Neergestort tijdens opstijgen, en weer neergestort

... laat ik voorop stellen dat ik van vliegtuigen en vliegen geen bal verstand heb ...
En dat vertel je nu pas?
... Product Details, 20.000 rpm en met 9,4 volt 23400 rpm ...
... door de belasting draait de eerste nog ruim 8000 rpm, in een boot waarschijnlijk met een propellor sneller ...
Daar zit of ergens een typevaudtje in, of een vertraging/gearbox, of die motor heeft een kolossaal beroerde hoge koper-weerstand (een goede motor zou onmiddelijk in de hens gaan met zulke getallen). De stroom die gaat lopen: (accuspanning - toerental/Kv) / Rm. Reken maar eens met Rm = 1Ω (waanzinnig slecht), Rm = 0,1Ω en Rm = 0,01Ω (beter).

Laatst bewerkt:
:thumbsup::thumbsup::thumbsup:
goed bezig zo.Alfred begint te vragen en doet er wat mee.
Zoals N.P.S. al zegt,laat de Cessna maar een tikje vooroverhangen (niet loodrecht naar beneden natuurlijk).
Alfred,probeer ook eens in het programma DriveCalc eens wat verschillende motoren,accu's en props in te voeren.
Dan kun je goed zien wat voor verschillen het uitmaakt voor het rendement,vliegduur,motorstromen en snelheid ed.
Zo krijg je meteen een beetje inzicht in de materie.
Het is niet moeilijk,gewoon even een avondje mee stoeien en anders gewoon hier op het forum vragen.
Groetjes Gerald

Alfred,probeer ook eens in het programma DriveCalc eens wat verschillende motoren,accu's en props in te voeren. Dan kun je goed zien wat voor verschillen het uitmaakt voor het rendement,vliegduur,motorstromen en snelheid ed.
Zo krijg je meteen een beetje inzicht in de materie.

Dat is ook een manier om een nieuwkomer kopschuw te maken... zelf heb ik me nog nooit in die materie verdiept. Is vast wel leuk als je een beetje een rekenhoofd hebt.. ik ga voor een setup liefst hier te rade (download);
http://home.concepts.nl/~ha16580/downloads/Electro%20glider%20%20database.xls

Laatst bewerkt:
Beste Bart,

Ik vind de opmerking van kopschuw maken met alle respect wel een beetje kort door de bocht.
Is zeker mijn bedoeling niet.
Ik kan helaas de door jouw aangevoerde link niet openen,maar is dit de database van Arjan?
In mijn herinnering staan hier alleen maar zwevers op.Er zijn natuurlijk meer electrovliegtuigen dan alleen zwevers.
Het is inderdaad misschien gemakkelijker om het over te nemen van een bestaande set-up,maar het rekenen met Drive Calc is echt zo moeilijk niet.
Het laat mooi zien wat het met de verschillende waardes als rendenment en snelheid en gebruiksduur doet.Ieder heeft zijn manier om zijn set-up te bepalen,maar ik wil Alfred toch niet de mogelijkheid onthouden om het met een rekenprogramma te doen.Als hij de gevevens van zijn eigen motoren en accu's invoerd kan hij zien of ze geschikt zijn of niet voor zijn toepassing.
Bart,is er voor mij nog een mogelijkheid om het door jouw aangevoerde bestand te bekijken?
He is wel handig om dat bestand even door te nemen voordat ik er een oordeel overgeef.
mvg Gerald

Hoi Gerald,
Sorry dat de link niet werkte, deze hoop ik wel:
http://home.concepts.nl/~ha16580/downloads/Electro glider database.xls
(Ik zal 'm in mijn andere post ook vervangen).
Natuurlijk is het voor een boel mensen aantrekkelijk om zich te verdiepen in de technische kanten van de aandrijving... maar voor wie dat interesseert zijn er allerlei draadjes op dit forum, mét verwijzingen naar bijvoorbeeld DriveCalc. Voor een beginner is er niet zo erg veel kans dat dat interessant is (en zo ja dan vindt-ie het dus toch wel op het forum); een beginner wil, tien tegen één, gewoon leuk gaan vliegen met zo min mogelijk kopzorgen. De techniek komt, eventueel, later wel.
In Arjans setup-database (de link die ik gaf) zitten twee tabs, de éne voor zwevers, de andere voor electro motortoestellen. Dat zijn er inderdaad een stuk minder (want veel mensen weten niet dat dat er ook in zit) maar het is een begin...
Misschien was ik kort door de bocht, maar heus, ik vind dat je nieuwkomers zo min mogelijk met techniek moet vermoeien; als ze het leuk vinden om daarin te rommelen dan komen ze er zelf wel mee. Eérst lekker vliegen.

