(niet meer zo) Verscheurd door twijfel! [UPDATE]

Voor wat betreft het milieu-aspect, dat is bij deze club meer een gewetenskwestie dan een vergunning-probleem denk ik. Er wordt zelfs met jets gevlogen en ook daar zijn geen klachten over. Dus hangt dat van mijn eigen geweten af.

Och, zeker in het geval van methanol motoren is het milieu-aspect eigenlijk verwaarloosbaar:
Methanol verbrand hoofdzakelijk tot water en kooldioxide of koolmonoxide.
Koolmonoxide weet moeder natuur meestal wel mee om te gaan (is niet super stabiel voor zover ik weet) en kooldioxide is wat wij zelf ook uitademen....

Nitromethaan verbrand hoofdzakelijk tot water en stikstof (en 78% van onze atmosfeer bestaat sowiso al uit stikstof)

Wonderolie is niet echt giftig, en de meeste polyglycol oliëen ook niet echt (medicinale ricinus olie word als laxeermiddel gebruikt, polyglycolen als smeermiddelen in de voedingsindustrie)

Dus pas als je benzine gaat verstoken begin je wat onvriendelijker te worden. Maar hoeveel modelvliegtuigen zijn er tegenover hoeveel grasmaaiers?.... ik bedoel maar....

Turbine's zijn natuurlijk stuk voor stuk rampen voor het milieu: 10 minuten turbine vliegen levert even veel op als 40 km autorijden.... maar dan nog. Hoeveel turbine's zijn er in Nederland in omloop (en hoeveel uren maken die op jaarbasis) in vergelijk tot hoeveel auto's er op de weg zijn???

Naar mijn idee word het milieu aspect van onze hobby nogal eens behoorlijk overdreven: de gemiddelde modelvlieger veroorzaakt in een weekje autorijden meer vervuiling dan in een jaar modelvliegen....

Geluid, da's eigenlijk het enige waar we ons zorgen over moeten maken, naast alle Lithium wat we met zijn allen aan het eind van de levensduur naar de afvalverwerking brengen....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Leuk, een nieuwe twist in het verhaal.

Ik ben zelf werkzaam in het milieuveld (klimaat, duurzaamheid, bodem, etc) en kan hetgeen van Brutus beamen. Zal niet in de details gaan, ben ik over 3 uur nog aan het typen ;). En voor diegene die nog denken van wel, kijk eens naar je gsm. Die zijn pas milieubelastend in effect genomen (meer als vliegen iig).

En zo kun je nog even doorgaan (de schade die moutainbikes in de bossen toebrengen, milieubelasting van veeteelt in veelal ontwikkelingslanden, etcetcetcetc) ... Maar daar is dit draadje niet voor ;).

Groet van Double D nr.2

weet je wat het gekke is
op de plaats waar wij vliegen worden ook nog wel eens oefeningen gedaan door defensie
dan komen ze met trucks en dergelijke over de hei knallen, en pas was er nog een oefening met een Chinook, die kwam weet ik hoe vaak over de hei vliegen en deed een dropping en later kwam hij weer.
nou dan kunnen we nog wel een paar jaar met brandstof doorvliegen voordat we zoveel verbranden.
en geluidsoverlast wil ik dan al helemaal niet in mjn mond nemen.
dus het is maar net wij je treft voor een vergunning want waar de ene over zit te zeuren kan de andere gewoon z'n gang gaan.
ik denk dat je de keuze moet nemen voor wat jij zelf het leukst vind en daar mee beginnen
onze hobby is te leuk om je zorgen te maken over hoe het straks zal worden.
dan komt er wel weer een ander iets wat ook vliegt( zon energie ofzo)

veel plezier allemaal

Het zelf bouwen van een toestel dat gaat er echt wel van komen.
Het voordeel van elektro vind ik dan weer dat je een elektromotor vaak mooier in kan bouwen. Je hoeft geen cilinderkoppen of uitlaten weg te werken.
Maar een van de grote voordelen van de ontwikkelingen van de laatste jaren lijkt me nou juist dat je niet meer per se met een zelfbouw model hoeft te beginnen!
Dat maakt de hobby ook vele malen veelzijdiger. Mensen met twee linker handen kunnen nu tóch vliegen, terwijl de zelf/ schaalbouwer het zo mooi kan maken als ie wilt. En daar zitten dan nog allerlei gradaties tussen

Nou Whuzz... tijd om knopen door te hakken. Het is bijna winter.. ;-)
Wat wordt het? Methanol of electro.

Grtzz Frank

Nou, ik heb afgelopen weekend toch maar mooi mijn kalende koppie verbrand tijdens o.a. het kijken naar de vliegtuigen op mbc-weert anders! Dus die winter lijkt nog wel op zich te laten wachten.

