(niet meer zo) Verscheurd door twijfel! [UPDATE]

Ik wou dat mijn club ook eens over ging op enkel elektro. ;) Stinkende pokke herrie.

Stinken, dat valt goe mee vind ik :) naft ej :p
Het is alleen dat lawaai... daar heb ik een hekel aan... je kan je eigen elektromodel niet horen of hij in lipo cut off slaagt....

Blijven oefenen met die mentor.

Een chrasch kost je niets, je gaat je er zelf op betrappen dat het stilaan beter gaat.
Wat je op sim leert neem je deels mee als je een eerste vlucht gaat maken met een reeel toestel.
Na 30 Jaar niet gevlogen te hebben heb ik ook eerst op de sim gewerkt, en geloof mij, zonder zou ik waarschijnlijk niet na twee maand met een P 38 lichtning vliegen, mits ik geen ervaring had met twee motorige toestellen was oefenen op sim ideaal, dit hadden we 30 Jaar geleden niet als mogelijkheid.

Johan.

Het gaat me niet om te moeilijk, eerder te makkelijk. Ik oeffende eerst met een Pt40 (omdat de mentor niet standaard in AFPD zat). Die vliegt niet zo moeilijk, maar je moet bij de landing wel goed opletten op de snelheid, anders duikt hij naar beneden.
Met de Mentor kun je (in vergelijking met de Pt40) bijna stil staan en dan landen :o
Maar wellicht dat hij niet goed is gemodeleerd in de sim?
(Daarnaast besef ik me dat de sim altijd makkelijker is dan in werkelijkheid en dat het feit dat ik op de sim heel mooi en strak kan vliegen niet wil zeggen dat ik dat in het echt ook al kan!)

@ Frank: Dat is een leuk aanbod! Als je leerling daar geen bezwaar tegen heeft zou ik heel graag een rondje met een mentor vliegen om te proberen!!

Hoi Whuzz.

Dan ken je nu duidelijk het verschil tussen trainer en schaalkist.
Stel je ook windsnelheid in? bij mij staat deze op minimaal 15 mph.

Johan.

Hoi Whuzz.

Dan ken je nu duidelijk het verschil tussen trainer en schaalkist.
Stel je ook windsnelheid in? bij mij staat deze op minimaal 15 mph.

Johan.

Yup, ik oeffen regelmatig met zowel wind als turbulentie. De wind zet ik meestal zo rond de 4 m/s. Dat is volgens mij iets van windkracht 3-4 ofzo, iets wat ik denk ik regelmatig "in het echt" tegen zal komen.
Ik oeffen dan met wind uit verschillende richtingen en dat gaat goed. Wind met de baan mee (dus tegen de wind in opstijgen en landen) lijkt zelfs iets makkelijker dan windstil. Wind haaks op schuin op de baan is wat lastiger. De wind staat dan zo hard dat op de grond de staart zelfs "weg blaast", dus wat rudder nodig bij opstijgen en landen.
Met dat soort wind kan ik nog netjes strakke "vierkantjes" vliegen enz. Als ik de turbulentie wat hoger opschroef wordt het een héél stuk lastiger, dan crash ik zelfs nog af en toe :(

Goed. Ik heb de simulatie-snelheid van mijn vliegsim op 130% staan, anders reageert het allemaal veel trager dan in het echt. Maar ook op 130% is het alsof je in stroop vliegt.

Ik kan op de sim dingen die ik in het echt met mijn kisten gewoon niet kan vliegen. Of misschien wel kan vliegen, maar met enorme risico's in verhouding tot hoe makkelijk het gaat op de sim. (meskant op 30mtr boven de grond, hoveren met de staart op de grond, etc). In de sim gaat het allemaal veel 'langzamer' dan in het echt. In het echt zijn die kisten een stuk zenuwachtiger.

Een sim blijft toch een computerspelletje en het is in het echt toch heel anders.

Ik zou zeggen: Neem het aanbod van Frank hierboven aan en ga eens in het echt vliegen met een mentor. Kijken hoe je dat vindt.

Maar ik snap echt niet waar dat idee vandaan komt dat een mentor of een andere trainer 'saai' vliegt. Er waren gisteren bij ons op het veld nog vier multiplex funcubs in de lucht. Die waren een beetje achter elkaar aan aan het scheuren. Maar de mannen die daar mee vlogen hebben ook brandstofkisten. Waarom gebruiken ze die funcubs dan nog? In jou redenatie zouden ze daar niets aan moeten vinden.

