Nieuwe eigenbouw frees

Ha die Dirk,

Een CNC frees maken is ontzettend leuk en prima zelf te doen.
Je moet alleen wel met de volgende zaken rekening houden...

- In het bouwen gaat van begin tot eind veel werk zitten. Waarschijnlijk meer dan je ooit door de frees aan tijd gaat besparen. Geeft niet als je dat bouwen van een frees ook leuk vindt, maar houdt je wel in die tijd van de modelbouw af.

- Een budget van 1000 euro is ontoereikend voor een frees met een bereik van 1100 x 500 x 200. Zet alles maar eens op een rijtje, uiteindelijk wil je gezien het werk e.e.a. toch goed doen en de kosten lopen snel op.

- De sturingskaart van je schuimsnijder zal bijv. waarschijnlijk niet krachtig genoeg zijn (qua max stroom en spanning), dus alleen voor de elektronica is je halve budget al weg (3 of 4 drivers, krachtige stappenmotoren, voeding...). Dan nog een Kress er bij en dan moet je met de mechanica nog beginnen - spindels, ondersteunde as geleidingen, lineaire lagers, aluminium profielen, tafel, etc.

- Het portaal aan beide kanten aandrijven is altijd beter. Met 1 of 2 motoren maar altijd beide assen met een tandriem koppelen (om scheeftrekkken en schade te voorkomen).

- Gevoelsmatig zou ik die open geleidingen niet op de kant belasten. Maar of je ze gaat verslijten? Zet wel de lagers elke keer zo ver mogelijk uit elkaar als je ontwerp toelaat.

Teken alles uit, bereken de kosten... en laat dan voordat je gaat bouwen de community op www.cnczone.nl je ontwerp nog eens kritisch bekijken.

En tot die tijd kun je voor alles tot 40 cm nog wel bij mij terecht ;)

Grt Arthur
 
Het liefst zou ik vandaag nog beginnen met de bouw van een eigen frees, vergelijkbaar met de specs zoals door Dirk geschetst, maar er zijn twee redenen om dat niet te doen:

- Ruimte. Ik zou echt niet weten waar ik zo'n gevaarte zou moeten stallen.
- Geluidsoverlast. Het frezen van een vleugelmal kan zomaar 20 uur of langer duren. Ooit wel eens een Kress aan het werk gehoord? Alsof er een straaljager aan het opstijgen is. Dat wil ik mijn buren 's nachts en overdag niet aandoen. De enige optie is een watergekoelde Chinese HF spindel.
 
En mocht dat niet genoeg zijn, ik kan tot 74cm haha
Ha, maar Arthur woont in Soest. Daar kom ik elke vrijdag op de clubavond. ;-)
Maar ik zal het onthouden mocht er wat groters gefreesd moeten worden.
Maar daarna kan ik tot 100 cm! 8O :rolling:

Ruimte. Ik zou echt niet weten waar ik zo'n gevaarte zou moeten stallen.
...
Ooit wel eens een Kress aan het werk gehoord? ... De enige optie is een watergekoelde Chinese HF spindel.
Tja, ik ben gezegend met een garage zonder auto (maar wel weer koud in de winter).

Is dat zo? Is zo'n Chinees ding zoveel stiller?

Dirk
 
Laatst bewerkt:
En dan komt er dus ook nog eens een pomp en een radiator en een fan bij, en een regelaar ???
Waar koop je de Chinese versies?
Wat kosten die dingen?
Die bij DamenCNC en Stappenmotor.nl zijn minimaal 2x de prijs van een 1050 Kress ...
 
Ik had een Kress 1050 , idd een enorm kabaal , niette doen zonder gehoorbeschermer. Voor mijn nieuwe heb ik ook een chineze spindel gekocht op ebay en VDF .... weet ff niet meer wat het gekost heeft , maar was nog goed betaalbaar vond ik.

Gekocht op ebay trouwens, chinees spul van een engels bedrijf , iets duurder als rechtstreeks uit china , maar minder lang wachten en geen gezeik met douane.

Cor
 
Dirk. Als je een portaal setup maakt, dan heb je geen lengte van 100 cm nodig.
In je tekening zet je op gezette afstanden een marker die overeenkomt met pennen in je tafel. Je freest dus je lengte in twee of drie delen. Je schuift het materiaal van marker naar marker. Met de nauwkeurigheid waar jij behoefte aan hebt is dat geen probleem.

