Ik ben nu met een experimentje bezig. Aangezien de tandwielen in backorder staan heb ik het ding maar eens uit elkaar getrokken om te bestuderen.
Ik zet het hier maar neer. Dan kunnen mensen met problemen wat vergelijkingen trekken. Net zoals ik laatst de temperaturen heb gemeten. (ik kan als er geintresseerde zijn ook wat electronica metingen doen, bv stroom , pwm signalen, mogelijk wat stuursignalen naar ESC en gyro , (incl scope , SA en LA beelden)
Er zijn in mijn ogen een paar mogelijke problemen mbt het geshake.
- De gebruiker doet wat fout (bv instelling van zender, verkeerd afregelen heli zelf, enz)
- Er zit een ontwerpfout in de hardware
- Er zit een fout in de firmware
- Een combinatie.
- het aantal aan Helicopterus geofferde maagden bij volle maan
Ik heb even een van de defecte tandwielen gerepareerd om toch de motors te kunnen laten draaien. (met kneedepoxy, dat ging trouwens boven verwachting. Hap er uit vijlen, ruw maken, ontvetten en spul er op. Ander tandwiel gebruiken om een afdruk in die "klei" te maken. Heb nu een 2e extra netjes gedaan die ik 24 uur laat uitharden). Ik hield de heli in mijn hand om ook te kunnen zien hoe de tail reageert.
Hij toert op, ik doe dat heel langzaam en het ding begint op een bepaald moment wat te schudden (ik heb nog geen toerental gemeten). Bij snel doorgassen valt het bijna niet op. Meer even een siddering. Dat is waarschijnlijk zelfresonantie. Wat de gyro hier moet doen weet ik niet. De swashplate reageert wel. Als ik de heli beweeg begint de staart te werken. Daar zit trouwens een behoorlijke kracht achter. Je voelt hem echt stevig duwen. Dit was een eerste test.
Eeerst de oscillatie eens verder bekeken. Het bladspoor leek goed maar niet constant. Vooral bij rpm verandering zag ik wat onbalans. Dus de rotorbladen eraf en zonder getest. Geen slag in de hoofdas. Geen speling. Wel wat onrust. De as er weer af, lagers gesmeerd en gefixeerd, goed gemonteerd qua hoogte speling en platte stukjes onder kraag. Tandwiel speling etc.
De bladegrips kantelde vrij stroef, als of het een torsie as was. De boel uit elkaar, gesmeerd etc en weer gemonteerd. Nu draaide hij super soepel.
De blades gebalanceerd. Moest eerst een hulpstukje maken vanwege de kleine gaatjes. Is nog niet optimaal in gebruik maar werkt wel. Met wat tape en later beetje schuren/vijlen de identiek gemaakt.
Toen weer optoeren. De boel bleef al rustiger. Toen de rest bekeken en ik kon een toerental vinden waarbij een servo ging mee shaken. Dat veroorzaakte behoorlijk wat onrust. Dat zou de firmware kunnen zijn maar ook iets mechanisch. Hij is maar 3x gecrashed. Van hele lage hoogte en steeds alleen een tik op de rotorbladen en niet heel heftig. Alleen wat tandjes weg. Maar het is plastic en er zit veel kracht achter. De servo maar eens uitgebouwd. Daar bleek dus 1 tandje te missen. Betreffende geval 180 graden gedraaid en weer in elkaar gezet. Daarna de rest nog nagekeken.
Verdere resultaten komen later. Ik heb nu geen tijd meer om verder te testen.
Mijn eerste voorzichtige conclusie is dat de problemen van het schudden bij wind wel eens een combinatie van een wat ongelukkige gain en de gebruiker kan zijn. Dit ten gevolge van lichte crash schade en niet herkennen van mis-afstelling (of verlopen). Tenslotte crash je als beginner wat vaker en niet iedereen is qua mechanisch werk en afstelling even handig.
Dat verklaard niet het spontaan uitvallen van de staartrotor wat ook meerdere mensen hebben meegemaakt (incl ondergetekende). Dat ga ik ook nog nader onderzoeken. (ik ben er zo een die liever sleutelt dan vliegt

)