Nieuw nieuw

Je mag van mij aannemen dat de Cirrus als eerste toestel waarschijnlijk wat te hoog gegrepen is. Als tussenstap naar een warbird, nadat je de basis onder de knie hebt gekregen, is het misschien t.z.t. wel een aardig toestel. Maar eerst: veel vliegen op basisniveau om zo routine te krijgen en gevoel voor wat er in de lucht (en op de grond) gebeurt. Dan ben je zo een half jaar tot een jaar verder, afhankelijk van hoe snel je het vliegen in de vingers krijgt.

En het aanbod om in Tubbergen te kijken zou ik zeker aannemen.

Maar snap je nu hoe informatie op het internet bij argeloze beginners het idee kan laten ontstaan dat het:

a. Prima is om in een straat te gaan vliegen
b. Super makkelijk is.

In werkelijkheid gebeurt er dus zoiets als in dat filmpje over 'zelf leren vliegen, kan dat?'
Stel je eens voor hoe dat uitpakt in een woonbuurt.
Ik zou niet graag worden getroffen door zo'n Cirrus als ik nietsvermoedend in mijn achtertuin zit.

En afgezien van de schade van één zo'n gebeurtenis, in ons kapotgereguleerde landje wordt iedere gelegenheid aangegrepen om het modelvliegen de duimschroeven verder aan te draaien.
En reken maar dat dat gebeurt. En de dader ligt op het kerkhof.

En het aanbod om in Tubbergen te kijken zou ik zeker aannemen.
:thumbsup::thumbsup::thumbsup:
Als je niet zover weg woonde zou ik je zo opleiden, maar ga nu gewoon naar Tubbergen.

Modelvliegen is een sport met risico's. Schade aan een vliegtuig, tot een total loss behoren tot de normale risico's. Als je onder begeleiding vliegt van een instructeur zijn de risico's kleiner, maar zeker niet weg. De meeste risico's loop je als je je eerste landingen zelf gaat uitvoeren. Een goede instructeur zal je dat pas laten doen als hij er van overtuigd is dat je het kan. Maar ook dan kan een plotselinge windvlaag of een stuurfout tot schade leiden. De lage hoogte en de geringe snelheid in de landing zorgen er voor dat ingrijpen door de instructeur te laat komt.

Een toestel waar je even mee vooruit kan is dus een schone wens, maar zal in de praktijk lastig blijken te zijn. Ga er maar van uit dat je het toestel in je lesperiode gaat beschadigen of zelfs verliezen. Gebeurd dat niet dan heb je geluk. De meeste modelvliegers willen na hun lesperiode een ander, wat uitdagender toestel.

Maar snap je nu hoe informatie op het internet bij argeloze beginners het idee kan laten ontstaan dat het:

a. Prima is om in een straat te gaan vliegen
b. Super makkelijk is.

In werkelijkheid gebeurt er dus zoiets als in dat filmpje over 'zelf leren vliegen, kan dat?'
Stel je eens voor hoe dat uitpakt in een woonbuurt.
Ik zou niet graag worden getroffen door zo'n Cirrus als ik nietsvermoedend in mijn achtertuin zit.

En afgezien van de schade van één zo'n gebeurtenis, in ons kapotgereguleerde landje wordt iedere gelegenheid aangegrepen om het modelvliegen de duimschroeven verder aan te draaien.
En reken maar dat dat gebeurt. En de dader ligt op het kerkhof.

:thumbsup::thumbsup::thumbsup:
Als je niet zover weg woonde zou ik je zo opleiden, maar ga nu gewoon naar Tubbergen.

Neeeeeee begrijp me niet verkeerd ajb...
Het ging me niet om de plek waar hij vliegt, en ook niet dat hij moet wachten omdat er auto's rijden en ik kinderen hoor op de achtergrond... Totaaaaaal niet mijn intentie!!
Het ging mij erom dat hij het een fijn toestel vind welke wat minder last van de wind heeft, leuke looks heeft en ook nog relatief makkelijk te vliegen is.. En qua specs leek het mij een wat beter vliegtuig mits met de goede begeleiding en aansluiten bij een club waar wat langer met plezier mee gevlogen kan worden dan de apprentice... En toe ik zag dat hij hier voor 125 te koop staat, (de apprentice totaal kost 380) lijkt het mij een goed toestel om dan mee te beginnen dus wel met instructeur erbij...
Zie ik dat nog steeds verkeerd??

