Nieuwe Marblehead

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door joost vS, 1 nov 2019.

  1. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Materiaal van de geprinte onderdelen is nylon. Ze zijn geprint bij Shapeways. Inmiddels heb ik wel de ervaring dat het niet altijd wysiwyg. Zelfs bij dezelfde batch zijn er subtiele verschillen. Daar moet je dus ervaring mee opbouwen en er rekening mee houden. Zeker als een preciese maatvoering vereist is.

    Inmiddels weer een ervaring rijker. Ik zocht een betere zender /ontvanger dan de (bekende) goedkope Frsky. Deze is onder verschillende namen te koop en kost ca 40 euro. Ontvanger zit er dan bij. Ik had met zo'n goedkope set wel eens problemen dat de verbinding verviel. Mogenlijk dat dat komt vanweg de carbon romp, Carbon geleid en functioneert dan als kooy van Faraday. Er zijn (van Futaba en DX Spectrum) set die beter werken in combinatie met een carbon romp, maar de prijs ...
    Na wat zoeken uitgekomen op een Taranis QX7. Voelt goed aan, maar is meteen een stuk complexer. Het begint al met de ontvanger, ruime keus, maar welke dan. Helaas zijn de chinezen niet zo gul met de handleiding. Wel engels, maar erg kort en niet zo precies. Goed toch een ontvanger besteld, maar die is nooit aangekomen. Dus no 2, die kwam wel aan, maar dan het "binden".
    De vraag die al direct opkwam was of ik de internationale of EU versie heb. Geen idee.Dus maar 50% kans dat het werkt. En dat geld voor beide. Van alles geprobeerd, internet afgespeurd etc. Na een paar uur wou ik al stoppen maar zag toen iets met schakelaars. Die moesten naar je toe staan. Ter info, bij de goedkope Frsky moesten ze juist van je af staan. En voila het werkt!

    Vandaag loodje er provisorisch onder gezet en de eerste natte proef gedaan. Boot is lichter dan gepland, totaal 4700 gr. Ter vergelijking, mijn oude was ca 5400 gr.
     
    Laatst bewerkt: 5 feb 2020
  2. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    Bij carbon-romp is het toch wel zaak de antennes naar buiten te leiden, of, en zo doe ik het zelf, een deel van de romp van bijv gfk te maken voor goede ontvangst.
     
  3. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Over de antennes in combinatie met carbon, zie het vorige bericht...
    Inmiddels al wat gevaren ... met de 2 antennes in het potje waar ook de ontvanger en batterij inzit. Dit potje zit wat achter de vin. Voorlopig ziet het er goed uit. Volgens een medezeiler hangt het erg af van wat voor zender-ontvanger je hebt. Futaba FAST zou erg goed zijn, maar Spectrum heeft ook zoiets speciaal voor carbon rompen. Inmiddels overgestapt van de goedkope FRSKY naar de FRSKY Taranis QX7. (Futaba is wel erg prijzig) .
    Ik kan op de zender de Receveiver signal strength (RSSI) zien en die zakt bij verder weg terug van zeg 90 naar 40 (is wel erg ver).
    Probleem is een beetje dat de sprietjes vrij kort zijn waardoor als ik ze vanuit het potje naar achtere boven het dek haal ze tegen de grootzeil boom komen. Ik zit al te kijken naar langere antennes om de huidige te vervangen. Maar voorlopig werkt het.
     
  4. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    foto van de proefvaart. Inmiddels varen er 3 van dit type (FREAK WAVE) in Nederland!
    Op de foro met 2 boten zie je naast die van mij (nog geen zeilnummer) ook die van Chris Vaes (no21) DSC00510.JPG IMG_5090.JPG
     
  5. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Mooie setjes zeilen Joost vooral de onderste lijkt wel een winsurfzeil, ik neem aan dat bovenste foto een B tuig is en onder het A swingrig.
    Graag weer wat close-ups voor deze thuis prutser

    Groeten Dimitri
     
  6. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hoi Dimitri,
    de bovenste zijn beide schepen met B tuig. Dus wel maximaal oppervlak maar niet maximale tuighoogte. De onderste is met een swingrig met maximale hoogte.
    Het B tuig is gemaakt door Bantock, het swingrig door Heinz Bohm.

    Wat voor close ups wou je zien ? Er staan al een aantal op pagina 1 van dit draadje.
     
