Neergestort tijdens opstijgen, en weer neergestort

Stond er ook in die polis dat schade alleen gedekt was als het toestel geheel volgens advies van de fabrikant was opgebouwd? (Of ging het om de KNVvL polis?)
Want dat is volgens mij het punt; de motorisering (en ook andere dingen) is nooit een voorschrift, maar een advies. Hadden jullie er een rechtskundig doorkneed persoon bij om tegengas te geven?
Het blijft overigens nog maar de vraag in hoeverre een extra zware motorisering risicovoller is. Alleen maar wanneer er geen goede controle is, lijkt me. Maar die expert had kennelijk weet van RC vliegen?
Onverantwoordelijk.... nounou.

Als wat jij zegt zou kloppen, dan vliegen er in Nederland volgens mij honderden toestellen rond buiten verzekering; opgevoerde EasyStars, Funjets, etc. etc.
 
wilde eerst de easy star meenemen maar trok de doos open en wat een tegenvaller, heb twee brillen nodig voor die motor die erbij zit

morgen maar weer naar krikke :D


Waarom nu weer naar Krikke?
Als dit de originele motor is voor de Easy star gebruik hem in eerste instantie dan ook voor.
Als je de Easy star fatsoenlijk kunt vliegen ga je maar experimenteren.
Om te kunnen lopen,moet je eerst kunnen staan.

groetjes Gerald
 
Wat is er mis met de motor voor de Easy Star? Daar kan het toestel echt mee vliegen. Groter is in eerste instantie echt niet nodig.

Geloof dat het tijd wordt om me uit dit item terug te trekken. Het komt zo af-en-toe voor dat ik zo'n besluit neem. Denk dat ik niet voldoende tot je doordring. Zal waarschijnlijk aan mij liggen.

Wens je veel succes met je vliegcarriere.
 
wilde eerst de easy star meenemen maar trok de doos open en wat een tegenvaller, heb twee brillen nodig voor die motor die erbij zit
de linkse

100_7229.jpg


morgen maar weer naar krikke :D

groet alfred

ps leuke links


Pffff lees en luister nou eens.

Dat motortje is een speed/permax 400. Op 2s lipo (net) voldoende om een EZ met á 2200mAh lipo rondjes te laten vliegen.

Wil je meer dan zet je er een Brushless op. Maar niet zomaar één. Nee één die ofwel past ofwel iets meer vermogen levert en als het kan ook een beter rendement heeft.

Wat zet je er dan op. Nou in jouw geval als beginner niet heel veel.
Een buitenlopertje van onder de 50 gram is al genoeg.

Bv
RCtechnics

of iets meer
RCtechnics
Propje 6x4 APC-e op 11,1V


Veel gebruikt is deze.
Omdat die zo past.
HobbyKing R/C Hobby Store : HXT 2835 (380S) 2200kv Brushless Inrunner
Daarmee kan je dacht ik al (bijna) mee verticaal.

Koop dus niet weer een 4000kv boot/auto motortje.
 
Hadden jullie er een rechtskundig doorkneed persoon bij om tegengas te geven?
Het blijft overigens nog maar de vraag in hoeverre een extra zware motorisering risicovoller is. Alleen maar wanneer er geen goede controle is, lijkt me. Maar die expert had kennelijk weet van RC vliegen?
Onverantwoordelijk.... nounou.

Toen ik nog in de personenwagens werkzaam was,hebben we eens een klant gehad die een ongeval veroorzaakt had.Verzekering weigerde te betalen omdat de auto enige weken over de APK datum heen was.Verweer van de verzekering:de auto was niet APk gekeurd en had dus niet aan het verkeer mogen deelnemen.De desbetreffende klant is ermee naar de rechter gestapt en heeft gelijk gekregen.De verzekering moest betalen omdat de verzekering niet kon aantonen dat indien de auto wel gekeurd was geweest,het ongeval niet gebeurd was geweest.
Kan me indenken (en dat is wat Bart ook aangeeft),als de vliegclub had aangetoond dat het vliegtuig met een iets zwaardere motorisering normaal te vliegen was ze gewoon hadden moeten betalen.M.a.w. laat de verzekering maar aantonen dat het niet te vliegen was met een zwaardere motor.
Het kan zijn dat het bij Johaver is voorgevallen,maar ik til er niet te zwaar aan.Ik zou zonder problemen experimenteren met motoren,maar wel met mate.We knallen natuurlijk geen 15 cc op een 3,5 cc kistje.