En naar Tubbergen ga ik zeker om te kijken...

Het hoeft niet perse, maar toch wil ik wel een toestel waar ik even mee vooruit kan... Qua leren en een toestel welke ik echt kan leren en ook dat de stap naar een warbird wat kleiner is....

De stap naar een warbird kun je niet "kleiner maken", die is wat het is. Je begint met vliegen en dan kun je nog niks, een Warbird is toch wel een beetje het topniveau, en zo groot is de stap naar een warbird. Van niks naar toch wel een tamelijk hoog niveau. Daar MOETEN een aantal tussenstappen tussen, die stappen kun je niet overslaan. Vergeet die gedachte, anders ben je over een jaar nog steeds aan het zoeken naar dat ene geschikte model.

Om maar gewoon een dom voorbeeld te noemen, ik vlieg nu bijna 40 jaar, heb alles gevlogen van trainer, zweef, speed, heli's en noem maar op, ik ben vorig jaar met mijn eerste warbird begonnen, en ik kan niet beginnen te vertellen hoe dun ik het door de broek had lopen voor de eerste vlucht, want het leek in niks op wat ik daarvoor gedaan had... Een rondje vliegen met zo'n ding, dat stelt nog niet zo heel veel voor... De start is effe goed opletten, maar wel te doen. Een rol en een loop ook niet. Maar het ding moet ook ooit een keer weer heel aan de grond...
De eerste landing ging goed, en toen was ik het mannetje natuurlijk, dacht ik het wel effe gepiept te hebben....
Opgemerkt, dat ik in de laatste 20 jaar extreem weinig schade gevlogen heb, dat is voor mij normaliter echt een zeldzaamheid.
De daaropvolgende ACHT landingen gingen precies zoals deze...
En DAN begint het grote gepuzzel: "Waar ligt dat aan? Aan mezelf? Aan het vliegtuig? Is er schade? Hoe repareer ik dat?"

En het is dat beslissende moment, waarop je opeens weet waarom je jarenlang geoefend hebt, geleerd en ervaring opgedaan, en dan kun je jezelf redden, OF je hebt alle stappen overgeslagen en je struikelt op de eindstreep en je staat voor de keuze om een stap terug te doen naar een makkelijker toestel, of er maar mee te stoppen....

Laatst bewerkt:
Vergeet nou alle laagdekkers even... Dat probeert iedereen je te zeggen. Een goede trainer heeft een spanwijdte van rond de 1,5 meter. Dan kan je ook met wat meer wind nog vliegen. Dat iemand een toestel fijn vind vliegen zegt niets. Dat zegt hij vanuit zijn (vlieg)ervaring. Heb hier toestellen staan die prima vliegen, maar ongeschikt zijn voor instructie. Je heb een wat "vergevingsgezind" vliegtuig nodig dat bij een stuurfout, bij voorbeeld link sturen als rechts nodig is, niet meteen ter aarde stort.

Je hebt je het misschien niet gerealiseerd, maar als het toestel van je af vliegt en je stuurt rechts, dan zie je het toestel naar rechts gaan. Komt het toestel naar je toe en je stuurt recht, dan gaat het toestel van jou uit gezien naar links. Je moet een soort spiegelbeeldig sturen als het toestel naar je toe komt. Dat moet je leren en als je een toestel die bij verkeerd sturen heftig reageert, dan gaat het al snel mis omdat je in een situatie komt waarbij je niet weet wat je moet doen, of verkeerde dingen doet. En een paar seconden later ligt de boel in puin...

stap naar een warbird is zowieso groot.
je zal waarschijnlijk beginnen met een schuimkist.
daarna zul je moeten gaan leren vliegen met een houten kist (zwaarder, ander vlieggedrag)
een warbird is nog zwaarder en kritischer.

vanaf een trainer ineens naar een warbird, ligt er een beetje aan welke en zo.. kan een spannend vluchtje worden.
maar in de regel zijn warbirds niet voor de beginnende vlieger.
wat uitzonderingen in schuim en zo nagelaten.

en het is je al vaker verteld..
eerst naar die club..
als men daar alleen futaba vliegt, kan niemand je helpen als jij met een spectrum aan komt lopen.
moet je eerst weer investeren om les te krijgen.

qua vliegen, eerst kruipen, lopen, rennen.
wil je meteen rennen, is dat best.
maar dan val je vaak.

