NEW Blade 200 SR X met SAFE technologie

Ik heb zondag twee lipo's leeg gevlogen met de 200srX, er stond wel erg veel wind maar hij kan veel hebben heb ik gemerkt, wel schud de staart vanwege het constant corrigeren.

Ook merk je dat hij meer stroom gebruikt met dit ruige weer:D

Jan

Na een pyro of death vandaag een shake of death. Hij vloog goed, schudde af en toe even wat vanwege het briesje wat er stond, Ineens zet dat door en gaat het ding idioot hard schudden. Ik geef wat gas, hij stopt weer, ik begin te gaan landen en hij begint weer, zo hard dat hij bij het landen omviel en mijn 3e tandwiel stripte. Helaas ook nu weer wachten, de zijn weer uitverkocht. Gelijk maar 3 sets besteld.

Het schudden lijkt op oscilleren. Het lijkt een zichzelf versterkende correctie. Volgens de winkel is dit geen algemeen probleem maar als ik op forums lees ben ik niet de enige met deze "problemen". (Als hij zin heeft vliegt het ding geweldig)

Ik heb nog wat ontdekt. Na intitialiseren of gas geven en per mode stopt de swash bijna nooit op de zelfde plaats. (de heli staat daarbij stabiel en stil op tafel)

Gelukkig blijft mijn nano cpx gaan als de brandweer. En die vlieg ik binnen en buiten.

De teller staat nu op 274 minuten dat hij gevlogen heeft, vandaag weer 4 lipo's a' 10minuten leeg gevlogen met een stevige wind, maar daar heeft hij geen moeite mee:D

Ik heb wel al wel gehad dat de tail rotor ineens omklapte in de lucht en hij hierdoor ging draaien, gelukkig kon ik hem zonder schade landen:cool:

De oorzaak was de plastic tail motor steun heeft meerder scheurtjes waar de tailmotor in geklemd zit, hierdoor kan de steun buigen en dat was gebeurd:confused:

Ik heb dit met secondelijm gemaakt, omdat een nieuwe steun niet voorhanden is bij de dealer.

Maar morgen gaat hij weer de lucht in met deze gelijmde steun, kijken hoe deze duurtest uit gaat pakken;)

Jan

Ik ben nu met een experimentje bezig. Aangezien de tandwielen in backorder staan heb ik het ding maar eens uit elkaar getrokken om te bestuderen.
Ik zet het hier maar neer. Dan kunnen mensen met problemen wat vergelijkingen trekken. Net zoals ik laatst de temperaturen heb gemeten. (ik kan als er geintresseerde zijn ook wat electronica metingen doen, bv stroom , pwm signalen, mogelijk wat stuursignalen naar ESC en gyro , (incl scope , SA en LA beelden)

Er zijn in mijn ogen een paar mogelijke problemen mbt het geshake.
- De gebruiker doet wat fout (bv instelling van zender, verkeerd afregelen heli zelf, enz)
- Er zit een ontwerpfout in de hardware
- Er zit een fout in de firmware
- Een combinatie.
- het aantal aan Helicopterus geofferde maagden bij volle maan

Ik heb even een van de defecte tandwielen gerepareerd om toch de motors te kunnen laten draaien. (met kneedepoxy, dat ging trouwens boven verwachting. Hap er uit vijlen, ruw maken, ontvetten en spul er op. Ander tandwiel gebruiken om een afdruk in die "klei" te maken. Heb nu een 2e extra netjes gedaan die ik 24 uur laat uitharden). Ik hield de heli in mijn hand om ook te kunnen zien hoe de tail reageert.

Hij toert op, ik doe dat heel langzaam en het ding begint op een bepaald moment wat te schudden (ik heb nog geen toerental gemeten). Bij snel doorgassen valt het bijna niet op. Meer even een siddering. Dat is waarschijnlijk zelfresonantie. Wat de gyro hier moet doen weet ik niet. De swashplate reageert wel. Als ik de heli beweeg begint de staart te werken. Daar zit trouwens een behoorlijke kracht achter. Je voelt hem echt stevig duwen. Dit was een eerste test.

Eeerst de oscillatie eens verder bekeken. Het bladspoor leek goed maar niet constant. Vooral bij rpm verandering zag ik wat onbalans. Dus de rotorbladen eraf en zonder getest. Geen slag in de hoofdas. Geen speling. Wel wat onrust. De as er weer af, lagers gesmeerd en gefixeerd, goed gemonteerd qua hoogte speling en platte stukjes onder kraag. Tandwiel speling etc.
De bladegrips kantelde vrij stroef, als of het een torsie as was. De boel uit elkaar, gesmeerd etc en weer gemonteerd. Nu draaide hij super soepel.