groetjes Gerald
 
hallo

oke oke weet nu dat de grotere motoren nog even in de doos moeten totdat ik er een geschikt model voor koop
maar it blijft verleidelijk zo`n joekel erin

100_7231.jpg



op dat permax motortje staat 6 volt
kan daar 8/9 volt op ?


hartelijke groet alfred
 
Een inrunner met zo'n schroef is mijn inziens pure gruwel.
Ik heb het gevoel dat er in dit draadje iets niet klopt........
 
Gut zeg! Aan de standaard standaard easywatdanook zal je je handen al vol hebben. Wat je dan niet kan gebruiken is een overkill aan power.

Op YouTube staat een enorme hoeveelheid aan filmpjes over het Cessnaatje en Easysterretje. Van standaard tot ultra-hott op de grens. Het lijkt heel gemakkelijk en logisch als je dat rond ziet fladderen. Echter voordat je alle stuurbewegingen tot automatisme hebt ingebakken, je kan anticiperen in de stuurbewegingen ben je nog wel even zoet.
Zelf heb ik een EasyGlider nog nieuw in doos staan. Ook met zo een MPX torretje. Daar behoort de kist prachtig op te vliegen.... en nog eens lang ook! Ook daarvan veel filmpjes op YouTube. Dat motortje is bepaald geen mietje op de kist.

Zelf heb ik het zweefvliegen geleerd met een F5B kist. Achterste voren leerproces. Een wedstrijdkist is geen zweeftrainer. Voor mij niet heb ik aan den lijve bemerkt.
Underpowered voor de norm van het model. Doch bliksem snel op nog geen 500 Watt. Ik werd gevlogen door de kist ipv andersom. Vloog toen inmiddels aangenaam op brandstoffers m'n figuurtjes ondersteboven achterstevoren zonder brokken in weer en wind.
De zwever ontglipte me gewoon door hoge snelheid onder de meest fraaie zomerse weersomstandigheden mogelijk. Het schrale contrastprofiel van de ranke kist daarboven in de lucht... een turende last voor je ogen... een kist die snel moet worden gevlogen. Een banaan on steroids.

Het eindigde in een gebroken staart. Na een complexe reparatie, ben ik met wat steun en toeverlaat, doch met knikkende knieen weer met de kist gaan vliegen, heb ik het ding met meerdere instructeurs aan m'n zij de zaak redelijk vlot onder de knie gekregen. En er een slim elektrozweeftrainertje naast genomen. Daar heb ik eerst maar eens m'n zweefbrevetje mee gehaald.
Maar elke keer is het weer even wennen... rats... bliksem snel die F5B... en vooral tactisch sturen om de zaak niet uit het oog te verliezen... daarmee de controle. Een prachtig spelletje doch, maar hard werken.

Zelfvertrouwen is goed, zelf overschatting is gevaarlijk.
 
Hoi Mensen.

Dit is gebaseerd op een voorval van 1984.
Mogelijk is het een en ander veranderd in de jaren.
En het was inderdaad mogelijk om te prosederen tegen de uitspraak van de expert, ook al in 1984, maar toen had je meer kans op ongelijk als nu heden ten dage het geval is.
Na een vergadering leek het goedkoper om elks een deel bij te dragen, het was mogelijk dat we geen gelijk kregen en dan waren de kosten voor het gerecht er ook nog eens bij.
Onze verzekeraar was ...., beter nog een eigen verzekering bijnemen.
Dat was een les die ik in 1984 geleerd heb.
Heb deze nu ook en ben verzekerd tijdens wildvliegen.
Mogelijk start in Januari de nieuwe club op waar ik mij heb aangemeld.
Houd niet zo van wildvliegen, besef maar al te goed wat een vliegtuigje kan aanrichten.
PS. Dit is Belgie en niet Nederland, wij hebben een achterstand van 20 jaar ten opzichte van intiligentie bij de openbare ambten.
En daar word ik niet rood van tot achter mijn oren om dit mede te delen.