Vergeet nou alle laagdekkers even... Dat probeert iedereen je te zeggen. Een goede trainer heeft een spanwijdte van rond de 1,5 meter. Dan kan je ook met wat meer wind nog vliegen. Dat iemand een toestel fijn vind vliegen zegt niets. Dat zegt hij vanuit zijn (vlieg)ervaring. Heb hier toestellen staan die prima vliegen, maar ongeschikt zijn voor instructie. Je heb een wat "vergevingsgezind" vliegtuig nodig dat bij een stuurfout, bij voorbeeld link sturen als rechts nodig is, niet meteen ter aarde stort.

Je hebt je het misschien niet gerealiseerd, maar als het toestel van je af vliegt en je stuurt rechts, dan zie je het toestel naar rechts gaan. Komt het toestel naar je toe en je stuurt recht, dan gaat het toestel van jou uit gezien naar links. Je moet een soort spiegelbeeldig sturen als het toestel naar je toe komt. Dat moet je leren en als je een toestel die bij verkeerd sturen heftig reageert, dan gaat het al snel mis omdat je in een situatie komt waarbij je niet weet wat je moet doen, of verkeerde dingen doet. En een paar seconden later ligt de boel in puin...

De cirrus leek me dus juist geschikt, rond de 1,5m vleugel, niet te aggresief leek me. Behalve dan dat de vleugels niet op het toestel zitten...
Het op je af vliegen had ik zeker wel bedacht en dat lijkt me ook het lastigste.... En buiten dat lijkt t me helemaal niet makkelijk...

Excuus als ik de hobby verkeerd 'aanvlieg'...
Daarvoor ben je toch juist hier? :beer:
Nog even het advies samengevat:
Je gaat EERST naar de club, daar leg je uit wat je wilt en hoe je je e.e.a. had voorgesteld.
Daar krijg je, op grond van wat je hebt verteld, advies en met dat advies ga je DAARNA vervolgens spullen aanschaffen.
Als je hebt leren vliegen met je trainertje en je brevet hebt, doe je -binnen de regels van de club- gewoon wat je denkt dat goed is....:D

Excuus als ik de hobby verkeerd 'aanvlieg'...
:D nergens voor nodig... je bent de eerste niet, sterker nog, ik denk dat 60 tot 80% van de beginners precies dezelfde ideeen, dromen, en wensen heeft als jou, en het ook verkeerd inschat.
En weet je: als je de gegeven raad opvolgt, zal het allemaal tamelijk soepel verlopen, en zul je achteraf denken "waar hadden ze het over???" en dat betekent precies dat we gelijk hadden. Dat je de juiste weg gevolgd hebt, want als je het op de juiste manier aanpakt, is het allemaal heus zo moeilijk niet, het is echt geen zwarte magie.

Helaas versturen is geen optie...

Tsja... Je moet er wat voor over hebben... Ik heb denk ik in de afgelopen twee jaar minstens 1000 km weggetuft om diverse vliegtuigen op te halen. Naar NieuweTonge voor een BigLift, naar Vlaardingen voor een Saphir, Rondje Drenthe/Groningen voor wat andere kistjes (o.a. een mooie HB1), het komt er allemaal niet vanzelf... :D
De cirrus leek me dus juist geschikt, rond de 1,5m vleugel, niet te aggresief leek me. Behalve dan dat de vleugels niet op het toestel zitten...
Je moet je niet verkijken op de omschrijving "makkelijk".
Er zijn twee soorten "makkelijk".
-De ene soort is uitsluitend geldig als je reeds kunt vliegen: die soort kun je omschrijven als "precies, scherp, en consistent". Als je KAN vliegen, is dat het ideaal: de kist doet precies wat je wilt, stribbelt niet tegen, en verrast je niet. Maar dat komt omdat je kunt vliegen, weet wat je kunt verwachten, en geen echte fouten meer maakt.
-De andere soort "makkelijk" is een vliegtuig wat traag en met veel misbaar reageert (hoop "bijbewegingen" en onprecieze afwijkingen).
Die soort is de beginners soort. En waarom? Omdat je stuurt, en alle onprecieze bijbewegingen functioneren als zo'n "weet u het zeker?" venstertje op je computer... " U wilt een bocht naar rechts maken. Weet u het zeker? JA/NEE".
Dus als jij bij je allereerste landingen door de stress een keer de verkeerde kant uit stuurt, geeft een Chartertje of wat dan ook dat duidelijk aan, VOORDAT hij met een rotklap de grond in gaat.
De "gevorderden-makkelijke kist" vraagt niks, kondigt niks van te voren aan, die denkt dat jij wel zal weten wat je doet, voert precies uit wat jij stuurt, inclusief alle fouten, en ligt in de grond voordat je met je ogen hebt kunnen knipperen.