Weet je zeker dat je de database niet kan zien? Als je op de link klikt, dan downloadt je onmiddelijk het XLS bestand. Ik had het ook even niet in de gaten en dacht dat het niet werkte, maa toen had ik het al 4x gedownload...

Laatst bewerkt:
Gerald, ik ben het met Bart eens, in die zin dat voor het gebruik van calculators je wat meer kennis en inzicht in de materie nodig hebt dan Alfred (op dit moment) heeft. Als hij nu met één van de calculators aan de slag zou gaan, zou hij waarschijnlijk óf onzinnig goede óf onzinnig slechte uitkomsten krijgen. Zoals een docent van mij ooit over computers en software zei: troep in, troep uit.

Anderzijds, gezien de discussie tot dusverre, denk ik niet dat de aanblik van een calculator Alfred af zal schrikken, als je ergens lekker mee kunt prutsen ... :mrgreen: Spelen met getallen, al dan niet realistisch, en zien welke invloed ze hebben is leerzaam.

Deze demo-calculators maken e.e.a. wel grafisch inzichtelijk (overige menu items zijn ook zeer handig voor e-volk, toevoegen aan favorieten?):
RC Calculations - Battery Resistance Demo
RC Calculations - Brushless Parameter Comparison
RC Calculations - Ohm's Law Calculator

Laatst bewerkt:
Ieder het zijne.Het is aan Alfred hoe hij verder wil prutsen.
Ikzelf vond het altijd wel leuk om met die calculators aan de slag te gaan.
Kon je mooi zien wat een invloed een andere set-up had.
Helaas kan ik de link nog steeds niet openen.Komt dat door de xls bestand?
Mijn laptop heeft een probleem met Microsoft Office Client Virtualization Service.
En ik moet zeggen dat computerproblemen absoluut niet aan mij besteed zijn.
Daarin volg ik liever de methode Bdoets:Kijken hoe een ander het doet.Want van deze materie heb ik dus absoluut geen kaas gegeten.
Heb ooit eens de database van Arjan bekeken.En heb er destijds geen motorkisten op gezien,alleen zwevers.Of ik had niet goed gekeken.Mochten er inderdaad wel motorkisten bij opstaan dan zou ik het bestand graag eens willen zien.
Oeps.zie nu de edit bij Bart pas.
We wachten gewoon nog eventjes af.
Tot die tijd houden we dit draadje nog even in de gaten.
Vind het leuk om te zien hoe de toonzetting vanaf het begin verloopt.
Had in het begin het gevoel van een eigenwijze (cq.onwetende) Alfred versus het forum.Nu heb ik het gevoel (hoop ik) dat het met Alfred wel helemaal goed gaat komen.

hallo

we vliegen in stadskanaal in het algemeen stick mode 2 ,
dus gas en richtingsroer links en rolroer en hoogteroer rechts , voor modellen zonder rolroeren gaat het richtingsroer naar rechts op de plaats van de rolroeren.

tot morgen
gr frank

Met de motoren die Alfred nu nieuw heeft aangeschaft gaat dat vliegen totaal niet lukken. Gaan brokken of zware verwondingen door ontstaan. Propeller aan flarden... motoren die rompen gaan ontstijgen.
Alles gaat volledig in de verkeerde volgorde.

Heeft het totaal verkeerde materiaal aangeschaft, boekt alleen maar achterutgang ipv vooruitgang. Terwijl hij zelf denkt goede stappen te nemen.
Alfred kookt over van enthousiasme. Moet, moet, moet... het is ons duidelijk.
Hij heeft er 100% schik in. Dag en nacht!

We schrijven allemaal wijze woorden. Onze kapstokken zijn te versnippert. Dienen allemaal brokjes info aan. Stoomcursus elektroaandrijving. Maar hij kan het duidelijk ruimtelijk geen plaats geven, omdat domweg het inzicht ontbreekt om alles te koppelen. Refereert aan bootjes en autootjes, daar lukt het blijkbaar allemaal wel?

@Frank! Succes! @Alfred Succes! Neem alles mee!

