Relingbouw
Mannen bedankt voor de complimenten!
Vandaag van m'n eerste vakantiedag een heuse "werkhobbydag" gemaakt! Ik ben aande slag gegaan met de eerste meters messing draad om de reling van de stuurhut te solderen. Zoals jullie wellicht in mijn andere verslag weleens hebben kunnen lezen is dit een echte hobby geworden

!
Allereerst heb ik op een board het stuurhutdek uit getekend. Vervolgens met messing 0,8mm een onderbalk uitgebogen. Vanaf de onderbalk gaan de relingpaatjes opgebouwd worden. De onderbalk is tevens het "vlees" welke ik later kan verlijmen op het dek. De gehele reling wordt later ook geel geverft waardoor de onderbalk bijna niet meer zal opvallen. 1:100 maakt de reling zo fragiel dat ik hiervoor bewust heb gekozen en niet voor losse paaltjes in het kunststof dek.
Na de onderbalk te hebben vastgezet met tape heb ik een partijtje paaltjes geknipt en elke paal de kop en kont recht afgevijld. Je kunt wel zeggen dat dat dievenwerk is. Te weten dat er nog een paar meter te gaan is.
Ik had een maandje of 2 geleden een soldeerstationnetje gekocht in de duitse supermarkt en ging vandaag vol goede moet en goed gestemd aan de slag. Jammerrrrr, soldeerstationnetje binnen no-time naar de bliksem

, dus de oude bout er maar bij gehaald. Wel ff moeten modificeren door er een fijne punt aan te maken.
Een voor een de paaltjes gezet. Op de foto lijken ze schots en scheef te staan.......dat is ook zo! Delen van de reling hellen straks over en houd daar dus nu al rekening mee want als alles is gesoldeerd is de boel niet meer te modelleren.
Na de paaltjes de eerste start gemaakt de onderste reling aan te brengen. Met lucifersstokjes hou ik de afstand aan.
Nu even gestopt, frisse neus halen na alle dampen
Groet Dennis