Voor wat betreft het milieu-aspect, dat is bij deze club meer een gewetenskwestie dan een vergunning-probleem denk ik. Er wordt zelfs met jets gevlogen en ook daar zijn geen klachten over. Dus hangt dat van mijn eigen geweten af.
Och, zeker in het geval van methanol motoren is het milieu-aspect eigenlijk verwaarloosbaar:
Methanol verbrand hoofdzakelijk tot water en kooldioxide of koolmonoxide.
Koolmonoxide weet moeder natuur meestal wel mee om te gaan (is niet super stabiel voor zover ik weet) en kooldioxide is wat wij zelf ook uitademen....
Nitromethaan verbrand hoofdzakelijk tot water en stikstof (en 78% van onze atmosfeer bestaat sowiso al uit stikstof)
Wonderolie is niet echt giftig, en de meeste polyglycol oliëen ook niet echt (medicinale ricinus olie word als laxeermiddel gebruikt, polyglycolen als smeermiddelen in de voedingsindustrie)
Dus pas als je benzine gaat verstoken begin je wat onvriendelijker te worden. Maar hoeveel modelvliegtuigen zijn er tegenover hoeveel grasmaaiers?.... ik bedoel maar....
Turbine's zijn natuurlijk stuk voor stuk rampen voor het milieu: 10 minuten turbine vliegen levert even veel op als 40 km autorijden.... maar dan nog. Hoeveel turbine's zijn er in Nederland in omloop (en hoeveel uren maken die op jaarbasis) in vergelijk tot hoeveel auto's er op de weg zijn???
Naar mijn idee word het milieu aspect van onze hobby nogal eens behoorlijk overdreven: de gemiddelde modelvlieger veroorzaakt in een weekje autorijden meer vervuiling dan in een jaar modelvliegen....
Geluid, da's eigenlijk het enige waar we ons zorgen over moeten maken, naast alle Lithium wat we met zijn allen aan het eind van de levensduur naar de afvalverwerking brengen....
Groet, Bert
Laatst bewerkt: