hallo
wat de sleeptrossen betreft
de trossen bestaan uit nylon touw (een rekker)en een stuk staal kabel
nu wat ik weet van de stad antwerpen (familie werkt daar)
vroeger werd alleen de tros van het gesleepte schip gebruikt maar er waren van die stoere kapiteins die de tros nogal eens over durfde trekken
nu is er afgesproken dat het schip een stuk tros geeft en de sleepboot ook een stuk
zo wordt er veel minder stuk getrokken
de tros bestaat uit zwarte en oranje strengen
er zal wel verschil in materiaal zitten
je mag meer touwen niet verwarren met sleep trossen
hier een foto van een meer touw
en hier hoe zo een tros er langs binnen uit ziet en hoe je een splice moet maken
met eventueel een versteviging in
en hier zie je een nylon tros en je ziet duidelijk het verschil hoe deze kabel als structuur in elkaar zit tegenover de meer kabel hier boven
de bovenste kabel is in elkaar gevlochten en de nylon kabel is in elkaar gedraaid en bestaat uit verschillende gedraaide strengen
en hier een mooie foto van een sleepboot maar dan eens het achter dek
en je ziet dat er ook mooie witte trossen op het dek liggen
dus de bijgeleverde witte kabel door robbe kan je echt wel gebruiken
en hier zie je de stalen kabel van het gesleepte schip en dan de rekker van de sleepboot
hier nog een foto waar je ook mooi de houten grating op ziet en nog maar weer eens sleepkabels
dit is een bolard sleepboor terwijl de neptune een haak heeft
deze manier van slepen is verschillend daar een haak onder een bepaalde hoek mee kan bewegen
deze manier van slepen geeft niet zoveel speling en is ook niet zo snel ontkoppeld als er iets verkeerd loopt
er zijn ook nog sleep boten die op een winch slepen
bij de haven slepers zit er een grote oog op het achterdek waar de trossen doorheen gaan
bij de zee slepers zie je dat minder
soms zijn er nog rollen die recht op kunnen gezet worden of die uit het achterdek omhoog komen via hydrolische pompen
op het achter dek zie je ook de versteviging van de verschansing en die ontbreekt ook op de neptune mischien dat die er nu wel kan bij opgezet worden wat het moel weer wat mooier maakt
afval is er genoeg in de doos om deze stutjes te maken
als jullie deze info niet relevant vinden aan het topic doe me dan een pb dan haal ik het weer weg
groetjes raf