Kunnen we met z'n allen niet een receptje opstellen opdat hij een boodschappenlijkstje heeft wat hij compleet dient aan te houden voor een goed vliegende kist. Ik denk aan budget of juist MPX drive setjes?

Ik ben zelf net op ontdekkingsreis door elektroland. Pieker me suf oven mijn kist. Struin het ganse internet af om boven water te krijgen hoe de vork in aan de steel zit. Enige wat je dat doet is afkijken. En alles narekenen in de diverse motor orakels.

Soms vraag ik me af of een paar knappe koppen niet eens de inzichten bij elkaar zouden moeten schuiven om een mooie spread sheet te ontwikkelen in leesbaar nederlands voor een goede modelrekening. Er wordt aardig geschaakt in het Modelbouwwetenschapsdeel.

Lex Verkuijl heeft zoiets opgezet voor de bootjes. Zeer bruikbaar rekenmodel dat een goede indictie geeft. Zelf heb ik uit de overlevering een prachtige berekening op schrift. Dus kan ik met de zakjap alles uitbroeden voor m'n bootje.

@Frank Succes. Aan Alfred Succes en... neem alles mee. Laat het zien!

... We schrijven allemaal wijze woorden. Onze kapstokken zijn te versnippert. Dienen allemaal brokjes info aan. ...
Ha, niets nieuws onder de zon dus.
Dit is een zeer nuttig coherent documentje voor elektro-beginners:
[SIZE=-1]EVERYTHING YOU WANTED TO KNOW ABOUT ELECTRIC POWERED FLIGHT, A Beginner's Guide[/SIZE]

Table of Contents
  • Six Keys to Success for New Pilots
  • Important Note About Motor and Propeller Safety
  • The Mythical Best First Plane
  • The AMA Park Pilot Program
  • Things To Check On a Ready-To-Fly (RTF)
  • What You Need To Know About Receivers
  • What function goes on which stick?
  • Battery Basics
  • Amps Versus Volts Versus C
  • Lithium Battery Chargers -
  • Balance chargers versus external balancers
  • Extending Flight Times While Maintaining Balance (proper CG)
  • Understanding the Electronic Speed Control (ESC)
  • The Low Voltage Cutoff Feature (LVC) Of Your ESC
  • The Role of the Battery Eliminator Circuit in Your ESC (BEC)
  • Sizing Power Systems for Electric Airplanes
  • Prop Versus Amps
  • Why Consider a Gearbox?
  • What Do the Kv Numbers On Motors Mean?
  • Who Needs a Wattmeter/Power Meter?

Laatst bewerkt:
het zal allemaal wel goed komen , alfred is niet de eeste die wil leren vliegen en ik weet wel zeker dat het ook niet de laatste is .
als het eenmaal in je bloed zit gaat het er nooit weer uit .
laten we hopen op een goed vliegjaar met veel schadevrije vlieguren .

gr frank
mso stadskanaal nu ook op facebook :)

Als je bij "nul" begint kan je prima de aanbevelingen van de fabrikant van het modelvliegtuig voor aandrijving en electronica volgen. De fabrikant heeft er immers belang bij dat zijn beginnersmodellen zodanig presteren dat de beginnner er goed mee overweg kan.

De meer ervaren gebruiker kan altijd kiezen voor alternatieven die het beginnersmodel sneller, wendbaarder e.d. maken. Maar voor de echte beginner is dit af te raden die heeft werkelijk geen idee wat de gevolgen van zijn "verbeteringen" zijn.

Heb er best begrip voor dat alfred.los graag wil vliegen en daarbij graag reuzenstappen wilt nemen. Maar aan de andere kant is dit het gedrag van een 14 jarige zonder geduld.

Alfred.los heeft toch een leeftijd waarbij hij geleerd zou moeten hebben dat haast vaak verkeerd uitpakt en dat je er altijd beter van wordt als je leert van de ervaringen van anderen. Met andere woorden, niet eigenwijs zijn.

Nu gaat het alleen maar de verkeerde kant uit. De Cessna wordt zwaarder en zal mede door de reparaties steeds meer veranderen van een vliegtuig naar een rijtuig. Ook met de zwever gaat het verkeerd. onjuiste motor, veel te zware accu en ESC. Met je huidige manier van werken ligt voor je andere modellen een mislukking op de loer!

Dat is zonde van de tijd, geld en energie die er wordt ingestopt. Prima dat je prutsen leuk vind, maar zinloos gepruts is nutteloos.

