Nieuwbouw Big-Lift: Electro sleper!

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Japie.G, 5 jan 2013.

  1. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Ik ben nu druk de tekening van de vleugel aan het bestuderen, maar ik loop tegen iets raars op. Een vraag voor mensen die ook van deze tekening gebouwd hebben.

    De tweede rib nast de wortelrib staat aangegeven als RIB2, deze zou je dan als mal moeten gebruiken voor de overige ribben1. Nu is RIB2 op de ribbentekening echt een andere rib als de 'tweede rib'. Ik ga ervan uit dat de 'tweede rib' gewoon een RIB1 moet zijn. Foutje op de tekening?

    Dan is de tekening voorzien van een balsa versterkingsschotje tussen de boven en onder ligger. Zou het qua sterkte iets uitmaken als ik die NIET plaats, maar in plaats daarvan een volledige dwarsbalk enkele centimeters voor de liggers zou gaan zetten? Dat is makkelijker te frezen namelijk! De vleugel zou dan als een puzzel in elkaar passen

    __|___|___|___
    --|----|----|---


    waarbij de doorgetrokken lijn de extra dwarsbalk zou zijn, die van rib tot rib en van bovenbeplanking tot onderbeplanking doorloopt zou zijn. De gestippelde lijn is dan de echte ligger. Ik hoop dat het zo duidelijk is, anders teken ik het binnenkort even uit

    Edit, schets van mijn bedoeling, kan dit?

    [​IMG]
    In het omlijnde vakje zie je dan wat ik zou moeten frezen. Ik heb dit edee van iemand die ook zo de vleugel heeft ontworpen, maar kan dit wel? Geeft dit net zoveel effect op stijfheid als de 3mm webbings tussen de liggers?
     
  2. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik zou de webbings niet los van de ligger plaatsen. Met de webbings zorg je o.a. dat de liggers tov elkaar niet heen en weer kunnen schuiven. Als je de webbings een eind voor de liggers plaatst moeten krachten tussen webbings en liggers worden overgebracht door de beplanking, lijkt me geen goed idee.

    Een andere functie van de webbings is het sluiten van de D-box, deze wordt gevormd door de voorlijst, boven- en onderbeplanking en de webbings. Door de webbings naar voren te halen maak je de D-box kleiner en daarme verklein je dus ook de torsiestijfheid van de vleugel.
     
  3. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Okee top! Ik had al zoiets gedacht. Ik ga verder nadenken! Nog 1 ding, op de tekening zitten de webbings tussen de liggers, maakt het uit als ik ze tegen de liggers (achterkant) aan maak? Dan is er dus wel een lijmverbinding tussen de webbing en de liggers zelf...
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2013
  4. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Achterkant is geen probleem zolang de beplanking er ook nog overheen gaat.

    Mvg Johan
     
  5. smarivoet

    smarivoet

    Lid geworden:
    28 okt 2008
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Hakendover(BE)
    hehe, nog een elektro biglift...
    toftof.

    ik had enige tijd terug een ruil gedaan van een zweefvlieger met een ruwbouw biglift.
    Ondertussen kan ik zeggen dat die zowel met als zonder skis zeer goed vliegt op 10cellen 5000mah die ACHTER m'n zwaartepunt liggen...
    waarom... hoogst waarschijnlijk door de "oversized" elektro die voorin ligt :)
    rotomax 50cc
    Turnigy RotoMax 50cc Size Brushless Outrunner Motor

    er is slechts 1 zaak jammer... een 20*8 is nipt met de standaardlengte steunen, dus er gaat een 18*10 op. Ik verwacht wel wat verlies in dat overschot van vermogen...

    geen idee wat het geheel zou geven op 12cellen, maar ik veronderstel dat die dan gewoon loodrecht omhoog gaat...

    dus als ik je kan motiveren: snel bouwen, is héél leuk op elektro!
     
  6. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    zie...dat dacht ik al. De motor van Jaap is enkele grammen lichter maar dat scheelt niet veel. Accu's dus onder de vleugel....Scheelt wel weer gedoe met wisselen, ik neem aan dat je dat via het dakluikje doet?
     
  7. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Wat weegt hij MET accu's , dus vliegklaar ?
     
  8. smarivoet

    smarivoet

    Lid geworden:
    28 okt 2008
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Hakendover(BE)
    ja... in dit geval kon het niet makkelijker :)
    enkel de lange draden voor de regelaar was een beetje een geknoei :)
    Die zijn dan ook volledig verlengd tot in de cockpit en daar sluit ik dus via het dakluikje de boel aan.
    verstevig zeker en vast je "klem" voor de batterijen op z'n plaats te houden, want daar komt bij elke landing een goeie 1.2kg op hé!

    de rotomax staat wel op motorsteunen (zodat die perfect in het originele motorkapje past) en die zijn ongeveer een 2-3cm lang.
     
  9. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Hee interessante info!! Heb je ook foto's? Zou het super vinden als je die hier wilt posten!
     
