Nieuwbouw Big-Lift: Electro sleper!

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Japie.G, 5 jan 2013.

  1. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Oei.. Ik had ze eigenlijk direct achter de motor bedacht en de regelaar onder de motor. Maar gelukkig weegt mijn motor nu niet veel minder dan een brandstof tor, sterker nog:

    [​IMG]

    Daar komen dan nog 2x 5s pakketten bij. Ik verwacht dat ik wel uit kom met het CG.

    In het allerslechtste en uiterste geval maak ik een nieuwe romp met aanpassingen. Alle onderdelen gaan momenteel autocad in, zodat een nieuwe romp met een druk op de knop uitgesneden wordt.
     
  2. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
  3. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Verklaar je nader :)
     
  4. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Snij die romp dan nog maar een paar keer uit, er zijn meer lieden die daar wel oor naar hebben
    (we hadden het er aan de bar bij het VGT al over)
     
  5. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Geduld.. Heb de tekening inmiddels ook door hulp van een medeforummer in autocad staan. Echter is dat gewoon overgetrokken. Er gaan nog wat uurtjes in zitten om alles in orde te krijgen. Ben nu met de vleugel bezig, want die wil ik straks gelijk cnc gaan bouwen! Ben geen autocad held, dus jah.. Gaat zeer veel tijd in zitten.
     
  6. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    937 gram voor de motor alleen...daar had ik niet op gerekend. Eerlijk gezegd denk ik dat je daarmee in totaal bijna net zo zwaar uit gaat komen als een brandstof Big Lift (er zal ook nog een 1200 gram bijkomen voor de accu's denk ik?).
    Maar dan nog.....is het volgens mij wel érg veel motor (ik vergelijk het dan even met Erik zijn Rascal die 280cm is en een ruim 100 gram lichtere motor gebruikt).

    Maar in dat geval zul je de accu's waarschijnlijk onder de vleugel moeten zien onder te brengen. Als je accu en motor allemaal voorin hebt is dat wel heel veel gewicht.
     
  7. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Erik heeft dezelfde motor, maar met minder kv :) Beetje lomp hè
     
  8. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    okay...ik wist niet dat het dezelfde was. Maar die Rascal is een stuk groter en met die motor al een powerbeest. Maakt niet uit natuurlijk maar dan moet je wel op gaan letten met de indeling van je gewichten.
    Je motor en accu weegt toch zo'n 2200 gram bij elkaar en dat is een stuk meer dan de 1200 gram die mijn RCG26 weegt (met uitlaat en ontsteking). Bij mij moet de tank op het zwaartepunt.
    Hendrik zijn motor weegt net zoiets en ook die heeft zijn tank op het zwaartepunt.
     
  9. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Ik heb de 192kv variant, voor 10s, In de rascal van Eric komt een 168kv versie voor een 12s setup. Verder is de rascal inderdaad wat groter, maar ook een lichtere kist verwacht ik!

    Ben wel een beetje bang hoe het een en ander uit komt hoor! Daarom is alles vanaf de motor tot aan bet achterschot open en vrij, zodat er flink geschoven kan worden straks. Heb verder ook nog een Lifter van Rippin in de opslag staan, das ook een biglift kloon maar dan van gfk en iets groter en zwaarder. De setup kan altijd daar nog op. Echter zelf bouwen is het mooist natuurlijk! Feit blijft dat toen ik de motor uit de doos haalde, ik ook ff flink schrok van het geheel!
     
  10. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Het gewicht is op zich voor het vliegen geen probleem, het balanceren zal even zoeken zijn. Het mooist is natuurlijk als je een beetje idee hebt hoe het gaat komen. Het is tamelijk irritant als achteraf blijkt dat je de accu's niet kwijt kunt (of op een plek moet leggen waar je ze moeilijk kunt wisselen, zoals in de kabine)
     
  11. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Motorkapje:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  12. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Waarom niet van boven een deksel on de lipo te wisselen ?

    Of komt dat nog .

    Mvg Johan
     
  13. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Hej Johan! Dat komt zeker! De kap zit enkel aan voor en achterkant verlijmd. Als alles straks definitief geschuurd is zaag ik die open en maak ik er een magneetsluiting in! Heb jij nog enig idee wat jouw ruwbouw gewichten waren?
     
  14. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Zal toch wel wat problemen geven , als ik dat zo bekijk ?
    Je zal een paar spanten moeten doorzagen en zo verlies je weer aan sterkte ...


    [​IMG]
     
  15. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Tja, er zal nog wat geklungeld moeten worden straks. Naja tis allemaal een grote leerschool. De volgende romp zal verbeteringen bevatten die ik nu door ervaring op doe. De bedoeling is straks een freesfile te hebben van een mooie electro big lift! Dus nu het een en ander aan problemen tegenkomen zal er een beetje bijhoren. Zonder dit forum was het sowieso al veel erger geweest ;)
     
  16. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Ruwbouw gewicht weeg ik nooit alleen vliegklaar (lipo geladen) :)

    Ik heb vandaag een oldie gescoort , een tandriem vertraging van een OS61 .
    Nieuw in de doos .

    Die wil ik gebruiken om er een E-motor op te zetten en zo een BL op 6S te kunnen vliegen met een 18" prop.

    Mvg Johan
     
  17. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Zoooo mooi!! Dan kom je echt laag in de gewichten uit :)
     
  18. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Ik heb net een proefrib vanuit autocad werkelijkheid zien worden, puur ff snel uit een stukje depron om de maatvoering te controleren. Toch leuk om een tekening werkelijkheid te zien worden! En t past ook nog exact!

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  19. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Doe je dat zelf?
    (Gaaf)
     
  20. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Het tekenen wel, het frezen doen twee vliegmaten van mij die een CNC bank helemaal zelf ontwikkeld en gebouwd hebben!
     

Deel Deze Pagina