Nieuw lid, U-boat VII C/41 atlantic 1/72

Discussie in 'Duikboten' gestart door SuPer, 15 mei 2010.

  1. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Dan ben ik nu klaar met posten. Verder pas ik elke bericht aan die ik hier gepost heb...

    Sorry dat ik zoveel moeite heb gedaan om je te helpen.
     
    Laatst bewerkt: 2 jun 2010
  2. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    @SuPer,
    je maakt zo wel vrienden.
    je schrijft zelf al dat je stront eigenwijs bent.
    Over ouwe zeuren hier.
    Wil frummelen, wel ideeën hebt.
    En vraagt heel veel en wilt hulp hebben.
    En wat doe je?
    De boel opnaaien.
    Meer niet en niet minder.
    Er worden antwoorden weg gehaald in ver band met jouw stont eigen wijzigheid.
    Goed gedaan jochie.
    Duik maar bij je vriendin op de avatar onder.

    Moet ik ook maar alles weg halen zo als Douglas.

    Hein
     
  3. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo

    wil iemand uit leggen wat er aan't gebeuren is ???????????????

    want het zal wel aan mij liggen maar nu begin ik er de ballen nog van te begrijpen

    nu doe ik eens NIET moeilijk tegen een beginner LOL en nu is er ook weer ellende
     
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.638
    Locatie:
    Betuwe
    even allemaal diep ademhalen...

    Ja, goed zo heren, adem in..... adem uit.... adem in... adem uit.... en dat zo nog een behoorlijk aantal jaren volhouden.

    Wie wie er nu "het meeste" geholpen heeft doet m.i. niet terzake.

    Wat wél ter zake doet is het feit dat iedereen hier onderwater over het algemeen zijn best doet om een ander te helpen. En ja, de een weet meer van elektronica, de ander van het origineel, de derde van perslucht en de vierde van zenders/ontvangers. Ieder heeft z'n eigen specialiteit.
    En niet iedereen is even lang met subs bezig; sommigen hier al 30 jaar, anderen pas een jaartje of zo.

    @ SuPer: zorg er gewoon voor dat je tekst slechts voor één uitleg vatbaar zijn.
    Da's het makkelijkst. Niet iedereen heeft dezelfde soort humor.

    @ Allen: gewoon doorgaan met ademhalen...
    Hopelijk hebben we volgend jaar op Subsail dan weer een nieuw gezicht erbij.
    En dáár gaat het toch om? Niet op elke slak zout leggen.
     
  5. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Je WTC blijft toch een combinatie van buizen waar je alles in kwijt moet zien te krijgen.
    En mijn ervaring is dat het erg krap is.

    En waar ik het nog over heb gehad zijn draden/snoeren...
    je zal flink met servo verlengkabels moeten werken om alles aangesloten te krijgen.
    In dat smalle wtc is dat nog een aardige spagetti hoor.
    en dan nog een schakelaar voor je ontvanger/bec systeem, en een laad aansluiting voor je akku`s.
    Door al die spagetti heb ik al 1 keer een aansluitfout gemaakt en hiermee 2 regelaars naar de eeuwige jachtvelden geholpen.

    Je moet je romp in 2en delen, en daar heb je weer en afdichting voor nodig, bajonet of andere manier om de 2 delen weer netjes in 1 lijn te krijgen.
    Zo`n bajonet sluiting geeft ook weer een reductie in diameter, en al die snoertjes moeten daar ook nog doorheen.........
    Trust me, i`ve been there
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 jun 2010
  6. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    De kogel is door de kerk!

    Ik gooi de handdoek in de ring.

    Misschien zal ik nog weleens wat posten, maar die behoefte is nu totaal verdwenen.
    Het lukt mij niet om positief over te komen en het is niet mijn bedoeling mensen in verlegenheid te brengen.
    Had het leuk gevonden iedereen op de hoogte te houden van de ontwikkelingen.
    Het voelt niet goed, das jammer.
    Voor iedereen die met boten bezig is: Een behouden vaart!

    En ik bedank iedereen voor de vele info!
     