Ik neig er momenteel naar om te beginnen met electro. Dan kan ik me eerst concentreren op het leren vliegen, zonder een deel van mijn tijd kwijt te zijn aan starten, tanken, poetsen, enz.
Als ik dat onder de knie heb, maar eens zelf een toestel bouwen, wederom met electro (lijkt me toch net iets simpeler dan brandstof). Als dat allemaal goed bevalt en goed vliegt denk ik dat ik de tweetakts oversla en een 4-takt warbird wil bouwen. Maar dan zijn we al wel weer wat jaartjes verder denk ik :D

Als 2e model heb ik de AT6 Harvard gehad electro... de rode van Graupner. Zelfs mn brevet mee behaald. Ook een warbird... maar goed en makkelijk te vliegen.

Begin gewoon lekker met electro en knoop de hak door :p Dan kan je nog voor de winter begint eens vliegen! :cool:

Succes, Stefan

Begin gewoon lekker met electro en knoop de hak door :p Dan kan je nog voor de winter begint eens vliegen! :cool:

Inderdaad nu leren vliegen met een schuimpie.
En dan in de winter lekker je eerste houtbouw kist bouwen!

Ik ben op dit moment ook druk zoekende wat ik deze winter nu weer eens ga bouwen!

Inderdaad nu leren vliegen met een schuimpie.
En dan in de winter lekker je eerste houtbouw kist bouwen!

Dat is op zich niet eens zo'n gek idee. Ik weet echter nog niet of dat financieel wel uit gaat komen. Mijn partner is pas net weer aan het werk gegaan, dus de (financiele) resultaten laten zich nog een maandje wachten :P

Hoi Whuzz.

Kijk anders eens uit naar een tweedehands trainertje op een verkoopsite.
Vele piloten doen vaak hun toestelletje van de hand aan een schappelijk prijsje nadat ze de trainerfaze achter de rug hebben.
Meestal zijn deze kant en klaar om direct mee te vliegen, in vele gevallen is er zelfs nog de zender en ontvanger bij.
Met wat geluk vind je misschien zo nog iemand kort in je buurt en is deze bereid je een handje te helpen met je vliegervaring bij te brengen.

Veel plezier.
Johan.

Dat is op zich niet eens zo'n gek idee. Ik weet echter nog niet of dat financieel wel uit gaat komen. Mijn partner is pas net weer aan het werk gegaan, dus de (financiele) resultaten laten zich nog een maandje wachten :P

Ik kan natuurlijk niet in jou portemoinee kijken, maar beginnen met vliegen hoeft niet duur te zijn en het duurste onderdeel (de zender) heb je al.

Een foamie, bijvoorbeeld een multiplex mentor, met twee accupakketten en een lader/balancer zijn alles wat je nog nodig hebt!

eBay - eine der größten deutschen Shopping-Websites (Duitse is heeeeeeel veel te vinden :D)
2dehands.be | Tweedehands en nieuwe artikelen kopen en verkopen
Aeromodelisme, annonces gratuites pour aéromodélisme et modèles réduits d'avions, hélicoptères, outillage pour modéliste.
RC-Network - Magazin (forums, biete, flug)
Home

Zijn altijd de sites die ik in de gaten hou. Nederlandse sites zijn te triest voor woorden, is niks te vinden bijna (behalve dan hier op het MBF, maar ik heb het over de Nederlandse Ebay of Marktplaats). Bij de Belgen staat veel voor vaak weinig (heb zelf 6 kisten uit Belgie gehaald). Duitsland ook heeeeel veel te vinden voor faire prijzen vaak.

Groet Raoul

Ik kan natuurlijk niet in jou portemoinee kijken, maar beginnen met vliegen hoeft niet duur te zijn en het duurste onderdeel (de zender) heb je al.

Een foamie, bijvoorbeeld een multiplex mentor, met twee accupakketten en een lader/balancer zijn alles wat je nog nodig hebt!

Dat is waar als ik een ARF Mentor zou kopen. Maar ik ben bang dat als ik dan met de mentor "klaar ben", ik voor het volgende toestel weer alles nieuw (behalve lader en zender natuurlijk) moet kopen.
Als tweede toestel zou ik het liefst zelf een kist bouwen met vergelijkbare afmetingen als een Mentor. Maar dat is dan wat zwaarder vermoed ik, heeft dan een grotere motor nodig, grotere ESC, grotere lipo's...

Het lijkt mij handiger om in een keer een stevige lader/balancer te kopen, en dan een motor-lipo combinatie die aan de bovengrens voor een Mentor zit en dan mee kan naar het volgende model. Of mis ik ergens een denkstap?

@ Ron van Someren: Inderdaad, je verwoord mijn grootste "angst" omtrend tweedehands spul. Omdat ik een beginner ben en dus geen ervarings-kijk heb op het materiaal loop ik het risico een kat in de zak te kopen. En we weten allemaal dat katten niet bepaald hoogvliegers zijn :P

Het lijkt mij handiger om in een keer een stevige lader/balancer te kopen, en dan een motor-lipo combinatie die aan de bovengrens voor een Mentor zit en dan mee kan naar het volgende model. Of mis ik ergens een denkstap?

