Nieuwe eigenbouw frees

Oke, Ik zat met het zelfde punt, de opties zijn inderdaad
1 motor met 1 kogelomloop in het midden
1 motor met 2 kogelomloop aan de zijkanten
2 motoren met 2 kogelomloop aan de zijkanten

Ik heb voor optie 2 gekozen omdat mijn motor bijna 9 Nm is, adt is sterk zat voor de bewerkingen die ik er mee ga doen. In mijn vorige ontwerp zou ik bijna 18Nm op een portaalfrees hebben waarmee ik hooguit aluminium ga bewerken, dat is een beetje overkill.

Zo ga ik de aandrijving Xas nu doen:
cncv43.png

De pulley's worden overigens geroter dan op deze tekening, ik had zo snel geen bestand met een grotere pulley. (ze worden 70mm diameter ipv de 30 op deze tekening)

Vraagje over de voeding

Ik wil weten hoe zwaar de powersupply moet zijn. Ik meen hierover ergens het volgende te hebben gelezen, maar ik kan et niet meer terugvinden:

Stel ik gebruik 4 stappenmotoren, elk 2 coils. Nominaal 6,3V en 3A. Dat is 18,9Watt per coil = 37,8W per motor is ± 160W totaal. Een veiligheidsfactor eroverheen, dan voldoet een 350W power supply toch ruimschoots?

Hoe moet ik coils berekenen bij een 6-draads motor van nominaal 6,3V - 3A? Bij zo'n motor heb ik 2 coils met elk drie draden: A+ central A-, en B+ central B-.
Heb ik in zo'n geval 2 of vier coils van 37,8W?

Dirk.

Ik ben zelf dus ook aan het bouwen en ik heb gekozen toch voor 1 motor te gaan op de Xas. Ik raad aan dit ook te overwegen ivm scheeftrekken van het frame wanneer er bij 1 van de 2 motoren stappenverlies optreed.

Oke, Ik zat met het zelfde punt, de opties zijn inderdaad
1 motor met 1 kogelomloop in het midden
1 motor met 2 kogelomloop aan de zijkanten
2 motoren met 2 kogelomloop aan de zijkanten
?????
Ik kan je effe niet volgen.
Eerst zeg je; 1 motor op de X-as, en vervolgens zie ik 2 kogelomloopspindels aan de zijkant (X-as) ...
Wat is bij jou de X-as?

Wat ik op de tekening zag, was exact wat ik wil gaan doen. links en rechts een kogelomloopspindel+motor.

Dirk.

Ja 1 spindels die vanuit 1 motor in het midden bediend worden. Eerst had ik 2 motoren waaronder elk een aangesloten spindel zitten. Deze waren dan parallel aangesloten op de pulse maar werkten onafhankelijk. Dit werkt wel maar zodra er stappenverlies op treed heb je dat 1 spindel verder is dan de ander waardoor alles scheef trekt. Daarom heb ik nu 1 motor die 2 kogelomloopspindels aandrijft met een lange snaar.

Je berekening wat betreft de voeding lijkt me te kloppen. Dit is ook hoe het uitgelegd wordt bij het info document van damencnc

Oké, dus in wezen dezelfde construktie.

En bedankt. Nu weet ik weer waar ik die verhandeling over benodigd vermogen had gelezen.

Resteert de vraag hoeveel coils ik moet rekenen voor een 6-draads motor2 of 4. Dat maakt 'maar' 100% uit :confused:

Dirk.

Nee, het is meer een kwestie van kleine kans, maar met grote gevolgen.

Er staat aan één kant een motor aan te trekken/duwen met 3 Nm via een 20x5 spindel. De eindkracht is waarschijnlijk tenminste een honderdvoud aan N's. Aan de andere kant doet de Stappenmotor op z'n best niets. Het zou fijn zijn als hij meeloopt, maar het lijkt vrijwel zeker dat de brug krom wordt getrokken. En in zo'n geval is de omvang van de schade groooot.

Dirk.

Klopt en in het geval van mij (waarop ik mijn verhaal baseer) trekt of duwt er per spindel een 9 Nm motor ( ik wou er eerst 2 motoren van elk 8.6 Nm op gebruiken), dan mag je een heel stevig frame hebben om dat te kunnen weerstaan die krachten.

Hoe staat het met de bouw dirk?

Hoe staat het met de bouw dirk?
Bouw = nul.
Bestelling is gestart.

Wat wordt het:
- veel te veel geld :(
- Compleet setje bij Chai:
- - 3 paar SBR20 rails + bearing blocks
- - 4 stuks 16x5 kogelomloop + nuts
- - lagers & lagerblokken etc.
- 2.2 kW watercooled spindle + vfd (prijsverschil tussen 0.8kW en 2.2kW € 25,-)
- USBCNC
- 4 Nema 23 steppers 3Nm (425 oz in)
- stepper drivers DM542A
- 2x 350W power supply 48V
- waterpompje, radiator, fan
- kabels en overig spul.

Maar het loopt een beetje langzaam hier. Ik wordt opgehouden door serieuze computerproblemen. Ik heb hier een eigen server draaien. Daarop moet de indexingservice worden aangezet (om op een andere PC folders te koppelen). Maar zodra ik die service aanzet, hangt de server. Helemaal niet meer bereikbaar ... niet noppes nada response. Alleen reset helpt dan nog. GRRRR. Dit houdt me nu al 2 avonden van mijn hobby.

