Neergestort tijdens opstijgen, en weer neergestort

al met al een leuk draadje, leest lekker weg! Ben benieuwd hoe dit verder gaat!!

Volkert
is inderdaad een leuk draadje.Alfred lijkt mij iemand die wel uit het modelbouwhout gesneden is.
Kan Alfred alleen aanraden om de motoren en props beter op elkaar af te stemmen.
Probeer eens een programma als Drive Calc eens om de bijbehorende motoren,props en stromen eens te berekenen.
Je kan niet zomaar een willekeurige motor en propeller,die toevallig bij Krikke ligt, op elkaar monteren.
Ja het draaid wel,maar als de diverse onderdelen niet voor elkaar bestemd zijn heb je meestal een veel lager rendement,zijn je accu's in no-time leeg of worden je stromen zo groot dat je regelaar eruit brand.
Alfred,zeker weten is prutsen en uitproberen leuk.Maar zoals Busking al zegt,verdiep je eerst een beetje in de materie.
Dat scheelt je uiteindelijk heel veel geld en voorkomt een boel frustratie.Nu vind je het nog leuk,maar als elke poging tot vliegen mislukt is het na de zoveelste crash niet meer zo leuk en komt de frustratie zeker.
Verdiep je eerst in de materie,ga dan prutsen met de kennnis die je hebt opgedaan.
Dan krijg je misschien nog een crashje of wat maar dan krijg je ook een geweldige hobby.
Zag op een foto van jouw een doos van een Easy-star.
Ga daar met de gewone bijgeleverde set-up gewoon een paar weken mee vliegen.De rest kom later vanzelfwel

Groetjes Gerald

Die kist vliegt rustig en goed met die brushed motor en originele regelaar. Een bommetje is het niet. Het is een rustige zwever.
De belasting van de motor is niet vergelijkbaar met die van een auto.
Propmeenemer moet goed bevestigd zijn aan motoras, dusdanig dat dat er geen resonanties optreden, passend op de as, zonder vulbus, shims of wat dan ook. Brushed laat zich doorsnee niet regelen met brushles. Er is meen ik een regelaar die dat wel kan?
Tijdens de vlucht wordt de motor behoorlijk goed gekoeld via openingen in de romp.
In mijn modelboot worden beide brushed motoren belast op 60 tot 70 Watt en worden daarbij handwarm. Via reductiekast aangedreven props, draait de motor op nabij de 70% rendement. Niet gekoeld door water of door geforceerde luchtstroom. Motoren worden niet geforceerd. En dat gedurende een +uur continu voluit)

Met de juiste brushless aandrijving zit je met een 40ah regelaar voldoende bij een juiste motor op de juiste spanning en een juiste prop op deze kist.
Zou je er 80ah doorheen jagen bij een optimale afstemming van componenten. Verliest de kist bij de start beide vleugels. Er zijn diverse mogelijheden een motor zo te remmen dat je regelaar doorfikt, zonder dat er sprake is van vooruitgang of rendement.

Ik had de protech gelaten voor wat hij was. En een testvlucht gemaakt met de juiste accu's. Indien Lipo's, dan met bescherming tegen diepontlading.
De kist laten inspecteren door een van de instructeurs van de aanstaande vliegclub.

Ik begrijp er de ballen van... welke regelaar zat er in de Protech?
Ik zie nu een auto regelaar voor brushless met een ventilator er op. Prima voor auto's maar overbodig en onnodig zwaar en ruimtevretend voor deze kist.

Wat zijn de specificaties van je klapprop! Diameter en spoed in Inch? Wat zat er eerst op?
Wat zijn de specificaties van de borstelmotor. Het Kv.
Kv = omwentelingen per minuut per volt onbelast. Dus zonder prop. Staat er nog een merk op die motor of enige vorm van referentie? Anders vorige eigenaar vragen. Je zet je motor op de accu, eventueel via de regelaar.
Meet voltage op beide polen. Meet het toerental. En dan kan je gaan delen! Krijg je het Kv.
Toerental meten? Heb je apparaatjes voor. Heeft Krikke & Co ook vast liggen.