De blades gebalanceerd. Moest eerst een hulpstukje maken vanwege de kleine gaatjes. Is nog niet optimaal in gebruik maar werkt wel. Met wat tape en later beetje schuren/vijlen de identiek gemaakt.

Toen weer optoeren. De boel bleef al rustiger. Toen de rest bekeken en ik kon een toerental vinden waarbij een servo ging mee shaken. Dat veroorzaakte behoorlijk wat onrust. Dat zou de firmware kunnen zijn maar ook iets mechanisch. Hij is maar 3x gecrashed. Van hele lage hoogte en steeds alleen een tik op de rotorbladen en niet heel heftig. Alleen wat tandjes weg. Maar het is plastic en er zit veel kracht achter. De servo maar eens uitgebouwd. Daar bleek dus 1 tandje te missen. Betreffende geval 180 graden gedraaid en weer in elkaar gezet. Daarna de rest nog nagekeken.

Verdere resultaten komen later. Ik heb nu geen tijd meer om verder te testen.

Mijn eerste voorzichtige conclusie is dat de problemen van het schudden bij wind wel eens een combinatie van een wat ongelukkige gain en de gebruiker kan zijn. Dit ten gevolge van lichte crash schade en niet herkennen van mis-afstelling (of verlopen). Tenslotte crash je als beginner wat vaker en niet iedereen is qua mechanisch werk en afstelling even handig.

Dat verklaard niet het spontaan uitvallen van de staartrotor wat ook meerdere mensen hebben meegemaakt (incl ondergetekende). Dat ga ik ook nog nader onderzoeken. (ik ben er zo een die liever sleutelt dan vliegt :))

Net even een paar minuten rustig gevlogen als testje.

Heel af en toe een rilling bij overgaan naar hoover, Maar dat deed hij zoals hij ook al bij de maiden vlucht. Verder vloog hij nu goed. Het waait nu wel een beetje maar mogelijk niet genoeg om te testen of de heli (gyro ? ) nog van slag raakt bij meer wind. Hij leek er nu weinig last van te hebben.

De reparatie aan het tandwiel heeft het prima verwerkt. Het was natuurlijk maar een paar minuten maar ik ben nu lichamelijk niet in staat langer te vliegen. Het spul wordt knijter hard en zit rondom vast dus niet afhankelijk van de adhesie aan het tandwiel. Dan kan ik in ieder geval te tijd overbruggen tot de nieuwe binnen zijn.

Ik heb ook even de mix/throttlehold schakelaar vervangen door een dubbelpolige. De ene helft zit nu parallel aan de throttle cut drukknop en de andere helft ipv de throttle hold schakelaar. Ik bedien ze dus beide met 1 knop. De mix/throttle schakelaar verzorgde eerst omschakeling naar expert mode. Dat doet de elevator schakelaar nu.

Nu heb ik dus in arco en helimode de zelfde schakelaar om de motor uit te zetten.

Doet je 200 raar, vooral na een of meerdere ongelukjes, dan is het dus mogelijk dat er wat verlopen of toch defect is. Kijk eerst alles na voor je verder vliegt.

Ik heb nu de staart wat verzwaard. Met de originele batterij hing hij wat naar voren, met de niet originele grotere nog veel meer. Met die laatste was bijna niet te vliegen. Nu hangt hij met de originele perfect in balans.

Gisteren 2 lipos leeg gevlogen zonder gewiebel of trilling. De heli vloog de eerste vlucht in de heg. Net aan het eind van mijn eerste echte 360 graden circel om de schommel heen (hangend en niet stapvoets) Net voor de heg gooide ik de throttle schakelaar om. Hij raakte de coniferen, viel 2 meter omlaag en helemaal geen schade :p Ik ben blij dat ik dat ik de DX6i heb gemod.

Tweede lipo ging probleemloos. Met de zware accu zie ik nog heel soms een wiebeltje. Dit alleen als ik hem wat sneller met de staart naar mij toe achteruit vlieg en dan ineens omhoog ga om te remmen. Bij die overgang lijkt hij heel even te wiebelen.

Ik heb nog een mogelijke wiebel oorzaak gevonden. Ik weet niet of andere daar even naar willen kijken.