  7. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Blijf posten zou ik zeggen, dat de behoefte weg is kan ik mij voorstellen. De bedoeling was het in iedergeval niet...

    Alleen zal ik mij er niet meer in een discussie mengen in dit topic...
     
  8. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.897
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    @sorry foutje
     
  9. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    korte dagen en beroerd weer

    De dagen zijn kort en het weer is meer voor binnen dan voor buiten. Een hoop aan het huis gedaan de laatste tijd en weinig aan de boot.
    Nog altijd bezig om alles boven de waterlijn lichter/dunner te maken en de wtc door te ontwikkelen zodat deze in dit model kan werken.

    Alle tijd en weer eens een bericht van deze zijde.
     
  10. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    @SuPer,

    Ik zal je teleur moeten stellen met het idee om ballasttanks te gebruiken zoals in je tekening.
    Zal uitleggen waarom, want het systeem van vullen en legen staat los van de uitleg.
    In een ballasttank van een onderzeeboot willen we geen vrij vloeistofoppervlak hebben.
    Waarom? Voorbeeld: stel tank is halfvol, boot ligt stil en drijft horizontaal, we duwen even tegen het achterschip en wat gebeurd er? Juist de boot gaat naar voren, het water niet (massatraagheid) de lucht zal dan naar voren gaan, gevolg: boot komt met de boeg uit het water en achterschip is onder water.

    Het volgende is een leuk testje om te zien wat vrij vloeistofoppervlak doet:
    neem een wipwap als voorbeeld, plaats op elke zitplaats een evengrote emmer, verbind beide emmers met slang via de bodem met elkaar zodat er twee communicerende vaten ontstaan. In het midden van de wipwap onderbreek je de slang en zet er een electrisch aangedreven tandwielpomp tussen, breng de wipwap in evenwicht=horizontaal met ballast. Vul 1 emmer voor de helft met water en probeer met behulp van de tandwielpomp het water over beide emmers te verdelen zodat het geheel weer in evenwicht=horizontaal is. Uit eigen ervaring blijkt het practisch onmogenlijk te zijn.

    Mijns inziens kun je beter kiezen voor 1 ballasttank, in dit geval is een ballon een goede keus want een zuigertank zal te groot en te zwaar uitvallen.

    mvg,

    Paul
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Rob Landsbergen

    Rob Landsbergen

    Lid geworden:
    28 okt 2005
    Berichten:
    373
    Locatie:
    Bennekom
    Paul,

    ik vraag me af of je redenering niet een kleine nuancering behoeft. Als het gaat om een afgesloten ballasttank waaruit de lucht niet kan ontsnappen, bouwt de gecomprimeerde lucht een zekere tegendruk op. Dat kan die "klotsende" beweging al enigszins temperen. Het gebruik van slingerschotten in de tank vermindert het door jou beschreven effect al heel wat meer. En daarnaast gaat het in de modelbouw altijd over tamelijk geringe volumes water/lucht.

    De ballasttank van mijn Trumpeter Seawolf werkt volgens hetzelfde principe. Een pomp "perst" water in de overigens dichte tank, waardoor de lucht in die tank wordt gecomprimeerd. Als de luchtdruk even groot wordt als de druk van de pomp, kan er niet meer water in de tank worden gepompt (bedenk: lucht is comprimeerbaar, water niet). De tank is voorzien van drie slingerschotten. En het werkt allemaal uitstekend zonder dat de boot er instabiel van wordt.

    Het voorbeeld van de twee emmers op de wipwap is in zoverre niet toepasselijk dat het bij die emmers om twee open vaten gaat en er dus geen sprake is van tegendruk door gecomprimeerde lucht in die vaten.

