Nieuwe OFA2.

Pylons

Harry,

Ziet er goed uit!

Ik ben benieuwd hoe je koolstof pylons het houden in de praktijk. Ik heb ook met koolstof pylons geexperimenteerd, maar in mijn geval bleek dat de koolstof buis die ik hiervoor gebruikte (het stukje dat ik overhield na het inkorten van de pook) snel spleet. Mijn theorie is dat een koolstof buis erg sterk is aan de buitenkant, maar niet zo sterk als de kracht van binnenuit komt. Net zoiets als een ei: van buiten best sterk, maar van binnenuit simpel kapot te tikken door een kuikentje...

Doordat ik in m'n vorige OFA veel last heb gehad van splijtend hardhout (daar had ik toen mijn pylons van gemaakt) heb ik gekozen voor taai kunstof voor de pylons (brandstofslang). Dit kan in ieder geval niet splijten. Ik heb met deze pylons al een paar 'landingen' achter de rug waarbij hardhout vrijwel zeker gespleten zou zijn... Nu zijn ze nog tiptop in orde...

Ik hoop voor je dat het vullen met garen en CA het splijten van je pylons effectief tegengaat....

Jaap

Ziet er goed uit!
beetje erg lange staart idd. maar als je het toch nodig heb voor gewicht, dan is het de beste oplossing...
Op hoeveel zit je nu met je totaalgewicht?

Opnieuw gewenst zwaartepunt bepalen

PS. Bij mijn zoon op de zweefvliegclub hebben ze vliegtuigen waarbij het stabilo veel hoger staat dan de vleugel en die vliegen ook of reageren onze dlg's anders.

Ik denk niet dat de vliegeigenschappen erg veranderen met een (te) hoge pylon voor je stabilo. Het is alleen constructietechnisch wat mooier (sterker) als je je stabilo zo dicht mogelijk tegen de staartboom monteert.

Tja, lood toevoegen in de staart om het ZP goed te krijgen kan maar een langere staartboom is ook prima.
Ja, dat is inderdaad beter, maar bedenk wel dat het optimale zwaartepunt nu gewijzigd is, en de originele aanduiding van de OFA tekening niet meer geldt. Om opnieuw gewenste zwaartepunt te bepalen kun je hier het programma WinLaengs downloaden. Voer alle gegevens in en lees het zwaartepunt bij 8% stabiliteitsmarge af. Dan heb je een hele goede startwaarde.

succes, Leon

@Jaap

Splijten mmm.
Dat is dan inderdaad afwachten.
Ik heb precies zoals je zegt het overgebleven stukje gebruikt om de pylons te maken.
Ik heb voor ik ze erop gezet heb wat proef stukjes uitgeprobeerd met verschillende bevestigings manieren.
1 op 1 lijmen met 5 min epoxy was helemaal slecht, terwijl ik eigenlijk had verwacht dat dit super zou moeten blijven zitten.
Echter bij de eerste druk die ik erop uit oefende brak het stukje er vanaf!!
Dit ook geprobeerd met het Dynema omwikkeld met het al vertelde resultaat.
Vervolgens dit geprobeerd met CA waar de handel met heel veel trek en ruk werk gewoon bleef zitten.
Dus maar afwachten wat het doet tav van het splijten van binnen uit.
Ik hou het in de gaten.

@Sietse

Totaal gewicht zit nu op de 138 gram.
Zwaarder als de orginele OFA maar deze heeft een span van een meter en de body is eigenlijk te groot en te dik.
Hij heeft nu zoveel ruimte dat ik de hamster een gratis ritje kan geven.
Volgende keer kan hij minstens voor de helft kleiner.

@Leon

Het gekke is dat het zwaartepunt bijna op hetzelfde punt uitkomt als dat theo (Frans)opgeeft in zijn tekening (71 mm)??.
Programmatje ga ik eens uitproberen

Hallo Fabian.

Dat is incl de rc.

(Off topic
De laatste keer dat ik met niels bij de maas ben geweest om wat te gooien waren ze druk bezig om de dijk aldaar weg te halen.
Dus helling zweven voor ons en jij vliegen met jou shockie is daar verleden tijd.
We moeten op zoek naar een andere open plek.)

Dat is jammer om te horen, de bernisse was toch ook een mooi plekje. Bij mij achter is ook nog een mooi veldje om te vliegen(ook een soort dijkje).

On Topic:

Gewicht incl rc, lijkt me wel netjes(ben geen Zweefvlieger) maar voor mn gevoel kan het wel ietsjes lichter(10/20 gram).

Had inderdaad wat lichter gekund.
Echter zoals je gelezen hebt is de body wat groter geworden als dat we daadwerkelijk voor ogen hadden.
En dus ook het gewicht
Maar dat is weer voor de volgende keer.