Die Cirrus, is van de "gevorderden-makkelijke" soort.

:D nergens voor nodig... je bent de eerste niet, sterker nog, ik denk dat 60 tot 80% van de beginners precies dezelfde ideeen, dromen, en wensen heeft als jou, en het ook verkeerd inschat.
En weet je: als je de gegeven raad opvolgt, zal het allemaal tamelijk soepel verlopen, en zul je achteraf denken "waar hadden ze het over???" en dat betekent precies dat we gelijk hadden. Dat je de juiste weg gevolgd hebt, want als je het op de juiste manier aanpakt, is het allemaal heus zo moeilijk niet, het is echt geen zwarte magie.

Tsja... Je moet er wat voor over hebben... Ik heb denk ik in de afgelopen twee jaar minstens 1000 km weggetuft om diverse vliegtuigen op te halen. Naar NieuweTonge voor een BigLift, naar Vlaardingen voor een Saphir, Rondje Drenthe/Groningen voor wat andere kistjes (o.a. een mooie HB1), het komt er allemaal niet vanzelf... :D

Je moet je niet verkijken op de omschrijving "makkelijk".
Er zijn twee soorten "makkelijk".
-De ene soort is uitsluitend geldig als je reeds kunt vliegen: die soort kun je omschrijven als "precies, scherp, en consistent". Als je KAN vliegen, is dat het ideaal: de kist doet precies wat je wilt, stribbelt niet tegen, en verrast je niet. Maar dat komt omdat je kunt vliegen, weet wat je kunt verwachten, en geen echte fouten meer maakt.
-De andere soort "makkelijk" is een vliegtuig wat traag en met veel misbaar reageert (hoop "bijbewegingen" en onprecieze afwijkingen).
Die soort is de beginners soort. En waarom? Omdat je stuurt, en alle onprecieze bijbewegingen functioneren als zo'n "weet u het zeker?" venstertje op je computer... " U wilt een bocht naar rechts maken. Weet u het zeker? JA/NEE".
Dus als jij bij je allereerste landingen door de stress een keer de verkeerde kant uit stuurt, geeft een Chartertje of wat dan ook dat duidelijk aan, VOORDAT hij met een rotklap de grond in gaat.
De "gevorderden-makkelijke kist" vraagt niks, kondigt niks van te voren aan, die denkt dat jij wel zal weten wat je doet, voert precies uit wat jij stuurt, inclusief alle fouten, en ligt in de grond voordat je met je ogen hebt kunnen knipperen.

Die Cirrus, is van de "gevorderden-makkelijke" soort.

Super... Maar de apprentice word ook afgeraden, wat zijn de niet zwever/charters die wel beginner makkekijk zijn... Chessna's?

Super... Maar de apprentice word ook afgeraden, wat zijn de niet zwever/charters die wel beginner makkekijk zijn... Chessna's?
Zelf zou ik nog steeds voor iets als een Calmato gaan. Vliegen goed, strak, redelijk groot snelheidsbereik, en voldoende beginnersvriendelijk.

Je hebt Calmato hoog- en laagdekkers. De hoogdekker is een goede start. Ik vind de laagdekker een heerlijk toestel.

Overigens is er niets mis met een Apprentice als trainer, maar dan zonder stabilisatie. Ik weet niet of je die helemaal uit kunt zetten bij dat toestel.

Back