Hou het tandwiel vast en de rotor. Kijk hoever je het tandwiel kan verdraaien. Bij mij 4,5 tanden. Dit wordt bij mij veroorzaakt door de speling tussen het gat onder in de mast en de jezusbout daardoor, (die het het tandwiel fixeert).
Bij gas los gaat de rotor even de motor aandrijven. Door de speling draait de heli dan om zijn as. De gyro probeert dat te corrigeren maar vangt dan eerst de speling weer op. De staart rotor stopt weer en de heli verdraait weer over de speling. Dit lijkt me een recept voor wiebelen. Zeker als er meer niet perfect is en het zichzelf kan versterken. Men vermindert vaak de gain voor de gyro nadat de motorgain is verhoogt maar ik ben bang dat dat symptoom ipv oorzaak bestrijding is.

Het gerepareerde tandwiel is trouwwens nog steeds perfect. Geen onbalans, herrie of slijtage. Een aanrader om toch door te kunnen vliegen. De kneed epoxy die ik gebruikt heb is van Bison en wordt keihard. Heb ik ooit een radiateur pijp mee vast gezet en heeft jaren probleemloos gewerkt (bij revisie heb ik het toen weggehaald en gesoldeerd. Viel nog niet mee om het weg te krijgen.

De throttle hold schakelaar werkt altijd en op iedere heli. Deze is niet van invloed op mix of mode setting. Hij activeert namelijk een throttle hold throttle curve en pitch curve en stuurt geen signalen naar je heli. Wanneer jd heli in een andere modus gaat, heb je een verkeerde schakelaar gebruikt. Throttle hold zit bij mijn dx6i rechts boven achteraan. Wanneer je heli bij activeren van throttle hold nog steeds power heeft, heb je een verkeerde throttle curve voor je hold functie staan. Deze hoort op 0 te staan voor alle posities.
De nieuwe schakelaar gaat je in de toekomst zeker problemen geven, bij throttle cut gaat je heli niet naar zijn veilige pitch curve. Tevens krijg je nu ook geen waarschuwingen wanneer je th aan staat op je zender bij opstarten. Kun je nog eens exact uitleggen welke knop je exact hebt doorgelust met wat en welke schakelaar je gebruikte als throttle hold. Graag met de namen die er naast staan.

De gyro gains zijn overigens ook aan te passen. Op dezelffde manier als je motor power. Wel eerst de complete heli in balans brengen.

Groet Youri

Op de site van Horizon staat een document over het aanpassen van de diverse gain parameters. Er zijn 4 instelbare gain parameters.
1= cyclic (meer gain is stabieler en snellere forward respons op sticks)
2= tailrotor(meer gain is meer holding power
3=filter adjustment (meer gain is minder filtering op trillingen)
4= motor power

Uit je verdere opmerkingen over throttle hold maak ik op dat je geen 200SR-x hebt en ook niet even in het manual hebt gekeken. Met dit soort meervoudig onjuiste opmerkingen schep je verwarring (ook over het opstarten waarbij hij wel waarschuwt, de locatie van de schakelaar, die zit rechts onderaan, bovenaan is ail/dr, daaronder rudder/dr en daaronder zit throttle hold/mix. (bij de DX6-i, daar moet de throttle hold overigens niet op nul maar op 10, op helifreaks staat ergens uitgelegd waarom)

Ik wil het best verder uitleggen maar dan moet je aangeven wat je niet snapt in mijn eerdere post:
Ik heb ook even de mix/throttlehold schakelaar vervangen door een dubbelpolige. De ene helft zit nu parallel aan de throttle cut drukknop en de andere helft ipv de throttle hold schakelaar. Ik bedien ze dus beide met 1 knop. De mix/throttle schakelaar verzorgde eerst omschakeling naar expert mode. Dat doet de elevator schakelaar nu.
En anders heb je uitgevogeld hoe je hem in helimode ipv arco mode kan programmeren en dan is het wel zo aardig deze settings even te vermelden :)

Op de DX6-i heb je in Arco mode ook geen throttle hold en geen throttle curves. Alleen een throttle cut drukknop (dat grijze ding boven op)
Dat werkt natuurlijk prima als je die knop snel genoeg vindt en niet per ongeluk loslaat.
Daarnaast wordt die TH schakelaar gebruikt om expert mode in te schakelen bij de 200srx.