Op hoeveel volt vloog de vorige eigenaar?... ofwel op hoeveel NiMh/NiCad cellen?

hallo

nee dat is een 150 amp brushles regelaar voor vliegtuigen waar ik een fan op had gezet, had een zelfbouw auto met een 1750 watt 95 amp motor

in de protech zat dit

100_7223.jpg

als je er wat mee kunt voor de verzendkosten heb je it

deze regelaar is zowel voor brushed als brushless maar voor een vliegtuig heb je er denk ik niets aan, boot misschien wel
zijn wel perfecte dingen waar ik veel plezier van heb beleefd
SKYRC (SK-ES18C100) TORO 8 1/8th Scales 150A Brushless Programable ESC HobbyMan Store

groet alfred

Toerental meten? Heb je apparaatjes voor. Heeft Krikke & Co ook vast liggen.

Op hoeveel volt vloog de vorige eigenaar?... ofwel op hoeveel NiMh/NiCad cellen?

met deze batterijen, worden te warm met de motor die er nu inzit
ook leeg na 5 minuten en motor komt niet aan zijn vermogen

100_7224.jpg

carson motoren mogen max 7.4 volt, op 11 volt doen ze het wel maar gaan stotteren en warm lopen

hoop dat het overmorgen redelijk weer is, ben benieuwd naar de club in stadskanaal
misschien is er iemand bereid de cesna of de zwever de lucht in te sturen

groet alfred

Graag de gegevens van je prop.
Wat voor code staat er op de motor. Dat stikkertje.
Grote kans dat de kist met de setup voorbeeldig vliegt. Mits zwaarte punt niet goed staat. Tot de komst van de brushless werd hier goed mee gevlogen. Heel normaal.

Ik denk dat er met 8 cellen NiMh/NiCad ofwel 12,5 tot 13,4 volt (volledig geladen) gevlogen werd. Op de borstels, bij de collector staat dan nabij de 11 volt. Stel dat het zaakje met 25ah tot 28ah al goed vloog. Zit je op nabij 275 Watt. Dat is voor zo een mooi weer zwever prima te doen.

De zwever is geen snelle kist. Dat komt door het vleugelprofiel. Vliegt al vanaf 25km/h tot max 55km/h. Zou je 100 km/h vliegen... vlieg je niet meer... met vleugels.... maar zonder.

Grote regelaar? Auto's en bootjes. Als je alles ordentelijk op rendement afstemt wordt er niets belast, wordt ook niets heet... en heb je lange vaar, vlieg en rijtijd.

Stroom wil kwadratisch toenemen met spanning, niet rech-evenredig, neemt sneller toe dan je zou verwachten. Als je van 2 naar 3 cellen gaat (of van 4 naar 6), wil de stroom toenemen met factor (3/2)² = 2,25. Dat is dan wel meteen worst-case. Tabellen voor één en twee cellen extra:
motorstroom-loopt-veel-sneller-kwadratisch-op-dan-accuspanning

Stroom wil oplopen met 3e macht van Kv: I = constante x Kv³. Verdubbel Kv en stroom wil acht (8) keer zo groot worden.

Die stekkers op de foto weggooien en volledig overstappen op goede stekkers. Even zoeken op stekkers OR connectoren OR connectors in titel van discussies. Dat kan met de uitgebreide zoekfunctie, rechtermuisklikkeren op de gewone zoek, vervolgens openen in nieuw venster selecteren. Het handigste is om je te conformeren aan stekker/methode die club hanteert. Handig voor uitwisselen en minder kans op fouten zoals plus en min verwisselen.

Meer zoektips en mogelijkheden, zowel voor forumzoekfuncties als Google en consorten:
faq-zoekfunctie

@Bas, maar eigenlijk voor meelezers want ik weet dat jij het weet
100Ampère (stroom) regelaar, niet 100Ah (accucapaciteit of lading, Ampère gedurende hour).

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo,

deze zit er nu op

100_7226.jpg

weet niet exact maar meen 25 15 of zo, heb het zakje niet meer en het staat er niet op

deze zat erop toen ik hem kocht

100_7227.jpg

23-12

motor en propellor waren van graupner, weet niet of dat orgineel was
het vliegtuig is tenslotte al enige jaren oud

groet alfred

Stroom wil kwadratisch toenemen met spanning, niet rech-evenredig, neemt sneller toe dan je zou verwachten. Als je van 2 naar 3 cellen gaat (of van 4 naar 6), wil de stroom toenemen met factor (3/2)² = 2,25. Dat is dan wel meteen worst-case. Tabellen voor één en twee cellen extra:
motorstroom-loopt-veel-sneller-kwadratisch-op-dan-accuspanning

Motorstroom Im wil oplopen met 3e macht van Kv: Im = constante x Kv³. Verdubbel Kv en stroom wil acht (:cool: keer zo groot worden.