Nog een goede raad die ik je al eerder heb gegeven, alffred.los. Zoek hulp. Ga naar een vereniging. En vooral, geloof wat je daar wordt verteld. Bij de meeste verenigingen is enorm veel kennis aanwezig.

Leer dan eerst goed vliegen, leer wat de invloed van motoren, accu's e.d. op je toestel is en ga dan pas experimenteren.

Dan kan je weer vooruit in je modelbouwcarriere!

Volg dit draadje nu al een tijdje.

Vind dat over powerd verhaal maar helemaal niets.
Als het goed vliegt, waarom dan een zwaardere motor plaatsen als je nog geen bal kent van vliegen, laat staan een model besturen.
Gaat alleen maar voor ongelukken zorgen, als er destijds iemand met zulke outfit bij onze club terecht kwam werd deze onmiddelijk bedankt en verzocht om zijn toestel aan te passen of op te rotten.
Kan mij niet voorstellen dat iemand de verantwoordelijkheid neemt om je met zulks toestel te laten vliegen.
Bij een ernstig ongeval draaid deze mee op voor eventuele schadevergoeding, en tussenkomst van verzekering mag je vergeten doordat het toestel niet konform was aan levering.
Iets wat velen hier nogal eens vergeten, als ze hun toestel van een zwaardere motor voorzien als oorspronkelijk aanbevolen dat de verzekering niet meer aansprakelijk kan gesteld worden.
Deze heren verzekeren wel graag maar trekken maar al te graag hun handjes terug als blijkt dat het toestel niet voldeed aan de door de fabrikant toegepaste uitvoering.
T'is maar dat je het weet.

Johan.

Iets wat velen hier nogal eens vergeten, als ze hun toestel van een zwaardere motor voorzien als oorspronkelijk aanbevolen dat de verzekering niet meer aansprakelijk kan gesteld worden.
Deze heren verzekeren wel graag maar trekken maar al te graag hun handjes terug als blijkt dat het toestel niet voldeed aan de door de fabrikant toegepaste uitvoering.
Dit heb ik nog nooit gehoord en ik geloof het eigenlijk niet.
Ik dacht niet dat een verzekering andere eisen stelde aan het gebruikte RC model dan dat het niet in strijd is met de wetgeving.

... Bij een ernstig ongeval ... ...maar trekken maar al te graag hun handjes terug als blijkt dat het toestel niet voldeed aan de door de fabrikant toegepaste uitvoering....
Dat zie je te donker in Johan, geen zorgen.
Ron! Meerrrrr dan reeeete nuttig! :smile:
Had ik jou dan nog niet lastiggevallen met mijn setje elektro links, van beginner tot ervaren?
Handige, nuttige, leerzame elektrolinks

En voor maandelijkse shot modelvliegkennis abonneren op deze drie draadjes (d.m.v. discussietools in derde blauwe lint):
rcsoaring-digest-januari-online-niet-alleen-zweven
januari-ampeer-online
rc-micro-world-magazine-online-oktober

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo

we vliegen in stadskanaal in het algemeen stick mode 2 ,
dus gas en richtingsroer links en rolroer en hoogteroer rechts , voor modellen zonder rolroeren gaat het richtingsroer naar rechts op de plaats van de rolroeren.

tot morgen
gr frank

hallo,

oke bedankt
tot morgen, neem de cesna mee (met orginele motor)

wilde eerst de easy star meenemen maar trok de doos open en wat een tegenvaller, heb twee brillen nodig voor die motor die erbij zit
de linkse

100_7229.jpg

morgen maar weer naar krikke :D

groet alfred

ps leuke links

Hoi.

Wij hebben destijds met DMV.(Demerlandse Model Vliegers 1984) kunnen betalen voor schadevergoeding van een toestel dat in het dak van een wagen een fatsoenlijke deuk had achtergelaten.
En deze wagen was dan nog van een medelid.
Bij aangifte van het voorval bracht een expert van de verzekering een bezoek aan de eigenaar van het toestel, dit was toen een Taxi van Graupner voorzien van een 5ccm OS, omdat Graupner een 2,5 tot 3,5ccm aangaf was het volgens deze expert onverantwoordelijk om te vliegen met dit toestel, daarom werden alle kosten voor rekening van de piloot afgeschoven.
Omdat het in clubverband was gebeurd hebben we toen de kosten gedeeld door het aantal leden en elks ons centje bijgedragen.
Ik kan het weten, was toen penningmeester van de club.

Johan.

Back