Nieuwe Marblehead

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door joost vS, 1 nov 2019.

  1. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    PRIJSVRAAG (zonder prijzen behalve de eer )
    Bij de M's is het gebruikelijk om je openingen af te plakken met zelfplakkend spinnaker doek. Echter, als je boot een beetje water heeft, dan moet je zo'n lapje eraf ha;len om hem te laten drogen. Je kan dat lapje later weer terugplakken. Maar na een paar keer moet je een nieuw lapje erop zetten.
    Ik zoek een afneembaar luikje dat vlak ligt met het dek. Er zijn natuurlijk dopjes van plastic flesjes of doosjes, maar dan moet je een verdieping in je dek maken.
    Kortom , wie heeft een slimme oplossing ?
     
  2. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Kijk eens op de website van de K- klasse. Die gebruiken afdek luikjes met magneetstrip.
    Geen idee of dit goed werkt.
     
  3. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Wim,
    dat luikje met magneetstrip voor een K klasse ziet er leuk uit. Zou je zelf kunnen maken met de magneetstripjes die voor raamhorren gebruikt worden.

    Echter.....mijn vorige carbon boothad een waterdicht schot midscheeps.Dat was maar goed ook want bij de eerste trip kwamen de ducttape `luikjes`voor los Was niet watervast. Vervolgens de luikjes echt afgedekt met carbon en een dop erbij gezet. Die dop had een O ring en was luchtdicht.
    Maar toen we een keer in Loosdrecht gingen varen vloog die dop eraf (was geen schroefdop). Het zonnetje warmde de boot blijkbaar wat op waardoor de luchtdruk in de boot de dop eruit blies. Ook nu weer veel water in de boot, maar hij bleef drijven.

    Omdat een M nogal eens wil duiken (daar heeft een K geen last van) lijkt me dat aan de voorkant een deksel moet zitten dat daar tegen kan. Bij voorkeur een schroefdeksel met fijne draad.
    Ik heb doppen die ze bij een lasdoos gebruiken (zie bijgaande foto). dat heeft wel een mooi vlak profiel. Maar de diameter mag wat meer zijn. Ik ga nog eens verder zoeken.

    Petra (mijn echtvriendin) kwam met het idee van de doosjes voor de fotorolletjes. Die sluiten inderdaad mooi en zijn van de goede maat. Hmm

    Dank voor het meedenken.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 20 mrt 2020
  4. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Joost aan Erwin vragen om een pillen potje wit een malletje maken waar deze invalt dus een verdieping maken dat deze gelijk loopt met het dek en dan de pot vast plakken en dit geheel op dek vast plakken met tape
     
  5. Phielp

    Phielp

    Lid geworden:
    5 feb 2014
    Berichten:
    130
    Locatie:
    Gouda
    Voor een houten dek: een rond gat mooi glad slijpen op maat van een kurk, laagje epoxy erop, gladschuren en kurk erin. Wel een touwtje erop, anders heb je een kurkentrekker nodig om hem eruit te krijgen.

    Goed sluitende pillenpotjes, fotorolletjes etc zijn gemaakt van PE of PP. Sluiten uitstekend, maar kan niet geplakt worden. Gaat lekken. Oplossing is een afdruk van het dekseltje te maken met epoxy en glasvezel. Schijf in het midden, vezel eromheen en volgieten.

    Beste oplossing is veel goed plakplastic te kopen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  6. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    De verdieping maak ik van balsahout, dat ik onder het dek lijm.
    Rand waar potje in moet komen glad afwerken met epoxy.
    Ik plak de potjes altijd met siliconenkit.
    Transparant, zelfde kit als voor de siliconen boegbumper.
    Koop wel altijd watervast (voor aquarium), of dat echt nodig is weet ik niet
    Groet
    Wim
     
  7. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Tom, dank voor je suggestie. Ik gebruik zo'n potje voor het RC spul. en zou dan inderdaad een verdieping moeten maken als ik je suggestie opvolg. Maar zou het anders kunnen? Bijvoorbeel het dekseltje in het dek lijmen (rand is dan gelijk met dek) en het potje tot deksel ombouwen. Dat houdt in dat jet het deksel moet open maken en het potje dicht. Zou wel een mooi vlak geheel geven.
    Nadeel is mogenlijk dat het deel dan in het dek wordt gelijm slapjes is en dan het potje als deksle weer wat extra versterking nodig heeft.
    Bij mijn nieuwe boot (Freak Wave) lek ik erg op gewicht.

    Eigenlijk moet je iets hebben met fijne draad en toch een redelijke opening. Gardena dopjes hebben een fijne draag maar een kleine opening helaas.
     