Ik heb het zwevertje in wing laengs gezet.
Dit zou het resultaat moeten wezen.

wing.jpg

Het vreemde is dat de afstand en het gewicht van het roer en van de body niet mee genomen wordt in deze berekening.
De body steekt voor de vleugel uit en is mede bepalend voor de ligging van het zwaartepunt.
Hoe zwaarder hoe meer het zwaartepunt naar voren komt te liggen.
Dit is ook zo bij het roer en deze ligt nog verder van het zwaartepunt dan de body en is hier nog veel gevoeliger voor.
Hier hoef je maar een gram aan te plakken en je zwaartepunt verplaatst zich een heel eind naar achteren.
Hoe hebben julie dit gecompenseerd?
Als ik de body erop zet ( hij zit nog niet vast ) gaat het zwaartepunt een cm naar voren

Het vreemde is dat de afstand en het gewicht van het roer en van de body niet mee genomen wordt in deze berekening.
De body steekt voor de vleugel uit en is mede bepalend voor de ligging van het zwaartepunt.
Hoe zwaarder hoe meer het zwaartepunt naar voren komt te liggen.
Dit is ook zo bij het roer en deze ligt nog verder van het zwaartepunt dan de body en is hier nog veel gevoeliger voor.
Hier hoef je maar een gram aan te plakken en je zwaartepunt verplaatst zich een heel eind naar achteren.
Hoe hebben julie dit gecompenseerd?

Dit is het zwaartepunt zoals het moet liggen. Dat er een romp en staartvlak aan zit hoeft ie helemaal niet mee te nemen. Zet een punt op 81.2 mm vanaf de voorkant van de vleugel en voeg net zoveel lood toe (of verwijder) totdat hij horizontaal ligt.

Simpel :cool:

Ik markeer het punt en ga kijken of ik het zwaartepunt op dat punt kan krijgen.
Veel snap ik er niet van maar het zal ongetwijfeld kloppen.
Bij mij was de gedachte dat je door bijvoorbeeld gewicht te verplaatsen in de neus het zwaartepunt kon verplaatsen naar de meest ideale plek op de vleugel.
Ben voorlopig nog even bezig met de laatste dingen te maken.
En het weer ziet er nu toch niet al te best uit om een handstartje te maken om het een en ander uit te proberen.

De rest van de vorderingen hoor jullie nog.

Laatst bewerkt:
Harry,

Ieder model heeft een neutraal punt en dit punt hangt alleen van de geometrie van het model af. Als richtlijn kan je bij een DLG aan houden dat het zwaartepunt ongeveer 8 a 9% van de Gemiddelde Aerdynmische koorde voor het neutrale punt moet liggen, bij een instelhoek van ongeveer 1.5 graden. Je stelt het zwaartepunt af door het model op een wig te laten balanceren op het berekende punt en dan lood toe te voegen in de neus net zo lang tot de romp horizontaal hangt. Daarn is het vliegen, goed kijken hoe je model vliegt en al dan niet het zwaartepunt een klein beetje bijstellen. Cheers

Bart

Gaan we proberen.
Hij is bijna klaar.
vanavond ga ik er weer mee verder.
Eerst even aan de huiselijke verplichtingen voldoen :)
ze vraagt constant of ik ermee getrouwd ben :?
Raar hoor

maiden

We hebben vandaag bij ons op het veldje een paar proefvluchtjes gemaakt door te hlg'en.
Hij vloog vrij wel direct zonder problemen.
Maar op het verwachte zwaartepunt van 81,2 mm vanaf de neuslijst stampt hij als een dronken OFA.;)
Na het corrigeren met wat extra gewicht voorin de neus hebben we het goede zwaartepunt gevonden en vliegt nu als een zonnetje. :D
Nog geen DLG start gemaakt ivm te weinig ruimte en een hele vlagerige variabele windrichting.

Nu weer opladen en wachten op mooi strak weer, want dat schort er nog wel eens aan in nederland.

Laatst bewerkt:
Vanavond even staan gooien,
En de tijd opgenomen.
We hadden er enkele vluchtjes bij van rond de 35 sec.
Dat echte dlgen viel best tegen.
Het gras hier op een lokaal veldje is als een spons zo nat en heb wel in de gaten dat je niet moet gaan staan smijten met bergschoenen aan.
Daar ploeg je het gras mee om en draaien lukt er eigenlijk niet mee:D
Het bleef dus bij een halve draai.
De pylonen ingebonden en inwendig versterkt met dyneema gedrenkt in CA werken tot nu toe nog steeds zonder problemen.
Er zitten nog steeds geen scheurtjes in maar ik hou het in de gaten voor het geval dat.
Hij heeft wat harde klappen gehad maar blijft tot zover heel.
Stoppen met smijten viel ook weer tegen natuurlijk.
Zoon lief maar blijven zeuren "kan nog wel een keer Ik zie hem nog steeds goed".
Totdat de straat lantaarns aangaan en je onverhoopt in de honde drek staat:(

Nu willen we gaan fijn tunen.
Wie heeft er wat tips hoe dit aan te pakken.
Het zweevertje is geen hoogstandje maar volgens mij moet er wel wat meer uit te halen zijn.
We hebben zelf het idee dat de invalshoek van de vleugel niet helemaal honderd procent goed is.

Groeten Harry

Das Dom

Er staat een heel draadje over dit onderwerp!!!
Beetje van de wereld af geweest denk ik :D
Die brennevin uit ijsland is toch sterker als ik dacht.

heb hem vandaag ook even moeten vliegen(jaja spijkenisse is een klein stadje:P). Is toch nog best moeilijk(als je een trainer en een shocky gewend bent). Waar is dat motorvermogen(A)

goed bezig! Veel vliegen en proberen :).

Fabian, het is bijna het tegenovergestelde van een Shocky idd. Bij een DLG moet je eigenlijk zo weinig mogelijk sturen! (en bij een shocky zo veel mogelijk, dan valt het niemand op dat je eigenlijk ook niet weet wat je doet, hehehe)

Back