    Groeten,

    Rob
     
  12. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    Leuk om te lezen dat er zo meegedacht wordt, ondertussen is het plan met 2 tanks vervallen omdat ik met gasdruk wilde werken en dat sterk afgeraden werd.
    Ondertussen heb ik 2 grote tanks om lucht te comprimeren aan beide zijdes van het schip (zeg maar de "wangen"). In het midden zal een compartiment zich vullen met water om te kunnen duiken.
    Om de boot horizontaal te houden, daar is nog wel een oplossing voor te bedenken mocht deze gaan "wippen". Voorlopig ben ik nog niet zover met bouwen.
    Omdat het model nog geen 80 cm lang is en erg smal, is het nogal passen en meten. Helemaal als ik het schip niet door wil zagen en dus alles van de bovenkant in het schip gebracht moet worden.
    Het wordt dus een leuke en flinke puzzle om alles erin en werkende te krijgen en dan ook nog dicht.
    Voorlopig ben ik nog altijd positief heb het nog niet opgegeven.
    Geduld is een schone zaak.
     
  13. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    Rob,

    Fijn om een sparringpartner te hebben, op deze manier voeden wij elkaar en houden ons werderzijds scherp.

    De nuancering die jij voorstaat bij een afgesloten tank waarin druk wordt opgebouwd naarmate er meer vloeistof wordt ingeperst zal geen remmend danwel dempend effect hebben op het klotsen van water, water is practisch niet samendrukbaar en zal dus ook niet dikker vloeibaar worden onder druk.

    De nuancering dat schotten in de tank het slingeren van water zal afremmen is geheel waar. Het probleem van vrij vloeistofoppervlak blijft.

    Het testje met de twee emmers: vervang elke emmer door een afgesloten pijp (pijp wel verticaal plaatsen), verbind de twee pijpen aan de bovenkant met elkaar middels een slang.
    Herhaal de proef en het resultaat blijft hetzelfde.

    Het effect van vrij vloeistofoppervlak in de ballasttank zal altijd optreden, het verschil in snelheid van optreden wordt mede bepaald door het moment wat door het verplaatsende water wordt opgewekt. In een ballasttank onder het zwaartepunt zal met veel water een klein moment worden opgewekt (kracht x arm). In de tekening van Super zijn de ballasttanks helemaal voorin en achterin getekend terwijl de tanks relatief lang zijn, hier wordt al een groot moment opgewekt met een klein beetje water.

    Ook bij de 1:1 boten worden de ballasttanks geheel gevuld, om verschillen in sg (soortelijk gewicht) van waterlagen te compenseren wordt een regeltank toegepast. Een tweede regeltank wordt gebruikt voor het snelduiken, deze twee regeltanks zijn onderdeel van het ballastsysteem en zitten direkt onder het zwaartepunt van de boot. Om de boot te kunnen trimmen zitten in de boeg en het achterschip trimtanks, hier komt weer de afstand tot het zwaartepunt naar voren om een zo groot mogelijk moment te krijgen. Deze trimtanks zijn geen onderdeel van het ballastsysteem, je kunt ze vergelijken met de tanks op de wipwap.

    Ik kan je het volgende boek van harte aanbevelen:
    "Theory of Submarine Design" geschreven door Y.N. Kormilitsin en O.A. Khalizev, uitgegeven door Riviera Maritime Media (Riviera Maritime Media (RMM) | Specialists in maritime news & information | Shipping | Ferry | Technology | Marine) ISBN 0-9541446-0-0. Het boek is in het engels en heel makkelijk leesbaar en levert een schat aan gegevens.

    met vriendelijke groet,

    Paul
     
  14. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    Super,

    Voordat je je tijd gaat steken in het passen en meten van onderdelen die je in je boot wilt hebben, even deze gedachte ter overweging: 1. Stel eerst vast hoeveel gram water je wtc zal verdringen. 2. Tel alle gewichten van de onderdelen bij elkaar op (ook in grammen) die in de wtc komen. 3. Weeg in grammen dat deel of delen van de boot die bij oppervlaktevaart boven water steken.
    Als 1 groter is dan 2+3 doorgaan met bouwen. als 1 kleiner is dan 2 dan kijken welke onderdelen weggelaten kunnen worden of vervangen door minder gewichtige onderdelen, als 1 kleiner is dan 3, stoppen met het varend maken wel doorgaan als statisch model.