Die stekkers op de foto weggooien en volledig overstappen op goede stekkers. Even zoeken op stekkers OR connectoren OR connectors in titel van discussies. Dat kan met de uitgebreide zoekfunctie, rechtermuisklikkeren op de gewone zoek, vervolgens openen in nieuw venster selecteren. Het handigste is om je te conformeren aan stekker/methode die club hanteert. Handig voor uitwisselen en minder kans op fouten zoals plus en min verwisselen.

Meer zoektips en mogelijkheden, zowel voor forumzoekfuncties als Google en consorten:
faq-zoekfunctie

@Bas, maar eigenlijk voor meelezers want ik weet dat jij het weet
100Ampère (stroom) regelaar, niet 100Ah (accucapaciteit of lading, Ampère gedurende hour).

Stroom wil kwadratisch toenemen met spanning, niet rech-evenredig, neemt sneller toe dan je zou verwachten. Als je van 2 naar 3 cellen gaat (of van 4 naar 6), wil de stroom toenemen met factor (3/2)² = 2,25. Dat is dan wel meteen worst-case.

Die stekkers weggooien en volledig overstappen op goede stekkers. Even
faq-zoekfunctie

).

gebruik 20c lipo`s met kortstondig max 30c, dat trekt nooit teveel ze worden teminste nooit echt heet

stekkers, ik gebruik altijd deze
3.5 of 5 mm

100_7228.jpg

vind ik makkelijk, zowel het solderen als aansluiten en losmaken

groet alfred

ps gebruiken ze mode 1 of mode 2 in stadskanaal
kan me zender via de pc omzetten

Formaat olde grieze kan ik niet aflezen. Mogelijk een Classic prop. 25,5 x 18 cm? 10 x 7"' Dat zou kunnen. Staan geen waardes op? Meestal wel in het gietstuk bij de meenemer.
De zwarte is van een prima type. Carbon versterkt. In theorie sterker dan de glas versterkte. De grijze moet het vooral van z'n grote oppervlak hebben? De CamCarbon gaat tot 16.000 rpm. De grijze kan tot 12,5 x 6,5" diameter hetzelfde toerental aan.

Wat staat er op het witte stikkertje van de motor? Zou het setje voorlopig maar bewaren. Het heeft de voor de kist op het moment de grootste waarde. Verpatsen levert niet zoveel op.

De stekkers volstaan prima. Hmmm... Voor verantwoord accumisbruik moet je bij de F5B/Pylon sectie wezen.
Normale mensen lassen bij dit soort stromen die er door worden gejaagd, F5B jongens vliegen er op.

Zo! Het hondsvod moet naar buiten. Het hoost! Beiden niet blij!

voor de cesna wordt het denk ik de tweede van boven (8X4) met de rechtse motor 470 watt en 1300+ kv

Standaard heeft de Cessna in de brushless uitvoering ca. 140 W (14A bij zeg 10 Volt) en een prop van 8x6 (zal effectief wel lagere spoed zijn). Dan heb je een motortje van ca. 30 - 40 gram max.

Dan gaat ie echt als een raket, terwijl de vleugelbelasting nog een beetje onder controle blijft.

Dit is een motor die serieus zwaar overbemeten is. Ik schat 125 gram?
Dit gaat werken als een Ferrari die alleen in de 1e versnelling kan rijden.

Je gaat een vliegende baksteen krijgen zo.

Ik hoop alleen maar dat je het allemaal een beetje veilig voor jezelf en de omgeving houdt. Voor de rest moet je het natuurlijk zelf weten.

Ik kan je wel vertellen dat op vliegclubs dit soort crash-activiteiten (zo van we zien wel, vliegen met die baksteen) absoluut niet gewaardeerd worden. Dan krijg je dus van die verhalen als vliegtuigen die zich in auto's op de parkeerplaatsen boren, modellen van anderen aan flarden vliegen etc...

Dit gaat echt allemaal niet goed komen.

Auto motoren en regelaars zijn voor auto's niet voor vliegtuigen.