Johan.
 
PS. Dit is Belgie en niet Nederland, wij hebben een achterstand van 20 jaar ten opzichte van intiligentie bij de openbare ambten.
En daar word ik niet rood van tot achter mijn oren om dit mede te delen.

Johan.



Nahhhhh,jullie zijn anders op de goede weg,jullie hebben al weer een regering.
Het begin is er!
 
Alfred, zonde dat je in Winschoten woont. Maar als je het aandurft om naar Limburg te komen krijg je van mij gratis les in het vliegen met een standaard easystar. Je zal dan merken dat dit de beste manier is om het te leren. Ik laat je dan ook wel eens vliegen met een opgevoerde easystar en dan merk je gelijk dat dit iets moeilijker is. Als je snel genoeg leert lukt het misschien ook nog om dan binnen 2 dagen met een ander model te vliegen.
Mocht je easystar dan nog niet vliegklaar zijn, die modellen zet ik binnen 2 uur in elkaar vanaf bouwdoos tot vliegklaar.

Maar aan de andere kant, als ik dit draadje zo doorneem doet dit me allemaal denken aan een andere meneer die het wel even dacht te leren met een easystar, die meneer bralde van alles rond en toen puntje bij paaltje kwam was de easystar een slecht model omdat het niet goed vloog en uitelkaar viel......................
Die meneer horen we nu niks meer van........................ helaas is me de naam van die meneer ontschoten.....
 
Tjah speed kistjes zijn wel leuk, mits ze er voor gemaakt zijn en de piloot het aan kan.

Dit is een eigenbouwtje.
4000kv buitenlopertje van 65 gram op 3s. Net 300Watt maar wel maar 450 gram.

DIY Pylon 400 4000kv outrunner @ 35.000rpm - YouTube

Gaat als een speer maar een keer te lang knipperen of zelfs vliegen met de verkeerde achtergrond contrasten kan al fataal aflopen.

Ik hoor altijd dat ze hem af en toe kwijt waren met kijken. Maar dat zit er voor de persoon die stuurt niet in.

Deze is ook leuk.
@ 7:07
EuroFly 2010 Bocholt Germany part 2 - YouTube
 
Alfred, zonde dat je in Winschoten woont. Maar als je het aandurft om naar Limburg te komen krijg je van mij gratis les in het vliegen met een standaard easystar. Je zal dan merken dat dit de beste manier is om het te leren. Ik laat je dan ook wel eens vliegen met een opgevoerde easystar en dan merk je gelijk dat dit iets moeilijker is. Als je snel genoeg leert lukt het misschien ook nog om dan binnen 2 dagen met een ander model te vliegen.
Mocht je easystar dan nog niet vliegklaar zijn, die modellen zet ik binnen 2 uur in elkaar vanaf bouwdoos tot vliegklaar.

Maar aan de andere kant, als ik dit draadje zo doorneem doet dit me allemaal denken aan een andere meneer die het wel even dacht te leren met een easystar, die meneer bralde van alles rond en toen puntje bij paaltje kwam was de easystar een slecht model omdat het niet goed vloog en uitelkaar viel......................
Die meneer horen we nu niks meer van........................ helaas is me de naam van die meneer ontschoten.....


hallo,

dat is een mooi aanbod, idd jammer dat winschoten/limburg erg ver is

ben nu bezig met de easy star en het vlot goed
als hij nog afkomt neem ik hem morgen ook mee

@d,knoppers : goed punt dat langere vliegen met de kleine motor

groet alfred
 
ware woorden



nogmaals, kan dat motortje op 8/9 volt ?

groet alfred

edit : gaat goed

JA, nee.