Er zijn ook mensen die met hele complexe jets of schaalkisten vliegen en dat al 100x gedaan hebben. Die kunnen zo'n kist slapend nog vliegen en hebben volledige controle. Zouden die hun kisten dan ook saai vinden? En wat is dan de volgende stap? Een ontvanger in een full-size 747 of F16 stoppen ofzo?

Met de Mentor kun je (in vergelijking met de Pt40) bijna stil staan en dan landen
In het echt heb je met een Mentor misschien 10 meter nodig en met een grote brandstofkist een meter of 50 ofzo. En dan moet je dus goed mikken en fatsoenlijk kunnen landen als je baan 60mtr lang is...

En ik heb genoeg mensen met een Mentor of vergelijkbare kist bij de landing 'voor' de baan zien crashen omdat ze bang waren dat ze aan 60mtr niet genoeg hadden.

Met andere woorden.. Leer nou eerst met een echte kist vliegen!

Laatst bewerkt:
Nou ik weet zeker dat Whuzz ervaring meeneemt van de sim naar zijn eerste vlucht met een mentor.
Mogelijk vind hij dit maar een makkie, tenminste hij niet te zenuwachtig word.
Een probleem wat we allen ervaren bij onze eerste vlucht met een nieuw toestel.
Beginner of gevorderden, denk dat het voor de meesten hetzelfde is.

Johan.

Beste Whuz,

Bij ons wordt veel met de Easystar gevlogen, crashbestendig en kost geen drol als je er een leuke setup in drukt. Daarnaast een Mentor is zeker een goed model.

Maar als je twijfels hebt over wat te koop en dit draadje blijft maar doorgaan met vragen en gedoe dan kost het iedereen heeeeeel veeeeel tijd en energie en je zal blijven twijfelen. Ga gewoon naar een club, krijg wat gevoel in het echt ipv sim.

Zelf als secretaris van de club nodig ik het liefst mensen uit op het veld. Vanaf een sim leer je nooit echt vliegen, je krijgt alleen feeling met de controls... Zoek een club in je omgeving en zorg dat je daar wat contacten legt. Heb je veel meer aan als op marktplaats, hier 100000 vragen plaatsen etc. De een heeft toch voorkeur hiervoor en de ander daarvoor.

Sorry als mijn reactie bot overkomt maar misschien kan ik je hiermee een schopje in de juiste richting geven :)

Zoals al gezegd zal ik het aanbod van Frank met plezier aannemen en komend weekend op de club aanwezig zijn om het zelf echt te ervaren :D
Ook onderschat ik echt niet dat het in echt een stuk lastiger is dan op een sim.

Maar er is nogal wat keuze en ik probeer om een beslissing te nemen die voor mijn situatie de juiste is :P

Vind sim moeilijker.

In het echt neemt het menselijk oog meer weer door de mogendheid van rondkijken, dit is bij de sim niet het geval, in de lucht zie je de grond niet, moet je naar omlaag om de grond weer in visier te krijgen.
Zolang je de grond niet waarneemt kan je geen ideale landing inzetten.
En indien goed geprogrameerd geven veel toestellen een realistisch vliegbeeld weer.
Zo vind ik geen verschil in vliegen op sim en werkelijk met mijn P38.
Alleen op sim is de snelheid wat hoger.
Een lijnpiloot brengt ook uren door in een vluchtsimulator alvorens op het toestel plaats te nemen.
Voor mij is een sim een hulpmiddel om schade bij het echte model te beperken.
Tenzij ik een uitstekend piloot ben die geen oefening nodig heeft, maar dat laat ik aan anderen over om hier over te oordelen.

Johan.

Zoals al gezegd zal ik het aanbod van Frank met plezier aannemen en komend weekend op de club aanwezig zijn om het zelf echt te ervaren :D
Ook onderschat ik echt niet dat het in echt een stuk lastiger is dan op een sim.