Dirk.

klinkt goed ben benieuwd.
als je het spul binnen heb en de moeren op de spindel wil monteren schuif de kunstof buis of alu buis wat het dan ok maar is kompleet over de as heen tot i goed aan sluit en draai dan heel voor zichtig de moer er over heen want als dit mis gaat heb je een probleem tig kogels over de vloer of tavel. dit is ff triki.

Daarover heb ik hier, en op cnczone, al meermaals gelezen. Dat overkomt me niet :rolleyes:
Maar ik heb ook gelezen dat het spul van Chai ook goed moet worden schoongemaakt vanwege slijpsel. Dus alles gaat eerst uit elkaar (voorzichtig boven een bakkie). En dan weer terug in elkaar

Ik lees trouwens soms over zuurvrije vaseline, en soms over kogellagervet. Ik heb beide. Wat is er voor of tegen het een of de ander?

Dirk.

Hoi,

Is het nog zinvol om de diameters van supported rails en kogelomloopspindel van 'beneden naar boven' te verminderen?
Dus:
- onderste (Y-as?) (2 rails + 2 spindels waarop het hele portaal staat) : SBR20 en RM2005
- horizontaal op het portaal (X-as?) (2 rails + 1 spindel waarover de Z-as van li naar re loopt) : SBR16 of ook 20, en RM1605 of ook 2005)
- Z-as (2 rails + 1 spindel) SBR16 of zelfs 12 en RM1605, of zelfs 1205.

Voordeel lijkt me dat de massa van het portaal beperkt wordt als ik kleinere diameters kies.
Nadeel is dat de stijfheid achteruit gaat.
Ik kan niet goed inschatten (en al helemaal niet berekenen :confused:) hoe groot het effect daarvan zou kunnen zijn.

Bedenk dat deze machine voor >95% hout/glasvezel-epoxy-plaat zal bewerken. Incidenteel misschien eens alu. Dat frees ik dan wel met minder diepgang per slag.

Dirk

Over het bed heen en weer is meestal de X as, over de brug heen en weer de Y en naar boven en beneden meestal de Z.

Ik weet niet hoe groot het effect er van is, ik heb ook ivm massa en ruimte er voor gekozen verschillende diamters te hanteren.

X-as = 2x 25mm diameter
Y-as = 2x 20mm diameter
Z-as is 2x16mm diamter.

Dit lijkt me prima kunnen aangezien hoe verder je naar beneden gaat hoemeer krachten er op komen te staan. De Z hoeft natuurlijk de frees alleen vast te houden en de Y al de frees + Zas en de X moet ook nog de brug er bij in bedwang houden.

Als je met 2 motoren op 1 as werkt, kan je gewoon de step en direction aan beide drivers doorverbinden. Iedere motor krijgt dus wel zijn eigen driver, maar onvangt precies dezelfde signalen.

Nieuwere versies van USBCNC kunnen inderdaad met een 'slave' motor werken, hierbij krijgt die slave motor vanuit USBCNC zijn eigen signaal.

Download anders de software alvast, kan je kijken wat er mogelijk is.

grWinfried

T ging hem erom, wat er gebeurt als 1 motor stappen gaat verliezen.. en dat los je niet op door de drivers aan elkaar te knopen. is nl iets tussen motor en driver;)

T ging hem erom, wat er gebeurt als 1 motor stappen gaat verliezen.. en dat los je niet op door de drivers aan elkaar te knopen. is nl iets tussen motor en driver;)

Yep en om die reden heb ik maar ook jij gekozen voor een enkele motor op 2 spindels
Ja, het ging me erom te voorkomen dat als één motor uitvalt of stappen verliest, de andere motor de boel krom en scheef trekt. Maar dat is (wordt) opgelost door de twee kogelomloopspindels middels een tandriem te koppelen.

Mijn vraag nu was: welke USBCNC-versie moet ik nemen?
- de CPU5A3 Economy 3 assen
of
- de CPU5A4 Economy 4 assen

Ik heb immers wel 4 motoren aan te sluiten. En kan dat wel? Ziet hij die 4e motor als een aparte as?

Maar ik denk dat ik er wel uit ben. Heb tijdens de lunch eens goed in de handleiding zitten neuzen. De software lijkt voorbereid op 2 motoren voor de Y-as. Je kunt een slave-motor op een as definiëren. Voor de zekerheid heb ik het aan Eding gevraagd.

Dirk.

Cpu3a is zat.. Gewoon de step/dir signalen aan elkaar koppelen.

Als je met een riem gaat werken, is de 2e motor overigens zonde van je geld.....

Zojuist de bestelling bij Cai gedaan en betaald.
2x SBR20 1200mm
2x SBR20 700mm
2x SBR20 400mm
12x passende bearingblocks
2x 1200mm kogelomploopspindel met moer, lagerblokken, uiteinden bewerkt, etc.
1x 700mm kogelomploopspindel met moer, lagerblokken, uiteinden bewerkt, etc.
1x 400mm kogelomploopspindel met moer, lagerblokken, uiteinden bewerkt, etc.

$ 603,- incl. verzendkosten

Dit kon zo laag worden omdat een club-maatje ook het eea. had meebesteld (niet hierboven genoemd). Chai wordt duidelijk goedkoper als de order groter wordt. :D

Hoe zijn jullie ervaringen met de douane bij dit soort zendingen. 100% raak of soms toch mazzel?

Dirk.

Back