Ja het kan, maar de levensduur gaat er behoorlijk op achteruit.

Gewoon origineel houden en op 2s lipo (7,2 volt) gaan vliegen. Dit is meer dan voldoende vermogen voor een easystar. Zeker in jou positie als beginner.
Een sterkere motor is overdreven en totaal niet noodzakelijk. Diegene die anders beweren moeten eerst maar eens leren omgaan met minder power, dit geld trouwens voor alle modellen.
Met het originele vermogen doe ik met de easystar wat ik wil. De andere met dikke brushless erin is wel leuk, maar is niet echt fijn om mee te vliegen, zeker als je nog niet zoveel ervaring hebt.

Opmerking tot het teveel aan vermogen bij de meeste modellen. 15 jaar geleden vlogen we 2 meter kunstvlucht bakken van 10 kilo en meer met een 33 ccm Quadra motor en konden we er ook de normale figuren ermee vliegen. Nu moet er op die kist een dikke 100 ccm motor want de heren kunstvlucht specialisten kunnen anders geen figuren ermee vliegen.
 
Mij lijkt het wel zo logisch dat je vliegtuig standaard moet zijn om een verzekering er op te krijgen, mischien moet je hem ander laten keuren?
Net zoals bij een auto, hier mag je ook niet zomaar een ander blok in doen...
 
Mij lijkt het wel zo logisch dat je vliegtuig standaard moet zijn om een verzekering er op te krijgen, mischien moet je hem ander laten keuren?
Net zoals bij een auto, hier mag je ook niet zomaar een ander blok in doen...

Hoe wil je zo iets dan toepassen op mijn eigen ontwerpen. Er is niemand die kan zeggen welke motorisering bij die ontwerpen veilig en verantwoord is. Zeer zeker niet als iemand anders ook mijn ontwerp nabouwt.

De verzekering kijkt naar heel andere zaken als dat.
 
Net zoals bij een auto, hier mag je ook niet zomaar een ander blok in doen...
Belastingtechnisch niet, maar als je 'm eenmaal geregistreerd hebt met dat zwaardere blok heeft de verzekeraar er geen enkel probleem mee.
 
Belastingtechnisch niet, maar als je 'm eenmaal geregistreerd hebt met dat zwaardere blok heeft de verzekeraar er geen enkel probleem mee.

Moet ik je toch even tegenspreken.
Op een auto is een typegoedkeuring afgegeven.
Voor dat type is destijds bij de eerste toelating een algemene goedkeuring aan de fabrikant afgegeven.
Elke wijziging is officieel afwijkend van de typegoedkeuring.
Blijkt dat er een zwaardere motor is gemonteerd (bij een verkeerscontrole oid)dan wordt het kenteken ingenomen en moet de auto voor een individuele keuring aangeboden worden bij de RDW.
De verzekeraar zal dus wel degelijk problemen maken als de auto TE verbouwd is.
Gelukkig gaan we daarin nog niet zover als in Duitsland,waar elke wijziging(lampen,spoilertje ed) via een ABE brief in het kenteken toegevoegd moet worden.
Nogmaals het wezenlijk veranderen van auto's (denk aan zwaardere motoren,remmen)is in nederland zonder keuring door de RDW niet toegestaan.
Bij modelvliegtuigen ligt het voor de verzekeringen op een heel ander vlak.Simpelweg omdat daar geen officiele keuringen van overheidswege voor zijn

edit:
Let nu pas op het woordje GEREGISTREERD in de opmerking van BDOETS.
Als de heer BDOETS ermee bedoeld dat de auto dan opnieuw bij de RDW gekeurd is,dan heeft hij gelijk.

Ik moet echt eerst beter leren lezen voordat ik reageer:rolleyes:


mvg Gerald
 
Back
Top