nergens voor nodig... je bent de eerste niet, sterker nog, ik denk dat 60 tot 80% van de beginners precies dezelfde ideeen, dromen, en wensen heeft als jou, en het ook verkeerd inschat.
En weet je: als je de gegeven raad opvolgt, zal het allemaal tamelijk soepel verlopen, en zul je achteraf denken "waar hadden ze het over???" en dat betekent precies dat we gelijk hadden. Dat je de juiste weg gevolgd hebt, want als je het op de juiste manier aanpakt, is het allemaal heus zo moeilijk niet, het is echt geen zwarte magie.
Tsja... Je moet er wat voor over hebben... Ik heb denk ik in de afgelopen twee jaar minstens 1000 km weggetuft om diverse vliegtuigen op te halen. Naar NieuweTonge voor een BigLift, naar Vlaardingen voor een Saphir, Rondje Drenthe/Groningen voor wat andere kistjes (o.a. een mooie HB1), het komt er allemaal niet vanzelf...
Je moet je niet verkijken op de omschrijving "makkelijk".
Er zijn twee soorten "makkelijk".
-De ene soort is uitsluitend geldig als je reeds kunt vliegen: die soort kun je omschrijven als "precies, scherp, en consistent". Als je KAN vliegen, is dat het ideaal: de kist doet precies wat je wilt, stribbelt niet tegen, en verrast je niet. Maar dat komt omdat je kunt vliegen, weet wat je kunt verwachten, en geen echte fouten meer maakt.
-De andere soort "makkelijk" is een vliegtuig wat traag en met veel misbaar reageert (hoop "bijbewegingen" en onprecieze afwijkingen).
Die soort is de beginners soort. En waarom? Omdat je stuurt, en alle onprecieze bijbewegingen functioneren als zo'n "weet u het zeker?" venstertje op je computer... " U wilt een bocht naar rechts maken. Weet u het zeker? JA/NEE".
Dus als jij bij je allereerste landingen door de stress een keer de verkeerde kant uit stuurt, geeft een Chartertje of wat dan ook dat duidelijk aan, VOORDAT hij met een rotklap de grond in gaat.
De "gevorderden-makkelijke kist" vraagt niks, kondigt niks van te voren aan, die denkt dat jij wel zal weten wat je doet, voert precies uit wat jij stuurt, inclusief alle fouten, en ligt in de grond voordat je met je ogen hebt kunnen knipperen.
Die Cirrus, is van de "gevorderden-makkelijke" soort.