Prop keuze moet je of verstand van hebben of bij de fabrikant zijn.

Weet waar je mee bezig bent. Sneetje in je vinger heelt wel weer maar een prop in je oog is toch iets waar je de rest van je leven mee zit. Onderschat de gevaren van modelvliegen niet.

HET IS GEEN SPEELGOED!!!

En idd zoek en vraag eerst goed rond voor je spullen gaat kopen.
100A regelaartjes in trainier modelletjes gaat echt nergens over.

Als je zeg 200W per kilo nodig gaat hebben (wat meer dan voldoende is) dan zit je met een 3s 11,1V lipo net op 18,5A en voor 2s 7,4 op 27A op basis van die 200W/kg.

2s en 400W is voor ons modelvlieger al niet meer zinnig. Dan gaan we al naar 3s toe.
Wij willen namelijk geen hoge stroom, alleen hoog vermogen en dat is de som van spanning x stroom. Dus hoge spanning is ook al snel een hoog vermogen.
Stroom wordt alles alleen maar warm van en gaat je accu snel van leeg.

Dit gaat echt allemaal niet goed komen.

Auto motoren en regelaars zijn voor auto's niet voor vliegtuigen.

.
100A regelaartjes in trainier modelletjes gaat echt nergens over.

.

laat ik voorop stellen dat ik van vliegtuigen en vliegen geen bal verstand heb
maar wil er toch op ingaan
de motor die erin zat (wel even de motor uit me zwever moeten halen voor het omhulsel dat in de motormount paste, waar de gegevens opstonden) was deze

Product Details

20.000 rpm en met 9,4 volt 23400 rpm

de motor die er nu inzit

Carson Brushless motor 10,5 Turns

22400 rpm

door de belasting draait de eerste nog ruim 8000 rpm, in een boot waarschijnlijk met een propellor sneller
de carson zal misschien 1000/1500 meer draaien
in ieder geval geen 16000 rpm waar de schroef op berekend is omdat er een lipo met 20c opzit met een iets zwaardere propellor

dat de propellor geschikt is voor de motor heb ik tijdens het proefdraaien op de tafel kunnen ondervinden (warmteontwikkeling en verbruik stroom lipo)

wat de regelaar aangaat (het is een vliegtuigregelaar), die geeft niet meer af als er aangelevert of gevraagd wordt door de lipo en de motor
op het ,iets, grotere gewicht na maakt het niets uit of die regelaar 60 amp is of 150 amp
doordat de motor overkill heeft hoeft hij niet volbelast te draaien

gewicht van de carson motor is lichter als van de graupner, heb al gezien dat de accupack ietsje verder naar voren moet voor de juiste gewichtsverdeling
iets wat ik niet wist bij de eerste vlucht en, mede, daarom crashte

ik kan er volledig naast zitten maar dacht zelf een goede oplossing gevonden te hebben die me meer vliegtijd geeft (5000mah lipo tegenover die 1900 ni-cd) een betere motor en regelaar
regelaar is in te stellen op min volt, heb gekozen voor 3,7 en ingesteld op medium vermogen
mocht dat teveel blijken kan hij nog op low zodat me vleugels eraan blijven zitten (bedankt bob)

kan me met de beste wil van de wereld niet voorstellen waarom het nu een baksteen zou zijn

wat de cesna aangaat, daar zal de motor zwaarder zijn
maar de propellor ook
natuurlijk vlieg ik daarmee pas over een tijd als ik het wat onder de knie heb en wellicht heb ik dan een andere mening al denk ik van niet

vanavond een hoop bijgeleerd, bedankt voor de support en tips, die me in het geval van de zwever al aardig geholpen hebben om daar straks lekker mee te kunnen vliegen
voor de cesna heb ik goede hoop, en anders de orginele spare parts erop, en de andere twee zullen ongetwijfelt, na ervaring en verdere tips ook gaan lukken

groet alfred

Laatst bewerkt:
Een 3100kv motor voor op een zwever slaat gewoon nergens op. Daar zit het probleem.
Het is een auto motortje en dat blijft het ook.

Een model is afhankelijk van zijn type aandrijving en wat je er nu in doet zal best wel wat doen maar qua rendement behoorlijk belabberd zijn of erger je model aan flarden scheuren.

