Klopt, maar had diegene anders nog een x aantal v-bars gekocht? Misschien is die fu-bar voor een goedkope oefen-heli die die zonder beschikbaarheid van een kloon nooit had gehad. Vervolgens heeft ie na veel oefenen met die fu-bar setup zoveel vertrouwen dat ie een "logo xxtreme" koopt. Ik probeer niets goed te praten, verzin zomaar een situatie, maar zie het niet zo zwart wit dat een kloon gelijk staat aan een gemiste verkoop van het origineel maar het kan inderdaad wel nadelig zijn.
Nou.... wat je nu zegt is ongeveer hetzelfde, als dat een rijschoolhouder er achter komt dat zijn gestolen les-auto gebruikt word om les mee te geven....
Na enige tijd komt de "leerling" alsnog twee lesjes doen om daarna zijn rijbewijs te halen....
Mischien had die leerling anders wel helemaal geen rijbewijs gehaald, en de rijschoolhouder dus ook geen les kunnen geven.... is ook een excuus.... maar die les-auto is nog steeds gestolen, en die rijschoolhouder is nog steeds iets kwijt....
Nog steeds OK? Volgens mij niet.....
Ander voorbeeld: Jij hebt een heli staan die je 100% zeker nooit meer gaat gebruiken, maar je hebt hem niet te koop staan. Dat ding wordt gejat. Je had hem anders toch niet verkocht; maakt dat het OK dat het ding gejat wordt? Dacht het niet....
Het is gewoon heel simpel: als Mikado dat spul ontwikkelt, moet je Mikado daarvoor betalen.... niet via iemand anders goedkoop spul en dan gratis de software van Mikado downloaden.
Wat is dat toch in onze huidige maatschappij (wereldwijd) dat "geen geld (ergens voor over) hebben" ALLES goedpraat?
Heel simpel: potje breken, potje betalen. Heb je geen geld, dan ook niet kopen. Wil je Mikado, dan Mikado betalen, al is het maar voor het gebruik van de software. Een excuus als "het is maar de vraag of Mikado anders méér verkocht zou hebben" is quatsch. Dat is wat ik bedoel met "we proberen ons geweten te sussen". Wel of niet doet geheel niet ter zake: feit is dat er nu iets verkocht wordt, wat voor het gebruik software nodig heeft waar Mikado in geïnvesteerd heeft, zónder dat daar wat tegenover staat.
LET WEL: ik heb geen enkel bezwaar tegen apparaten als die FUBAR, maar dan wel MITS het gebruik van die software met toestemming van, en betaling aan Mikado gebeurt. Dat waarborgt, dat diegene die hard gewerkt heeft om die software te ontwikkelen, daar ook voor betaald wordt.
En het spijt me wel, ook al zeg je niks goed te willen praten, maar op het moment dat je zo'n scenario verzint ("ze waren anders ook niet verkocht", bedoel ik) dan is dat toch echt precies wat je wél doet: goedpraten....
(is niet als aanval op jou bedoeld hoor.... we doen het helaas allemaal....)
Groet, Bert