Laatst bewerkt:
Klopt. Ik heb geen 200srx en heb de manual ook niet geraadpleegd en het klopt dat je in arco mode geen th curve hebt. Helaas. Dan begrijp ik ook meteen welk probleem je ervaart met het gemis van de th functie op de th switch. Nog steeds begrijp ik niet helemaal welke schakelaar je nu omgeleid hebt en hoe, maar dat zal ook met mijn gebrek aan uitgebreide ervaring met de 200srx zijn. Ik heb hem een aantal keer kunnen vliegen en that's it.

Over de gain, meer gain is inderdaad stabieler. Te veel gain kan wobble en trilling opleveren. Ik zou er toch nog eens mee spelen wanneer je hier last van hebt.

De th op 10 ipv 0 zetten heeft te maken met het feit dat de dx6i een -10 thr signaal doorgeeft met th aan. Wanneer je dan je dx6i bind aan de heli zou je heli het -10 signaal zien als zero throttle. Op het moment dat je dan je th uitzet en je stick op 0 staat, begint je heli dus op te spoelen naar 10%. Ik heb dit zelf overigens nooit ervaren en vlieg al mijn heli's op 0 th curves. Het enige nadeel wat ik er aan heb kunnen ervaren is dat mijn mcpx bl bij een kleine throttle input vrij heftig op spoelt. De staart slaat dan even weg. Hier heb ik overigens geen echte hinder van.
Op mijn 500 had 10 th wel een groot nadelig effect. Wanneer ik de heli bind en met midstick de th zou uitzetten, verwacht je dat hij met de softstart gaat opspoelen. Helaas is de esc dan niet gearmed omdat hij nog geen zero throttle heeft geregistreerd. Ik moet dan eerst in normal mode mijn zero throttle doorgeven en daarna met th aan overschakelen naar iu en th uitzetten om op te spoelen. Dit vond ik te veel handelingen en zorgde er ook voor dat ik verplicht werd om een normal mode te gebruiken ipv daar een extra iu curve voor te kunnen gebruiken.
Overigens bleef mijn heli met th op 10 gewoon rustig doordraaien met th aan. Iets wat je ook niet wilt.

Op de site van Horizon staat een document over het aanpassen van de diverse gain parameters. Er zijn 4 instelbare gain parameters.
1= cyclic (meer gain is stabieler en snellere forward respons op sticks)
2= tailrotor(meer gain is meer holding power
3=filter adjustment (meer gain is minder filtering op trillingen)
4= motor power

Uit je verdere opmerkingen over throttle hold maak ik op dat je geen 200SR-x hebt en ook niet even in het manual hebt gekeken. Met dit soort meervoudig onjuiste opmerkingen schep je verwarring (ook over het opstarten waarbij hij wel waarschuwt, de locatie van de schakelaar, die zit rechts onderaan, bovenaan is ail/dr, daaronder rudder/dr en daaronder zit throttle hold/mix. (bij de DX6-i, daar moet de throttle hold overigens niet op nul maar op 10, op helifreaks staat ergens uitgelegd waarom)

Ik wil het best verder uitleggen maar dan moet je aangeven wat je niet snapt in mijn eerdere post:
En anders heb je uitgevogeld hoe je hem in helimode ipv arco mode kan programmeren en dan is het wel zo aardig deze settings even te vermelden :)

Op de DX6-i heb je in Arco mode ook geen throttle hold en geen throttle curves. Alleen een throttle cut drukknop (dat grijze ding boven op)
Dat werkt natuurlijk prima als je die knop snel genoeg vindt en niet per ongeluk loslaat.
Daarnaast wordt die TH schakelaar gebruikt om expert mode in te schakelen bij de 200srx.

Hier is een filmpje waarin uitleg hoe de settings aan te passen
[media=youtube]eioXph902Is[/media]

Jan

Laatst bewerkt door een moderator:
Inmiddels heeft Microheli ook diversen upgrads voor de 200srX zoals deze canopy.

MH-2SRX080XP_l2.jpg

MH-2SRX080GM_l2.jpg

E-FLITE - BLADE 200 SR X, MICROHELI

Heeft iemand ervaring met Microheli qua levertijd en evt bijkomende kosten zoals invoer en BTW ?:eek:

Laatst bewerkt:
Vandaag ontdekte ik weer een klein ongemak na 354 minuten met de 200 srX gevlogen te hebben, de bladen van de tailrotor waren zo door gebogen dat de bladen de tailboom raakte, waarschijnlijk is de oorzaak de hitte en de kracht die deze tailrotor genereerd als hij op volle toeren draait:(

Iets degelijks heb ik ook meegemaakt met mijn 120SR, hierbij moest ik regelmatig de bladen van de tailrotor bij buigen omdat deze ook krom gingen na verloop van tijd.