Die review slaat ook nergens op. Belast 8900rpm maar kan wel 20.000 draaien onbelast.
Tjah lekker verschil.
Die 8900 zal wel aardig in de richting zitten op bv een 7 cellen NiCd en een 8x4 9x5 prop.

Even daar op terug komend. Heb vroeger gevlogen met een BB SP speed 600. Die al beter is dan jij aan gaf en op 8,4V trok dat ding net 600gram weg en kon je 3 min vliegen op 1700mAh met een 8x4APC sport (geen E, die waren er toen nog niet) prop.
(was dus á 9500rpm)

Een gemiddelde 100 grams buitenlopertje doet al snel 1000 tot 1500 gram op een 3s lipo en is bij deel last veel zuiniger.

Voor een zwever als dat moet je denken aan 100 tot 150 gram buitenloper tussen de 1000 en 1300kv op 3s lipo met een 10x5 tot 13x6 prop (afhankelijk van het type motor)
En dan zit je pas goed.

De 1300kv voor je cessna zal wel. Weet de overige specs niet.

Staartje zit ik persoonlijk niet zo over in. Ziet eruit dat je hem hebt geprofileerd (afgeschuurd in profiel vorm) dat scheelt al een hoop in gewicht als dat zo is.
Schuim wat 2 of 3x zo dik is is echt niet veel lichter.

Ik ben ook van het aanrommelen maar soms is het wel beter om andermans adviezen op te volgen. Wiel opnieuw uitvinden kost alleen een hoop tijd, geld en frustratie en in het ergste geval je hobby of je eigen vitale delen.

Goedkopere betere motortjes in NL RCtechnics. Himodel motortjes.

Stel nu even dat je die 3100kv op je zwever plant op 2s.

Dan zit je aan 16.000rpm met een 9x6 prop. (meer gaat er denk ik niet op.)
Dan heeft ie 3kg stuwkracht en 146km/h prop speed.

Dat gaat dat zwevertje echt niet leuk vinden.

Daarbij nog het verbruik. Geschat 600W wat al te veel is. is dat 81A

Ofwel geschatte prop is zelfs al te groot.

Laatst bewerkt:
hallo,

werd toch wel nerveus van je postings waar andere ook al op doelden
heb nagezocht welke motor er orgineel in zit, dat is de MEGAX 600 8.4v
2200kv en 20/22 amp 16500 rpm

de graupner 600 speed 7.4 wordt als vervanger aangewezen (wordt de megamax niet meer gelevert ?) deze maakt rond de 23000 rpm
dat is 6000 meer

de carson 22400 maar wel bijna dubbel zoveel amp

Die review slaat ook nergens op. Belast 8900rpm maar kan wel 20.000 draaien onbelast.
Tjah lekker verschil

had al aangegeven dat dat voor boten was en niet voor vliegtuigen

buiten dat zie ik wel in dat de motor te zwaar is en de waarschuwingen voor afgebroken vleugels zeer gewaardeerd worden

een lichtere motor (gewicht) waar je over spreekt is dat wel verstandig ivm de gewichtsverdeling ?
de carson komt kwa gewicht goed overeen en kan er toch halfgas mee vliegen
verbruik van 20 minuten op een 5000mah lipo met de tafeltest vond ik prima

misschien is een iets kleinere propellor een idee zodat ik de motor veilig kan laten zitten mocht het gas ooit per ongeluk vol open gaan ?

brushed wil ik niet en kwa gewicht zou ik niet weten welke buitenloper te monteren afgezien of het wel past in de motorruimte van de zwever omdat deze voor binnenlopers is ontwikkeld

groet alfred

als ik in 3 minuten goed gegoogled heb kom ik met het zwaartepunt uit op 54 mm vanaf de voorlijst van de vleugel.Komt dat in de buurt?

hallo,

cesna

als de flaps meegerekend worden in de totale vleugelbreedte hangt hij nu recht als 54mm de juiste afstand is
las dat hij ietsje voorover moet

zonder flaps is het een cm meer naar voren en dan hangt hij wat achterover

kan ik nu beter wat extra gewicht voor aanbrengen ?

groet alfred

Voor het bepalen van de vleugelkoorde telt de breedte van de flaps mee. Deze zijn immers gewoon een onderdeel van het vleugelprofiel. Als je de vleugel in het zwaartepunt ondersteunt moet het toestel horizontaal balanceren, liefst zelfs de neus iets naar beneden.

Back