  10. smarivoet

    smarivoet

    Lid geworden:
    28 okt 2008
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Hakendover(BE)
    De enige die ik heb is deze:
    http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/603357_10151335175512884_1705963187_n.jpg

    en dat is dus VOOR m'n draadjes iets properder werden weggewerkt :)
    onderin zie je dan de dikke (2stuks) 5-cellen lipos liggen en een 2000mah 2-cellen + bec voor de ontvanger...

    de reden dat er zoveel draadjes zijn, is omdat de boel vol ledjes hangt :)
    om te beginnen met 4 in de cockpit :)
    De rest (motor) zit helemaal weggewerkt, dus daar fotos van nemen zegt niet veel...
     
  11. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Ah, echt ver achter het zwaartepunt dus.. Nouja, we gaan het meemaken! Ondertussen begint mijn autocar tekening voor de vleugeldelen flink te vorderen. Van 't weekend frezen hopelijk!

    Nu bezig met de vleugeltip!
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 21 jan 2013
  12. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    inmiddels is de freesfile voor de vleugel, versie beta1 gereed. Frezen en kijken of de boel past! Spannend! Helaas zitten er in de tekening flink wat onnauwkeurigheden waar je snel achter komt met autocar, heb zo veel mogelijk weg gehaald en verbeterd, maar ik ga aan de profielvorm niets lopen veranderen. Nouja, we gaan het zien!

    [​IMG]
     
  13. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    En nu we toch lekker aan het tekenen zijn, gelijk ook maar even begonnen met de romp. Aan alle spanten uitsteekseltjes gemaakt zodat een gefreesde romp straks als een puzzel in elkaar past! Ook het motorschot eens goed uitgedacht. Met een dergelijk dikke motor ontkom je er bijna niet aan om toch een omgekeerde montage te doen als je er nog een beetje bij wilt kunnen! Verder ga ik de romp dusdanig aanpassen dat er een accuruimte ontstaat die van onder de motorkap tot achter het cabineachterschot loopt. Lekker flexibel! ook ga ik het cabibeachterschot gelijk aanpassen zodat daar direct een servo in kan voor de sleepkoppeling. Ook ga ik de servo's in de staart zetten. Pfeww, wat een werk zeg! Dat tekenen! Maar ik vind het leuk en het is een zeer leerzaam traject! Ik had voor dut project nog nooit autocad aangeraakt..

    Work in progress:
    [​IMG]
     
  14. smarivoet

    smarivoet

    Lid geworden:
    28 okt 2008
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Hakendover(BE)
    je mag voor mij altijd een tutorial schrijven! Ik heb altijd interesse (zoals aangegeven in pb). Ik probeer me in deze koude winteravonden ook bezig te houden met autocad, maar ben zo ver nog niet geraakt :)

    Persoonlijk zou ik dat in 1 stuk laten... Vergeet niet dat als je langs onder een luikje maakt dat je scharnieren en je "slot" het zwakste punt zullen worden om die anderhalve kilo batterij tegen elke schok te beschermen en te zorgen dat die er niet uitvallen... en als ze vallen... langs onderen zullen ze dat zeker doen!!!
    kheb nog niet veel batterijen naar boven zien vallen door een bevestigingsslotje EN een dakpaneel :p
    Dus ik zou er nog eens over nadenken...
    Je gaat daarbij ook nog eens je belangrijkste steun onderbreken... (op je eigen foto de steun die snijdt met het paars-roze gedeelte). als die te zwak is vliegt gewoon de bovenzijde van je vlieger eraf :)


    Daarbij, echt prachtisch zal het langs onder niet zijn, want je zal te weinig grondspeling hebben om zulke dikke lipos langs onderen in te duwen...
    ik zit al te klooien om de anti-vonk-kabel aan te sluiten (langs onderen) aan de regelaar...


    Met al dat gewicht vanvoor kan je dat best doen ja :)... scheelt em weer lood dat je moet toevoegen in de staart (en dat zou ECHT te gek zijn) :cool:
    een halve centimer naar voor schuiven met die batterijtjes is altijd makkelijk indien nodig :)...


    Over de batterijen gesproken, ik zou daar zeker tot het laatste mee wachten.


    [editje]en juist... ik ging nog eens fotos nemen... maar zoals aangegeven... ik hou me bezig met autocad in de avond en was de tijd helemaal uit het oog verloren :)
     
  15. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Hee! Ik ga ze niet van onderen plaatsen hoor! Gewoon via het dakluik! Maar ik wil de ruimte hebben om flink te kunnen schuiven! Handige constructie zodat verschillende motoren mogelijk zijn. Handig als er straks ook iemand een BL wil bouwen vanaf mijn cad tekening. Maargoed, eerst de tekening afmaken! Zit inmiddels toch al een uur of 12 werk in.

    Wat autocad betreft:

    [​IMG]

    Dit boek heb ik gekocht en doorgenomen! Grote aanrader! Na een paar dagen kun je heel behoorlijk tekenen!
     
  16. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Wel gaaf dat je dit doet! Ik wil ook zo'n frees kitje :)
     
  17. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    [​IMG]

    En daar is de vleugel :)
     
  18. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Zo he he, het tekenwerk zit er op! Nu op jacht naar rechte gammaply platen om de boel in de praktijk te testen!

    [​IMG]
     
  19. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    Even omzetten in 3D en je weet of het past
     
  20. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Geen idee hoe dat werkt :)
     

Deel Deze Pagina