Jan

als dat zo is zou ik toch even een mailtje doen aan je leverancier waar je deze gekocht hebt.
materiaal failure is iets waar de fabrikant voor op mag draaien vind ik.

Vandaag na 374min gevlogen te hebben deed de tailmotor niets meer, na demontage van de tail en de motor plus de bedrading de oorzaak gevonden, de brusless tailmotor heeft met zijn rond draaiende buiten mantel een van de drie draden die uit de motor komen door geslepen waardoor er ook nog sluiting ontstond.

Dit word dus weer een nieuwe tailmotor:rolleyes:

Jan

Hallo 200srx pilots,

Wat is jullie eindoordeel (na een paar maanden vliegen) over deze blade, is het een goede instapper voor iemand die ervaring heeft met 4ch coaxje en aardig heli`s kan vliegen op de sim. (zoals ik ;)). Of kan ik hem beter links laten liggen omdat hij teveel kuren vertoond na verloop van tijd, wat ik een beetje proef uit jullie verhaal.

Groeten,

Hans

De mijne doet precies wat hij moet doen. Veel problemen heb ik er niet mee gehad buiten de staartrotor rechtbuigen en wat rommelen met de trims.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik hem na 10 vluchten of zo op de kast heb gezet omdat ik multicopter vliegen net dat beetje leuker vind dus veel vlieguren heb ik er niet mee gemaakt.

Als je al ervaring hebt met Coaxiaal zul je wellicht iets meer fun hebben met deze heli, het is net dat beetje uitdagender vliegen.

Over eindresultaat na 10 vluchten kan men,
en dat is mijn mening,
helaas nog niet praten,
da zijn met 5 vluchten de lipos op volle power,
en de heli is dan ook zo maar ingevlogen,

en dat na 300 nog wat minuten wat kapot gaat,
da zijn maar 5 uren,
dat is voor mij niet te accepteren,
ik had ook maar zo 'n vogel !

Ik vlieg zo 100 uren per jaar,
wat moet ik dan aan reparaties doen, ppphhhh

Dat is geen kritiek van mij aan piloten die voor fun vliegen,
dat is alleen mijn mening, omdat zo dingen mij enorm veel geld gekost hebben.

Groet
Uwe

Hallo 200srx pilots,

Wat is jullie eindoordeel (na een paar maanden vliegen) over deze blade, is het een goede instapper voor iemand die ervaring heeft met 4ch coaxje en aardig heli`s kan vliegen op de sim. (zoals ik ;)). Of kan ik hem beter links laten liggen omdat hij teveel kuren vertoond na verloop van tijd, wat ik een beetje proef uit jullie verhaal.

Groeten,

Hans

Ook na 60 vluchten ben ik nog steeds tevreden over de 200sr X, en onderhoud heb je aan elke heli om hem veilig te houden.

dus ik raad hem je aan, ga je veel plezier aan beleven.

Prijzen zijn ook al aan het dalen, nu al te koop vanaf € 179,= BNF + gratis verzenden.

http://shop.lindinger.at/product_info.php?cPath=1643_1644&products_id=9709359

Jan

Over eindresultaat na 10 vluchten kan men,
en dat is mijn mening,
helaas nog niet praten,

Uiteraard jouw mening, iedereen verkondigt hopelijk zijn of haar mening hier op dit forum en is geen spreekbuis voor anderen. Ik begrijp je standpunt volkomen.

Echter, zoals ik ook al aangaf, die 10 vluchten is waarschijnlijk ook waar het bij zal blijven. In dat aspect is het echt een eindoordeel voor me.

De heli doet wat het moet doen, en ik zie als minpunt voornamelijk de staartrotor. In vergelijking tot de rest van de heli is die me net even iets te dun en ielig.

Ik vloog de 200SRX om en om met mijn 200QX multicopter, en ik merkte voor mezelf dat ik veel meer fun had met de mini quad dan met deze mini heli. Your milage may vary, wellicht is de 200SRX meer fun voor anderen. Ik kan het zeker geen slechte machine noemen. Maar het is niet voor mij.

Back