“Tot slot”
In de laatste weken van 2013 ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe uitdaging in schaal 1:100. Na lange avonden speuren op internet, viel mijn oog op een opvallend schip namelijk de “World Diamond”. Een PSV van een nieuwe generatie en haar opvallende gele kleur bleek steeds weer terug te komen in mijn zoektocht naar die nieuwe uitdaging.
Eenmaal de knoop doorgehakt om haar te gaan bouwen, ben ik me steeds meer gaan verdiepen in de afbeeldingen en het verhaal achter de bouw van het schip. Van het nieuwe Hollandse ontwerp door Damen Shipyarts Groups bleek de World Diamond niet het enige “gele” schip te zijn. Totaal zijn er 6 schepen in ongeveer 1,5 jaar te zijn gebouwd op de werf in Roemenie . Zo zijn door Damen aan World Wide Supply in Noorwegen respectievelijk de World- Diamond, Peridot, Pearl, Emerald, Opal en de Sapphire in een tijdsbestek van 7 maanden vanaf 2013 de schepen afgeleverd. Inmiddels vaart de vloot en zijn ze gestationeerd in Schotland, Noorwegen en Brazilie.
Mede door het bouwen van dit schip heb ik diep respect gekregen in de wereld van techniek in scheepsbouw en andere offshore bouwwerken. Er is niets wat niet kan en voor alles word een oplossing gezocht! Of nu een schip wordt verlengt, een windmolen wordt geplaatst met het schip “hangend” in de lucht, kabelleginstallaties of andere heavy stuff, ik vind het prachtig gewoon!
Al met al is de World Diamond een hele mooie uitdaging geweest en heb haar met heel veel plezier en leermomenten gebouwd!
Inmiddels is het bouwen aan de World Diamond na 2 jaar afgerond en staat ze te pronken naast de MMC887NSCP-OSV. Beide schepen in de schaal 1:100 die klaarliggen om van het voorjaar weer het ruime sop gaan kiezen.
Als laatste deel in dit bouwverslag wil ik in de toekomst nog films plaatsten. De film hieronder toont het hele bouwverslag op Youtube in ongeveer 10 minuten.
En zo staat de werf weer klaar voor een nieuwe uitdaging: de Ocean Wave Tug in schaal 1:100!
Tot slot wil ik iedereen die mijn verslag heeft gevolgd bedanken voor je intresse, reactie’s en niet te vergeten support!
Groet,
Dennis
Hieronder in het kort de inhoud van het bouwverslag:
Pag1: Start 2013 bouwplan en aanpassen spantenplan.
Pag2: Aan de slag met het spantenplan en de gebouwde werf.
Pag3: Holle i.p.v. bolle boeg, doorgaan of stoppen?
Ankerdek en verlichting
Pag4: Doorgaan en boegdeel vervangen.
Scheepsromp waterdicht.
Start van de stuurhut.
Installatie verlichting
Pag6: Relingen bouwen d.m.v. solderen.
Pag8: Mast op de stuurhut.
Pag9: Azipods of conventionele aandrijving.
Roeren en de roerkoningen.
Pag10: Inbouw van de RC delen in te bouwen.
Proefvaart met foto’s en film.
Pag11: Gele verf en ander schilderwerk.
Modelleren van de zodiac .
Pag12: Bluskanonnen, stevshark anker en een windturbine.
Varen met mooi weer foto’s
Pag13: Meters reling bouwen d.m.v. solderen.
Pag15: Plankhouten laaddek
Detailleren
Decals maken
Pag18: Afwerking en laatste details
Elektrisch schema tekenen
Proefvaren met ballast
Filmpjes.........en kijkplezier