Je kunt inderdaad het beste een fatsoenlijke computer lader kopen met ingebouwde balancer. Dat hoeft helemaal lader van 200+ euro te zijn, want je gaat voorlopig toch geen enorm zware accu's laden. Elke computerlader met ingebouwde balancer kan prima de accu's laden voor de mentor en voor elke andere normale electrokist. Nogmaals: Ik gebruik nog steeds een simpel graupner computer ladertje van 60 euro en daar laad ik al mijn kisten en mijn zender mee. Daar laadde ik mijn eerste shockflier mee (70cm spanwijdte) en daar laad ik nu nog steeds mijn grote brandstofkisten mee.

Voor aandrijving van de mentor kun je het beste gewoon de standaard motor/regelaar/lipo kopen die voorgeschreven wordt door multiplex. Sterker nog, multiplex heeft voor de mentor een aandrijvingsset die prima voldoet! Het belangrijkste voordeel is dat je dan alles zo in elkaar kunt schroeven omdat alles past. Dan heb je in een zondag-middagje een vlieg-klare kist. Als jij een zwaardere motor, zwaardere regelaar en zwaardere lipo gaat gebruiken moet je je kist modificeren en heb je gezeur met je zwaartepunt. En dat zijn nou juist de dingen waar je als beginner geen zin in hebt.

Een motor + regelaar voor een mentor kost je de kop niet (100-150 euro ofzo?) en waarom zou je die motor in je volgende kist schroeven? Gewoon de mentor laten staan als je je volgende kist af hebt en dan heb je twee kisten om mee te vliegen! En als er met eentje iets mis gaat heb je dus altijd de andere nog staan. Daarnaast is het gewoon leuk en afwisselend om af en toe een andere kist te pakken! Of je verkoopt de mentor compleet.

Je moet echt niet te ver vooruit denken! Je hebt nu een zender. Koop een simpele computerlader. Het liefst een waar mensen op de club ook mee werken, maar je hoeft echt geen Hyperion i720 ofzo te kopen! Laat je niet gek maken met 'in de toekomst is het handig'. Want over twee jaar is er een lader die 3x zo krachtig is als de Hyperion i720 en de helft kost! En je weet nog niet eens of je wel ooit wel zo'n krachtige lader nodig heb.

Bijvoorbeeld zoiets:

Aerobertics.be - Product Detail Chargers / Power Suplies - Various
Voldoet prima voor de komende jaren!

En koop een mentor met de aanbevolen aandrijvingsset:
Aerobertics.be - Product Detail Planes - Multiplex
en
Aerobertics.be - Product Detail Planes - Multiplex

plus 1 of 2 lipo's:
Aerobertics.be - Product Detail Batteries - Thunderpower 25C

en een paar servo's (hoeveel gaan er in zo'n mentor? 3 of 4? geen idee..)
Aerobertics.be - Product Detail Servos - Hitec
(ja, je kunt ook goedkopere servo's gebruiken, maar ik gebruik alleen Hitec. Van shockfliers tot bigscale brandstofbakken. Alles Hitec. Sorry :) )

even in elkaar zetten en VLIEGEN MAAR!
Multiplex heeft goede handleidingen dus dat gaat best lukken.
En kijk/vraag anders in dit topic:
multiplex-mentor

De zender en de lader kun je jarenlang gebruiken. De lipo's zou je nog in een funjet of andere foamy kunnen gebruiken. Of een klein houtbouw kistje (1.20mtr spanwijdte ofzo) maar verder zou ik de mentor lekker bouwen en ermee vliegen. En dan zie je wel weer wat je met je volgende kist doet! Ik heb nog nooit de aandrijving uit een kist getrokken om in een andere kist te gebuiken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb nu de Mentor gedownload voor mijn flightsim (Aerofly Deluxe). Zie hier voor de link.
Maar als die sim en de mentor een min of meer realistische indruk geven van het "vlieggevoel" in het echt denk ik dat ik de mentor toch beter over kan slaan. :o

Whuzz, kom gewoon naar het veld en kom eens bij mij aan de kabel. Vindt mijn leerling Ron vast niet erg voor een paar minuutjes.
Het is niet voor niets dat er bij MBC momenteel al een hele kudde Mentors vliegen en ik heb hierover nog geen klachten gehoord.
Het gaat erom dat je leert vliegen, dat je de bochten netjes kunt maken, niet links en rechts per ongeluk verwisseld, netjes leert aanvliegen met goede landingen en verantwoorde beslissingen neemt tijdens het vliegen.
Een Mentor vliegt heerlijk, dat doen alle Epp toestellen van MPX. Vooral op windstille avonden zoals vanavond. In het echt vliegen kun je niet vergelijken met een sim.
Ijs en weder dienende ben ik er zaterdagmiddag weer.

Grtz Frank

Blijven oefenen met die mentor.

Een chrasch kost je niets, je gaat je er zelf op betrappen dat het stilaan beter gaat.
Wat je op sim leert neem je deels mee als je een eerste vlucht gaat maken met een reeel toestel.
Na 30 Jaar niet gevlogen te hebben heb ik ook eerst op de sim gewerkt, en geloof mij, zonder zou ik waarschijnlijk niet na twee maand met een P 38 lichtning vliegen, mits ik geen ervaring had met twee motorige toestellen was oefenen op sim ideaal, dit hadden we 30 Jaar geleden niet als mogelijkheid.

Johan.

Back