  7. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Graag wat Close ups van hoe de zeilen gemaakt zijn/op gebouwd zijn ,vooral het A tuig en welke materialen.
    Ben nl bezig met setjes voor mijn nieuwste iom (manta) en ben benieuwd hoe de profs het aanpakken met name de verstevigingen van de hoeken.
    Ik gebruik trispi40 en spinnakertape zie foto maar als ik de trispi niet dubbel trek ik het oogje er zo uit
    (En ja ik weet een iom grootzeil mag maar uit 4 delen bestaan dus geen verticale en schuine gedeelde panelen. Maar heb ook nog de oude M omdat mee uit te proberen)

    Thnx Dimitri
     

    Bijgevoegde bestanden:

  8. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    En mede door je andere close-ups (vd boot) . Heb ik dit gekopieerd 1583157592091.jpeg
     
  9. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    hoi Joost,
    Staat er allemaal weer puik bij!
     
  10. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    OK, detail foto's van zowel swingrig als het B tuig. Bij het B tuig zijn (als je goed kijkt) de dubbelingen in de hoeken te zien. Ik heb van sommige hoeken beide kanten gefotografeerd zodat je kan zien waar de dubbelingen zitten. Let er ook op dat er soms meerdere laagjes zitten, kijk maar een goed dan zie je dat.
    Swingrig is voor lichter weer vandaar dat die wat minder dubbelingen heeft (van die vingers). Het B tuig moet wat sterker zijn.
    Ik vind de hoeveelheid touwtjes bij de gieken wat veel, maar ik kon deze set zo kopen.Zou minder kunnen denk ik.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  11. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hierbij de rest van de foto's (Zie vorig bericht..max 10 foto's)
     

    Bijgevoegde bestanden:

  12. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Bij een eerdere proefvaart liep de schoot van de trommel. Waarschijnlijk te weinig spanning, te smalle groef van de trommel en een lichte beschadiging. Loopt nu goed.
     
  13. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Joost heel erg bedankt.
    Erg mooi om te zien hoe ze dat maken vooral dat A tuig van H Bohm vind ik erg mooi en clean in elkaar zitten.
    Zo mooi kan ik ze jammer genoeg nog niet maken mede omdat de materialen amper tekrijgen zijn in kleine hoeveelheden/oppervlakten.
    Ik had al eerder zeilen van hem gezien maar kan geen contact gegevens vinden waar bestel/koop je die?. Denk dat ik toch maar 3 tuigjes (a/b/c) moet gaan aanschaffen

    Groeten Dimitri
     
  14. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Het is Heinz Bohn
    Website: hbsails.eu

    Heinz heeft voor mij mooie zeilen voor mijn IOM gemaakt.
     
  15. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Ahh.. ik was daar al eens geweest (website) maar op de mobiel bleef die blank in het midden ook na het aan klikken van een klasse.
     
  16. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Laat even weten als het niet lukt. Ik heb ook wel een telefoonnummer en emailadres.
     
  17. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Het is inderdaad Bohn, niet Bohm zoals ik eerder schreef. Wim dank voor je correctie en aanvulling.
    je kan ook via http://chrissails.com/ aan zeilen komen.

    Ik vind de hoeveelheid touwtjes bij een swingrig niet echt fraai. Probleem is een beetje dat als je bv de bolling van het grootzeil aanpast je dan ook de hoogte van de schoothoek verandert en daar mee dus ook de spanning op het achterlijk. Dat komt natuurlijk omdat er geen neerhouder systeem op de grootzeil giek zit (de giek loopt door). Daar moet toch iets voor te verzinnen zijn ?
     
  18. rodegr

    rodegr

    Lid geworden:
    27 dec 2017
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Alblasserdam
    Is dit nog een idee? Het beïnvloed elkaar nog wel een beetje maar wel mínder doordat de ring over de giek kan meeschuiven met de verstelling van de bolling en de lengte van de "neerhouder" niet veranderd. 771821760.jpeg

    Sent from my SM-G973F using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  19. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Als dit voor een swingrig is dan is dat prima.Gezien het lijntje aan de achterkant van de giek naar boven is dit voor een swingrig.Als je de bolling wijzigt dan verplaatst het oogje (bijna) horizontaal. Omdat dat op de aangegeven manier vastzit verandert de hoogte niet. Moet je waarschijnlijk wel een beetje "helpen" Op deze manier zijn de bewegingen niet gekoppeld terwijl dat bij mijn huidige swingrig (zie plaatjes) wel zo is.
    Dank Ronald
     
  20. rodegr

    rodegr

    Lid geworden:
    27 dec 2017
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Alblasserdam
    Is inderdaad voor een swingrig en het ringetje moet moet wel een beetje geholpen worden.

    Sent from my SM-G973F using Modelbouwforum.nl mobile app
     

Deel Deze Pagina