Andere optie is natuurlijk een houten setup. Zie http:/buildyourcnc.com. Ongeschikt voor alu. Prima voor hout, zeker het type waar jij over praat. In hout heb je een setup voor de maten waar jij het over hebt, onder de 1000.

Ben daar zelf ook naar aan het kijken. Will zelf ook vliegtuigen ontwerpen en bouwen. Hout is voor mij voldoende en dan komen dergelijke ontwerpen zeker in beeld.

Rob.
 
Dirk. Als je een portaal setup maakt, dan heb je geen lengte van 100 cm nodig.
In je tekening zet je op gezette afstanden een marker die overeenkomt met pennen in je tafel. Je freest dus je lengte in twee of drie delen.

Dat deed ik in het begin ook bij mijn machine, maar het is een hoop extra werk, met die reden ben ik dan nu ook een grotere machine aan het bouwen.

Als het kan raad ik aan om voor modelbouw toch zeker een balsaplank in 1 keer te kunnen frezen, en ook de "juiste'breedte voor triplex e.d.

Cor
 
Dat is die ik ook heb , je kan ze ook met iets minder KW kopen.... voor hout en plastic zal 0.8 kw meer als voldoende zijn denk ik.

Cor
 
Jongens, sorry maar ik blijf info ZUIGEN ... :rolleyes:

Die spindle:
- VFD lijkt me essentieel, want toerental is toch afhankelijk vna materiaal, feedsnelheid, ... Moet dus te regelen zijn.
- die Chinezen zijn veel goedkoper dan bv. Britse, maar die Chinezen houden er belachelijke verzendkosten op na. Ook die 'Chai' gooit zo vrijwel zijn gehele prijsvoordeel weg. Toch?

Nog een ander vraagje: als ik met ondersteunde rond rails ga werken op alu profielen, heb ik dan16 mm, 20 mm of 25 mm nodig?
 
Ik lees ook nog dat men een voorkeur voor ER20 ('boorkop' of hoe dat dan ook heet).
Waarom?
Waarom zou ik de ene of andere maat kiezen?
 
Mmmm Dirk en een cnc-frees :mrgreen:

Kan je niet aan de schuur nog een stuk aan bouwen (freeshok)?
De ruimte heb je zeker en opzich is het vrij makkelijk te realiseren.

Ben heel benieuwd naar de ontwikkelingen.

Lyckele
 
Ik lees ook nog dat men een voorkeur voor ER20 ('boorkop' of hoe dat dan ook heet).
Waarom?
Waarom zou ik de ene of andere maat kiezen?

Dat heeft met de maat frees te maken die je in de spindel kan zetten.

1,5kW = ER11 opname = max. 7mm freesschacht
2,2kW = ER20 opname = max 13mm freesschacht

Die grotere maat is praktisch als je bijvoorbeeld je freestafel gaat vlakken. Dan gebruik je een hele dikke frees, waardoor je in een half uurtje klaar bent.

Voor jouw hobby gebruik, zullen de freesjes over het algemeen een freesschacht van 1/8" oftewel 3.175mm hebben, en heb je aan een ER11 opname dus ruim voldoende.
 
De freesschacht is (neem ik aan) de as van de frees die je in de freeskop klemt (spantang?).

Ik zag bij Stappenmotor.nl div. vulstukjes daarvoor waarvan de prijs me de kop niet kost.

Ik kan er lang over doen om iets te kiezen, maar dan doe ik het ook bij voorkeur in één keer goed. Ik ben al oud genoeg om te weten dat eerst een oefenmodel en daarna een iets goeds oha. anderhalf of meer keer zo duur is. :confused:

Dus als het hele verhaal doorgaat wordt het die 2,2KW watergekoeld. :D
 
We gaan verder: Stappenmotoren ....

Ik heb een driverbord liggen (voor //-poort, USB-interface kan later altijd nog).
Specs: voor 4 motoren, tot 42V, 2A per spoel (dus 4A per motor)

Nema23 of liever Nema34?
Hoeveel koppel? Ga even uit van kogelomloopspindels.

Dirk.
 
Back
Top