  8. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Phielp en Wim,
    Het nadeel van plak spul (plakkend spinnakerdoek) is dat na een paar keer je een nieuwe plakker moet maken. Elke keer als je met wat meer wind gevaren hebt blijkt dat je toch wat water binnen gekregen hebt. Dus weer plakker eraf en luchten. Ik vind het ook lastig om ze strak op hun plek te krijgen.
    Potjes plakken lukt wel, Wat Wim suggereert (siliconenkit,heb ik geen ervaring mee) en met Bison Polymax.

    Wim, Siliconenkit is watervast.

    Ik zoek een oplossing om een glad dek te behouden in verband met de windweerstand. Dat lijkt een deksel-pot systeem toch het meest voor de hand liggend. Kan ook van de pindakaas potjes (bv die voor de vogels) etc. Zelf zou ik dan het systeem omdraaien. Dus deksel om draaien en in het dek monteren, potje alleen de rand met schroefdraad gebruiken en als deksel gebruiken. De deksel moet je dan open maken en de schroefrand van het potje dicht, bv ,et schuim. Dan zou je een mooi vlak geheel kunnen krijgen. Het nieuwe dekseltje met een randje of verdieping uitrusten zodat je er grip op hebt .

    Voor de Freak wave is het nog lastig omdat het dek een gatenkaas is. Weinig ruimte om bovenstaande echt toe te passen.

    Tot slot.... bij mijn vorige boot had ik 2 gaten met duct tape afgedicht, helaas niet watervast. Hij zonk bijna, maar omdat ik midscheeps een waterdicht schot had is me dat drama bespaard gebleven.

    Tot slot, mocht iemand iets van aluminium ziet, met fijne schroef draad en een O ring, laat het even weten.

    Dank voor de suggesties.
     
  9. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Joost mijn Radio pot zit onder het dek dus ontvanger en batterij zitten daar in
    de opening aan dek heb ik met plakdoek iets zwaarder dan spinaker plakband dicht gemaakt ook de gaten in het voor dek waar toch veel waterdruk op komt
    Kijk even bij BG sails deze had ook last van water in zijn boot hij schrijft er een stukje over op de site van hem
    Als er water in de boot komt kan het op de gekste plaatsen vandaan komen zelfs uit de roerkoning
     
  10. rodegr

    rodegr

    Lid geworden:
    27 dec 2017
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Alblasserdam
    Joost, is zoiets nog een idee, kan in 3D print. Diameter schroefdraad 45 x 1.5 mm. O-ring van 46x1.5 mm. Kan uiteraard aan alle kanten aangepast worden :)
     

    Bijgevoegde bestanden:

  11. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Rodegr, leuk, zelf aan de slag gegaan ? Heb je dit al gemaakt zelf ?
    Een korte opmerking: de o ring zou (mijns inziens) anders moeten. Nu valt de O ring tegen de horizontale rand van het deksel. Ik zou dat zo doen dan de O ring tegen de vertikale rand van het deksel valt (zoals bv bij de Gardena koppeling), zie schets. Of beide, in de hoek bv van het deksel.
    is geprint glad genoeg? Mijn ervaring is dat het altijd een beetje oneffen is en dan lekt het dus.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  12. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hoi Tom,
    lekkage, tja.
    Brad Gibson suggereert om de boot wat overdruk te geven, Maar er zijn wat kleine openingen zoals om de schoot door te voeren. Bij mij is de roerstang bovendeks verbonden mer de roer as. De as koker lekt dus niet, maar de doorvoering van de roerstang kan een beetje lekken. In het begin heb ik de boot gevuld met water en zag wat kleine lekkages, pinholes. Ook wat lekkage bij de vin en mastboxen. Dat is niet ten nadele van de FreakWave, immers mijn exemplaar was no 2 en Chris moest nog wat ervaring opdoen. Bij licht weer blijft hij droog.
    Omdat ik bij wat meer wind en na wat duiken toch weer een beetje water had nog een keer de boot helemaal gevuld, en met name naar de voorkant gekeken. Toch een beetje zweet water oftewel pinholes. Is nu 100% dicht.

    De hoeveelheid water is erg weinig, maar ik zou graag iets willen hebben dat makkelijk los-vast kan zodat je de boot kan luchten zonder steeds weer een nieuwe plakker te gebruiken.

    Is natuurlijk ook een kwestie van de doorvoeringen zodanig positioneren dat ze niet onder water komen.
     
  13. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Mijn glas/ epoxy IOM is waterdicht.
    Mijn 1e boot waar ik dat van kan zeggen.
    Er zit zelfs geen afwateringsgaatje in.
    Dit is de deksel
    B1E9E7D5-F702-4648-B951-62893443AFC5.png
     
  14. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Wim, hoe heb je dan de schootvioering door het dek? Dat is toch nog een kleine opening ?

    Bootje ziet er wel mooi uit.

    Mijn vingers jeuken om een IOM ontwerp te maken.
     