    mvg,

    Paul
     
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ik moet paul gelijk geven

    pak een fles spa bruis en doe ze half leeg
    draai de dop er terug op ens schud met de fles zodat er druk op de fles komt

    nu zit je in de situatie van je duiktank
    leg ze op je hand met de fles naar boven en neem ze in het midden vast
    laat probeer nu de fles in evenwicht te houden
    je zal er heel veel moeite voor moeten doen
    je principe werkt niet zoals jij het je voorsteld

    met schotten vertraag je het naar het diepst punt vloeien een beetje maar meer doen deze schotten ook niet

    de enige op lossing is een korte dikke tank zodat de beweging vermindert

    groetjes raf
     
  16. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Beste Super,

    ik hoop echt dat het je gaat lukken om alles er van boven af in te krijgen.
    Maar ik denk dat het bijna niet gaat, het is gewoon te smal en te klein.

    Kijk, mijn boot heeft reeds gedoken in de badkuip in de opstelling zoals Norbert Bruggen het bedacht heeft.
    Het werkt, punt.
    Maar de ruimte voor de ballasttank (lees ballon) is zo klein dat alles in elkaar gedrukt wordt.
    ook het uitbalanceren van de boot gaat nog hoofdbrekens kosten.

    Bij mij is ze (de VIIC) ook erg gevoelig voor de oppervlakte spanning van het water.
    Ik bedoel daarmee dat ze met het vullen van de ballon keurig (langzaam) naar beneden zakt.
    Tot het dek, en mijn dek is helemaal opengevijld, alle dekgaten zijn open.
    Dan blijft de pomp maar water pompen totdat het dek ineens onderwater zakt en ze ineens veel dieper ligt dan de bedoeling is.
    Dat is dan wel statisch gedoken, zonder vooruit gaande vaart.

    Ik heb mijn romp wel doormidden gezaagd en met de set van bruggen een bajonetsluiting er in gezet.
    Misschien met een heel klein tandwielpompje dat het beter gaat, maar de slangenpomp van Bruggen is eigenlijk net te groot voor de Revell VIIC, neemt te veel ruimte in beslag.
     
  17. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    Beste John,

    Dat probleem met die wtc heb ik meerdere malen gehoord. Het werkt maar dat is ook alles. Dat van de oppervlaktespanning is nieuwe informatie voor mij.
    Helaas gaat het bouwen hier nu (super)traag, teminste in gedachte ben ik er nog altijd volop mee bezig. En idd die ruimte is echt bizar lastig. Al blijf ik wel mogelijkheden zien.
    En ik ben mij ook bewust dat dit schip mij geen fouten toestaat.
    Voorlopig lees ik nog altijd veel op dit forum en post tegenwoordig nauwelijks (lees historie).
    Ik vind het een schitterende boot en kan niet wachten op de tijd dat ik er volop mee aan het werk kan.
    "Als" ik dan successen boek kan ik die eindelijk met jullie delen, maar zover is het nog niet.
    Het is in ieder geval niet zo dat ik al fouten heb gemaakt en die niet meld, het forum heeft mij daarvoor gelukkig weten te behoeden.
    Maar dat het krap en smal is en daardoor bijna ondoenlijk, tja dat is en blijft de ultieme uitgdaging.
     
  18. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo,

    Dat is een bekend verschijnsel, ook de grote boten van 15-25 kg kennen dit verschijnsel. Maar des te kleiner het model, des te meer zul je het merken. Een (relatief) groot en vlak dek vergroot dit effect. Bij het duiken met (een beetje) voorwaartse snelheid is het veel minder merkbaar.
     
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo

    in een badkuip waar geen golfjes staan ga je dit effect meer hebben dan op een open water
    doordat de golven over het dek heen rollen ga je der dus minder last van hebben

    groetjes raf
     
  20. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    Een beetje zeepsop in het bad lost dit probleem wel op, daarmee verdwijnt de oppervlakte spanning. En dan bedoel ik niet dat er een laag schuim op het water moet staan.
    Anders kan je altijd nog de douche aanzetten zodat het lijkt alsof er een flinke bui op valt, verder heb ik geen ideeen of ervaringen tav dit probleem.
     

Deel Deze Pagina