Hallo medebouwers,
Na hier en daar een verslag te hebben gevolgd is hier de laatste update van de mijne!
Dit weekend werd het eens hoog tijd de sikkelvormige boegdelen te maken. Na al eerder met wat mallen bezig te zijn geweest ben ik nu op een ander manier te werk gegaan. Allereerst heb ik het bovenste boegdek vastgelijmd aan aan de boeg. Hiermee kreeg ik vastigheid in het inmeten van de sikkelvormige delen. Daarna heb ik met schilderstape het openstaande deel afgeplakt en met een potlood de sikkelvorm ingetekend. Alle tape in 1 keer losgenomen en de vorm uitgeknipt. Zo had ik voor stb en bb 2 perfecte mallen.
Met de mallen heb ik de beplanking uitgesneden uit 0.5mm triplex en deze geplaatst op de boeg. Likkie grondverf erover, plamuren etc etc.
Onder de ankerkluizen heb ik de ankergeleiders aangebracht. Ik heb hiervoor een halfrond kunststof profiel gebruikt uit de modelbouwwinkel.
Echter de puntvormige eindstukken gaf nog wel een uitdaging om te maken. Geen speciale tools, geen draaibankje, affijn dan maar op een andere manier. Ik heb 2 lengtes op elkaar gelegd en deze met schilderstape omwikkeld. Op deze manier kreeg ik een rond asje die ik in de handboormachine kon spannen. Vervolgens met een vijltje, schuurboordje en schuurlinnen de punten eraan geslepen. Tape er weer vanaf en zo had ik 2 identieke ankergeleidertjes.
Ook aan het achtersteven ben ik op dezelfde wijze aan het werk gegaan.
De stuurhut heb ik voorzien van 2 deursponningen. Omdat de wanden iets overhellen zijn de deuren geplaatst in een nis die verticaal tov het dek staat. Stb en Bb zijn inmiddels voorzien van de nissen, de deuren komen later.
Ook heb ik de binnenruimte in de stuurhut zwart geschilderd. Het witte kunststof reflecteerde te veel licht naar buiten toe. Met een proefstukje groene beglazing geeft dit voor mij een mooier effect met de verlichting aan.
Groet Dennis