  15. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Neen, de schoot loopt geheel boven dek tot het schot onder het voordek.
    Daar loopt ze door een pijpje in een soort buis, die afwatert aan de andere kant van de mast onder het voordek.
    De buis heeft een verbreding onder het voordek waar de liertrommel doorsteekt.
    Dit is een uitvinding van Huub Gillessen, die perfect werkt.
    Het enige nadeel vind ik is dat in deze uitvoering een omloopschoot niet mogelijk is en dus elastiek moet worden gebruikt. Het elastiek gaat ook in een buisje onder het voordek dmv een fietsspaak.

    Hoop dat je mijn beschrijving begrijpt. Ik snapte het pas toen ik het zag...
     
  16. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Wim,
    ik denk dat ik het begrijp. Voor de mast zit een dubbel dek, met op de onderste de winch (servo eronder, trommel erboven ?).
    Of zit het anders, die verbrede pijp watert af naar buiten en de trommel zit IN de boot . Binnenkort hoop ik Huub te spreken, zal eens vragen.

    Dat zou je bij de M's ook kunnen doen daar zit vaak ook een ietwat verhoogd voordekje.

    Je zegt dat een omloopschoot niet kan, maar waarom niet ? ipv 1 gaatje 2 gaatjes , dan ben je er toch ?

    Ondertussen gaan kijken bij een winkel met installatie spul, maar ik mocht niet echt kijken vanwege de corona. Daar hebben ze allemaal doppen met fijne schroefdraad voor waterleiding etc. Ik heb ook nog een zware uitvoering een keer van de straat opgeraapt, wel 40 mm inwendig. Maar eens de draaibank op los laten.

    Overigens doe ik niet spastisch over water in de boot, het lastige is alleen dat ik nu geen makkelijke beluchtingsgaten heb.

    Eigenlijk zou je het potje zo moeten doen dat je het er uit kan halen ,. Dan heb je een groot gat. Mogenlijk met siliconenkit een afdichting maken. Maaaaaar bij mij oude bout had ik een rechthoekig luik met een sliconen afdichting. Bleek niet echt waterdicht te zijn. (water is dun!).
     
  17. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Joost
    Met die kleine gaatjes in de romp heb ik wel eens gehoord dat ze de romp met Glitsa hadden behandeld
    Jaren geleden toen de carbon voor de M klasse in kwam hadden veel zeilers er last van en die deden er Glitsa op de romp smeren die het goed verholpen toen die tijd
    Voor het dek afplakken moet je een bij een zeilmaker langs gaan en een dikkere soort reparatie plak zeildoek kopen ik heb dat jaren geleden ook gedaan en dat werkt ook
    De gaten zijn nu wel een stuk kleiner geworden op het dek maar geen risico nemen en de randen wel ruim nemen met het overdekken ik probeer gewoon 15 mm te nemen
     
  18. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Tom,

    ik had eerst polyurethaan lak gebruikt, maar dat werkte niet zo goed, toen spuitplamuut, dat ging prima. Beetje helpen door het met een creditcard of iets soortgelijkt erin te smeren. Daarna met een fijn schuurpapiertje het overtollige spul weer weghalen. Geeft wel mooi aan waar de problemen waren (plamuur is grijs, boot is zwart)

    Reparatie plak zeildoek gebruik ik inderdaad.

    Probleem is een beetje dat de Freakwave weinig dek materiaal heeft, schhelt gewicht, maar dan heb je veel plakkers en weinig ruimte voor een losneembaar luikje.

    Awel, hopenlijk over niet al te lange tijd weer eens echt gaan zeilen. Hopenlijk ben ik het nog niet verleerd.
     
  19. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Joost

    Je moet maar eens zien hoe dat bij de IOM van Huub zit.
    Omloopschoot kan in principe wel, maar niet bij huidige uitvoering met een slakkehuis liertrommel en de vorm van de huidige “buis”.

    Nadeel is dat het wel meer gewicht mee brengt, bij de IOM geeft dat niet, maar bij de M.....
     
  20. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Joost ik heb de foto's bekeken en zie een paar dingen
    1 je heb een verdieping in het dek zitten voor de radio pot daar zit je voeding en ontvanger in zit mooi gelijk met het dek dat is de beste oplossing
    2 als ik de foto's bekijkt zijn de gaten in je dek niet groot normaal ik heb wel eens groter gezien gewoon dicht plakken met Dacron reparatie plak doek dat is iets dikker dan spinnaker doek
    3 water in je boot kijk eens waar je schoot voering bij het achter dek deze staat tegen de vaarrichting de schoot koord wordt nat gaat naar binnen in de romp zit een keer blokje naar de lier en als er spanning op de schoot staat wordt het water uit de schoot geperst een paar druppels en na een aantal heats of een half uur zeilen komt er vocht binnen
    4 na een dag zeilen als je boot wordt op geborgen wordt gewoon een opening open maken voor te luchten dat is de beste manier
    Vocht naar binnen komen in de romp kan op de gekste plekken naar binnen met het zeilen heb ik dat mee gemaakt maar ook op mijn werk
     

Deel Deze Pagina