Maar er is nogal wat keuze en ik probeer om een beslissing te nemen die voor mijn situatie de juiste is :P

leuk dat je dit weekend komt en aan de kabel vliegen met frank, dan kun je het gevoel eens echt ervaren, tot van het weekend

Zo, na lang twijfelen heb ik de knoop doorgehakt, mede door de vriendelijke hulp van Frank en een andere clubgenoot die zijn Mentor even aan mij wilde uitlenen zodat ik een paar rondjes kon vliegen.
Daaruit kan ik zeggen dat het vliegen op de sim (AFPD) behoorlijk overeenkomt met "het eggie", veel meer dan ik verwacht had eerlijk gezegd. De paar rondjes gingen in elk geval zonder ingrepen :D

Uiteindelijk ga ik voor de Graupner Elektro Kadett kiezen. De keuze voor deze t.o.v. de Mentor is puur persoonlijke smaak. Ik vind hem mooier en de houtbouw t.o.v. foam vind ik "spannender" en "echter". Hij is in totaal wat duurder en wat minder crashbestendig dan een Mentor, maar het is tenslotte en hobby en het moet gewoon lekker voelen. :D
Daarnaast zijn er al zó veel Mentors op de club dat ik liever "de vreemde eend" ben i.p.v. Mentor nummer zoveel. (Dit niet denigrerend bedoeld naar degenen die wel voor een Mentor kiezen, het is een mooi toestel en ongetwijfeld een goede keuze!).

Goed, dit is wat ik tot nu toe heb uitgezocht en wil gaan aanschaffen. Mocht je iets zien dat stom/onverstandig/niet handig is of beter kan, feel free to comment! :)

Het vliegtuig: Graupner Elektro Kadett
Zender: Futaba T7C 2.4 Ghz (al aangeschaft)
Ontvanger: FrSky TFR6 7ch 2.4Ghz Receiver FASST Compatible
Lader: Turnigy A-6-10 200W Balance charger
LiPo: 3x Turnigy 4000mAh 4S 20C
Motor: TURNIGY AerodriveXp SK 3548, 970Kv, 850W
Prop: 14x7 APC-E (of 13x7)
BESC: TURNIGY Plush 80A w/ UBEC
UBEC Prog. Card: TURNIGY BESC Programming Card
Servo's: 4x Hitec HS-81

De BESC is aan de stevige kant, maar dan kan ik hem hergebruiken voor een volgend toestel met een wat zwaardere setup.

Iedereen in elk geval heel erg bedankt voor de tips, de discussie en de antwoorden. :D

Laatst bewerkt:
Die set ziet er, voor zover ik dat kan beoordelen, goed uit!
Als je ermee onder begeleiding op een club gaat vliegen, zal het allemaal best goed gaan!

Succes, en vergeet geen foto's te maken tijdens het bouwen en tijdens de eerste vlucht. (En die foto's natuurlijk hier posten he!)

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo, de order voor de electronica is de deur uit! Het vliegtuig zelf, de servo's en het kleinmateriaal koop ik lokaal.

Aangezien de SK motor en de FrSky ontvanger out of stock waren is de uiteindelijke order dit geworden:

Turnigy D3548/5 900KV Brushless Outrunner
Turnigy A-6-10 200W Balance charger
3x Turnigy 4000mAh 4S 20C Lipo Pack
TURNIGY Plush 80A w/ UBEC Speed Controller
TURNIGY BESC Programming Card
OrangeRx Futaba FASST Compatible 8Ch 2.4Ghz

Nu maar wachten op de postbode + pakketje + doanekosten ;)

Gelukkig heb ik wifi zodat ik van naast de brievenbus met mijn laptop ook kan internetten! :-P

Laatste update in dit topic, ik zal wel een nieuw topic maken voor het "bouwverslag" en de maiden...

Inmiddels is alle electronica binnen en is ook het toestel aangeschaft! Dat ligt nu geduldig onder de kerstboom te wachten :P

Iedereen in dit topic heel erg bedankt voor alle adviezen, de leuke discussies en de interesse! :D

Dus je wacht nog twee weken om ermee te beginnen??? Wat een zelfbeheersing!

Grtzz Frank

Ja knap hè? :P
Nou, het kon eigenlijk niet anders. Het is een kerstkado geworden van mijn partner (ben heel lief geweest dit jaar! :P ). En daarnaast liggen er ook een paar grote doze voor onze kleine man (nog kleiner dan ik ja!) en ik moet natuurlijk een goed voorbeeld geven voor zelfbeheersing.

En ach, we weten hoe het ging he. Ik dacht eerst "vliegtuig heeft geen haast, want vliegseizoen is voorbij" en toen hadden we nog 1,5 maand prachtig weer. Tegen de tijd dat ik mijn vliegtuig heb gebouwd, zitten we vermoedelijk opgescheept met 3-4 maanden sneeuw, hagel, storm, slagregens en onweer... Mijn geduld zal nog danig op de proef gesteld worden ben ik bang.

Ondertussen vermaak ik me fijn op de sim! :D

Back