegen.
 
Zelf leren vliegen is wel degelijk mogelijk. Vroeger werd er niet anders gedaan. Voordeel van Internet is tegenwoordig, dat het wat makkelijker is, om op een forum vragen te stellen.


Ik blijf erbij .... wat versta je onder vliegen? Als het alleen is het toestel in de lucht weten te houden zonder crash... ja . Dat kan je met de nodige crashes zelf wel leren. Maar voor mij is vliegen en de gehele hobby meer als dat. Ik heb het al aangehaald in mijn vorige post. veiligheid, circuit vliegen, waarom je tegen de wind in land etc. Je kan dat allemaal wel op een forum lezen , maar als in dit geval de topic starter een fout maakt ... wie corrigeert hem. ? Via het forum kunnen de meeste zaken alleen achteraf gecorrigeerd worden ... als het te laat is. Ergens in het begin van dit topic om het CG te bepalen bijvoorbeeld, aan een draadje ... waren er niet een paar vazen gesneuveld??!?? Had niet gebeurd als de persoon een ervaren iemand in de buurt had.

Vliegen is NIET alleen het toestel in de lucht weten te houden en zonder crashen landen..... er is nog veel meer mee te doen.

Cor
 
Vliegen is NIET alleen het toestel in de lucht weten te houden en zonder crashen landen..... er is nog veel meer mee te doen.

Cor

Daar heb je gelijk in en dat zal ik ook niet onkennen. Alleen.. Ook dat is zelf aan te leren, ben ik van mening. Het duurt alleen langer dan wanneer je je aansluit bij een club. Absoluut!

Ik heb echter ook een hoop "bij" geleerd, sinds ik lid ben van het MBF. En dat is voornamelijk lezen en overnemen.

Maar aan de 50 crashes zal ik nooit komen dan stop ik nog liever met vliegen.

Ik wou dat ik die wilskracht kon opbrengen. In de afgelopen 18 jaar dat ik vlieg heb ik wel meer dan 50 crashes meegemaakt.. hihi
 
Vlieg boven een veld met lang gras en na 50 crashes ziet hij er nog steeds even goed uit :-)

Grtz

daar ben ik naar op zoek geweest, die gedachte was bij me opgekomen na de crash met de cesna tijdens me eerste startpoging om de lucht in te komen

lastig te vinden in de winter maar als je het filmpje bekijkt zie je redelijk gras midden in de polder.
niet hoog genoeg bleek


wat dat gezeur kwa vliegclubs aangaat, nogmaals was niet aan het vliegen op een club veldje (ook al dacht ik van wel) maar op een aan de andere kant van de weg gelegen hondetrainingsveld
maar toch bedankt voor het inlichten van de club hoor want als dat de algemene gedachtengang/teneur is op die club was het zowieso niets voor mij geweest daar
buiten de hobby hou ik ook wel van wat gezelligheid zie wel in dat ik daar op moet letten mocht ik nog besluiten ergens lid te worden

ontopic

heb de cesna voorzien van een 9-6 propellor ipv de 8-4 propellor, motortje doet het er goed op wordt niet warm ofzo
dacht hem zo straks beter weg te kunnen werpen of meteen stijl de lucht in
ziet er wel ruig uit ook nu !

100_7377.jpg


opstijgen en landen leer je natuurlijk niet met die easy star, is intussen ook gerepareerd, dat wegtrekken of stallen kwam denk ik door een loszittend stuk in de vleugel

100_7374.jpg


de action lijm zal niet tegen water kunnen denk ik (deze vleugel lag enige tijd in het kanaal)

batterijen voor de zwevert zijn ook binnen, 5000mih voor de carsonmotor wat ie wel nodig heeft denk ik

100_7376.jpg


95 crashes lijkt me wel wat overdreven voor ik het onder de knie heb, teller staat nu op 5 na drie pogingen

groet alfred
 
daar ben ik naar op zoek geweest, die gedachte was bij me opgekomen na de crash met de cesna tijdens me eerste startpoging om de lucht in te komen

lastig te vinden in de winter maar als je het filmpje bekijkt zie je redelijk gras midden in de polder.
niet hoog genoeg bleek

Ik vloog ook een vliegertje van 25gram dus er is natuurlijk een verschil met jouw modellen.

Aan alle anderen die het misschien dom of onverantwoord vinden om jezelf te leren vliegen:
Ik wist toen nog niets van de hobby zelf, ik beschouwde het toen nog meer als speelgoed zoals die silverlit en ik kende MB-forum niet en had nog niets opgezocht over clubs omdat het een micro vliegertje was.
Nu ik met iets grotere modellen vlieg zoek ik eerst uitvoerig alles op en ben ik veel voorzichtiger geworden aangezien zo'n groter model veel meer schade kan aanrichten en dergelijke.
Het MB-forum, RC-groups en youtube heeft mij enorm geholpen.


Alfred, in jouw geval is het inderdaad beter naar een club te gaan en vooral eerst bezinnen eer je begint :-)

Mvg, Thomas
 
Alfred, in jouw geval is het inderdaad beter naar een club te gaan en vooral eerst bezinnen eer je begint :-)

Mvg, Thomas

gas erop mon dieu en niet zeuren ;)

moet wel me keffer in de gaten houden, die kan straks bij die andere vliegtuigen niet meer mee
zou het mezelf nooit kunnen vergeven als die held iets zou overkomen

nou maar even flink doorwerken en dan vanavond fijn prutsen

groet alfred
 
Record breker.

21 December aanvangsdatum.
20 Januari 440 replieken gevuld, negatief of positief daargelaten.

Alfred.

Je hebt daarbij veel te dure lippo's gekocht.
Voor die paar seconden die je steeds vliegt waren er van 300 mAh meer dan voldoende.

Johan.
 
Back
Top